søndag den 16. maj 2021

Mest rhododendron, men også andet er i blomst nu

 Her kommer billeder af lidt af det, der blomstrer nu:

 Clematis Alpina som nu er i fuld gang

også den røde camellia er endelig fotogen, alle mine camellier er godt nok slemme til at få brune knopper. den bedste er faktisk den lyserøde i skoven.
den holder blomsterne pænt
der er mange fine kig i haven nu
også nordbedet tager opmærksomheden, det kommer der flere billeder af
I baggrunden Acer dissectum Garnet i aftensolen
Acer shirasawanum er så fin her i foråret
den er jeg lidt pjattet med, så jeg tog et billede fra hver side
Klatrehortesiaens fine stamme fik også solens sidste stråler
R. Belkanto
R. China har stor flotte knopper og blomster
R. Cunninghams White
R. Double Dutch
R. Helen Martin
R. Hydon Velvet
Lanatum hybrid
R. Lavendula danner en hel hæk, tre på stribe i hækbedet
R. Nancy Evans
R. orbiculare i aftensolen
R. Phyllis Korn i knop 
og i blomst
R. Ramapo
R. tomentosum købte jeg ved sidste besøg i Rhododendronhaven
R. Viscy
Til sidst et billede af en af mine træpæoner i aftensolen, mange af dem står på spring, men de mangler varme ligesom os. DMI lover solskin i eftermiddag, ja og haglbyger :( vi får se. 
I går var vi på tur på Sjælland, vi var i Arboretet og i haven ved Nivågård, fantastisk oplevelse og masser af billeder, men der sker så meget i min have nu, at jeg gemmer billederne til senere på året.
Arboretet er lige mig, for der står navne ved stort set alt, derimod er der ingen navne ved rhododendronerne på Nivågård, det var lidt skuffende for en nørd som mig :) men alt i alt en dejlig dag med familien, som var med rundt.
Dejlig søndag til jer




 


20 kommentarer:

  1. Du har så fine kik gennem haven og smukke detaljer, men jeg tror at prisen i dag går til træpæonen i aftensol. Fantastisk glød.
    Den der RØDE camelia... er det ikke en smutter i den farve? Den er ellers flot, men du kan jo ikke li' rød.
    Det var godt, I havde en god tur. I går og i dag har vi haft gråt, tørt og koldt vejr. Det skulle vist desværre holde maj ud.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det billede blev så flot, så det måtte jeg vise.
      Jo den røde camelia er en fejl, jeg troede, den var gul, men da jeg købte den, var jeg kommet til at bytte rundt på skiltene :))) sådan kan det gå.
      Ja vi havde en god tur, men sol var der ikke noget af, køligt var det også, og jeg fik våde fødder, fordi jeg skulle ind og se på alle skiltene i Arboretet. Ja der er ikke meget udsigt til bedre vejr i maj, suk.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Det glæder mig meget, at I har været i Arboretet og i rhododendronparken ved Nivågård.
    Men du har jo også din egen smukke rhododendronpark. Hvor er det smukke billeder!

    SvarSlet
  3. Hej Gitte
    Ja det har jeg, jeg kan næsten heller ikke nænne at tage hjemmefra, men nu har jeg været ved Nivågård. Arboretet har jeg været flere gange, og jeg kommer igen.

    SvarSlet
  4. Jamen den røde-røde camelia er da så sprælsk og glad sammenlignet med den dydige fine lyserøde.
    Den er godtnok tyk og barket den klatrehortensie. den må være af ældre dato. Stammen er dekorativ i sig selv.
    Træpæon i aftensol, flot, og vi andre kunne osse godt tænke os bare et par grader lunere. Men vi skal jo osse kunne følge med ukrudtet. Ikke at jeg nogensinde har kunnet det. det løber altid foran mig.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja den røde er sprælsk og fin er den da også, men jeg nok mere til de sarte. Klatrehortensiaen er nok 15 - 20 år gammel, den er rigtig flot.
      Ja noget lunere ville være dejligt, men hvor der er læ, er det ok. Nej ukrudtet er umuligt at følge med om vi så arbejder uafbrudt fra morgen til aften, men det gør jeg ikke.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Tak for de gode kig i haven. Flot med nærbilleder men det er også dejligt at se sammenhængen. Et rigtig flot billede af stammen på klatrehortensien. Godt set! Jeg var glad for at se et billede af Clematis alpina. Jeg tænker på at anskaffe den, og det er godt at se den i "det virkelige liv".

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Sydney
      Ja det er godt med både nærbilleder og billeder på større afstand, du må kommer herover en gang og se haven. Alpina vokser flittigt, den kan du roligt købe, det er en af dem, der ikke skal beskæres.

      Slet
    2. Tak skal du have. Hvis vi engang tænker på en tur til Samsø, vil det være dejligt at se din have.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Næ måske ikke alt er lige fotogent men alt i alt så er det det nu ganske godt rundt om i din have. Så fine kig du har fanget. Smukt er det, grønt og stor frodighed er at nyde lige nu. Så mangler vi bare lige at vejrguderne vil være lidt med os. Dagen startede ellers nogenlunde fint og ved 9.30 tiden gik vi begge i haven og solen kom frem, så det var rigtig dejligt. Fornøjelsen varede til 14.30 så blev det lidt vådt, men jeg nåede da at få flyttet lidt stauder rundt, og så var jeg da fri for at vande :-)
    En af mine fynske Havevenner har været på visit, hun kom ved 15 tiden og vi var heldige at det var nogenlunde ophold i regnen fra kl. 16 til kl. 17. Nå men det var hyggeligt alligevel.
    Ja der er noget nyt at vise hele tiden nu, så det er jo helt fint at gemme billeder fra turen til dårligere tider :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Der er meget fint at tage billeder, jer har 63 billeder, jeg skal have kigget igennem + dem Bent tog i grå. Ja lidt sol vil være fint, det havde vi fra middag af, vi har siddet ude og spist, der var læ. Jeg kunne godt se, at der lå byger hen over jer, så jeg var spændt på, om I fik hagl, men det var vist nede omkring Susanne.
      Godt I fik tørvejr, så I kunne se have.
      Jeg tror også, at det er en god idé at gemme de billeder, jeg kan ikke en gang nå at vise det fra min egen have.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Den røde Camelia er nu flot :)
    Der ser utroligt flot og frodigt ud i jeres have lige nu, så smukt.
    Det var da dejligt med en tur udenøs og så til familiebesøg og parkbesøg, det bliver ikke meget bedre :)
    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja men det er den, selvom den er rød :)
      Tak ja det er flot nu. Vi havde en dejlig dag, hvor vi fik hygget os sammen med familien.

      Slet
  8. Jeg kan se, at I var heldige og fik noget aftensol, som giver billederne et dejligt skær. Det er sjovt, at de planter, som før hed ledum, nu skal høre under rhododendron som f.eks. tomentosum. Umiddelbart ser de ret anderledes ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja vi var heldige med aftensolen fredag, siden har der ikke været sol til aften, mørke skyer trækker op, men ingen regn heldigvis.
      Ja tomentosum er fin, men den ligner ikke rigtigt en rhododendron. Den er købt i Rhododendronhaven, men står ikke i deres sortiment. Måske er det derfor.

      Slet
  9. Det var skønne billeder Lisbeth! Dejligt med kig gennem haven hvor den sene sol giver en fantastisk stemning. Flot ny header! Det må have været svært at beslutte hvilket billede der skulle helt op på øverste hylde.
    Lyder også som om du har haft en dejlig weekend!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
  10. Tak Ulla
    Ja hvor er det nu bedst og tage billederne og hvad for et er allerbedst. Det er bestemt svært, men lige nu er det udsigten fra toilettet, det nyder jeg :)
    Ja vi har haft en hyggelig weekend
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  11. Fine billeder af alle dine flotte rododendron! Her ved Præstø kan jeg endnu ikke præstere så meget der blomstrer, men det kommer vel :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ellen
      Ja når bare der er knopper, skal det nok komme :)

      Slet