mandag den 26. februar 2024

Natur og solopgange

 Jeg har lige set, at vejret skal blive mindre blæsende og mere solrigt uden regn. Lad os håbe, det er rigtigt, foråret starter jo også 1. marts, så vi krydser fingre for bedre vejr. Lige nu er det i hvert fald stille vejr hos os.

Det er ikke meget vi har set til solen, men jeg har da været heldig to dage i træk:

24.2
24.2.
dette er fra søndag

det var smukke solopgange
her er det også søndag, vi er på vej
mod Herrested. 
Der er ikke meget at vise frem i dette indlæg, så godt der var lidt solopgange.
Morgenturen lørdag, i baggrunden til højre vores hus
Bellis gør sit bedste for at udrydde vincaerne, det er den ret god til, og den må gerne
den elsker at være ude og lege med børnebørnene, vi passedede dem i lørdags
og hyggede os med at se MGP med dem, de sov her om natten
kirken tiltrækker sig opmærksomheden,  selv på en gråvejrsdag, heldigvis var der blå himmel et stykke tid. 
Kæmpestenbræk
fylder godt ved søen

en ny påskeklokke har lukket sig op, den er flot
jeg havde skovmærker med fra Samsø, det er dejligt
på Samsø dækkede de en del af skovbunden, det duftede så dejligt, der er anemoner imellem

endnu en gang alpeviolerne og stenene, jeg har svært ved at gå forbi uden at tage et billede
hov og så faldt jeg lige over disse violer, de første i år
og et billede fra 2022 af Iris reticulata, som jeg ikke har mere, og ikke lige kan skaffe, desværre.

 I må have en god start på ny uge og ny måned, der forhåbentlig bringer os forår.








16 kommentarer:

  1. Ja tak til foråret, og temperaturen er også steget lidt, og nu kan vi snart komme igang i haven igen, og nøjjjjjjjjj hvor jeg da har savnet at komme derud :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim
      Ja nu må foråret gerne begynde, vi skal have fingrene i jord igen :)

      Slet
  2. Flotte soloppganger hos deg. Her får vi også se solen i dag, og det er deilig. Flotte påskeklokker hos deg.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er fine solnedgange, også i dag - men mere diset.
      Klem

      Slet
  3. Det er som om foråret nu endelig er godt på vej, og der er kommet lidt mere glød i farverne - også i solopgangen. Skovmærker er ved at invadere mit ene bed (fik en snas med fra skoven sammen med en kodriver) men da den er så køn får den foreløbig lov. Kæmpestenbræk er en forunderlig vækst, der kan gro alle vegne, og de store blade giver god kontrast til meget af det småtteri vi også dyrker.
    Hyggeligt med børnebørn i haven!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja foråret er måske på vej, vi endte med at gå ind igen her i eftermiddag, det var hundekoldt og vandkoldt, det var ikke rart at være ude, det må gerne blive lunere. Jeg brugte skovmærker som bunddække, det fungerede fint, også mellem roserne. Så jeg passer godt på dem, jeg har og håber de breder sigt.
      Kæmpestenbræk er til gengæld ikke min kop te, jeg bryder mig ikke om de store blade, men blomsterne er fine. de gror godt ved søen.
      Ja det var hyggeligt med børnebørnene.
      Knus

      Slet
  4. Ja solop og sommetider nedgange er så flotte nu. Det er blevet lysere men koldere. Vi kunne osse trænge til noget stilstand i regnen. Jorden er så vandmættet,. Hans prøvede at grave et hul til en ny stolpe ude ved vejen. Men det blev fyldt med vand lige så hurtigt som han tømte det. Så den nye post kasse må vente med at blive støbt til det har tørret .
    Skøn buket iris. Jeg har vist heller ikke nogen i år. Måske skal jeg købe nogle potter til at fylde op.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det har du ret i, solnedgangen var også flot i aftes, trods det havde være koldt og gråvejr det meste af dagen. Det ville være dejligt med lidt tørvejr, men mon ikke vi får det nu. Det er ikke nemt at grave huller for tiden, så postkassen må vente, lige nu klager vi ikke over tørke.
      Jeg kan ikke finde iris for tiden, hverken i dagligvarebutikker eller i Billigblomst.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth,
    Hvor er du en mester til at komme ud af fjerene og få taget billeder af solopgangene, billedet af det store træ med solopgang er så flot, jeg sidder længe og kigger på hvert billede, det er virkelig noget jeg savner her, men man kan jo ikke få alting. Til gengæld har jeg åen som jeg nyder at gå ned til og sidde lidt på bænken og kigge ud over ådalen.
    I weekenden fik jeg 26 pebertræer plantet i skoven, en af dem er ret så stor, der hvor de kommer fra formerer de sig ret godt.
    Peter måtte hidkaldes lørdag, der var knækket en kæmpe gren ned i flere rhodoer, så det var pænt af ham at hjælpe mig. I morgen kommer han, da skal der fældes træer!
    Tænkte på om du er interesseret i jeg sender nogle dorthealiljer til dig, eller kan du skaffe dem i nærheden, har lige hentet og plantet en masse i dag.
    Iris reticulata købte jeg hos Eurobulb, 200 stk.
    Din helleborus er rigtig flot, jeg ønsker mig også flere, selvom det har taget mig lang tid inden jeg blev begejstret for dem.
    Onsdag skal jeg hente stauder på en planteskole mellem Viborg og Randers
    han har Adonis amurensis til en god pris. I lørdags nød jeg solsortens sang for første gang i år, og spætterne slås om hunnerne, der er en farlig ballade.
    Foråret er på vej, flere af mine indendørs planter tilbragte weekenden udendørs, men de varsler frost til natten så de er kommet indendørs igen.
    Efter alle de engelske havebøger jeg læser kniber det næsten med at skrive dansk.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja jeg står som regel om ved 6 tiden, til gengæld var jeg på vej i seng kl. 22.30 i aftes, da jeg så din besked. Nej så må du nøjes med åen og alle dine rhodoer og nykøbte træer. Det var da godt nok mange pebertræer. Gad vide om du har fri i dag, det er længe siden, vi har snakket, jeg må lokke dig til at købe noget for mig. Jeg har tid i eftermiddag, hvis du vil ringe, ellers ringer jeg til dig, så kan du ringe tilbage.
      Det var godt Peter kunne hjælpe dig på en lørdag, ærgerligt med grenen.
      Ja du klatter ikke med det, men du har jo også meget plads. Hvis jeg nu lover at komme over og besøge dig, vil du så købe mindst en Adonis til mig gerne to. Iris reticulata kan jeg også godt bruge, og det sædvanlige ønske: blodurt. Kort sagt hvis du kan finde noget, jeg gerne vil have, så ring lige til mig. Det kan nok tåle at stå i potter til juni.
      Så må du til at læse danske havebøger :) jeg håber, vi tales ved.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Danielle,
    Comme vous j'ai la passion de photographier les levers et couchers de soleil, c'est tellement beau !!! Quelle joie d'avoir les petits-enfants près de nous, ce sont toujours de belles journées. L'arrivée du printemps va nous redonner un peu de vigueur, vôtre jardin fait envie ,il est toujours très soigné, bel équilibre entre arbustes et floraisons, massifs et espaces libres, un jardin ou il fait bon vivre !!!
    Bonne semaine Lisbeth.

    SvarSlet
  7. Hej Danielle
    Dejligt at du også holder af sol-op og nedgange, en skam jeg ikke kan se dine billeder. Ja det er dejligt at have børnebørnene i nærheden, det er jeg jo ikke vant til. Da så jeg dem ikke så tit.
    Tak for de pæne ord om min have, den er ikke som den gamle, men den kan noget alligevel, bare noget helt andet. Jeg prøver at sætte nye spændende planter ind, jo flere jo bedre, mon du kender det? Jeg er nem at lokke.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  8. Hej Lisbeth
    Det er skønt at se både solop og nedgange. Ja bare det at det er tørvejr er fantastisk, og så ser det ud til at være flere dage i træk.
    Super at have børnebørn på besøg og I gamle fik udvidet horisonten lidt med noget MGP :-)
    Det er en fin påskeklokke. Det er spændende at se når det er første gang de blomstrer hos dig.
    Mærkeligt at det ikke er til at opdrive de små Iris. For et par år siden syntes jeg de var til at få i de fleste supermarkeder. Måske der pludselig dukker nogle op. Du har da lov at håbe og jeg skal nok holde udkig på min vej :-) nå men de små violer kan da også noget.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja tørvejr og ingen blæst, det er helt fantastisk. Det er været en god dag i dag, men vi kunne godt have brugt solen.
      Det var dejligt med børnebørn på besøg, MGP plejer vi ikke at se, men det var hyggeligt.
      Ja jeg er spændt på påskeklokkerne. Jeg spurgte efter iris i Billigblomst, de kunne heller ikke forstå, at de ingen havde set i år. Så vi må nøjes med violerne. De er i irishøjen :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Violen er en rigtig forårsbebuder. Jeg har ingen set endnu, men det varer forhåbentlig ikke så længe. De små skovmærker er så yndige, og de ser ud til at være helt perfekte sammen med de hvide anemoner. Skovmærkerne er bedst under træer og buske, hvor de kan få lov at brede sig. Jeg synes godt, de kan blive lidt aggressive.
    Både børnebørnene og Bellis ser ud til at have det sjovt.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det er den, jeg har en ordentlig dusk violer, jeg synes så, at de er aggressive, de fylder rigeligt her i haven og gjorde også på Samsø. Derimod synes jeg, at skovmærkerne er fine, jeg brugte dem som bunddække mellem roserne, det gik fint. Jeg fik nogle få med, som jeg hæger om og passer på.'
      Bellis elsker, når børnene vil komme med ud og kaste grankogler.
      Hilsen Lisbeth

      Slet