mandag den 5. februar 2024

Regn og blæst og stort set ingen sol

 Orkidéer fra Ellely Gartneri, desværre lukkede de på grund af fyringsomkostninger efter, vi var flyttet herover, det var ærgerligt, men minderne har jeg da endnu




Heldigvis er mine orkidébilleder fra sidste år, for firmaet måtte på grund af opvarmningsudgifter lukke.

Dette er fra d. 11. marts, men så var det desværre også sket med gartneriet
Jeg købte en turtleblomst sidste år den står flot endnu, og kan laves til flere, hvis nogen har lyst til sådan en.

en fin spejling fra i går
morgenturen i lørdags
med solopgang
huset 
Endelig er der ved at komme erantis op

I lørdags købte jeg en orkide i Billigblomst, den var så flot og var sat ned til 50 kr.
Den hedder  Cymbidium WILD MINT.
Lige der hvor Bellis står har jeg tænkt mig, at bænken skal stå, men nu må vi se, hvad Bent siger
Til sidst vil jeg vise, at hestehov nu er ved at dukke op i vejgrøfterne herovre

Jeg fandt lige lidt flere motiver i haven, inden regnen starter.

en påskeklokke
og en Troldnød/Hamamelis

De havde dem til salg i Billigblomst i lørdags, kun 200 kr. nu skal vi bare have fundet den rigtige plads til den. 

Så starter vi på en ny uge og regnvejr, håber den bliver god. 

 





20 kommentarer:

  1. Ærgerligt at sådanne fine gartnerier bliver tvunget til at lukke. Vi bliver bare glad af at se de første forårstegn. Ha - jeg har i lang tid ledt efter et sted i min have til en troldnød. Jeg skal måske gøre som dig: køb træet og så skal jeg nok find en plads til det!! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja det er meget ærgerligt. For et år siden var gaspriserne højt op, det kunne de ikke holde til, orkidéerne gik konkurs. Ja du må lede igen, har man først den er man nødt til at finde en plads :)

      Slet
  2. Ja, det er jo trist at så flotte gartnerier ikke overlever økonomisk. Det var veldig fine orkidéer de hadde. Du finner stadig gode tilbud hos deg. Cymbidium trives ikke hos meg, så de har jeg sluttet å kjøpe. Jeg håper at du lykkes med din.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er meget trist. Nå den kan du ikke få til at overleve, min får en del lys, måske hjælper det, håbet er lysegrønt :) godt den var billig.
      Klem

      Slet
  3. Ja det er rigtig ærgerligt når sådannne gartnerier bliver nødt til at lukke. Vi har ikke for mange af de dansk produceret planter i handlen.
    Så er du begyndt at få erentis, i grusgangen. Der må du jo passe på i ikke kører dem over.. Her kommer de osse vrimlende de skøreste steder. Dem og vintergækker, herligt.
    Jeg var ellers kommet igang med at rydde op i brombærkrat, rosenkrat osv. Men nu skal regnen nok pladre det hele til igen. Tarveligt..
    De er sjove, hestehov. Her har jeg ikke set dem endnu. De står ellers på en skråning ved vejen, hvor jeg cykler.
    Forresten er jeg ved at sætte røde cornelgrene ved de påskeklokker, der kan flytte til Fyn. De røde grene glor, så jeg husker planten, især hvis jeg har klippet de gamle blade af.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er det, det ligger tomt og øde hen nu, måske ligger der en gang noget andet der. Ja tror ikke, de bliver ødelagt af at blive kørt over af bilen, de var der også sidste år, og de kommer heldigvis bare igen. Ja det er ærgerligt med det regnvejr, men vi må finde os i dag. Jeg har aldrig set så mange hestehov som her ovre.
      Det lyder godt med påskeklokker, jeg kan godt få plads til flere planter. Ja de røde grene er nemme at få øje på. Du må meget gerne stikke en enkelt kornelgren, de er jo fine her om vinteren.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Det var da godt du fik dig en troldnød - og orkideen er da også rigtig fin! Fra min plads ved vinduet kan jeg se både den røde og gule troldnød lige foran vinduet, og det er en meget god placering, når det nu er sådan et rædsomt vejr:-) Måske er der plads foran jeres havestue?
    Dejligt er det da at de første forårsblomster kigger op, og spejlingen af huset er velnok fin. Der er virkelig vand i søen, og nu skal vi have mere...
    Surt når sådan et gartneri må dreje nøglen om, men måske skal man ikke undre sig så meget når man tænker på hvor dyrt det er at varme så store væksthuse op. Vi skal jo nok til at tænke lidt alternativt fremover.

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det lykkedes at finde en troldnød. Jeg nøjes med den gule troldnød, så meget plads er der heller ikke. Den skal stå ude, så må vi se, om den klarer det. Ja både forårsblomsterne og spejlingerne er flotte. Ja det var synd for dem, at de måtte lukke, det har gået godt i mange år, men de gaspriser ødelagde det for dem, synd.
      Knus

      Slet
  5. Danielle.
    Dommage que la serre soit fermée a cause du prix élevé du chauffage. Magnifiques reflets sur le lac, et ambiance très chaleureuse de vôtre jardin, un endroit ou il doit faire bon vivre. J'ai hâte de voir le banc installé....pourvu que Bent approuve !! J 'adore vos chemins de campagnes, un peu identiques aux miens.
    Bonne semaine Lisbeth.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Danielle
      Ja det var meget synd med gartneriet. Vi var ikke så glade for søen, da vi kom herover, men nu har jeg set mulighederne, spejlinger er så flotte. Jeg har ikke talt med Bent om bænken endnu, vi skal have lidt mere forår, inden vi kan bestemme det.
      Tænk ligner jeres landeveje vores, hyggeligt.
      God ny uge til dig med

      Slet
  6. Hej Lisbeth,
    Jeg sidder lige og samler energi til at komme ud i regnen med hunden, hvem det er værst for ved jeg ikke, men vi er ikke vilde med det. Så Billig Blomst lokkede, det kan jeg godt forstå, og en gul Hamamelis bliver man da glad af at se på i dette triste vejr. Flot spejlbillede af huset i søen. Har et aktivt dankort igen, skønt! Så årets første erantis i søndags. Vi skal have min R. olive ind i dag, for de melder frost de kommende nætter og det ville være så synd at få ødelagt blomstringen nu hvor det er så tæt på, for den holder ikke til frost når først den er sprunget ud.
    Mine iris reticulata er langt fremme, det er så dejligt at der sker så meget nu.
    Hestehov har vi ikke her omkring, men omkring Rydhave Slot er de i meget stor stil, tænker de kan lide den fede lerjord.
    Trist med gartnerier som må lukke ned, det ville ellers have været et dejligt sted at kunne handle.
    Så billeder på nettet i dag fra Viveterp, der er kommet sne.
    Ha en god dag,
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det er ikke lige det vejr, vi ønsker os, når vi skal ud med hunden. Men regnen stopper ikke for vores skyld. Ja så havde Billigblomst en pris der var til at betale for troldnøden, nu mangler vi bare tørvejr, så vi kan få den plantet. Ja fornuftigt at sætte R. olive ind, når de lover frostvejr, håber du får glæde af blomsterne.
      Det er min reticulata nok også på Samsø, jeg har også nogle her, men jeg har ikke set dem endnu.
      Vi har mængder af hestehov her i grøftekanterne. Ja i Nordjylland er der kommet sne, her er meget regn, det er ikke rart for der er aquaplaning.
      Tak i lige måde, her lover de sol i morgen, vi får se.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Det er synd når nogen må lukke pga. omstændigheder det er svært at gøre noget ved. Smed de mon så alle de mange orkideer ud? Den tanke er da næsten ikke til at bære ...
    Jeg tror søreme, at du bruger lige så mange penge på planter, som vi bruger på rejser 😂

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det var en skam, at de måtte lukke, jeg ved desværre ikke hvad de gjorde af orkidéerne. Når først der er lukket ser man ikke mere til dem.
      Jeg bruger mange penge på planter, men jeg har ikke råd til at bruge så mange som du bruger på rejser og heller ikke plads.

      Slet
  8. Jeg tror, det bliver en fin placering til en bænk. Så kan I sidde og betragte det lange kik over haven og op mod huset samtidig med, at I kan dufte roserne.
    Jeg har nydt din solopgang fra i lørdags, i dag har det bare været gråt i gråt :-(

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja flere har foreslået en bænk der, jeg er ved at finde den rigtige, det bliver så fint med duften af roserne.
      Ja i dag har det været et frygteligt regnvejr, her løber åen over igen, bare mere denne gang. Godt vi forhåbentlig får solen at se i morgen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Så ærgerligt at gartneriet måtte lukke, for det var da et slaraffenland på bordene. Smuk orkide du fandt i Billigblomst, 50kr var sørme billigt.
    Spejlbilledet af huset er rigtig fint.
    Ja bænken vil da stå rigtig fint der, men ha du skal jo luge have overtalt Bent :-) det bliver jo en opgave for ham, men mon ikke dine overtalelse evner får ham overbevist.
    Så fik du dig en Troldnød, så der kommer lidt mere farve i haven her først på året.
    Vejret er ikke værd at skrive om, vi bliver vare i dårligt humør :-(
    En rigtig god aften til jer
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var ærgerligt, der var mange fine orkideer, men det blev for dyrt at varme drivhusene op. Ja den orkidé jeg købte i Billigblomst var flot og billig, men jeg tror der var en grund til det, det var nemlig ikke alle, der var billige, de var lidt klistrede, så måske lus.
      Jeg har overtalt Bent, så det skal nok gå, jeg har også fundet ud af, hvor jeg kan købe den. Netop som jeg havde ytret ønske om en troldnød, skrev de i Billigblomst at de havde dem til en billig pris.
      Ja det er trist med alt det vand, der er problemer mange steder så jeg i tv avisen, også vores åer har endnu større vandstand end de havde sidst, jeg viste billeder.
      Knus Lisbeth

      Slet