fredag den 1. marts 2024

Gamle og nye billeder

 Vi var så heldige, at solen viste sig i går morges, jeg fik en skøn solopgang i kameraet, men det var så også det, for det har blæst og været koldt hele dagen. Så heller ikke i går blev jeg lokket til havearbejde.




men solopgangen var fin
Så jeg måtte endnu en gang mod Herrested
så vi kunne nyde udsigten den vej
Dem her er der masser af i haven op mod søen, de var her også sidste år, det er ikke nogen jeg har sat, men de breder sig godt.
primulaerne er plantet ud, det kan de godt lide
Et billede til Dorte R. edgeworthii er kommet i en større potte, der er stadig en enkelt knop i, men om den bliver til noget ved jeg ikke. Jeg tror, jeg ska have studset den. Den stritter lidt med grenene. 
Tulipanerne i potten vokser fint
flere violer
Bent syntes ikke, at hans nye brændestabel stod godt, så han har flyttet den i dag, den er blevet flyttet hen til garagevæggen, hvor vi havde plantet to roser, de stod ikke godt der, så vi overlod pladsen til brændet og flyttede roserne.
Her blev James Galway plantet i forhaven ved birketræet ud mod vejen. Håber den kan lide at bo der. 

Hvad har jeg så lavet i går, når jeg ikke var i haven. 
Jo jeg satte mig til at kigge gamle billeder fra haven på Samsø. Det var ærligt talt lidt vemodigt, jeg havde jo 260 rhododendron, Da jeg havde den store have, ville jeg eje alle dem jeg kunne lide. Det kunne selvfølgelig ikke lade sig gøre, nu er det endnu sværere, heldigvis har jeg billeder af dem. Et par af billederne blev kopieret og sat ind her:

En af yndlingene blomstrer ved denne tid, den hedder R. calophytum, fantastik smuk.



R. rex overlevede desværre ikke længe efter overtagelsen, det var sandsynligvis på grund af, at den ikke blev passet med vanding.
R. rex
 
men R. Wine and roses har jeg heldigvis anskaffet mig igen og den har knopper, den glæder jeg mig til at se i blomst.

Dette billede er fra 2015, det var så smukt, så jeg kopierede det. Det hele er jo noget mere tilgroet i dag. 
Jeg får travlt i weekenden, på lørdag skal Per og jeg både til møde i Rhododendronforeningen og til et rosenmøde, det bliver spændende.
Rigtig god weekend til jer der læser med her.


Så kom vi til en ny måned, dejligt. Vi er mange, der har glædet os til 1. marts, håber det bliver en god måned. 



20 kommentarer:

  1. Dine primula ser så flotte ut, men de vanlige som du viser vil dessverre ikke trives her. Det er nok vinteren de ikke miker tror jeg. Jeg forstår at å se på bildene fra Samsø er vemodig for deg. Du må i steden nyte de du får plass til i din nye hage :)
    Ja, endelig har det blitt mars måned, og vinteren er på hell selv her. Jeg regner likevel med at den ikke er helt over enda, men det går fremover.
    Klem, Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Nej for dig er vinteren nok ikke slut endnu, og jeg er nu heller ikke sikker på, den er det her endnu. Ja jeg nyder også dem jeg kan have her. Det er altid sjovt at prøve noget nyt.
      Klem

      Slet
  2. Det er heller ikke lykkedes mig at komme i haven endnu, men forhåbentlig snart! Hvor dejligt med de mange skilla i haven. Synes I er nået langt i den nye have på kort tid, den skal nok blive skøn, selvom savnet efter den gamle have stadig er der.

    SvarSlet
  3. Hej Kirsten
    Nej det er for koldt og der er for lidt sol, men mon ikke det snart bliver forår. Nå det er skillaer, der er i hvert fald mange. Ja jeg er heldig, at manden hjælper mig så meget, så vi er nået ret langt.
    Tak for din hilsen.

    SvarSlet
  4. Ja det er pudsigt som det så ofte klarer op sidst på dagen ,når man skal igang indendørs.
    Her er snepryd og schilla osse på vej. Det passer altid med når gækker og erentis takker af er de små blå igang, så haven bliver blå.
    De er så søde violerne, her er de nu slet ikke så langt fremme. Men jeg har fået en ordentlig dosis forår i dag. Jeg hørte viben, da jeg cyklede hjem. Og vores Planteforum havde forårsåben med supertilbud på stedmoder . Orv hvor jeg smovsede.
    Forhåbentlig får vi en god weekend,
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja lige når vi skal lave mad, klarer det op. Der er mængder af snepryd og scilla i gang her, så nu bliver haven blå.
      Her er violerne godt på vej rundt omkring. Vi har ikke hørt viben, men derimod lærken. Dejligt med stedmoder, jeg har ikke købt nogle endnu.
      Ja det håber vi.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Flot solopgang. Mine snepryd er også så småt i gang. Dejligt med de små blå pletter hist og her. Jeg kan lige klar en halv time i haven så er fingrene og tæerne frosne! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja solopgangene er flotte for tiden, nedgangene er nu heller ikke værst. Ja det er dejligt, der kommer noget andet op nu. Det er stadig noget koldt i vejret, håber det bliver bedre snart.

      Slet
  6. Ja, uanset hvad så er lærken i gang med sin sang, og foråret er her snart trods kulden. Det er dog fine forårsblomster du viser frem så de må jo kunne klare sig uden megen varme. Flot solopgang og flot arbejde af Bent med alt det brænde - men det giver da varmen:-)

    God fornøjelse i weekenden!
    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja vi har hørt lærken et par dage nu, men koldt er det desværre stadig. Ja det giver varmen mere end en gang :)
      Tak for det
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Danielle,
    Le printemps est bien là, de partout de jeunes pousses montrent le bout de leur nez, ici aussi beaucoup de violettes ,Bent a bien du courage, déplacer le tas de bois ......je pense qu'il sera bien contre le mur du garage et ainsi vous aurez plus de place pour des fleurs. Votre jardin a Samso était remarquable ,je comprends qu'il vous manque, le nouveau jardin est bien parti pour être aussi magnifique! Ici, il fait beau et je m'active au jardin, cette année je prépare mon jardin de vieillesse ......alors plus d'annuelle, rien que des vivaces qui ne demandent pas trop d'entretien,
    Merci pour toutes ces belles photos,
    Bon week-end Lisbeth.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Danielle
      Ja det er stadig for koldt til rigtigt forår her, men det skal nok komme. Bent havde svært ved at finde den rigtige plads til brændet, men nu tror jeg det er godt. Desværre kan jeg ikke bruge den plads, han har efterladt, for det er der, hvor vasketøjet skal hænge og tørre. Ja jeg savner planterne i den gamle have, men jeg er fint tilfreds med at bo her og starte på en ny mindre have, jeg tror helt sikkert, det bliver godt. Jeg har mødt mennesker i dag, som også roser den og gerne vil se den. Det er vigtigt med alderdomshaven, det skal nok blive godt.
      Held og lykke med det.
      Tak fordi du ser med og kommenterer.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth,
    Dejlig solopgang, hvor ville jeg gerne have sådan et stort fritstående træ som man kunne nyde ved solopgang.
    Mange tak for opkaldet, det blev jeg meget glad for.
    Gråt og småregn her til morgen, men jeg skal vist alligevel i gang i skoven med at rydde op for alle de smågrene som ligger overalt, og så skal de nye stauder i jorden.
    Rigtig god fornøjelse med rhododendron mødet og rosen komsammen, det bliver da super hyggeligt.
    God weekend
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det er ingen fritstående træer i din have, så du kan nyde solopgangen. Kan der ikke være et i nærheden at huset, hvor der ikke er så meget andet?
      Selv tak vi fik da en god lang snak.
      Det var meget tåget, da vi kørte mod Jylland. Men vi mødte spændende mennesker og lærte noget nyt, det har været en god dag. Der er ikke mange der kender mig, før jeg siger fru Høneballe ;)
      Håber du får planter og når alt det andet.
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. Det er altid svært at nedskalere. Det er virkelig noget af det jeg kan frygte, når/hvis vi ikke længere kan klare Den Stråtækte. Helst ville vi bæres ud, men det er nok utopi at satse på det, for her er meget vedligehold, både i huset og i haven.
    Jeg gider ikke tænke over det - vi krydser den bro, når vi når til det, men jeg forstår godt, at du kan blive lidt vemodig, når du tænker på den store have, du havde engang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja og at erkende, at man ikke kan så meget mere. Vi vil vidst alle helst bæres ud, men det er ikke alle, der er så heldige. Nogle er, men politikeren der lige er død, synes nok det var lidt for tidligt, han behøver ikke at tænke over mere.
      Jeg havde sat så mange specielle planter, derfor er jeg vemodig, fordi jeg ikke tror, de bliver værdsat, men vi er jo alle forskellige med forskellige interesser.

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Ja så blev det endelig forår :-) og vi har fået lidt sol uden det dog er blevet meget varmere, men bare det at det er blevet lidt mere tørt er dejligt.
    Sidste weekend var jeg på gartneri og fik købt nogle primula som nu pynter i potter og krukker, det er dejlig at få lidt farve på. Dem der står plantet blomstrer også fint nu, ja selv om det ikke er varmt så er foråret her :-)
    Ja brændestabler skal der være styr på og hvis roserne alligevel vel ikke var placeret optimalt så blev der jo sat skik på hele to ting på en gang.
    Smukke rhodoer. Ja minderne har man lov at ha’
    Håber du og Per havde en rigtig dejlig lørdag med både rhodoer og roser på programmet.
    Her havde vi gæster fra Vestjylland hele dagen.
    Rigtig god søndag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Forår hvor? Vi har ikke set skyggen af solen i dag, det er gråt og diset. Ja det er godt, det er tørvejr i de mindste.
      Det lyder godt, at du har fået primula i potter og krukker. Jeg har fået de fleste af mine plantet ud.
      Ja vi havde en fin tur Per og mig, det kommer der lidt om i morgen. Det var ikke meget, jeg var hjemme i går.
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Du er altid leveringsdygtig i flotte solopgange.
    Vil du ikke prøve at vise et billede, hvor man kan se hele dit rosenstativ. Er der sat trådnet omkring?
    De små blå skillaer myldrer op af jorden. Jeg ved godt, nogle synes de er lidt for meget, men jeg kan godt lide dem, og de forsvinder jo hurtigt igen.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Desværre ikke i disse dage, det har været gråt og trist de sidste dage.
      Ja der er sat trådnet omkring, det er ikke til at tage billeder af i gråvejr, men måske kan jeg finde et ældre billede, så du kan se det.
      Ja de blå skillaer myldrer op, og de er da fine nu, det kommer rigtigt op.
      Hilsen Lisbeth

      Slet