fredag den 18. august 2023

Portræt af en rose og fældning af et par træer

Rosen Audrey Wilcox

er smuk både i knop 
og nyudsprunget
15.8.
stadig smuk 16.8.
Bent fældede nogle træer, på dette billede er de endnu ikke fjernet
Her er fjernet en troldpil, der skyggede for roserne ved brændeskuret, den var  ikke længere er pæn

Han fældede en cypres som var ødelagt i toppen, birketræets grene piskede for meget på den. 
Nu blev der lys og et bedre kig til huset
der er fisk i søen
men hvor længe, denne fløj op, da jeg stod op i morges.
selvom der kun er en blomst i kinesertræet, glæde vi os over den, for det er en flot blomst
Stauderne er også fine nu:


denne er ny
Rudbeckia og Echinacea er fine sammen. 
Mange af jer her røde farver blandt stauderne, hos mig er de gule, men der er også lyslilla
Leucantemum
Agatache Blue fortune
Phlox
Salvie greggii
Roser:
Morten Korch
Olivia
Princess Alexandra of Kent
Rosenbedet nu
disse blev kasseret i går de blev plukket i rosenmarkerne i lørdags, så de holdt da ret godt.
Purple Splash hedder den brogede 
Hermed ønskes I en dejlig weekend, vi venter gæster. 









24 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth,
    Hold op hvor bliver det fint i jeres have, jeg kan specielt godt lide billedet af søen med de store sten og det lange kig, der begynder at blive lidt skovhave stemning over det, du er så heldig du har Bent til at fælde træer, hvis han løber ud for træer, kan han komme og fælde hos mig, jeg går rundt og tænker bare jeg kunne fælde træer, men det overlader jeg til havemanden en gang imellem.
    Hvor lang afstand har du mellem roserne, jeg tror jeg har sat mine med for stor afstand, men jeg har lige købt rosenjord og i næste uge skal vi have flyttet flere fra haven om mod syd, hvor de trives meget bedre.
    Blodgræs kan jeg se du har, jeg købte mit sidste år og det var fint, men i år er det kun grønt??
    Og fisk i søen, det hjalp med mere vand, jeg ser desværre ikke meget til mine, kan se du døjer med alger.
    Har været ved at rydde et betydeligt stykke i skoven som var fuldstændig fyldt med kaprifolie, det kryber hen over jorden og slår rod alle steder, men jeg skal jo have fundet plads til alle de buske og træer som forhåbentlig kommer om 14 dage, nu må vi se om de kan skaffe det hele.
    Hold fast, hvor luger jeg meget i skoven, og jeg er hele tiden bagefter, men jeg lader mig ikke stresse af det, det er netop derfor jeg ikke skal have åben have, men jeg håber jeg på et tidspunkt kunne komme i nogenlunde bund med ukrudtet, i bunddækket fandt jeg en lille rhodo fra JB den lever men blev sikkert glad for at blive befriet , så der er nok at bruge tiden på.
    Også rigtig god weekend til jer begge, mon ikke der kommer lagkage på bordet i weekenden til Bent.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Dejligt du kan lide kigget, ja jeg er heldig med Bent, han er god til at fælde træer. Der er lidt langt over til dig, så han kan ikke nå at hjælpe dig, heldigvis har du Peter til hjælp.
      Jeg planter roserne tæt, de må gerne gro ind i hinanden. Kaprifolien skal man passe på, der er meget arbejde med at luge i skoven, det ved jeg, men det er ikke vigtigt at have det helt rent for at vise haven frem. Selvfølgelig skal du lave plads til alle dine nye planter. Godt du ikke lader dig stresse af det, du har for stort et område til at du kan følge med.
      Jo lagkagen kom på bordet til Bent og gæsterne.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Det ser så fint ud alt sammen, kære fru Høneballe. Også nogle fine stauder du finder dig. Kan du bruge en helt almindelig tidselkugle og en lyslilla floks, leverer jeg gerne, vel vidende at de er frygtelig almindelige! 🤪
    Haveknus fra fru Friis 💚

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære fru Friis
      Hvor er jeg glad for, at du følger med. Jeg kan fint bruge almindelige tidselkugler og lyslilla floks. Vi giver gerne kaffe, hvis I kommer i nærheden, det gør I vel stadig jævnligt ?
      Haveknus fra fru Høneballe <3

      Slet
    2. Jeg sætter fra til dig og så finder vi et tidspunkt 👍🏼👍🏼

      Slet
    3. Tak det lyder fint, vi snakkes.

      Slet
  3. Du har allerede så mange vakre roser, men jeg tror nok at Audrey Wilcox er din favorittrose! De hadde du på Samsø også. Den er veldig fin.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Jeg holder meget af Audrey Wilcox, men jeg har også mange andre faoritter.
      Klem

      Slet
  4. I er godt nok dygtige til at fjerne lige de træer, der giver mere lys og luft til haven, uden at fjerne alle de gode overstandere, der giver stemning. Det er en kunst!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sydney
      Vi taler og kigger meget på, hvad der skal væk, så går vi lidt og kigger og snakker om det, en dag henter Bent saven, inden vi ser os til, er der et eller to træer væk.

      Slet
  5. Det gav en del mere lys i haven da de træer kom væk, og så bliver der jo lidt brænde til den nye stak! Jeg kan stadig godt lide kigget under trækronerne (det er jo det jeg savner her:) så jeg håber ikke I fjerner alle træer, men det er selvfølgelig godt at få dem væk der ikke trives.
    Haven ser så fin ud og rosenbedet virker vældig etableret. Dejligt du allerede nu har så meget i blomst!
    De små fisk i dammen må hellere holde sig skjult med sådan et rovdyr i nærheden... Uha!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Js det var super godt, og det gav mere brænde til stakken og mere lys i haven. Vi har ikke planer om at fjerne flere træer, der er stadig et par stykker som ikke er så pæne, men det varer længe inden, der skal flere væk.
      Jeg er glad for det, der blomstrer nu, det er gået hurtigt.
      Ja det siger jeg også til de små fisk, pas nu på jer. De gemmer sig godt, når jeg prøver at fjerne alger, det er fint.
      Knus

      Slet
  6. Vakkert lys i den rosen.
    Noen ganger må man bare felle noen trær.
    'Purple Splash' er flott. Håper min har overlevd.
    /Irene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Irene
      Ja den er vældig fin den rose. Ja vi fælder lidt træer, som vi kan se ikke pynter. Har du Purple Splash.
      hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Blomst I toppen af kinesertræet - ikke dårligt! Det er tit en svær beslutning at fælde træer, men som regel fortryder man det heldigvis ikke. Det betyder meget at noget lys ind.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er ret godt med blomst i toppen af kinesertræet. Vi har ikke haft svært ved at fælde nogle af træerne her, nu er der de bedste tilbage, og vi har fået mere lys.

      Slet
  8. Selv om det måske er imod tidens trend, så synes jeg (heller?) ikke, at store træer hører hjemme i små haver. De skygger for alt for meget. Det var et godt valg at fælde nogle af dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja nu er det en lille have, og da træerne ikke var så pæne mere, var det en nem beslutning, vi fik mere lys ind og lidt mere brænde.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Dejlig portræt af en smuk Rose, dejligt når en rose er smuk i alle stadier.
    Det ser bare godt ud at der er blevet åbnet lidt mere op for udsynet fra bunden af haven, op til huset.
    Uha den der langbenet fætter er en farlig gæst når man har fisk i havedammen. Vi må håbe at den ikke har nået at snuppe dem.
    Syntes da at rosenbedet allerede ser ud til at lukke sig fint sammen, flot med sådan et nyt bed.
    Jeg har været til sammenkomst i kaktus klubben idag, var spændt på om det blev i tørvejr. Vi var i Middelfart og det begyndte at dryppe da vi kørte hjem, men tørt da jeg kom hjem og først nu er regnen sådan rigtig kommet igang, spændende hvad det bliver til. Vi er jo lovet kraftig regn til skybrud :-(
    Fortsat god lørdag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er en smuk rose, så den måtte jeg have igen, den er stadig flot i dag.
      Ja det var godt at få lidt mere ryddet væk i haven.
      Jeg så hejren igen til morgen og ude på marken lige før, håber ikke den tager fiskene, jeg har ingen set de sidste dage :(
      Ja det er flot med rosenbedet, de opfører sg pænt i betragtning af, at de er plantet i marts.
      Godt det holdt tørvejr, da du var til sammenkomst med kaktusklubben. Her er også kommet nogle gevaldig byger, men foreløbig kun et par mm, så må vi se.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Ja det kan være at finde den balance at fælde træer og få lys og så bevare den flimre skyggevirkning der er så fin. Men det har I da vist lavet så flot.
    Er din Rudbecia en staude. Den ligner præcis de rudbecia Hirta jeg såede i foråret som sommerblomster. Jeg elsker den gule-brune farvetegning de har.
    Hejrefyren er en sjov fætter, men ikke for fisk. Forhåbentlig ligger jeres sø for tæt på huset, til den tør kommer på fisketur.
    Hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det kan det, men jeg tror, vi er nået det rigtige punkt nu.
      Ja det må være en staude, jeg har for mange år siden fået frø fra en bekendt, de kom op mange steder, jeg tog nogle med mig, den er så fin.
      Hejrefyren flyver op fra søen, så snart jeg står i vinduet tidligt om morgenen, så jeg er bange for, at den har været på fisketur.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Salvia greggii er så smuk. Er den vinterhårdfør, eller skal den ind om vinteren?
    Hvad hedder den ny plante?
    I er gode til at fælde træer, så der kommer lys og fine kik i haven. Jeg synes altid, det er en svær beslutning at tage, når man fælder et træ.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja jeg er også vældigt begejstret for Salvia greggii, desværre er den ikke vinterhårdfør. Jeg har ikke navn på den nye plante, som jeg har købt i Rema.
      Tak ja det er svært at beslutte at fælde træer, vi kigger på dem og ser om, de er grimme i toppen, de har stået lidt for tæt, det er der flere af dem, der har.
      Hilsen Lisbeth

      Slet