tirsdag den 28. august 2018

Indument, roser og hosta

Så flot er mange af rhododendronerne stadig. Lisbeth fra Ebeltoft spurgte i en kommentar, om der stadig var indument på rhodoerne, her er beviset, det er sådan set ret smukt.
her er det R. elegantulum, ja den er da elegant.
Jeg kommer i tanke om, at Lisbeth til blogtræffet hos frk. Anemone var ret betaget af en blærespirea, som stod midt på stien. Her er det en spidsløn som står midt på græsstien. Et skud som vi har fået fra nogle venner.
 bregner og
 hostaer


 står flot i skoven
her står også Lavatera/Mamelukærmebusk, et forblæst sted mod vest, så Bent måtte redde den fra at blæse ud over stien.
 Clematis er begyndt at skyde igen, de var ellers nedvisnet i tørken
 den gule vandgran er stadig smuk, den klarede tørken i modsætning til det lille hjertetræ ved siden af, som allerede har tabt alle blade.
Rhodoerne står frodigt inde bagved, det skiftende løv i forskellige nuancer er et flot syn.
knopper er der masser af. De nydannede skud jeg viste i går har endnu ingen blomsterknopper, men det kan nås endnu.
Alting er lige så frodigt som i foråret, Bent slår græs hver 3. dag, i går fik vi 8 mm, så da blev der ikke slået græs.
Så er skæbnetræet ved at sætte bær, jeg tror, der bliver mange i år.
Roserne er godt i gang med at sætte nye skud, der er dog mange af klatreroserne, som har haft det hårdt i tørken, de er endnu ikke begyndt at sætte skud.
 A shropshire lad har nu ingen problemer
 Buttercup
 Carl Nielsen
 Cloe Renæssance
 Ghita Renæssance
 Jayne Austin
 Lady of Shalott
 Novalis
 Queen Elisabeth
 Sharifa Ashma
 Sofia Renæssance
 St. Cecilia
og Princess Alexandra of Kent og Cloe Renæssance, der blomstrer imellem hinanden
 til slut solnedgangen taget gennem vinduet fra stuen, flot effekt med regndråberne
men jeg måtte nu alligevel udenfor, for himlen blev så flot
Vi ses igen på torsdag, fortsat god dag. 

20 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Det er så mange flotte rhodoer med indument, og de du har er så fine. Def er godt at de har en ny runde med indument etter blomstringen. Det gjør de ekstra verdt å ha. St. Cecilia blir dagens favoritt :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja de rhodoer med indument har vi glæde af hele året, de er skønne, dem vil jeg ikke undvære.
      St. Cecilia dufter så dejligt.
      Klem

      Slet
  2. Tak, Lisbeth. Det er et flot indument, der stadig er. Er det samme rodo, du viser på de to første fotos?
    Flot spidsløn i græsset. Jeg har lige købt en blærespirea i dag ;-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Lisbeth
      Ja indumentet bliver der hele året, det er bare flottere, når det er nyt. Nej det er ikke samme rhodo, den første hedder Hydon Velvet og den anden Elegans.
      Det bliver spændende med din blærespirea, det var en af de første, jeg investerede i.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Hei Lisbeth.
    Her skulle vi fortsatt gjerne hatt litt mer regn, det er tørt 10 cm under bakken, men det hjelper og det blir grønt og frodig.
    Skjønner godt du ikke kan unnvære rododendron med indument:-)
    R. Elegantulum var virkelig elegant.
    ellers håper vi at skjebnetreet overlever vinteren her, det skal være for kaldt her... men det er lov å håpe.
    ha en riktig god kveld/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja men vi kan da også tænke os mere regn sådan lidt ad gangen, men I trænger nok mere nu.
      Ja det er da smukt indumentet :)
      Ja lad os håbe, at skjebnetreet kan overleve de norske vintre. Jeg krydser fingre.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Flotte er de, rhododendronbladene med indument. Frøstanden i skæbnetræet er nærmere specielt end kønt, synes jeg, men meget iøjnefaldende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det kan vi godt være enige om. Skæbnetræets frøstand har en lidt speciel farvesammensætning, jeg ville ikke sætte de to farver sammen :) men ja det er meget iøjnefaldende.

      Slet
  5. Flotte hostaer. jeg har ellers aldrig brudt mig om gule blade eller gulbroget. Men jeg opdager at jeg sad og nærmest planlage hvor en mage til den du viser kan stå, den storbladet limegule, den lyser så fantastisk op. Jeg er vist ved at overgive mig til osse det gule og gulbroget løv. hm. I hvert fald når det gælder hosta. Så bliver udvalget enormt.
    Det er mange fine blomster dine roser har. Hos mig er det kun Pilgrim og Symfonie der blomstrer. Men der da lidt på vej i de andre. det skulle de da osse. De fik hestemøj i forsommeren. Pokker til arbejde, det må de da kvittere for, håber jeg.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja jeg fik lige øje på den gule, så jeg måtte træde lidt tilbage for at få et billede af den. Så må du se, om du kan finde den Ja der er et stort udvalg i hosta, der er så mange flotte, også dem med det gulbrogede løv.
      Til gengæld blomstrer Pilgrim ikke hos mig, men det er der så mange andre, der gør. Ja de burde virkelig kvittere med blomster, når du har givet dem hestemøj, det får mine ikke, så ruller hundene sig bare i det, det er ikke godt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    Rhodoerne indument er bare så smukt, og jeg er glad for, at du åbnede mine øjne for dette, for før du viste mig det, var rhodoer bare rhodoer i mine øjne 😊 Det er bestemt et smukt syn hen over de forskellige grønlige nuancer. Trist med hjertetræet, men forhåbentlig kommer det igen til foråret. Imens må du glæde dig over den flotte vandgran 😊 Der ser ud til at være godt gang i dine roser igen - man bliver så glad, når de sætter nye skud 😊 Vildt flot billede af solnedgangen med regndråber - du har så meget sans for smukke motiver.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ikke alle har sans for det smukke indument, heldigvis kunne du straks se det, da jeg viste dig det. Jeg regner da med, at hjertetræet kommer igen, lige nu nyder jeg den fine vandgran, ja og selvfølgelig roserne, og at de er i gang igen. Ja jeg synes også, at billedet af solnedgangen med regndråber var flot :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Min Rhodo med indument er også den der der døde denne vinter. Så jeg må finde en anden! R. elegantulum ser spændende ud!
    Det bliver morsomt at se om de nye skud danner blomsterknopper!

    Og tillykke med regnen - her er det tørt på en underlig måde fordi overfladen egentlig er rimelig fugtig, der er jo dug hver morgen. men 10 cm nede er det tørt.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det var da trist, du må finde en ny. R. elegantulum er rigtig flot og en spændende rhodo. Ja det gør det, jeg må holde jer orienteret.
      Tak for det, det er fint, når vi får sådan 8-10 mm en gang i mellem. Håber du får mere deroppe.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Rhodoernes indument gir et smukt og varieret utryk i haven og når de ikke blomstrer så er det skønt at der er andet der kan fange øjet.
    Jeg er imponeret over hvor flotte dine hostaer er i år, ja der er da noget tørken har været godt for. Skønt at sneglene har haft det svært i år :-)
    Den gule Vandgran er så flot og dejligt at der er en del der har klaret tørken uden mén, men jeg tænker at så længe det er løvfældende planter der ser sløje ud, så klarer de det nok.
    Solnedgang og regndråber i vinduet er fantastisk smukt, ja sådan et motiv havde jeg nok ikke set, men du har øje for de flotte motiver.
    Fortsat god aften og god onsdag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det har du helt ret i, i år er de nu særligt smukke, nok på grund af tørken.
      Ja hostaerne har klaret sig godt uden sneglene :) jeg har kun set et par snegle indtil videre efter regnen er kommet.
      Ja den gule vandgran er fin, den er jeg glad for, den er jo også løvfældende.
      Egentlig tog jeg kun billedet på grund af dovenskab, jeg gad ikke gå ud, men så opdagede jeg effekten af dråber og lav sol.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Frodig, grønt og vakkert er det hos deg.
    Fantastiske bilder fra din nydelige hage.
    Så mange flotte roser som fortsatt blomstrer.
    Ha fortsatt en deilig uke i hagen Lisbeth!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Turid
      Ja det er godt nok blevet frodigt igen, roserne er glade.
      Tak i lige måde Turid.

      Slet
  10. Igen mange smukke billeder fra din have. Alt ser så frodig ud og så mange Roser der blomster endnu ,det er bare fantastisk. Det er skønt at din skæbnetræ blomster,det er så smukke blomster.
    Din røde spidsløn får den også gule blade om efteråret. Hygge til dig. Leila

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leila
      Tak for det, ja alt er så frodigt efter regnen, og roserne er klar igen. Skæbnetræet er noget helt specielt.
      Jeg tror ikke, at spidslønnen får gule blade til efteråret, jeg skal nok holde øje.
      Hygge til dig med

      Slet