søndag den 13. oktober 2024

Arboretet med høstfarver

 Lørdag var vi en tur på Sjælland for at besøge familien. Først tog vi en tur i Arboretet i Hørsholm, der kommer vi gerne to gange om året, nemlig forår og efterår.

som I ved holder jeg meget af efterårsfarverne
de var der heldigvis


Det er mageløst smukt nu
Her står Bent og beundrer Tupelo træet
Tupelo/Nyssa Sylvatica havde vi også på Samsø, men det var selvfølgelig ikke så stort, her er det
20.5. nyudsprunget
og 20.10 med efterårsfarver
Berberis i Arboretet
et  kæmpe tulipantræ, havde endnu ikke fået høstfarver
31.10. 2020 havde vores på Samsø fået de flotteste farver, det fik det altid


Min ældste søn var med i Arboretet
han beundrede også de fine farver
her er det en kornel
Så er vi hjemme igen, hjertetræet står lige foran irishøjen
Troldnødden spejler sig i vandet
Her står den mellem stammerne. Vi har fået sat havespots op, de lyser op derude nu, det er så flot.

Rigtig god ny uge/Efterårsferie til jer, der har det. 


13 kommentarer:

  1. Hej Lisbet
    Jeg er litt på etterskudd med både det ene og andre, men nå leser jeg ditt innlegg :)
    Så flotte farger det er der. Arboretet er jo et nydelig sted å besøke nå om høsten. Det er fine farger hjemme hos deg også.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er ikke nemt at nå det hele. Ja det er dejlig med en tur i Arboretet. Jeg er nu også glad for farverne her i haven
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth,
    Det må være dejligt med en tur til Arboretet i Hørsholm, hvor I kan se nogle af de træer som i havde på Samsø. Det begynder lige så småt med at få efterårs farver, men i min skov er der nu ikke meget endnu, udover min Acer griseum og R. lavendula.
    Vi har fået kattekillingerne hjem de er mega vilde og er i kostalden, mon vi får dem tæmmet???
    Hvor ser det fantastisk ud med lys i haven!! Jeg fik 2 store pakker med planter i dag, har pakket dem ud og skal nu ud og nurse dem lidt, de er noget trykkede efter mange dage i en kasse. Så 17 nye planter, skønt!
    Desuden har jeg bestilt 4 nye bregner i Frankrig, dem glæder jeg mig til.
    I morgen skal vi fælde et stort grantræ i skoven som er ved at vælte og bagefter skal vi ud og grave roser op hos en veninde. det bliver også godt, hun er 84 og hun har en rosenhæk samt historiske roser og agapanthus som jeg må få nogle af, men efterhånden er opbevarings plads et problem.
    Ha en god aften.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja sådan en tur nyder vi 2 gange om året, farverne kommer nok også hos dig inden længe.
      Nå killingerne er ikke menneskevante, ja det plejer at kunne lade sig gøre at tæmme dem, de har nok ikke set mange mennesker der, hvor de kommer fra. Åh som du køber, men du finder nok en plads til det hele, især når du får fældet store grantræer. Dejligt med roser fra veninden, det skal nok blive godt. Jeg kan godt forstå, at du snart har et opbevaringsproblem, men du finder nok ud af det.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Wow den kornel er jo nærmest lysende pink, fantastisk. Farverne kommer mere og mere hver dag. Forhåbentlig får vi ikke nogen storm der river bladene af i utide. de skulle gerne nydes lidt endnu.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er en flot kornel, du må tage en tur i arboretet inden længe, du har ikke helt så langt. Der sker meget med farverne, det er bare med at nyde dem og det fine vejr.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Min arbejdsplads, som jeg forlod i 2013 for at går på efterløn, lå i en del af arboretet i Hørsholm. Hver dag skulle jeg gå et pænt stykke gennem det for at komme til vores kantine, men det nød både jeg og mine mange kolleger - alting forandrede sig hele tiden. Det var på alle måder en skøn arbejdsplads, jeg havde i mange år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det har været et skønt sted at arbejde og at skulle gå igennem hver dag. Der sker meget i sådan en have, og når man går der hver dag, ser man forandringerne.

      Slet
  5. Fantastisk årstid at besøge arboretet. Sikke nogle flotte farver.

    SvarSlet
  6. Hej Sydney
    Ja det var en skøn tur, jeg elsker farverne.

    SvarSlet
  7. Det emå være skønt at kunne kombinere familiebesøg med et besøg i arboretet nu, hvor det sikkert er allerflottest. Kornellen er utroligt flot.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja når de vil bo på djævleøen ;) så er det jo et meget godt sted så tæt på arboretet. Ja det er en flot kornel.

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Dejligt efterårsbesøg i Aboretet, som du helt sikkert nød hvert et minut af, og vejret var jo med jer. Virkelig smukke farver, især Kornellen, hvilken skønhed.
    Hvor er lyset op i træerne smukt, dejligt med noget lys i mørket, som vi jo får mere og mere af nu.
    Her er der ikke ferie, jeg gemmer til jul, så jeg kan holde fri i hele 2 uger :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet