fredag den 25. august 2023

Et rosenbed udvides

Bent gik og puslede rundt i haven i går, hvad mon han finder på?
pludselig havde han lavet mere plads i dette bed, jeg skal selvfølgelig ikke klage.

Da vi for 14 dage siden var ude i rosenmarkerne med Jas, fandt jeg igen nogle roser, jeg kunne tænke mig i min have. De havde alle underlige navne og god duft. De var endda lilla, dem har jeg ingen af (endnu) Så jeg må have ringet til Jas for at bestille. Det er barrodsroser, så det varer et par måneder, inden jeg får dem. Det gør ikke noget, i mellemtiden skal jeg til to plantemarkeder her på Fyn, mon ikke også jeg finder lidt der. 

Acer inaba Shidare blev købt i Billigblomst sidste weekend
den er plantet her ved hækken i baggrunden til venstre, til højre står den røde hyld
sammen med den gule vandgran, liljen visione
lilje Visione

Skæbnetræet, som jeg har fået foræret, står også derude
jeg havde et på Samsø
desværre gik det ud, disss billeder er fra 2019
Tilbage til Hellerupvej

her ved stenene er plantet en rose Gertrud Jekyll, her står også et par dagliljer, som jeg fik foræret af kusinen og hendes mand, da vi var på besøg hos Lenes liljer
Lene havde i øvrigt en trillebør stående med kasserede liljer, de var stadig fine, så jeg fik lov at tage lidt med hjem. 
når solen skinner på min vej ned til rosenbedene, bliver jeg helt salig ;)
Staudebedet er også blevet rigtig fint

 selvom der er lidt langt mellem stauderne, det skyldes de store rødder fra birketræet. 
Echinacea havde jeg med fra Samsø, den var ellers hvid
den er gravet op her, men det blev ikke en alba
her er det silkeplanten,  bemærk frøstandene, de er godt nok store. 
imellem træerne står nogle bregner
Bent flyttede en af dem hen til søen, det ser fint ud
Roser:
Charles Austin
Julia Child
Tess of the d´Urbervilles
Min yndlingsmosrose fra Samsø, Jas har podet den for mig Mrs. Louis Levique, den må 
kunne fås hos Jas nu
I dag har jeg måttet vande de sidst plantede roser, vi fik nemlig ingen regn i går. Til gengæld regner det nu, og de lover mere i løbet af natten, det kunne være rart. Ravnholt høstede sidste mark i aftes, de kørte sent, der var 4 mejetærskere og et par halmpressere samt lasbiler, der hentede kornet. 

den dejlige udsigt kl. 20.00 i dag



I må have en god weekend.












 





20 kommentarer:

  1. Du er heldig som har en mann som utvider bed uten at du har bedt om det :)
    Det vokser fint i dine nye bed, og du har mye å glede deg til i din nye hage.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er jeg. Det vokser fint ja, jeg glæder mig hele tide.
      Klem

      Slet
  2. Magiskt att rabatter nästan av sig själva utvidgas. Jag har inga problem med grävandet och rensandet men jag tycker det är så tråkigt att tömma skottkärran. Ibland önskar jag en skottkärretömmare :)

    Det syns att ni börjar komma i ordning i trädgården och den nya lönnen var supersnygg.

    Kram, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det går fremad med komme i orden i haven.
      Kram

      Slet
  3. Jeg tror Bent gætter dine inderste tanker (og så slipper han for at løbe rundt om det lille træ med græsslåmaskinen:) Du har jo nærmest allerede tilplantet bedet inden det er lavet, og det kender jeg fra mig selv. Alle disse 'visioner' man har for fremtidige plantninger... Uha!
    I forhaven udvikler det sig stille og roligt med et 'indre' buskads som I kan nyde inde fra huset. Det skal nok blive smukt, og staudebedet skal vel bare have et par år på bagen for at fylde alle huller ud. Forstår du er salig blandt alle dine blomster (læs: roser) og alle dine fremtidsplaner, selvom det allerede grangiveligt ligner en have!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det må han gøre, det er jo også rart for ham at slippe for at rende rundt om træet. Ja planer har vi nok af, både du og jeg.
      Ja rart at kunne se ud på planterne fra begge sider af huset. Ja det ligner en have efterhånden og jeg nyder det hele, også selvom vi kun får lidt regn. Sidste år ved denne tid vandede jeg hele tiden. I dag har de fået 33 mm i min forhenværende have.
      Knus

      Slet
  4. Hej Lisbeth,
    Jeg kan godt forstå du bliver helt salig af at kigge rundt i din have, alt det der sker derude, men det er utroligt hvor mange planter en have kan sluge, men der er god økonomi i, at have lidt tålmodighed, for tingene gror hurtigt, hvis de kan lide at være i haven, og inden man får set sig om, skal man i gang med at dele stauder mv.
    Lige for tiden har jeg travlt med at fjerne bunddække, så vi kan plante der, mange af mine stauder burde også blive delt og flyttet, men måske kommer det.
    Kom til at shoppe lidt amok hos Herrenkamper Gärten, jeg fik købt 7 forskellige egetræer, så hvis alt det der er bestilt kommer, bliver det 22 nye træer og 4 stauder.
    Vi fik heldigvis 15mm regn i onsdags så roserne ser ud til at trives.
    God weekend til jer.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det er et dejligt syn, jeg nyder det meget. Jeg tænker, der kommer lidt mere til staudebedet, når jeg har været på plantemarkederne. Der kommer også lidt barrodsroser til, når den tid kommer, så kan jeg måske få plads til lidt mere næste år. Men shoppe amok hos Herrenkamper Gärten kommer jeg ikke til. Du er lidt vild, men du har jo masser af plads.
      Vi har fået 15 mm i dag, på Samsø fik de over 33 mm i min forhenværende have, det er vildt.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth
      Tak i lige måde.

      Slet
  5. I er da ustoppelige 😂 Mon ikke det ender med, at I ikke græs tilbage andet end i form af nogle gangstier?
    Gertrude Jekyll er min favoritrose i vores have - den dufter aldeles vidunderligt 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      ja fuldstændig, husk vi har tilplantet en meget større have i 1999, men den blev plantet gradvist til efterhånden som jeg havde pengene. Der havde vi også kun græs som stier. Her er ikke meget græs, mest ukrudt.
      Ja Gertrud er fin, jeg kunne mærke, at den kunne jeg ikke undvære specielt på grund af duften.

      Slet
  6. Jeg tænker ligesom Ellen, at græsplænen snart vil være skrumpet ind til nogle stier. Barrodsplanter er Sørens favoritter, når der skal plantes roser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Der er ikke meget andet end ukrudt i den plæne, så det gør ikke noget. Barrodsroser er nemme at plante, så det forstår jeg godt.

      Slet
  7. Hvad skal man da osse med en græsplæne når der ikke er flere børn hjemme der spiller bold?. og slå rundt om et træ er træls.... Du har vel formodentlig allerede fundet de planter der skal plantes i det nye. hihi
    Det er fine kik I har nu i haven, under træer og slyngede stier.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Nej hvad skal man med en græsplæne, vi har dog stadig børnebørnene på besøg en gang imellem, men de må så leje med Bellis, så bliver den glad. Ja jeg har fundet ud af nogle planter :) Tak ja det begynder at ligne en rigtig have.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Du går til plantemarkeder, besøge forskellige planteskoler og tager rundt og ser åbne haver. Der er mange muligheder på Fyn, som du ikke havde på Samsø. Jeg kan godt forstå, du gør brug af alle disse tilbud, det gør havelivet mere spændende.
    Det er en smuk beplantning, der er omkring jeres lille sø, og bregnen passer fint sammen med det øvrige.
    Jeg nåede ikke at få dig ønsket en god weekend, men jeg vil ønske dig en god ny uge.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja der er mange muligheder her på Fyn, til gengæld får de mere regn på Samsø efter vi er flyttet.
      Jeg glæder mig til september, når der kommer plantemarkeder.
      Tak skal du have, det er efterhånden fint ved søen. Tak i lige måde.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Hvad er han mon ude på ham Bent ;-) at du skal ligge med rumpetten i vejret og luge eller at han skal have så lidt græs at slå :-)) nej spøg til side, det er da bare fantastisk at der bliver trylle plantejord frem til flere roser og andet godt, når du nu har et par plantemarkeder på programmet.
    Det skal nok blive godt det hjørne ude i forhaven når det gror til.
    Mon I har fået en god potion regn igår morges? Vi slap med ca 20mm hvor imod de fik godt 45mm nede hos min mor i Hårby. Vi var dernede idag til min nieces lille piges 1 års fødselsdag (de bor også i Hårby) og det var nogle ret vilde billeder de kunne vise.
    Fortsat god søndag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
  10. Hej Anne
    Ja det er godt med plads til flere roser, så er der endnu mindre græs at slå. Jeg ligger aldrig med r---- i vejret, jeg bruger min cirkelhakke, sæt jeg ikke kan komme op igen :) Ja mon ikke jeg bliver fristet til de plantemarkeder, ja og hos Jas. Der skal nok komme mere til bedet ude foran.
    Vi fik såmænd kun 15 mm og vi skulle have haft en del i dag, jeg tror ikke, der er kommet mere end 1 mm.
    Min fhv. have på Samsø fik mindst 33 mm, det er underligt, jeg skal love for, de får regn derovre nu. Bent har glædet sig over, at han ikke skulle lægge slanger ud mere. Der var mange, de fik meget her på Fyn, men det var ikke os.
    Tak i lige måde
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  11. Jeg kan godt forstå din saglighed! :-) Det er en fin have I har fået lavet (og fortsætter med at lave!) Det bliver flot med den røde Acer foran hækken. Sikke en fantastisk farve på Charles Austin rosen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sydney
      Det er bare så lækkert at starte forfra. Jeg har mange idéer nu ved jeg mere om planterne.

      Slet