mandag den 10. maj 2021

Det bliver mere og mere grønt

 men rhododendronerne er længe om at springe ud, selv med varmen søndag sker der ikke så meget. Mange står på spring, og helt ærligt er mange af dem flottere i knop, lige før det sker. 

Derimod er træerne godt med:

Fuglekirsebær
og hæg er flotte op mod den blå himmel, vi havde lørdag. Også søndag var det godt og lunt, men kl. 18 kom der mørke skyer. 
Vinterlue/Stranvaesia davidiana er vintergrøn og får flotte nye skud.
Den gule vandgran er ved at få løv/nåle Metasequoia glyptostroboides, måske Goldrush

I sidste indlæg spurgte Madame/Gitte, hvordan vi kunne klare den store have selv. Ja men det kan vi heller ikke, vi klarer det så godt vi kan, resten bliver vild have. Her er både skvalderkål, mælkebøtter og brændenælder. Der er ikke noget at gøre ved det, vi når det vi kan. Jeg luger og beskærer roser, gøder roser og rhodoer, og sørger for at rosenbedene ser ordentlige ud. Bent slår græsset, en stor opgave - især når det har regnet et par dage, så trænger det hele på samme tid. Desuden ordner han kanter og hjælper med at flytte det, der nu skal flyttes eller graver huller til nye rhododendron. . Roser og stauder planter jeg selv, så jo vi keder os ikke.
lidt flere billeder med mørke skyer fra i fredags
her er et fra i lørdags
her er det læhegnet med Judaspenge/Lunaria
Jeg har også en hvid judaspenge og en brogetbladet
Terrassebedet ved huset
her er bedet med Anemone blenda 
og geranium Malviflorum

og hækbedet
det er jeg faktisk ret tilfreds med
I bedet står Magnolia Susan

Desuden bruger jeg jo en del tid på at lave indlæg (og jeg er ikke ked af det endnu) ligesom jeg bruger 1 time til 1½ på at vise folk rundt i haven. Jeg havde et par igen søndag, det er altid spændende at vise rundt, hvis det er rigtige havefolk, som er interesserede :) ellers føler jeg, at jeg spilder min tid. Men ja så er der ikke meget tid tilbage til madlavning og lidt afslapning. Lørdag og søndag kunne vi sidde ude og spise, det var skønt. Til morgen kom der en kæmpebyge, det gav lige 6 mm, så nu er vi oppe på ca.  40 mm på 10 dage. Den varme, der er lovet i dag, er der desværre ikke så meget af, det blæser som sædvanlig her hos os. 


her er det rosenbedet, vi lavede sidste år, det er lige ved terrassen
Rhododendron:
R. augustinii
og R. orthocladum står ved siden af hinanden i stenbedet overfor hækbedet, begge har fået nogle af knopperne ødelagt af frosten.
lige ved siden af dem står denne fine heuchera, som jeg har fået foræret, da vi var på havebesøg for et par år siden.
R. Big Smile
R. Charme la har også fået ødelagt nogle af knopperne af frosten
R. Serendipity
Her har vi R. Wine and Roses med regndråber og sol, den er så fin
Til slut endnu en dramahimmel:
lige inden solen forsvandt fredag aften.
Nå ja det var jo Mors dag i går, i år stod Per for indkøbet, nu ved han jo en del om planter. Det blev til denne R. Progres og 3 clematis. Tak for det drenge :)
Rigtig god start på ny uge.












30 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Ja, på mange planter er knoppene penere enn selve blomsten, men der er det nok mange ulike meninger ;)
    Så flott med litt varme på lørdag. Her regnet det i hele går, og det regner i dag også. Jeg savner en mellomting på været nå ;)
    Wine and roses er så fin!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja der er i hvert fald pæne knopper på mange af rhodoerne, men også roser er fine i knop.
      Ja lidt lunere vejr kunne være godt, vi har også lige fået en ordentlig byge igen.
      Ja det er en fin plante.
      Klem

      Slet
  2. Dejlige billeder - der sker virkelig noget i naturen nu. Tak fordi du fortæller, hvordan I klarer at holde jeres store og skønne have, Lisbeth! Det er godt, du har Bent til at hjælpe.
    Uffe hjælper også lidt til her, hvis jeg beder ham om det, men han har ingen sans for at passe have. Han slår dog gerne græsset med en podcast i ørerne :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Tak ja nu er der gang i mange ting derude. Ja jeg kunne ikke klare det uden Bent, men det med at luge og gøde må jeg selv klare, det bryder han sig ikke om, heldigvis slår han græsset, godt Uffe også vil hjælpe med det.

      Slet
  3. Hej Lisbeth,
    Der sker meget med dine rhodoer, mine er slet ikke så langt endnu. I aftes og i nat har vi fået 15 mm regn sammen med lyn og torden. Synes nu ikke det var specielt varmt igår, jeg tror jeg har reddet mig en let forkølelse ved at iføre mig kjole. Ellers skal jeg love for ukrudtet myldrer op nu, så selv om jeg har en ide om at tingene bare skal have lov til at passe sig selv bliver det nødvendigt med nogen lugen, hvis det ikke skal gro helt efter. Dejligt med de fine mors dags gaver fra dine sønner, det er lige noget du kan bruge. Også min Charme La har fået frost i knopperne, men til gengæld står min Tholasma rigtig flot nu.
    God aften til dig.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Ja de er stadig bagefter men alligevel foran dine, men nu står dine jo også i skygge, de får rigeligt med vand, lader det til, det var værre med lyn og torden. Her kunne vi se lyn, men der var ingen torden.
      Det var for tidligt at tage kjole på, især når du ikke syntes, det var så varmt. Ja ukrudt er hvad vi har, det er svært at kigge til den anden side, her kommer brændenælderne frem i skovens udkant, det er ikke godt.
      Ja det var en dejlig gave, Per er god til at finde planter. Ærgerligt når der går frost i knopperne, men den blomstrer da nogenlunde nu. Min Tholasma står også flot nu.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. det har været lunt-lummert her. Da jeg kom hjem stod termometeret på 25.
    Det er da en tidlig geranium? men sød.
    Vi har da osse masser af vilde hjørner. Og det er absolut ikke alle bede der er rene. Hans slår græsset, det meste, og passer tomater og kartofler. Resten er mit domæne. Han har forbud mod at træde i bedene. I år bliver de vilde områder nu nok lidt vildere, for vi er ved at bygge om, isolere, og der skal jeg osse hjælpe en gang imellem. Vi kan jo ikke trække på svigersønnen hele tiden, selvom han er superhjælpsom.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det har det ikke her, vi kom ikke over 15 grader, og det blæste, her til aften er det fint og stille.
      Ja den er meget tidlig, hvis du kommer på besøg igen i år kan du få noget af den. Den visner ned, når blomstringen er slut, det var derfor, du ikke fik den sidste år, jeg havde glemt den.
      Hvis man har en stor have, er det svært at undgå vilde hjørner. Godt Hans må slå græsset og passe tomater og kartofler :) Han er nok heller ikke så interesseret i bedene, det er Bent i hvert fald ikke. Ja det er ikke nemt at nå det hele, så må det blive lidt mere vildt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Härlig mors dagspresent! Det kan man bara bli glad över. Det känns som de flesta håller hårt om sina knoppar men några rhododendron har börjat blomma liksom några magnolior.

    Kram, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det var en fin gave, lige hvad jeg ønskede mig :) Ja de er længe om at springe ud, men der er kommet nogle stykker i dag.
      Kram

      Slet
  6. Det hele nærmest eksploderer nu - man kan næsten se tingene gro, hvis man sætter sig og kigger lidt på det.
    Jeg har det lidt lige som dig: Jeg klarer det meste af haven selv, men John slår græsset og trimmer kanter og den slags - han er også sød til at tømme ukrudtsbaljen for mig, mens jeg lige bruger et minut på at strække ryggen, så jeg ville bestemt nødig undvære den hjælp, han yder. Han fejer også fliser og klipper hæk og i det hele taget tager alt det keeedelige arbejde uden at blinke. Skønt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja nu sker der noget, nøj hvor det gror.
      Ja netop det er alt det kedelige, de gør. Bent tømmer også havebøren for mig, ja og ordner fliserne og hækken, godt de gider.

      Slet
  7. Uha ja lidt regn og lidt varme så kommer det hele i gang. Dejligt at se alle dine flotte sager både de høje, de lave og dem midt i mellem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja så kommer der gang i planterne. Ja nu er der ved at være noget at vise frem.

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Her har vi nu heller ikke rigtig haft sommervejr, igår havde vi ellers fint solskinsvejr indtil hen under aften, men det blæste en halv pelikan, idag har det stort set været skyet hele dagen, men nogenlunde stille vejr. Regn har vi ikke fået meget af, omkring 3mm fra lørdag aften til her i aften, men næsten det hele er flot grønt nu. Vil lige høre om Havefuchsiaen er begyndt at skyde hos dig? Jeg kan ikke rigtig se noget grønt på min, kun en vissen tot, tænker om jeg skal klippe den helt i bund. Det gjorde jeg bare ikke sidste år, hvad gør du?
    Ja knopperne i rhodoerne er da heldigvis også flotte, så men langsom udspring får vi da max udnytte af dem.
    En have uden ukrudt er vist kun en drøm, nå men jeg trives nu udemærket med det. Er nok ikke til haver der er alt for friseret.
    Skønt at Per nu er med på have beatet og lige ved hvad en mors dags gave skal bestå af :-) og dejligt med noget der kan glæde en i mange år.
    Så er der taget hul på en uge med kun 3 arbejdsdage og så har det bare at blive godt vejr fra torsdag, tror også at jeg godt kan finde noget ukrudt der skal trækkes op :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nej her har det heller ikke været sommervejr i dag, det var fint i morges, men så begyndte det at blæse og blive skyet. Til gengæld har vi været mere heldige, vi fik 6 mm i morges og igen her til aften kom der en byge på et par mm, men så blev det stille og fint vejr.
      Vi får noget ud af det hele i år med det sene og langvarige udspring, det behøver ikke at blive megavarmt, men lidt lunere ville være fint.
      Nej friserede haver gider vi ikke, men der er alligevel lige rigeligt ukrudt her efter regnen. Ja det er godt, at Per er med på beatet, det glæder jeg mig dagligt over.
      Fuchsiaen tja, jeg ved det ikke, jeg har også gået og skævet til mine to, de ser ikke særligt levende ud, jeg skal have spurgt Ida, oprindelig kommer den fra hende, så jeg må høre, om hendes lever endnu.
      Vi krydser fingre for godt vejr, så du kan trække ukrudt op :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Dine billeder stråler af sommer i dag, og det var jo næsten også sommer - i en kort tid. Hvor er der dog meget fint at nyde i jeres have - så mange farver!
    En have med både kultur og natur - det kontrollede og det vilde, er dels nok det allerbedste vi kan gøre for os selv og den natur der svinder ind, men også helt uundgåeligt, hvis vi skal holde til det hele. Fint at høre din holdning udtrykt så klart. Den tid hvor haver stod knivskarpt hører til en svunden tid, hvor der var en gartner, en barnepige, en stuepige osv. Den tid er der vel ikke så mange der ønsker tilbage?
    Også bloggen tager tid - oh yes!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var den dag, det var sommer, det holdt ikke længe - ikke en gang så længe, som der var lovet. Det er rigtig fint derude nu, alle de farver jeg nyder det.
      Jeg tror også, at det er det bedste for naturen og også for os selv, for man kan jo ikke det hele, jeg lever også fint med det, det er værre med Bent, men da han ikke selv vil luge må han finde sig i det.
      Nej en snorlige have er ikke lige os, men mænd der går meget op i deres haver, de har det stadig, det kan man se på fb :)
      Ja du er også flittig med at blogge, så du ved alt om, at det tager tid, men det er nu hyggeligt, selvom vi kun er få tilbage.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Selv om du lader skvalderkålen være, er det et stort arbejde med haven (og bloggen og gæsterne), og I driver den helt sikkert ikke af :-)
    Heldigvis har du mange buske og træer, og de er jo lidt mindre sarte for den slags ting. Det ser i hvert fald vældigt flot ud.
    Vi har haft et par fantastiske dage med sol. Nu regner det igen, men det generer mig ikke, for jeg ved, hvor galt det kan gå uden. Og jeg er så naiv at jeg tror, det ender igen ;-)
    Tillykke med de nye planter. Per er god til det.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det har du ret i, for det hele tager tid, heldigvis er jeg endnu ikke ked af besøg eller at blogge.
      Ja jeg har mange buske og træer, de fleste klarer det fint, jeg har dog en enkelt busk/træ som ikke kunne lide frosten, men den er ved at skyde igen.
      Ja det var dejligt med sol bare sådan lige lidt, men vi ved godt, hvordan sommeren kan ende både her og hos dig.
      Tak for det - ja det er han.
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Smukke træer du begynder dette indlæg med, det er da også indbegrebet af forår.
    Jeg har lige læste dine sidste 3 indlæg, sikke mange dejlige billeder og masser af forår. Det har dog været koldt alt for længe, så vi nød også den enlige sommerdag her i søndags. I holder haven flot, men selvfølgelig vil der være basis for at lade noget være mere vildt end andet, det kommer vist af sig selv.
    Dejligt med mors-dags-planter :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja med regnen livede det hele op, det er ikke lunt, men farverne er rigtig fine nu.
      Dejligt at høre at du har læst tilbage, ja der er meget fint at vise nu, jeg tager gerne billeder, når det ikke regner :) Vi kan godt bruge nogle lune dage nu. Ja lørdag og søndag var fine dage, men det stoppede hurtigt. Ja det vilde kommer helt af sig selv.
      Ja det var skønt med morsdags planter :)
      Knus

      Slet
  12. Good evening dear Lisbeth,
    The blossoms in the tree and the blue sky´s are beautiful. I think after the rain and sunshine your gardenflowers are exploding. I am currious what roses you planted in your new rosebed. Maybe you´ve written about in a earlier blog but I am forgotten.
    Enjoy your beautiful garden.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. And what I forget to say RESPECT for you and Bent that you can keep such a large garden in such a good scape!!!!

      Slet
    2. Good evening dear Marijke
      Now the blossoms in the threes are very beautyful. We have got at lot of rain now but it is still not warm, it takes time before the flowers in the rhodoes will flower all over.
      The garden is not clean but there are a lot to enjoy :)
      I am not sure, I can remember all the roses in that rosebed, but I will try.
      2 Olivia, Wild Eve, Anne Boylen, Gram Slotsrose, Baroness Rothschild and 2 Dame de Chenonceau, I think one of the has died in winter.
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  13. Hejsa Lisbeth
    Ja vi har fået nok vand. vi svømmer i det her mod nord.
    Der er så koldt at gå på job ja regntøjet kan ikke holde vandet ude.
    I morgen skulle blive slem igen.
    Skal love for der er sket meget i din have siden sidst jeg læste med.
    Men syntes generelt der er meget som er sent på den i år.
    Det må være det kolde forår.

    Klem til dig
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja I har nok fået endnu mere hos jer, det er rigeligt nu, og ikke sjovt, hvis regntøjet ikke kan holde vande ude.
      Ja det er længe siden, du har kigget med, så der er sket rigtig meget. Alt er sent på det i år, det er helt sikkert det kolde forår.
      Klem tilbage
      Lisbeth

      Slet
    2. Vi kan se det på rigtig meget på kirkegården.
      Alt er max sent og vores bøgetræer er ikke udsprunget endnu.

      Slet
  14. Med en stor have som din og Bents have kan man blive nødt til at prioritere, hvad man vil have fra hånden. Det kenderSøren og jeg udmærket. Desværre er han begyndt at protestere, når jeg kommer anstigende med et projekt, hvor han indgår, og så er jeg jo på herrens mark. Foråret er virkelig langt fremme på Samsø.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja og med alderen taget i betragtning, så må både I og os prioritere. Bent protesterer også lidt en gang imellem, men som regel får jeg min vilje (endnu) vi må jo også passe på vores mænd, så de holder længe endnu. Vi kan ikke rigtig klare os uden dem.
      Ja det går hurtigt nu med foråret, men du er ofte foran.

      Slet