fredag den 24. august 2018

Stor vulgær blomst og ørkenbedet

 Så blomstrer min sumphibiscus, en voldsom stor blomst
knoppen er kønnere. Planten er fyldt med knopper og tidligt på den i år på grund af varmen, normalt blomstrer den først til september, hvor regn og blæst hurtigt ødelægger blomsterne. I lang tid troede vi slet ikke, den ville dukke op i år, men jo den kom efter at Bent havde tømt sin kaffekop over den flere gange :)
Bent har i øvrigt travlt, han hjælper mig med at frigøre ørkenbedet for alt det græs, der er groet op i det. Bemærk Bellis, der trofast sidder og venter på, han skal kaste koglen.
som I kan se, er det ikke nogen nem sag, græs er der nok af
men det skrider fremad takket være Bents hjælp. Jeg regner med, at vi er klar til at vise det frem på søndag. Selve oprensningen af græsset er ikke spændende, det er derimod den bare jord, for nu skal der plantes og omrokeres, idéerne myldrer ind. Lige nu ligger planterne og venter på at blive plantet, for det blev regnvejr kl. 12. I nat fik vi 8 mm, så er det lidt nemmere at arbejde i.
 stien
 med Englands rose, i potten i baggrunden er det R. sinogrande
den gror godt, men er ligesom så mange andre rhodoer blevet skadet af solen
 nærbillede af Himmelsk bambus / Nandina domestica
 Egebladet hortensia har fået flotte efterårsfarver
 Hortensia Limelight står stadig flot
 her er den store fine hosta, som gæsterne forleden gerne ville købe en bid af
det har endelig lykkedes mig at få den hvide lærkespore til at brede sig, den er også i rosenbedene, måske fortryder jeg det. Jeg arbejder på at finde godt bunddække mellem roserne, bunddække som ikke bliver for voldsomt vel og mærke.
 stadig flere phlox vågner op efter tørken
Voksurten er endelig ved at komme frem, gør den også det hos jer?
En flot frøstand fra en træpæon, gad vide om der er frø i den.
Roser med regndråber, men uden navne, spørg gerne, hvis der er en I gerne vil have navnet på:












 til slut Koco Loko med regndråber
og uden regndråber
Regnen er ophørt, vi må i gang igen.
Vi ses igen på søndag, hvor der gerne skal være billeder fra ørkenbedet.
Rigtig god weekend

23 kommentarer:

  1. Nå nu ved jeg hvad det er der kommer i gruset et bestemt sted, hvor der stod en voksurt, men det er da vist to år siden. Det ligner i hvert fald dem du viser. Den hvide Lærkespore er så let at fjerne, hvis der bliver for mange så det tror jeg vil være et godt bunddække mellem Roser.

    SvarSlet
  2. Hej Rita
    Så kunne jeg for en gang skyld hjælpe dig, det er længe siden, jeg satte voksurten, der skete ingenting, men det gør der nu. Hjemme hos mine forældre var den hvide lærkespore overalt i græs og langs husmure, hos mig er den ikke så aggressiv, så mon ikke, den vil være fin mellem roserne. Det kommer an på en prøve.

    SvarSlet
  3. Jeg er på Ritas hold, hvad angår den hvide lærkespore. Her opfører den sig, som du beskriver fra dine forældres have, uden at det er et problem overhovedet. Voksurten bliver også ved at dukke op her i haven, selvom det er mange år siden, den blev sået. Jeg er ikke helt vild med den. Blomsterfarven er fin, men planten vil jeg nærmest beskrive som slasket. Måske er lerjord ikke optimal for den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det kommer den måske også til hos mig, nu får den lov at vise, hvad den dur til. Jeg synes, voksurten er skøn, mindes ikke at den er slasket, måske har du ret i det med lerjord.

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Det er mye arbeide med gress som kommer inn i bedene. Jeg kjenner godt til det dessverre. Jeg har holdt på med det i dag jeg også. Det er tungt å holde på med.
    Flott hvit lerkespore.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er der, vi er begge ret trætte efter dagens arbejde med græs i bedene, men nu er det gjort i ørkenbedet. Så må vi se, hvornår det kommer igen, for det gør det.
      Tak
      Klem

      Slet
  5. Phu jeg føler med jer, græs i bedene er en pestilens. Jeg har det osse et par steder, kvikgræs med laange rødder.
    Jeg har kikket efter den hvide lærkespore, vi har den i grøftekanten et par steder. Men det smutter hvert år med at fiske et par stykker. Sidst viste de sig at være violette, osse smukke. Bedre held næste gang. Den gule er meget spire villig, så den bliver holdt i kort snor. Jeg har en sød rosa tidligblomsteret, men den vil ikke sprede sig.
    Sjovt med de voksurt. Jeg undrede mig over alle de spirer i flere bede for det er da et par år siden de blev plantet der. Så frøene har altså ligge og hvilet et par år. Måske kan vi nå at få et fint efterårsflor.
    Flot hosta. Jeg har en noget lignende, men bladene ser mere grågrønne ud end din, eller er det billedet der snyder? De er så statelige med store blade.
    god arbejdeslyst i weekenden.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er noget fanden har skabt det kvikgræs, inden længe er det der igen, for de rødder er virkelig laaange.
      Jeg er glad for, at det endelig er lykkedes for mig med den hvide lærkespore. Selv den gule vil ikke bo her. Den lilla kommer hvert år, men forsvinder hurtigt igen. De finere lærkespore breder sig ikke, det er også min erfaring.
      Det kan godt være, at det er fra gamle frø med voksurtene, men jeg har også sat nogle i foråret.
      Ja hostaen er fin, den har lysgrønne blade, billedet snyder ikke. Ja de er flotte med de store blade.
      Jo tak for det og i lige måde.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Ja bort med det græs! Jeg er glad for at det er lykkedes mig her,og at undgå at det invaderer.
    Voksurt har jeg også til at dukke op i eftersommeren,det er frø fra andre år, mærkeligt at de kommer så sent men jeg har set det samme, nogen år når de endda at blomstre:)

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er det bedste at slippe af med det, men det bliver vist kun for en kort bemærkning. Godt du har styr på dit.
      Voksurten kommer vel nu, fordi der er kommet vand. Spændende om den når at blomstre.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Det er hårdt arbejde men hold da op hvor det ser godt ud. Det er forhåbentlig lidt nemmere at arbejde i efter noget regn, men uanset hvad så er det sejt at Bent både kan luge og kaste kogler med Bellis på samme tid :-) det blir spændende at se det færdige resultat, og hvad du har fundet på :-)
    Regn er det ikke blevet til så meget af her, kun 4 mm og her ved 21 tiden fik vi en lille byge så hvis vi er heldige er vi oppe på 5. Ikke noget at prale af.
    Jeg syntes ikke at den hvide Lærkespore er slem her, det er værre med den gule, den breder sig mere. Jeg har også små voksurt planter mange steder. Frøene har vidst bare ligget og ventet på vand. Spændende hvad vi når at få ud af dem.
    Smukke regndråber roser, og Koko Loko er også rigtig fin uden.
    Fortsat god aften og god weekend
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er det, og det er pyntet gevaldigt, men nu er det noget bart, selvom vi har flyttet planter, der skal vist flere til. Bent er skrap, han kan det hele sammen med Bellis :)
      Ja det var ikke meget regn, vi har fået 10 i alt siden i går.
      Den gule lærkespore ville ikke være hos mig, selvom du har givet mig den flere gange, det er mere naturligt, når de selv sår sig ligesom voksurten, ja det bliver spændende om de vil blomstre i år.
      Ja Koko Loco er så fin og så med 3 blomster og en knop på samme tid.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Det er bare hårdt arbejde, I er på med græs i Ørkenbedet, men hvor bliver det altså fint 😊 Det bliver spændende, hvilke planer du har og skønt med lidt bar jord, hvor der kan plantes nyt. Mærkeligt, som ukrudtet bare er myldret frem under tørken, mens alt andet var sendt til tælling. Jeg synes, det lyder som en rigtig fin ide med lærkesporerne i rosenbedene - det er sådan en sød, lille sag 😊 Som altid de dejligste rosenportrætter.
    Rigtig god weekend!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det er det, det er sejt og svært at få op. Nu må vi se, hvad jeg finder på eller har fundet på til de bare pletter :) Ja ukrudtet det kan bare, men dette var nu meget gammelt ukrudt. De lærkesporer kan vist bruges flere steder og søde er de. Tak for ros til roserne :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Elsker bare dine roser.
    De står og strutter så utrolig smukt.

    God weekend og god arbejdslyst
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Tak - ja roserne er så dejlige.
      Tak og i lige måde
      Knus
      Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth!

    Låter som ett bra mål att bestämma - klart på söndag då ska jag visa resultatet :) Det är det jobbiga när man odlar låga växter... gräsfrö gror och sen är de svåra att få bort. Men tråkigt arbete som ger fint resultat och som du skriver... ..nya möjligheter. Odla sinogrande - nu blev jag avundsjuk.

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja nemlig, så er der nok nogle, der kigger forbi for at se det. Her er det ikke kun græsfrø men senegræs, der er overalt og helt sikkert kommer igen inden længe :( ja det er godt med nye muligheder.
      Sinogrande er bare lækker.
      Tak i lige måde

      Slet
  11. Et stort arbejde med græsset i ørkenbedet. Man kan se hvor godt alting vokser efter regnen. Vi tørster stadig her i det sydlige, for nu regner det hele af i Jylland (og på Samsø) inden det når frem til os, men græsset i plænen og ukrudtet har fået nok til at kunne gro igen.
    Hvor er den flot den egebladede Hortensia, roserne og den vulgære! - og sikken en skøn header med alle de lysende solbrud! Ser bare godt ud alt sammen, også din kære Bent på græs...

    Hilsner og god arbejdslyst fra Ulla.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja mega stor, men hvor det pynter. Vi har nu ikke fået regn i dag, men i Slagelse har det regnet, hørte jeg fra Linda. Der skal ikke meget regn til, før ukrudt og græs gror.
      Tak for det, ja Bent kom på græs.
      Hilsen og i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  12. Kæmpe arbejde med at fjerne græs ,men des større er glæden når sådan noget er gjort. Det er bare så imponerende hvor man blomster du har. God have-hygge herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leila
      Ja det pynter gevaldigt at få græsset væk, især når det er kvikgræs. Ja jeg har mange blomster, jeg samler på dem :)
      Tak i lige måde

      Slet