tirsdag den 29. august 2023

Plantaholic - ja det er mig for tiden

Plantaholic thinks more about plants than football. Ja det passer meget godt på mig, jeg interesserer mig slet ikke for nogle former for sport. 


Men planter ved I, går jeg ret højt op i, især for tiden, hvor jeg jo tænker meget over, hvad der er plads til, og hvad jeg gerne vil have her. Det er ikke dårligt at have erfaring fra vores store have på Samsø. Den gang havde jeg absolut ikke forstand på noget som helst. Nu ved jeg, hvad jeg vil have og hvad vi kan have af spændende plante, ja og indrømmet ikke mindst roser, jeg er både rosoman og rhodoman, ja vel nærmest plantaholic. 

I går så jeg en reklame fra gartneren i Nonnebo, de havde Magnolia Tripetala, sådan en havde jeg på Samsø.
de havde hjemtaget en del af dem, nu står en af dem her ud mod hækken.
På Samsø så den sådan ud:

Billederne er fra 2021, vi købte den som lille bitte i 2010 ved Lønbæk Planteskole

Jeg forelskede mig også i Magnolia Grandiflora, som stod til salg derude. Den har jeg endnu ikke investeret i, men det skal nok komme. MARIE den ved du noget om, jeg har læst om den hos dig, Vil du skrive lidt i kommentaren om det. Løvet er meget flot, der står, at den kan tåle frost ned til 17 grader, det får vi forhåbentlig ikke her. 
jeg har fået denne fodblad Spotty Dotty af Marie, den stod i fuld sol i staudebedet, nu er den flyttet ind 
i skoven sammen med hosta, jeg håber, det vil bekomme den godt at være i skygge. 
Jeg har stadig lidt liljer i blomst:
denne er snart færdig med blomstringen, den dufter stadig dejligt
denne har jeg købt for nylig

Breakout har også en fin duft
de blomstrer begge her til højre langs stien
Guldsmeden som jeg fik for mange år siden, kom også med til Fyn, vi har heldigvis også den ægte vare, der er en del ved vandhullet i denne tid. 
I weekenden passede vi Arthur og Martha lørdag aften og nat, nej hvor de morede sig og havde det sjovt
hyggede og spiste is
om morgenen blev marken harvet
der var en flot udsigt på min morgentur 
Agatache står så flot, bierne er vilde med den
her i staudebedet

imellem rhodoerne dukkede denne voksurt op, den må jeg have haft med fra Samsø
Roser:
Mrs. Hillingdon
Our last summer gør det godt
her er den tæt på
Big Purple
Boscobel
Gertrud Jekyll
Så blev det afslutningen på august, hvordan har den været? Ja hos os har den været rimelig pæn, jeg har vandet lidt, i modsætning til jer, der har haft skybrud eller dobbelt skybrud. Det havde de i Odense, vi slap fri, det er vi nu glade for. Hellere tilpas med regn end skybrud, det er ikke sjovt. Også på Samsø har de fået rigeligt med regn i den periode, hvor jeg plejer at stå konstant med vandslangen. 
Vi har indtil nu i august fået knap 90 mm, lidt mere kunne være godt. I må have en god start på efteråret, heldigvis kan september også blive god.










12 kommentarer:

  1. Jeg kjenner meg igjen i det du skriver, for jeg er også en plantaholic. Vi følger med på en sport og det er golf, men det er også det eneste. Planter er bedre ja :)
    Det er flotte magnolia du har kjøpt.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Marit
      Ja vi er ens på det punkt, det er mere spændende med have og planter. Ja jeg venter mig meget af mine magnolia.
      Klem

      Slet
  2. Noget med en bold…nej tak! Planter…JA tak! Men det kniber efterhånden med pladsen! Du har genfundet plads og glæden ved at købe lige de planter, du holder af. Nu kan du bruge den haveerfaring, du har oparbejdet på Samsø. Det er lidt sjovt, for man tænker ikke så meget over den erfaring, man får. Ikke før man står med et nyt blankt lærred, der skal fyldes ud.
    Oven i hatten, har du fået børnebørn tæt på, der kan hygge og spise is med farmor. Man bliver så dejlig træt bagefter, men det gør vi jo også af havearbejdet. 🤪🥰🤩
    Haveknus fra fru Friis.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis
      Nej det gider vi ikke, så kan vi bedre finde ud af planter, hvis vi altså har plads, jeg er sådan set heldig at kunne starte forfra i en ny have og med medbragte erfaringer. Det er godt med et nyt blankt lærred, men det kræver en flytning, det er knap så sjovt.
      Ja det er hyggeligt med børnebørn - også bagefter, nu får du jo et nyt blankt lærred der :)
      Haveknus fra fru Høneballe :)

      Slet
  3. Hej Lisbeth,
    Velkommen i gruppen af plantaholics, som du ved har jeg en rygrad som en regnorm når det kommer til at sige nej til køb af planter, men hold nu op hvor elsker jeg hver og en, hvis man kan sige sådan om planter, men de giver mig så meget glæde ved at vokse og trives og blomstre.
    Flotte roser du viser, jeg kan lide dem alle, jeg er heldig med vejret, det har regnet en del siden vi plantede roserne så jeg har ikke vandet dem yderligere, nu er der rigtig godt gang i remontering, det er skønt!
    Billedet fra stien ved hækken er dejlig, og det er sjovt at følge med i opbygningen af en ny have.
    Jeg har også magnolia tripetala, som du ved skal den have godt med læ.
    Der er dejlige morgener her i august og luften dufter så dejlig. Godt for børnebørnene at komme hjem til farmor og blive forkælet med is, det er noget de kan bruge.
    Jeg har lige fået besked om, at mine planter er afsendt fra Holland, der var heldigvis kun 2 ting de ikke havde og det gør ikke noget. Var hos Jespers Planteskole i går, det var positivt, der ser meget bedre ud end det har gjort længe, pænt ryddeligt og planterne i bedre forfatning. Der var 50% på cameliaer så det blev til 1 mere i hvid og et par småplanter, rosmarinlyng, rosmarin til lammestegen, linnea borealis, men jeg så han havde Albizia julibrissin i både grøn og rød, det fristede meget.
    Blev ringet op fra Herborg planteskole at min kobberbirk var kommet, så den må jeg ned og hente, men det går ikke godt med min bil, den har været på værksted nu i 3 uger og de kan ikke lave den, det er svært at få reservedele, så nu har mekanikeren købt en anden Jaguar som han vil bruge stumperne til at lave min, håber virkelig han får den lavet, jeg kører i en minibil, og det passer virkelig ikke til mig, 3 sække jord kunne jo ikke være i bagagerummet, og træer kan slet ikke være der og rhododendron, nej jeg skal have en stor bil.
    Rigtig god dag til dig.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Jo tak - mit holder ikke så længe som dit, du har jo meget mere plads, så du kan blive ved at fylde op.
      Så har vi nok samme smag i roser som mig. Regn er en god ting, bare ikke som skybrud. Næ jeg vidste ikke, at tripetalaen skal have godt læ, det må jeg lige kigge på.
      Jeg nyder børnebørnene, når de er glade og i godt humør, det er dejlig, det kan godt give til en is :)
      Så skal I snart til at plante igen du og Peter, han skal jo nok hjælpe med alt det du får. Det lyder godt med Jespers Planteskole, jeg synes også bedre om reklamerne, måske har de fået nye ansatte.
      Det er skidt med din bil, du kan jo ikke undvære en bil, hvad med i stedet at købe en stationcar, der kan være noget mere i eller en transporter, men den kan ikke køre så hurtigt.
      Tak i lige måde, hvis du tager telefonen, kan jeg ringe i aften efter kl. 20.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Ja, hvis nogen er 'plataholic' må det være dig Lisbeth, og en sådan afhængighed er jo ikke nødvendigvis nem at leve med, men dog en del mindre usund end så mange andre afhængigheder. Ingen af os ville i grunden være her, hvis ikke det var for planterne. De danner grundlag for hele klodens liv.
    I går så jeg i nyhedene at Giftlinjen anbefaler at man fjerne svampe hvor børn leger, og det er jo decideret tosset! Alle planter lever i en eller anden form for symbiose med svampe, og hvis man vil give børn et forhold til naturen kan man jo ikke asfaltere alle deres legesteder. Lad os hellere få gang i noget oplysning og interesse fra barnsben!
    Dine børnebørn ser i hvert fald ud til at trives hos deres planteafhængige farmor, så hæng du bare i med alle dine børnebørn og plante-børn!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja vi er nu nogle stykker som er plantaholic, men så er der også dem, som laver planterne selv, det er også godt.
      Sjovt nok har jeg tænkt det samme, man må da bare lære børnene at holde fingrene fra svampe, så svært kan det ikke være. Jeg tror ikke mine børnebørn kunne drømme om at smage på svampe.
      Jeg hænger i med det hele, når jeg får muligheden.
      Knus (skriver lige en mail til dig)

      Slet
  5. Plantaholic for fuld udblæsning 😄 Grandifloraen købte jeg I 2012, og indtil den blev for høj til det, beskyttede vi den med en fleecepose om vinteren. Nu nøjes vi med at lægge noget kompost om stammen, og selv sidste vinters -13 grader klarede den fint. Den står et meget beskyttet sted, og foruden det flotte løv, byder den på store, hvide blomster, som dukker op henover flere måneder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja nemlig. Jeg kan godt huske, at det er nogle år siden, du købte den og at I beskyttede den. Men jeg kan da forstå, at den holder til rimeligt meget frost. Nu ved jeg jo ikke, hvor koldt det bliver her, men vi satser. Den koster kun 200 kr. og har fantastisk løv, så den må jeg eje. Jeg kan forstå, at den er lidt ligesom sieboldii, som også blomstrer over flere måneder. Jo jeg skal snart til Nonnebo igen :)
      Tak for svar.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja der er mange ting man kan blive afhængig af og jeg vil da sige at planter ikke er det værste :-) jeg har heldigvis en have hvor der efterhånden er fyldt godt op så det er ikke så dyrt mere, men så har jeg jo også strikketøjet og garn er heller ikke billigt. Heldigvis for dig så har du jo prøvet hele plante afhængigheden en gang før, hvilket jo gør at du ikke køber i blinde.
    Nu har du også mange flere muligheder for at tage på indkøb, når der ikke er en færge i vejen mere, og på Fyn kan du jo finde meget af det du vil have.
    Ja nu har vi da fået lidt vand, så det er muligt at flytte rund, er sikker på at Spotty Dotty kommet til at nyde godt af at komme ind under træerne.
    Så fint at du lige fik en Voksurt med fra Samsø. Her er de også begyndt st dukke op, noget sent i år. Jeg var lige ved at tro at jeg havde fået dem udryddet, men heldigvis ikke.
    Hyggeligt med børnebørn på visit med overnatning, og med godt med is i boksen så kan det kun blive godt :-)
    Jeg har haft fri idag, jeg skulle lige en tur på OUH til forundersøgelse, vejret var faktisk fint da jeg var hjemme igen, men vi havde torden i nat og vi fik vel omkring 20mm så det var noget vådt så jeg gik ikke igang med noget i haven, bortset fra at loppe lidt rundt og nyde den :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja men godt, der var tid til at nyde haven, det er vigtigt, og du har også en masse, der blomstrer nu. Jeg ved ikke med voksurten, men den står mellem rhodoerne, der er også en i skoven, men hovedsagen er, at de er der.
      Der er mange muligheder for indkøb herovre, og det er jo nu, det skal være, nu kan der plantes. Vi tager til plantemarked ved Erholm gods her d. 9.9., jeg håber, der er noget spændende.
      Ja Spotty Dotty ser meget bedre ud i dag, så det skal nok blive godt. I fik som vanligt mere vand end os, vi fik det halve, men vi er glade for det vi får.
      Ja nu er børnebørnene ved at falde til her og virker glade for at sove her, det er dejligt.
      Formiddagen var lidt kølig, men så blev det dejligt vejr. Forundersøgelse er knap så sjovt, men det skal jo gøres.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet