tirsdag den 21. august 2018

Hosta og roser

 Clematis Julia Correvon havde kun bitte små blomster på grund af tørken, men nu er den i gang. Mange planter forsøger at sætte nye knopper, så er de da ikke helt døde
 indkig fra vores vej
 ørkenbedet er blevet til lidt for meget ørken og natur
 i går arbejdede jeg i dette bed her til højre, derfor en billede taget oppe fra
 Vanilla Fraise
pergolabedet hvor de stolte kavalerer huserer :)
Jeg har lige haft 8 besøgende, som ringede fra færgen og lavede en aftale. De 4 var fra Toftlund og 4 fra Nordjylland, jeg kunne nemt høre, hvem der var nordjyder :) De faldt for en af mine hostaer med kæmpeblade, så der blev gravet op, så to af damerne kunne købe et stykke hver.
Jeg har mange forskellige hostaer, de har lidt sneglebid, men ikke så mange, som der har været andre år.




 Strip Tease er navnet på denne


 den til venstre hedder June
 Whirlwind


Det var et hyggeligt besøg, den hosta de købte er ikke på billederne.
Roser:
 Abraham Darby
 Flora Danica
 Jacqueline du Pré
 Lady of Shalott
 Mendoza er så småt i gang igen
 Mary Magdalene
 Molineux
 Morten Korch
Crocus Rose

og en af de nye Open Arms
og til slut Novalis med dugdråber
Vejret er ret fint og solrigt, i morgen lover de omkring 25 grader, inden det igen bliver køligere.
Bloggen og jeg holder fridag i dagens anledning.

33 kommentarer:

  1. Open Arms faldt jeg da lige for, kan man mon få den uden torne ;o))
    Ja jeg er jo nok mere til Hosta. Her er der begyndt at komme lidt snegle, men ellers har der været nogenlunde fred for dem selv om jeg har vandet meget. Det var nok varmen de ikke kunne li'

    SvarSlet
  2. Hej Rita
    Ja den er også rigtig fin, helt uden torne er den ikke, men der er nu ikke mange :)
    Ja hosta er mere dig, flot du er sluppet for snegle, jeg har heller ikke set nogle længe, så ja det er nok varmen, der har fået dem til at forsvinde.

    SvarSlet
  3. Det burde ellers have været vejr for et ørkenbed i år, men måske er det snarere blevet til et oasebed. Ser ud som om alt bare gror helt vildt hos dig. Her holder planterne sig akkurat i live, men heller ikke mere.
    Gad vide hvad der har inspireret til navnet Strip Tease på en Hosta. Det må være inden den smider bladene - eller hva'?
    Helt enig med forrige kommentar: Open Arms er bare sød!

    God "fridag"!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
  4. Hej Ulla
    Ja men ørkenbedet er skam også meget frodigt, altså med ukrudt, jeg kan slet ikke holde det nede. Her har planterne ikke mange problemer længere, vi har været heldige. Tja jeg ved heller ikke, hvor det navn er kommet fra, men jeg kan altid kende den :)
    Ja Open Arms er en sød rose.
    Tak for det :)
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  5. Ja der er flere planter der har fået deres anden opblomstring efter regnen. Jeg tror hvis vejret arter sig, så får vi en smuk sensommerblomstring. Ikke af plox mv, men af sommerblomsterne.
    Jeg købte strip tease i foråret, og jeg har ærgret mig over siden at jeg ikke købte 3 stk. Den er så flot i bladenes mønster. Det er en af dem jeg skal kikke efter nu.
    Nu vil jeg ud og se mine kl. 8 blomster springe ud. De har osse fået en ekstra blomstring efter regnen.
    Hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er rigtig godt, det troede vi ikke på for 14 dage siden. Lad os håbe på en sensommerblomstring.
      Strip Tease er nemlig en lækker hosta, ja du skulle have købt flere, det er lidt langt at tage til Samsø for at få flere :)
      Jeg har ingen kl. 8 blomster i år.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. ‘Open Arms’ er en af mine favoritter. Jeg har den ikke selv, men jeg skal altid hen og dufte til den, når jeg ser den et sted. Den har efter sigende en meget lang blomstringsperiode.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Det er også en lækker rose, blomsterne sidder langt nede, så jeg har ikke lugtet til dem, men der er en del på vej, så det lykkes nok en dag.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Nydelig ny rose! Det må være morsomt å ha så utrolig mange roser som du har.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja det er morsomt med så mange roser, men det er nu ikke alle der vil genblomstre.
      Klem

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Hvor har du mange dejlige hosta - kan godt forstå, at gæsterne blev optaget af dem og måtte have lidt Striptease med hjem 😉 Jeg melder mig også i koret af beundrere af Open Arms - den er da bare skøn. Det er de andre, du viser nu også, og jeg er vist blevet forelsket i Mary Magdalene. Er det en af de gamle Austins? Ellers er det Novalis, der fanger øjet. Det er en helt usædvanlig rose, som jeg er glad for selv st have anskaffet mig. Her er der ikke så frodigt endnu, men roserne er da begyndt at skyde igen, så jeg lever i håbet 😊 Nogle af mine floks er begyndt igen - det sætter jeg stor pris på! Ukrudtet gror derimod lystigt - der bliver noget at tage fat på i weekenden 😊
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja jeg har mange skønne hosta, men det var nu ikke Striptease, de ville have med hjem. Jeg blev også selv overrasket over Open Arms, den er godt nok skøn. Mary Magdalene er en gammel Austin rose. Novalis er så fin, jeg har den kun, fordi du har givet mig den :)
      Godt dine floks er i gang igen. Ja ukrudtet kan bare, så du kommer ikke til at kede dig :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Tror altså ikke, det er mig, der har givet dig Novalis, men jeg kan jo huske forkert 😊
      Knus

      Slet
    3. Det er det, købt hos Jas sidste år.

      Slet
  9. Lækre hostaer - mine har manglet vand i sommer, men de overlever og må shine næste år! Skønt at se at mange planter kommer igen efter tørken - og igen smukke roser hos dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja de hostaer er lækre, nogle af mine hang også i tørken, men de fleste er kommet over det igen. Det er så dejligt, at der ikke er noget, der har taget skade, tilsyneladende.

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Ja der er også flere ting der forsøger sig med nye knopper her, bla. er af dagliljerne er på vej :-) dem har jeg jo heller ikke været heldig med da de skulle blomstre. Tilgængæld er en af de store thujaer ved at gå ud, så den blir nok til et klatrestativ for nogle clematis, ja intet er så skidt at det ikke er godt for noget andet :-)
    Ja dine hostaer er rigtig fine i år hvor sneglene har haft hårde kår. Mon de er begyndt at vise sig igen? 8 besøgende på en gang var da noget sådan lige hu-hej :-) godt du var hjemme så de fik den oplevelse med.
    Wauw Open Arms, sikken en skønhed. Der blev jeg da lige misundelig og forelsket på samme tid.
    Ja den sidste sommerdag i denne omgang må nydes i haven så rigtig god fridag.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Hvor fint at du har dagliljer på vej, så du kan få lidt glæde af dem, her er de helt færdige, men de har jo også været flittige. Bent har lige gravet vores visne thuja op, den så for træls ud, jeg havde også tænkt den som et klatrestativ til en clematis, men nu er den væk.
      Snegle har vi ikke set meget til i år, jeg har ikke savnet dem, der er ingen endnu.
      Open Arms er så fin, mon ikke snart den lille bil skal en tur til Jas :) Ja 8 var mange, det var hyggelige folk, de var meget glade for, at jeg ville lukke haven op for dem.
      Ja det må den, tak for det.
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Fine Hosta du viser, jeg har også mange af dem, men heller ikke navn på dem alle. Vi har ikke haft snegle i år, men jeg synes nu alligevel at der er bid i en del af vores, men sneglene med hus er nu også slemme med Hosta.
    Roserne har virkelig haft det god med al varmen i år.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Nej det med navnene på hosta er svært - især når man begynder at dele dem. Der er også bid i mine, skønt jeg ikke har set snegle i lang tid, måske har du ret i, at det er dem med hus, der er på spil.
      Ja roserne har været glæde for varmen i år, men der er nu stadig nogle, som ikke er i gang igen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Tror du ikke, navnet striptease er en vittighed? Strip kan betyde strimmel og tease drille, og midterstregerne bliver vel grønne med tiden som hos mange andre hostaer med spændende farver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Jo det lyder meget sandsynlige, jeg synes nu, de bevarer farven fint.

      Slet
  13. Hej Lisbeth!

    Du har också många vackra hostor, jag tycker de är bland de mest användbara växter man kan ha i trädgården. Attans sniglar vilken skada de gör på de vackra bladen. Jag trodde att torkan skulle ta hårt på sniglarna denna sommar men de verkar klara det mesta.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja jeg holder ligesom du meget af hostaer, de er rigtig fine rundt om i haven og ikke mindst hos dig i dine bede.
      Jeg har ikke set snegle hele sommeren, men i dag tog jeg den første snegl i nærheden af georginerne. Sneglene skal nok komme igen, desværre.
      Kram

      Slet
  14. Hej Lisbeth

    Ja, open arms er dagens favorit - den ser spændende ud!
    Hostaerne har haft godt af tørken og de manglende snegle, de står flot!

    Ha en dejlig fridag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja jeg tænkte nok, at den var lige dig, den er rigtig fin.
      Hostaerne er stadig fine at se på, men jeg så den første snegl i morges.
      Tak for det.

      Slet
  15. Enig med alle: Open Arms er bedårende. Spændende, hvordan den udvikler sig over år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja den er rigtig fin, det bliver spændende at se den de næste år.

      Slet
  16. Nordjyder ha ha ha ja det kan du vel sagtens høre forskel af. Vi trækker ordene ret langt ud..........
    Du har smukke hostaer. Elsker de mørke.

    Klem og skøn fridag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja det kan jeg :) men disse var ikke fra Ålborg kanten.
      Jeg har i hvert fald mange hostaer, det var en af de store lyse, de faldt for.
      Klem og tak for det
      Lisbeth

      Slet
  17. Du har mange fine hosta, de beriger haven på en helt særlig måde. Fint med besøg igen, folk kommer langvejs fra for at se din have :)
    Godt at klematisserne viser lidt blomster igen, sæsonen kan vist godt blive længere endnu.

    Ha' det godt :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja jeg har mange hostaer, der skal jo noget til at fylde i haven. Ja det gør de godt nok :)
      Hos mig bliver sæsonen vist ikke meget længere hvad angår clematisser her hos os.
      Tak i lige måde :)
      Knus

      Slet
  18. I think this is one of the most significant information for me.
    And i’m glad reading your article.
    But should remark on some general things, the web site style is perfect,
    the articles is really great : D. Good job…
    หนังออนไลน์

    SvarSlet