fredag den 16. februar 2024

Så er der fisk i vandet - Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det.

 

De er lidt svære at tage billeder af, i spejlingen af huset i søen er der en fisk mellem vinduerne ovenpå, håber I kan se den. Vi oplevede jo at alle vores fisk blev taget tidligt om morgenen af en hejre. Det var vi kede af, her i går så vi nogle nye, de har sikkert ligget skjult på bunden i vinter. 
Her ude til venstre, skimter man også lidt fisk i vandet, et lidt abstrakt billede :)

Lidt kig i haven

i solskin i tirsdags

jeg tror ikke, jeg har vist disse sten før, det ser ud til de gemmer på en slange, som fører et sted hen, vi har bare ikke fundet ud af hvor.
her er det irisbedet
med mos på stenene
jeg kan godt lide mosbeklædte sten

Hvad garagen gemmer:
Vi var lige en tur i Billigblomst, der var  påskeklokker og lidt andet
Dette er mest for at vise Dorte rhodoerne, der står til opbevaring derinde. R. edgeworthii
og R. Quarts Form, der er også et par Camellia med knopper, spændende om det klarer den derinde. Mon ikke de trænger til at komme ud i lys og luft.
ude står endnu en påskeklokke

og en stenbræk tæt på blomstring, der er en del f dem rundt om søen
En solopgang tirsdag morgen



huset i fuld sol også fra i tirsdags samme tidspunkt
en spejling
udsigt til kirken
Udsigten fra soveværelset sidst på eftermiddagen
En flot korkelm mødt på min gåtur.
Nå ja lige lidt om, hvad vi købte i Billigblomst:

En Cornus Mas, som er sat lige ved siden af troldnøden, son vi købte sidst vi var derude. Vi købte også en lyserød Pampasgræs og et enkelt træ/busk mere  Prunus Tomentosum, det får I at se næste gang, det skal først plantes.
Der er forår i luften, 10 grader her til morgen.
I må have en god weekend. 


18 kommentarer:

  1. Er det gullfisk du har i dammen din? Det ligner på det. Vi hadde gullfisk i en liten dam der vi bodde før, men den levde ikke lenge for den tok naboens katt og spiste opp. Det er deilig å se påskeklokker hos deg igjen.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er det. Nå ja katte kan selvfølgelig også være en fare for dem, men her har vi ingen katte, dem holder hundene væk, og de spiser ikke fiskene.
      Ja jeg nyder dem også.
      Klem

      Slet
  2. Det lyder spændende, at du kan gå på slangejagt i haven. Pas nu på, du ikke falder over den. Slanger spiser sikkert ikke guldfisk ;-)
    Det var da utroligt allerede at have en stenbræk i blomst. Der sker noget i det lune vejr, vi har for tiden.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det er ikke alle og en hver, der kan det. Jeg går ikke oppe mellem stenene, så det gør jeg ikke. Nej næppe
      Ja jeg synes også, det er tidligt med stenbræk, andet har ikke været tidligt i år. Der er nu også kun den ene blomst endnu.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Godt der alligevel var nogle fisk der overlevede hejren. Den er ellers en slughals.
    En slange i haven,,, hmm, godt den ser ud til at være gået i dvale. Lidt spændende hvor den fører hen, hvis den fører nogen steder hen og ikke bare er lagt og glemt.
    Oj ja sten og mos er super fine sammen. Jeg holde osse af diverse mosbelægninger. Faktisk osse i græsplænen.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er så dejligt at se på de små fisk, så vi blev glade.
      Vi kunne godt tænke os at finde ud af, hvor slangen går hen, men vi søger ikke, så vi finder nok ikke ud af det.
      Jeg kan som sagt godt lide mos - også i græsplænen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth,
    Det lyder spændende med en slange i haven, godt guldfiskene har overlevet vinteren, jeg ser ikke noget til mine, måske katten har spist dem.
    Hvis det var mig ville jeg stille rhodoerne udenfor men op mod huset så de ville være nemme at dække over med lidt fleece hvis vi får frost igen.
    Er det frost der har givet de brune kanter?
    Endnu en tur til Billigblomst, og spændende ting med hjem derfra, jeg tror i har en bedre afdeling i Odense end i Herning.
    Mine bregner ankom i går fra Frankrig, de er rigtig, rigtig fine og store, selv om de skrev det var 9cm potter er de større, så det er ikke sidste gang jeg køber der, de har virkelig mange spændende bregner.
    Fik også lavet en bestilling af stauder hos Staudestedet men de kommer først sidst i marts. Vi har også haft 10 grader i dag, men det har regnet og været mørkt så det har ikke været så spændende.
    Jeg elsker også sten med mos.
    Jeg går hver dag ind og beundrer min R. olive som nu blomstrer.
    God weekend.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja vi har lidt af hvert her :) Vi blev overrasket over at se guldfiskene, det er nogle fine små nogle.
      Vi har netop i dag talt om at sætte rhodoerne udenfor garagen, men Bent mener, de lover nattefrost sidst på måneden. Jeg mener nu, at de skal ud i morgen. Måske en god idé at sætte dem ud op mod muren, desværre er der en del træk netop der. Nej jeg tror, det er vinden, der har slidt på bladene.
      Billigblomst ligger ved Langeskov, jeg synes, de er blevet bedre, tror ikke det er afdelingen, men gætter på en bedre ledelse for det hele. Du skulle gå ind og se facebook, der kommer nye opslag flere gange om dagen.
      Det lyder godt med dine bregner, danske planteskoler sender først til april, de skal være sikker på, at der er liv i planterne, inden de sender dem. Her har det været fint vejr ind i mellem, men også lidt regn.
      Det kan jeg godt forstå, den er fin.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth Dejligt du har set fiskene. Fisk kan blive så skræmte at de gemmer sig i op til flere uger,hvis fiskehejren har været der. Det har vi oplevet et par gange med vores egne herhjemme i søen. der går nemt 3 uger hvor de ikke kommer frem. Vi havde engang sæt et plastik nedløbsrør ned i søen på skrå for at holde søen fri for gasarter om vinteren. Men det drattede med i dybet. Der ligger det endnu. vi tror det kan være en flugt og gemmested for fiskene. ellers er vores sø så dyb ude midt på at de skulle have en god chance for at kunne flygte. men om vinteren her når vandet er koldt står de næsten stille , de spiser heller ikke for vandet bliver varmere. deres tarmsystem kan ikke tåle foder før vandet er varmere . Vi troede første gang det skete,at vi havde mistet alle vores fisk. så glæden ville ingen ende tage,den aften vi så de kom frem fra gemmerne . Det er dejligt at det begynder at pibler frem der ude nu . Det kan vi glædes over. Knus og hygge til dig og Bent og vapperne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karin
      Ja det kan du tro, vi er glade for, og jeg er glad for, at du har kommentere her, for jeg tænkte jo nok, du ville læse det, jeg ved jo, at du ved noget om det. Tak for din kommentar, så lærte jeg lidt igen. Jeg håber og tror, at fiskene overlever, de er ikke store, men de er der heldigvis. Ja vi glædes over foråret, som endelig dukker op.
      Også hygge til dig og Mogens og hund og kat.
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Danielle.
    Oups erreur de manipulation !!
    Ici aussi , poissons et hérons, j'aime les voir vers le plan d'eau ,ils sont deux a venir , j aime votre maison et le jardin sous le soleil printanier. Toujours de belles photos, merci pour le partage.
    Bon week-end Lisbeth.

    SvarSlet
  7. Hej Danielle
    Ja det er dejligt, når fiskene dukker frem igen, især når man troede, hejren havde spist dem. Jeg har lige stået og nydt udsigten mod huset igen, og bænken er igen blevet drøftet, nu skal jeg bare have fundet den rigtige. Tak i lige måde Danielle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Bonne nouvelle pour le banc, avec les talents de bricoleur de Bent et votre amour des fleurs le coin banc deviendra vite un véritable havre de paix.
      Bon dimanche Lisbeth.

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Dejligt at hejren ikke fik dem alle sammen, så må vi håbe at den tror den har fået alle, så den ikke vender tilbage.
    Underligt med en slange der ikke rigtig er til noget, mon der har været et springvand eller lign.
    Det bliver spændende hvordan Irisbeddet bliver i år, om der kommer blomst i nogle af dem.
    Ja mon ikke det overvintrende i ly af kulden, glæder sig til at komme ud i lyset, men vi kan jo stadig godt få noget mere vinter, så det må nok vente lidt.
    Idag har det været rigtig fint vejr, det er altså dejligt når solen vil skinne på os, men det er desværre ikke rigtig nogle sammenhængende dage, med fint vejr. Imorgen lover de så regn igen :-(
    Så for søren, så blev der handlet lidt mere, ja vi kan hurtig får forårs fornemmelser, især i et plantecenter :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er vi glade for, vi talte 12 fisk i dag og sad ude og nød fiskene og det gode vejr.
      Ja det bliver meget spændende med irisbedet, det kommer nok ikke alle, men måske kommer der lidt.
      Ja nu har vi sat Rhodoerne ud, de kan jo da komme ind igen. Ja en dejlig solskinsdag, men regn igen i morgen, suk.
      Ja ja vi finder flere og flere pladser :)
      Knus og god nat
      Lisbeth

      Slet
  9. Disse fisk er vist nogle I har overtaget med haven, så vidt jeg ved, og de har altså ikke tænkt sig at give op. Det er nogle seje små størrelser, og måske er jeres bassin så dybt at hejren ikke kan fange dem ude på midten. Fodrer I om sommeren eller klarer de sig selv?
    Spændende hvor slangen fører hen og om den overhovedet har en funktion:-) En ny have kan give overraskelser i lang tid, men mysterierne løser sig engang. God idé med en kirsebærkornel!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det har vi nemlig, de er åbenbart seje og gemmer sig godt. Ja det kunne tyde på, bassinet er dybt, men der var jo ikke meget vand i i sommer, det er der nu eller endnu.
      Ja Per er meget interesseret i at se, hvor slangen fører hen, men har ikke tid til at finde ud af det. Ja måske løser mysterierne sig en gang, ellers går det nok. Ja Billigblomst havde Cornus Mas til 80 kr., den måtte jeg have.
      Knus

      Slet