fredag den 29. juni 2012

Status for åben have og mere regn

Da der indtil videre er kommet 60 mm i dag, og der stadig hænger mørke skyer over os, så er det selvfølgelig klart, at der ingen besøgende har været i dag. Men jeg er nu også godt tilfreds med dem, der har været. Det blev til i alt 66 på 6 dage. Det kan man vist ikke klage over.
Men regnen vil jeg gerne klage over, nu må det stoppe, jeg har lige været ude og kigge efter snegle, jeg fandt 10 fede eksemplarer, men i morgen er der sikkert mange flere, og da er jeg ikke hjemme.
Der er vand overalt, store og små søer imellem roser, stauder og rhododendron, selv der hvor det ligger lidt højt er der fyldt med små søer. Et deprimerende syn.
Men det virkede i eftermiddag, ca. 3 timer efter, at jeg havde taget billeder, var vandet sunket ned i både grøft og regnbed, men nu ja nu står det højt igen, så højt at der står vand helt op til ørkenbedet, dog ikke så højt som det plejer, så noget hjælper det heldigvis.
Jeg tog lidt billeder i eftermiddags.
Her er fine kontraster
De nye skud på rhodoerne
I sidste indlæg glemte jeg at sætte billede ind af grøften. Tre timer efter var det sunket, men nu står det endnu højere. Selv min lille havedam er gået over sine breder.
Så galt var det ikke, da jeg tog dette billede, men det er det nu.
Hvis I klikker på billedet, kan I se at de orange liljer står i vand, nu er der endnu mere vand.
Jeg har ventet længe på, at gåseurten skulle blomstre, nu står den midt i vandet og blomstrer, men smuk er den.
Lilla Marieklokker, smuk farve synes jeg.
Ærenspris Lille Malund og andre stauder
Daglilje arvet fra min fars have
Lidt roser er der tilbage






Som I kan se bærer roserne tydeligt præg af alt det regn de har fået i dag. Jeg ved nok hvad jeg skal lave søndag.
I morgen skal jeg udenøs, så der kommer ingenting fra mig før søndag. Vi skal besøge min gamle mor og om aftenen skal vi se yngstesønnen spille i Nordfyns Friluftsteaters forestilling Atlantis. Så mon ikke jeg håber på tørvejr, nu hænger der igen tunge skyer over vores hoved,
Rigtig god weekend til jer, vi høres ved søndag, hvis jeg når det, ellers mandag.

14 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth. Jeg skal love for, at I har fået regn. Godt at regnvandsbedet virker. Jeg kan slet ikke forestille mig al det vand i din have, men jeg kan jo se på billederne, at det er der. Det er mange rigtig gode billeder at kigge på og tillykke med det flotte antal besøgende. Jeg synes, det er mange på få dage, men din have er også utrolig inspirerende! Rigtig god tur og god weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja vand har vi fået rigeligt af, og det ser ud til der kommer mere :(
      Tak skal du have, ja alle de besøgende er da et plaster på såret.
      Tak for det.Så håber vi på tørvejr i morgen.

      Slet
  2. 60 mm det er da helt vildt !! Kan godt forstå hvis vandet har svært ved at trænge væk, men godt i har lavet nogle tiltag der kan hjælpe det på vej :-)

    God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Ja jeg synes ikke, jeg har oplevet noget lignende og det var da slemt nok sidste år. Tænk hvis vi ikke havde lavet nogen tiltag, så skulle vi bruge robåd nu.
      Tak i lige måde.

      Slet
  3. Puha det var vidst mere end de havde lovet - det er ikke fair at I har fået så meget vand og vi har intet fået... Men godt at de nye tiltag med regnbed og grøft alligevel virker selv om det hurtigt bliver fyldt op igen...

    Lyder dejligt med besøg og teater forestilling i morgen :)

    kan du have en rigtig god weekend og god tur til Fyn

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Annette
      I måtte meget gerne have fået de sidste 20 mm eller mere. Ja vi er glade for, at det virker.
      Tak skal du have.

      Slet
  4. ej... regn i overflod er skidt, vi vil jo helst kun ha' det, vi behøver. Godt at Bents gravearbejde virker her, hvor det virkelig gælder.

    Flotte besøgstal, nu kan du holde fri og få en forhåbentlig god tur til Fyn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Det er skidt at mangle vand, men det er heller ikke godt at få så meget. Har I ikke fået så meget?
      Ja jeg tager en slapper og en lille tur til Fyn.

      Slet
  5. Som altid gode billeder.
    Hvor har du dog haft mange besøgende. Bare rart.
    God tur til Fyn.

    SvarSlet
  6. Det er da helt vildt, så meget vand i har fået ;o( . Det var dejligt at du fik vist haven frem, til så mange gæster inden regnen meldte sin ankomst. Kan i have en god tur til Fyn, så må vi håbe på sol og tørvejr, både på Fyn og derhjemme ;o)

    SvarSlet
  7. Hol da helt ferie alt det vand..........her har det sørme også regnet men da ikke i de stride mængder. Håber solen tittet ned på Samsø og fyn i dag i stedet - for nu kan vi vist godt klare en periode med tørvejr :0)

    SvarSlet
  8. Det må siges, at være for meget af det gode med al den regn ;-)
    Du kan godt tage udenøs i flere dage uden at vande.
    God tur

    SvarSlet
  9. Hej Lisbeth.
    Hvor er det ærgerligt for jer med al den regn. Håber, at det snart skifter. Dine roser ser nu fine ud trods det. Det er da flot med så mange besøgende. God fornøjelse med teaterbesøget og god weekend.
    Hilsen Christel

    SvarSlet