mandag den 19. februar 2024

Den første forårsdag faldt d. 17.2.


 Vi sad ved søen og drak kaffe og spiste is, det var skønt.


Mens vi kiggede på de nyfundne guldfisk. Vi talte 14, de var nemme at se i solskin. Søndag har det regnet hele dagen, så da fik vi ikke set dem.
vi var ikke begejstret for søen, da vi flyttede herover, men det er vi nu.
jeg har sat lidt anemoner tæt på søen
og så er der jo stadigvæk
cyklamen, de giver noget til området omkring søen
udsigten op mod huset 
En dejlig dag er slut

erantis i indkørslen, men vi kører ikke der, hvor de er
endnu en iris er dukket op, den plantede jeg selv sidste år. 
krokus er også på vej op
der er også mos på stenene i søen
vintergækker og peberbusk er fine sammen

her er Prunus tomentose som vi købte i Billigblomst
Bent laver plads til den
påskeklokker til en 50 ér  samme sted, dem har vi plantet i surbundsbedet, det er et godt sted til dem, har jeg læst.
Camelliaen her stod i garagen sammen med de to rhodoer. de er stillet udenfor garagen nu
den har knopper, og denne viser farve
den dejlige dag er ved at være slut
søndag er bare med regnvejr
her rammer de sidste stråler det flotte valnøddetræ
Martha var på besøg i fredags, sørme og ikke hun havde tabt en tand, de nye er allerede på vej.

Så starter vi på ny uge, I må have en god en af slagsen.



18 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth,
    Der sker meget i din have for tiden, meget mere end hos mig. Jeg må tilstå jeg er lidt misundelig på dine fisk i søen, der er ingen at se hos mig, jeg må sætte nogle nye ud når det bliver lidt varmere. Jeg har også prunus tomentosa, men den er ikke ret stor. Det er godt I er blevet glade for søen, jeg synes også vand kan noget i haven, om ikke andet er det nemt lige at hente en kande vand. Jeg blev overrasket over at se mine gule krokus blomstre ved søen herhjemme, ellers synes jeg tingene står lidt i stampe.
    I lørdags forsøgte jeg ellers at tage et billede til dig fra min hemmelige vintergæk skov, der er hvidt af både vintergæk og dorthealiljer, det er så flot.
    Helleborus til 50 kr det lyder godt nok fristende. Jeg har fået bestilt blomsterfrø, idet jeg har tænkt at lave blomstereng i min raftefold så jeg ikke behøver at slå så meget græs, jeg har dog valgt sommerblomster som plejer at så sig selv, morgenfruer, valmuer, kongelys mv.
    Arbejdet venter. Ha en god dag.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja vi bor lidt sydligere, det er nok også derfor fiskene kommer frem tidigere. Dine kommer nok også. Jeg tænkte nok, du havde tomentosa. Jeg har aldrig hentet vand i søen, der var jo ikke meget vand i i sommer. Ja det er flot med alle de hvide blomster, jeg havde jo også mange på Samsø.
      De Helleborus ser fine ud, så dem kan du godt køre efter, hvis du har tid.
      Spændende om du kan få en blomstereng i gang i raftefolden. Jeg kan godt forstå du har valgt sommerblomster.
      Tak i lige måde og god arbejdslyst,
      KH Lisbeth

      Slet
  2. Danielle
    Oui , ça sent le printemps , toutes ces floraisons....le lac donne un attrait de plus au jardin, et l'été les oiseaux viennent y prendre leurs bains !! Les prunus ont une jolie floraison et pour moi c'est le signe que le printemps est de retour. La photo de Bent qui travaille et du chien qui le regarde est trop trop bien. Ici, bientôt fini de désherber les massifs. Ouf !!
    Bonne semaine ; Lisbeth.

    SvarSlet
    Svar
    1. Foråret er nok noget længere hos jer, her er det stadig køligt, men dejlig at det hele titter frem nu. Hunden graver Vinca op, når den leder efter en grankogle, det er fint nok, så kan der gro noget andet. Jeg er spændt på at se pronus tomentosum i blomst.
      Også god uge til dig Danielle

      Slet
  3. Heldige deg. Det er nå jeg bør slutte med å lese danske hageblogger.
    Den tidlige våren dere får gjør meg grønn av misunnelse :)
    Nydelige alpefioler hos deg. Så flott at din camellia har fått knopper med farge på.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det har du nok ret i, men vi er ikke for mange i forvejen. Så du må være grøn af misundelse. Godt du fik set camellia knoppen, jeg vidste jo, at det interesserede dig. Klem

      Slet
  4. ja det var det skønneste vejr i lørdags. Det lykkedes osse mig at nå ud en timestid, indimellem gæsteforebredelserne. Ih hvor det vrimler derude. De er så søde dine cyklamen. Og bladene er vel osse dekorative uden blomster? Her er der osse kommet et par krokus, men ingen iris. Måske var fasanerne, og hønsene, for hårde ved dem sidste år.
    Tomaentose skal jeg da vist lige kikke på. Den ser sød ud, jeg kender den slet ikke. Det er da godt Bent har en hjælper med at grave, med alle de planter du køber, hihi.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Dejligt du også nåede ud, men lidt ærgerligt at skulle have gæster. Ja jeg er ret vild med mine cyklamen, som også er fine uden blomster, det er nogle flotte blade. Pludselig er de væk, men de kommer igen. Krokus er her også mange af, men disse her er ikke så fine som dem, jeg havde på Samsø.
      Mine iris på Samsø bredte sig en del, det gør de ikke herovre endnu.
      Ja vores lille hjælper kan vi ikke undvære, den er flittig. Schippo er bedre til at grave rottehuller ud, men den har nu ikke fanget noget.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Ja, lørdag var en fin dag, som vi tilbragte i København med udstilling og familiebesøg, men ellers er det atter vandet der præger haverne herhjemme.
    Tænk at I ligefrem kunne sidde med kaffen udenfor!
    Det må være helt skønt at finde og genfinde alle de forårsplanter I allerede har puttet i jorden sidste år, og de første blomster er jo faktisk de bedste. Hos jer er 'vand i haven' kun et plus, og det er godt I har taget dammen til jer. Alene det lys den spreder ved refleksion giver en dejlig stemning.
    Smukt med alpevioler, pebertræer og alle de små knold og løgvækster!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Åh det var da lidt ærgerligt at være i København i sådan et fint vejr, forhåbentlig nød I alligevel vejret.
      Ja det var fantastisk, dog med overtøj.
      Ja jeg nyder og gå rundt og se alle planterne, der kommer dagligt nye. Ja vi vi nyder vores sø i den grad og alle løgvæksterne, men stadig mest alpeviolerne.
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja lørdag var en dejlig dag, dem vil vil vi have nogle flere af, i det mindste ser det ud til at regnen mest vil komme i nætterne i denne uge. Vi var på besøg hos min mor lørdag, så vi fik desværre ikke helt fuldt udbytte af det fine vejr. Jeg lagde dog mærke til at mine erantis var lige ved at springe af begejstring for sollyset, der står nemlig en del ude ved siden af indkørslen, som lige blev beundret inden vi kørte afsted.
    Det er dejligt at se at der er så mange fisk i dammen. Nu skal hejren bare ikke få øje på dem.
    Jeg skal da vidst ud og se om de små Iris også er kommet frem her.
    Cameliaen er så fin og med knopper så er det nok godt at den er kommet frem i lyset.
    Mon tandfeen kom på besøg hos Martha :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja så skøn en dag - bare ærgerligt at den ikke kunne benyttes i haven, til gengæld blev din mor nok glad. Det er rigtigt, hvis DMI har ret, så skal det mest regne om natten i denne uge. I dag blev det ellers fint, indtil det begyndte at blæse.
      Ja mine erantis står også i indkørslen, men tæt ved hegnet, så de slipper for at blive kørt over. Jeg håber, hejren holder sig væk, men det kan man nok desværre ikke regne med.
      Ja nu står både camellia og rhodoer ude, så må vi håbe, det hjælper.
      Jeg bliver dig svar skyldig med hensyn til Martha, men jeg hører nok om det på lørdag.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Ja, foråret faldt på en lørdag i år 😁 - men mon ikke der kommer nogle flere gode dage på et tidspunkt?
    Vi var ikke hjemme, men jeg kan godt mærke, at havearbejdet er begyndt at kalde på mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det gjorde den, det var en dejlig dag, jo lad os håbe, der kommer flere af den slags om ikke andet så fra 1. marts. Ærgerligt ikke at være hjemme den dag, det var der flere, der oplevede. Men ja det går heldigvis mod lysere tider, så vi kan komme i haven.

      Slet
  8. dejlige stemningsbilleder :) - jeg glæder mig også til at komme i haven igen ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tim
      Ja det bliver skønt at kunne komme ud igen ;)

      Slet
  9. Det var godt, I fik en have med en sø. Den giver meget til haven, og jeg tror I vil komme til at drikke mange kopper kaffe ved søen. Jeg har ingen forstand på guldfisk, men jeg synes, det er underligt, at så mange fisk kunne gemme sig. Det var godt, de kom frem.
    Din prunus har vel nok nogle yndige blomster.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja vi er rigtig glade for søen nu, hvis vejret tillade det kommer vi til at sidde der meget, så kan Bent drikke kaffen :) Guldfiskene er nok mest unger, som bliver udklækket på bunden og så kommer frem, når solen skinner og søen bliver varm.
      Jeg er spændt på prunussen, om den er lige så flot som på skiltet.
      Hilsen Lisbeth

      Slet