mandag den 12. februar 2024

Ingen sol men susen for ørerne

 Ja hvem har ikke haft susen for ørerne de sidste dage, en ting er, at det har regnet og sneet, men det har godt nok også blæst rigeligt. Med blæsten blev det også koldt, så der skulle rendes hurtigt for at holde varmen.

Sådan så her ud i fredags, heldigvis blev det ikke til så meget. Som I kan regne ud, bliver der ingen solskinbilleder, men lidt forårstegn kan jeg da klare:
her titter hyacinterne frem
og her lidt påskeliljer
Iris reticulata
de tre lilla peberbuske, der står samlet, som sagt de sår sig selv
den hvide peberbusk fra Marie
og påskeklokkerne også fra Marie
en potte med tulipanløg
staudevalmuer som jeg tiggede fra en her i byen sidste år
det er meget mørke og rigtig flotte valmuer
Da jeg kiggede efter valmuerne i arkivet, faldt jeg lige over et billede fra Høneballehaven,  da vi var på besøg på Samsø d. 20.6., som bekendt fik vi ikke set haven, men her et kig ind i skoven
Det er svært at finde motiver på en gråvejrsdag 
som søndagen var
men det lykkedes nogenlunde
når jeg brugte samme motiver som i sidste indlæg
Her i forgrunden er parasoltræ og bagved den hvide peberbusk
spejlingen
og troldnøden 
jeg slutter af med Tazetter som jeg har købt i en potte for nylig
Der var mange skønne motiver fra denne have i arkivet, nøj hvor jeg længes efter foråret, det er jeg ikke ene om. God start på ny uge.

I morgen fylder mit yngste barnebarn 6 år, desværre har jeg ingen nyt billede af hende. De holder ferie i Egypten i denne uge. Der skinner solen, det nyder de.  



23 kommentarer:

  1. Nej, det er ikke nemt at finde noget nyt at vise, men i det mindste er blæsten dæmpet noget. Længslen efter forår er ved at brede sig men i det grå vejr må det elektriske lys holde for lidt endnu. Godt du allerede har fået så meget i jorden, at du nu kan finde blomster i haven næsten året rundt!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja der skal kigges grundigt efter motiver, og med det grå vejr er de ret kedelige. Ja det er jeg glad for, nu mangler vi bare, at det kommer op.
      Knus

      Slet
  2. Ja, det er et problem om vinteren å ha noe nytt å vise, og det er enda verre her. Akkurat nå er det snø og atter snø som kommer ned fra himmelen :(
    Våren er jo på vei hos deg, og snart har du masse nytt du kan vise :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja så er vi nødt til, at gå i arkivet. Åh får du igen sne, ja vi får regn :(
      Men du har ret, våren kommer lidt før her, men du plejer at indhente os.
      Klem

      Slet
  3. Danielle
    Ici comme chez vous, a cette époque de l'année , les jardins sont tristes.....pas beaucoup de floraisons. Heureusement que dans nos têtes nous imaginons les floraisons a venir. Vous parvenez toujours a mettre vôtre maison et jardin en valeurs avec vos magnifiques photos .
    Aujourd'hui soleil, vite dans le jardin, désherber les massifs sera mon ouvrage ..L'Egypte une belle destination avec le soleil en prime! !ma fille ainée a choisi l'ile Maurice .
    Bonne semaine Lisbeth.

    SvarSlet
  4. Hej Danielle
    Denne gang svigter google oversæt lidt, så må man gætte sig til dig. Jeg glæder mig meget til at se min have i år, men vi er selvfølgelig ikke så langt som I er i Frankrig, men det kommer forhåbentlig. Familien nyder det i Egypten. Tak for din hilsen, det er hyggeligt at høre fra dig.
    God uge til dig.

    SvarSlet
  5. Hej Lisbeth,
    Jeg må sige jeg har siddet og nydt dit arkiv billede fra Høneballe haven i Juni, det er sååå skønt, og jeg tænker bare, hvordan kunne de flytte derfra, men jeg ved jo godt hvorfor, det har vi tidligere debatteret. Til morgen var der en del sne men tøvejr og det sneede hele formiddagen, nu har vi 2 graders varme og regnvejr, ikke specielt motiverende når man skal ud og gøre rent efter hunden. Forleden kom der en yngre mand til døren for at høre om jeg ville sælge gården, i
    dag kommer han så med sin kone, men jeg har sagt at jeg ikke er interesseret i at sælge, de bor her i byen, og foreslog jeg så kunne flytte ind i deres hus, som er velbeliggende lige op til skov med åen nedenfor, men nej jeg bliver hvor jeg er, og ikke mindst på grund af min skovhave som jeg kan undvære.
    Der sker meget i din have, hos mig står det stille vi fik en hel del sne fra fredag. De har sendt mine bregner fra Frankrig så det bliver spændende, der er nogle virkelig særprægede bregner som jeg aldrig har hørt om før, dem må du komme og se.
    Jeg skal love for der er kommet vand i jeres sø, den ser godt ud. Går det stadig godt med dine rhodoer indenfor?
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Jeg har også lige været igennem noget af arkivet, og har selvfølgelig tænkt som dig, men når vi ved hvor meget vand der er derovre i haven nu, så fortryder vi ikke, især ikke Bent, det er et stort arbejde at pumpe vand væk ja og så er der også færgen. Vi kan bedre overkomme dette.
      De yngre mennesker kan jo prøve igen om nogle år, :) når du er kørt træt, nej det bliver vist ikke nemt at få dig der fra. Der er jo også meget fantastisk og det er noget helt specielt, du har lavet der. Så vi håber, du kan klare det i mange år endnu.
      Ja lidt sker der her, vi får ikke så meget sne her, derfor går det lidt hurtigere. Spændende med dine bregner, jeg arbejder på en tur igen i år. Nu må vi se.
      Ja nu er søen ikke så tør, men det kommer nok igen. Jeg tror, det går godt med rhodoerne, men de vil nok gerne snart have noget lys.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Ja heldigvis er blæsten dæmpet. Og sneen er næsten forsvundet. Til gengæld står der vand allevegne.
    Jeg tripper efter forår. I går fik jeg nemlig en pakke med lækkerier fra Lenes liljer, jeg havde bestilt i efteråret til levering her i februar. Men med det vand i jorden, tror jeg de bliver sat i potter, et musesikret sted til jorden er tørret lidt.
    De har den smukkeste blå farve dine iris. Og så langt fremme, flot.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja heldigvis, blæsten har godt nok været slem, vi har nogle små klatter sne rundt omkring og mængder af vand. ÅH hvor spændende med liljer, jeg tror, det er en god idé at sætte dem i potter et musesikkert sted.
      Ja irisne er flotte blå, pludselig var de fremme.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Åhhhh altså Lisbeth!! Jeg glæder mig virkelig til at set et spændende forløb i din have -det næste halve årstid 😀
    Du har en overkommelig have ,som har fået tilført små og større planter (af dig) og så har den også både vand og et "stenområde".
    Og du er jo ikke færdig endnu og heldigvis for det.
    Vælger snart en dag ,at sende en mail til dig men er meget ophængt for tiden.
    Vinterhilsener Karen R

    SvarSlet
  8. Hej Karen
    Ja det gør jeg også, der er snart en masse at vise. Jeg har lige gået noget af arkivet igennem, jeg har tilført mange planter som er værd at kigge på. Rundt om søen er der også helt flot. Nej jeg er ikke færdig endnu.
    Dejligt med en mail en dag, men pas godt på dig selv, jeg er glad for at du følger med.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  9. De mørkerøde valmuer er meget flotte. Jeg såede sidste forår nogle lilla staudevalmuer med samme flossede udseende, men de ville ikke komme, de bæster 😢

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja dem blev jeg forelsket i, heldigt at jeg kunne få lov at få nogle af dem. Det kan godt være lidt svært med staudevalmuer, jeg har ikke prøvet, men har foræret flere frø væk af mine staudevalmuer. Det er nemmere med de almindelig, de kommer bare.

      Slet
  10. Uha ja vi har set rigelig sne og regn og blæst i denne vinter. Men selvom vejret ikke er forårsagtigt kan vi nyde at se det pible op med små forårsskud. Foråret skal nok komme - det ved vi! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja det har vi, og så har I endda haft mere end os. Vi har haft solskin i eftermiddag, det er dejligt

      Slet
  11. Motiverne står ikke ligefrem i kø på denne tid af året, og navnligt i gråvejr skal der ledes lidt. Men jeg synes, du har en del, som blomstrer allerede nu. De blå iris er flotte. Jeg kan ikke få dem til at komme igen, jeg har prøvet flere gange uden held.
    Tillykke med barnebarnet. Hun nyder nok fødselsdagen nede i varmen.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Nej det er svært at finde motiver, alligevel finder jeg gerne et elle andet. De blå iris plantede jeg sidste år, jeg er så heldig, at de er kommet igen.
      Tak for det, ja det gør hun uden tvivl.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth
    Nu er vi vel klar til forår, men det bliver der vidst ikke meget af lige med det samme, når det er plusgrader ja så regner det og ja susen for ørerne er det nok heller ikke slut med :-(
    Det er dog dejligt at diverse løgplanter kender kalenderen og kigger frem selv om vejret er træls. Flot at du har små Iris på vej.
    Spændende med den mørkerøde valmue, og hvor stor den når at blive i år.
    Tænk at du måtte står der og lure ind i skoven. Det er trist at det er sådan det er blevet :-(
    Hvis der skulle være en lille peberbusk spire så er jeg da frisk på det :-)
    Dejligt at man kan købe sig til blomstrende løgplanter som så kan nydes indendøre. Tazetter er smukke.
    Tillykke med Edith, ikke ringe at kunne fejre dagen i de varme lande :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja vi er klar til foråret, men foråret er ikke klar til os. Det regner meget, men i dag så vi da solen, så jeg nåede et par billeder til næste indlæg.
      Ja det er rart at se løgplanter og iris, jeg var også overrasket, da jeg så den.
      Ja jeg er spændt på valmuen, der er også en på vej fra dig, så vi
      må se, om der kommer blomster i år og om de vokser til. Ja det er trist, men jeg må nok leve med, at jeg ikke får haven at se mere.
      Jeg kan sagtens finde en peberbusk til dig.
      Ja man kan heldigvis købe sig noget forår.
      Tak for det, jeg har ikke lykønsket hende andet end på facebook, jeg
      har slet ikke hørt noget i dag.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  13. Du har allerede flere spirende vårplanter, og jeg blir litt misunnelig :)

    SvarSlet