mandag den 7. august 2023

En fin buket, en glad mand og et staudekøb

Solhattene lå hen ad jorden og fyldte for meget, de blev plukket ind sammen med dunhammerne, det gav en hel fin buket og plads til at plante noget andet.

Bent har købt sig en elcykel, gode havevenner fik påvirket den ellers så flittige cyklist til at købe en elcykel. Jeg kan berolige de gode venner med, at han er superglad for den.
En stor Lonicera/gedeblad der stod ved søen, blev gravet op
I stedet plantede vi denne Cornus Cousa, som jeg havde købt ved en åben have i foråret, vi  håber, der kommer flotte blomster næste år, den er podet med en anden cornel, så må vi se, hvad der blomstrer.

I formiddag kørte vi til Brylle
Der var udsalg i Frankfri, der ligger tæt på Brylle
I dag tog vi en tur derhen for at se, om der var noget, vi ikke kunne leve uden
det var der, 4 stauder og en mørk hyld Sambucus Nigra Black Lace (Eva)
jeg havde også en på Samsø, det vil jeg også have her.
her er de plantet, den første til højre hedder noget med Symphoni, den ligner en lille stormhat
Den til venstre for er Agastache blue fortune, bagved står Salvia Greggii, den er ikke fuldt hårdfør,
den sidste er Leucantemum Broadway Light, den havde jeg på Samsø, den var jeg meget glad for.
Her en Ballonklokke købt i foråret i Billigblomst
i staudebedet står også min sølvlys, nu varer det ikke længe, før den blomstrer

Irisbedet nu med stolte kavalerer fra Mogens (Annes mand)
Liljer:

fine dobbelte

i en solstråle, det var den jeg købte sidst hos Lene
Muscadet
Tricolore, den er der desværre bidt i
vi har stadig ikke fundet synderen
de står her i rhododendronbedet
Flot dobbelt lilje Vision, den er ikke beskadiget, den står foran huset
Roser:
Bent rosen
Cressida
Olivia
Princess Alexandra of Kent
Vanessa Bell
Til slut udsigten, det er ikke fra i går, det har været gråt i gråt hele dagen. Dagen i dag er efterårsagtig, så jeg må i gang med indendørssysler.
God start på ny uge.

1. Superflot cykel, Bent har fået og et godt mærke. 👍🏼👍🏼 Dejligt at han er glad for den. Så er det også sjovt at cykle i modvind!
    Og nu har du også den mørke hyld igen, den er også svær at undvære.
    Sikke mange roser i blomst, mine holder pause.
    Haveknus fra fru Friis 💚

1. Hej Fru Friis
      Ja Bent undersøger tingene nøje og finder de bedste mærker. Ja op af bakke og i modvind går også strygende.
      Den mørke hyld vil jeg gerne have, så må jeg se, om jeg kan finde flere spændende ting til efteråret.
      Mine roser gør det godt i betragtning af, at det er nyplantede roser alle sammen.
      Haveknus fra fru Høneballe <3

2. Det ser ut som en flott sykkel som Bent har kjøpt. Du har så mange flotte liljer. Jeg får nyte dem hos deg! Ja, i dag er det akkurat som det skulle være høst her også. Vind og regn, og da får en gjøre noe fornuftig inne når været er sånn.
    Klem

1. Hej Marit
      Ja det er en flot cykel. Godt du kan nyde mine liljer, der kommer lidt flere senere, der er stadig nogle, der ikke er sprunget. Ja vi må i gang med rengøringen ;)
      Klem

3. That Bent Rosen is a very interesting color. Unusual for me to see the color around here.

4. Ja, efteråret er sandelig kommet blæsende med fuld styrke, og det er en smule spændende hvad vi kan forvente af skader. Jeg er mest bange for om noget vælter, men foreløbig er det bare parsollen og en del sommerblomster der har lagt sig ned. Tror blæsten topper i aften, så i morgen er der status:-)
    Fint I kører videre med planteindkøb og udskiftning af gamle sager. Det bliver godt med en kornel ved søen! Og Bent kører videre på ny el-cykel! Den er jo også flot.
    Nu har I fået så meget nyt i jorden, at man allerede er spændt på næste sæson. Der vil det vise sig om jordkontakten er så god at nogle af bedene begyndet at lukke sig - i hvert fald er der lagt op til en helt anden have end den I overtog! Pøj-pøj med det hele!

Knus fra Ulla

1. Hej Ulla
      Ja det er bare for meget først i august. Her er ikke væltet noget, men slemt er det og har været.
      Ja der er meget, der skal købes endnu, vi skal jo først til at begynde rigtigt ;)
      Ja det er en flot cykel, han er glad for den, nu skal han afprøve den i stormvejr.
      Ja det er en helt anden have allerede, jeg håber, det lukker sig lidt mere, men det gør det nok. Tak for det.
      Knus

5. Med dette innkjøp-tempoet så tar det ikke lang tid før hagen er full av planter :-)

6. Gedeblad kan være fin, men din nye kornel har uden tvivl mere at byde på. Bents cykel ser god ud og er måske forholdsvis let af en elcykel at være. Den fyldte, hvide lilje tror jeg også står på spring til at blomstre her.

1. Hej Marie
      Ja det kan den, men når man har så mange, som vi har, så hellere en kornel. Ja cyklen er forholdsvis let. Jeg har flere fyldte liljer på spring, men nu får vi nok snart dine at se.

7. Når du køber planter skal Bent da købe cykel.. Den ser rigtig god ud. Og så bliver opadbakke og modvind nemmere at forcere. Måske skulle jeg overveje en osse? jeg har altid modvind på arbejde og opadbakke hjem.
    Heldigvis har jeg ferie i denne uge, så jeg ikke skulle cykle i denne blæst. uha. Her er der dog ikke sket de store skader,, et par væltede stauder og masser af afrevne blade. Nåjo æblerne er blevet tyndet ud, men det trængte de nu osse til.
    Det ender med I må ud med lommelygten for at afsløre ædedolken i jeres liljer. De er ellers flotte.
    hilsner Gunvor

1. Hej Gunvor
      Ja det har du ret i, men han brugte væsentlig flere penge på cyklen. Ja det ville være godt for dig at få en elcykel, det er hårdt for dig at cykle hver dag.
      Godt du har ferie, så du ikke skulle af sted i det vejr. Her er kun en krukke med en rhodo væltet. Ja det kunne vi jo prøve, det er synd for de fine liljer.
      Hilsen Lisbeth

8. En elcykel er bare en virkelig god ting at have - og man får altså 80 % af den motion man ville have fået uden el, og hvis alternativet (som det ville have været for os) er, at man slet ikke får cyklet, så er der ikke meget at betænke sig på, vel?
    Tillykke til Bent med den nye cykel.

1. Hej Ellen
      Ja det ved han alt om med de 80 % han plejer at cykle på en almindelig god cykel og har altid sagt nej til elcykler, men han lod sig overtale og er superglad for den. Jeg får ikke cyklet, jeg er for usikker, desværre.
      Tak for det.

9. Hej Lisbeth
    Tillykke til Bent med den nye cykel. Jeg er helt sikker på at han har sat sig grundigt ind i elcyklens verden :-) sådan en i samme mærke har jeg også og cykelhandleren sagde at det var en af de bedste man kan få, og det var ikke fordi at det var det eneste mærke han forhandlede. Håber at han bliver glad for den og får den brugt, jeg må nok indrømme at min nok bliver brugt for lidt :-(
    Nå men så er der jo pladser til forbedring. Ja men du bliver da ved med at tilføre haven nye planter, men I må jo rundt så hele øen kan blive udforsket :-) husk nu at I kan få krudt og kugler til nytår samme sted :-)) Han går under navnet Krudt Tossen.
    Jeg ved ikke hvem der har spist af liljen, men den anden dag fangede jeg en snegl af dem med hus helt oppe i toppen af en lilje, den var dog afblomstret så den måtte nøjes med blade.
    Smukke roser.
    Herligt at den flotte mørke kavaler står så flot.
    Hold nu op for et blæsevejr, det har jo ikke været til at komme ud, så det er de helt rigtige dage vi har valgt til at få nyt gulvtæppe på. Igår blev stuen tømt og idag fik vi gamle tæppe af og gjort klar til at tæppemanden kommer og lægger nyt på imorgen formiddag.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

1. Hej Anne
      Tak for det, ja selvfølgelig har han sat sig gundigt ind i elcyklens verden, det kan du næsten regne ud, når din cykelhandler har sagt, at det var den bedste man kan få. Det er nok lidt for nemt at sætte sig ind i bilen, men en gang imellem bruger du den nok.
      Ja vi så drivhuset, der stod krudttossen på, men vidste ikke at han sælger nytårskrudt, det ska vi ikke have, han var også lidt Karl Smart synes vi, han reklamerede lidt voldsomt, da man så kom der hen stod der fast pris ved meget af det, men det var da ok pris for stauderne. Han havde også fine hortensia, men det var ikke den slags, jeg ville have, jeg ville hellere have haft solhatte til en god pris, men 62,50 var for meget syntes jeg.
      Ja det er fint med de mørke kavalerer.
      Ja det er godt, det er nu I har besluttet jeg for nyt gulvtæppe, god fornøjelse med det.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

10. Altid en fornøjelse at finde nye planter til at fylde i bedene. Haven bliver så fin til næste år. Dejligt at du kan bruge din erfaring fra den gamle have og finde lige de planter du kender. Jeg er lidt misundelig på din sølvlys - pga. tørke har min ikke en eneste knop og mange tørre blade.

1. Hej Sydney
      Ja det er det, ja jeg nyder, at i år har jeg erfaringen, det havde jeg ikke i 99, da vi startede Høneballehaven på Samsø op.
      Det er meget vigtigt at vande sølvlys, det lærer man på den hårde måde, så jeg er flittig med vandkanden der også.

11. Amei as dicas. Parabéns pelo site. Aquele abraço!