tirsdag den 22. maj 2018

Ska vi vande eller hva

Ja det er lige, hva vi ska. Vi kan ikke undgå det,  stort set alle klager over tørke. Til gengæld har vi det mest vidunderlige vejr, det må være at foretrække frem for sidste sommers ustadige vejr. Det er ikke hedebølge, vi har de mest fantastiske morgener og aftener, sneglene har dårlige vilkår, hosta og andre planter kan nogenlunde være i fred. Skal vi ikke bare være glade? ;)
Her kommer billeder af frodighed, grundvandet står højt, derfor er plænen stadig grøn, men bedene er meget tørre, så tørre at jorden slår revner.
Vil du med på turen, billeder uden ord.




























Fortsat god dag, jeg er lige kommet hjem fra Århus, jeg måtte af sted i et nødvendigt ærinde.
Til slut en hilsen til Anne Marie
som selv har lavet R. luteum Satan, jeg har været så heldig at få en af hende.

28 kommentarer:

  1. Sikke smukke fotos.I har en fantastisk flot have.Ikke mindst jeres rhododendron er særdeles imponerende.
    Du har ret i at der er flere fordele end ulemper ved dette fine forårsvejr.Vi ser meget få snegle,men fjerner man det jorddækkende ukrudt kan de findes der.
    God aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Lise
      Ja der er mange flotte rhododendron lige nu.
      Ja vi ved vist godt, at sneglene gemmer sig under jorddækkende ukrudt og kommer frem, når duggen falder.
      God aften

      Slet
  2. Kære Lisbeth
    Bare den skønneste kavalkade af billeder fra haven, hvor alt det, der blomstrer, står i kø for at blive beundret. Her vandes der, for jorden er sandjord, og der er langt ned til grundvandet, når man bor på en bakketop - til gengæld vil vi så aldrig blive ramt af oversvømmelser 😊 Det er et helt fantastisk vejr, og det er bestemt om at nyde det - især aftnerne er skønne, når den værste hede har lagt sig - morgener og formiddage bliver jo desværre henslæbt på arbejde og ikke i haven 😊 Glæder mig til at høre mere om turen til Århus - fortsat god dag!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Tak skal du have, ja en gang imellem skal det bare være billeder i haven. Ja du må vande, det er nødvendigt, det er også nødvendigt her i højbedene, jeg er sikker på, at roserne også ville være glade for vand, men det får de ikke. Godt du kan nyde aftenerne, arbejdet skal jo desværre passes, men det er nok værre ikke at have et, hvis man altså ikke er pensionist.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. I see your blog daily, it is crispy to study.
    Your blog is very useful for me & i like so much...
    Thanks for sharing the good information!
    starbet login

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello
      Nice to hear, that you look at my blog daily.
      Thank you I am glad you can use it.

      Slet
    2. Det tænkte jeg også, men pyt nu har jeg pænt svaret :)

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Det mennesket over her skrev det samme til meg. Det er SPAM! 😝
    Fantastiske bilder! Det er godt at sneglene ikke trives.
    Her er det meldt om tropevarme fremover...
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det tænkte jeg også, hun har skrevet ved to indlæg hos mig.
      Tak skal du have, ja hvor er det godt, at sneglene ikke trives, men de er der desværre alligevel.
      De kunne godt give os noget regn om natten, så kan vi godt klare tropevarmen.
      Klem

      Slet
  5. Ja, jeg vil! - altså med på tur i din have. Faktisk synes jeg dine rhodoer er kønnere end dem vi så hos Peter Hansen, for dine er så smagfuldt sat sammen, at de er en fryd for øjet.

    Ja, vi skal! - altså vande. Du milde himmel hvor jeg vander. Føler mig efterhånden som en gorilla. Armene lange og benene komprimeret af al det slæv. Men det er dog mest på mit arbejde jeg bliver træt. Tænk hvor mange stedmoderblomster vi skal holde liv i...

    Tak for en dejlig rundtur i Høneballehaven!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Det glæder mig, du er med rundt. Da jeg så dit indlæg fra Peter Hansens have, kunne jeg godt fornemme, at du ikke var begejstret for rhodoerne. De er kønne, hvis de bliver plantet smagfuldt sammen, men rædselsfulde hvis man ikke tager hensyn til farvesammensætningen. Egentlig er det også mest på grund af hans plantesalg, at jeg gerne vil derned.
      Uha ja at slæbe vand er hårdt, der skal meget til stedmoderblomsterne nu.
      Selv tak fordi du gik med.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja der er ingen vej uden om vanding og så langt øjet rækker er der jo ikke rigtig noget på programmet fra oven af. Jeg har vandet lidt af roserne og tænker at jeg er nødt til at vande et bed mere. Det står og bader i solen stort set hele dagen og jorden er hård som sten. Nu er det jo også noget lettere at overskue for mig end det nok er tilfældet for dig.
    Jeg hoppede også med på vognen og tog turen med rundt i din have, og selv om det er tørt ser det stadig frodigt og grønt ud, men en grøn græsplæne hjælper jo også gevaldigt på indtrykket. Tror at nordbedet så ca sådan ud som nu første gang jeg så Rhodoer hos dig, men det holder jo nok ikke til d. 2-6 så jeg må kigge godt med nu :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nej vande det må vi, de fleste steder er jorden tør, men det er værst med rhodoerne i højbedene. Jeg vander ikke roserne, men håber det går. Jeg kan ikke overskue ukrudtet, men der er ikke noget at gøre ved det.
      Godt du tog med på turen, for ja der er vist ikke mange rhodoer i blomst d. 2.6., vi får se.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Ja, ser na at også Marit har set det:)
    Der må vandes men det er ikke så slemt som omkring midsommer - nætterne giver stadig en del dug.
    Jeg vander kun det som slet ikke kan klare sig uden. du ved nyplanteringer og den slags

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja jeg tænkte også, at det var spam.
      Jeg vander ikke roserne, men rhodoerne i højbedene som nordbedet og et andet stenbed, er jeg nødt til at vande. Ja også nyplantninger må vandes.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Dejlig kavalkade.
    Ja, jeg vander også vigtige steder, men jeg glæder mig over, at jeg er ved at omlægge dele af haven til tørketålende planter. Ikke på grund af dette års sommer i maj, men på grund af jorden og klimaet heri Ebeltoft, men fordelen er jo den samme. Der er måske ikke snegle, men hold da op, hvor har vi mange myrer...!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth
      Det er en god idé at omlægge haven til tørketålende planter, ja det er en fordel, som jeg ikke rigtig har tænkt i, når jeg samler på rhododendron og roser. Heldigt I ikke har snegle, myrer har vi også rigeligt af.

      Slet
  9. Takk for nok en flott rundtur i hagen din. Det er fantastisk når så mye blomstrer samtidig.
    I år blir vår forsommer tur til Danmark, en tur ti Jylland med vårt lokale hagelag. Vi tenker fortsatt på en tur til Samsø, men kunne da tenke oss et par dager der. Vi kommer i tilfelle ikke uanmeldt:-)
    Ha en fin kveld/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Selv tak for besøget, jeg der er meget i blomst nu.
      Det lyder godt, at I stadig tænker på at komme en tur til øen, I siger bare til, når planerne bliver lagt :)
      Tak i lige måde

      Slet
  10. Mon ikke vi alle vil huske maj som helt speciel når vi kommer nogle år frem.
    Helt vildt dejligt er det altså, og ja, vi vander også.
    Knus

    SvarSlet
  11. Hej Ulla
    Jo det tror jeg også, at vi vil.
    Vand skal der til, men vi må også nyde det.
    Knus

    SvarSlet
  12. Tack för turen :) Alltid skönt med en långsam och begrunande tur där jag kan kika på färger och kombinationer. Mina växter får klara sig eftersom jag inte är hemma. Det blir spännande att se hur det ser ut. Har förstått att brunnen jag använder redan minskat till oroande nivåer.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak for besøget Carina
      Ja sådan en tur er skøn, og du kan nyde farvesammensætningen rundt om i haven. Åh hvor må du savne din have.
      Tak i lige måde

      Slet
  13. God morgon Lisbeth!

    Fantastiskt vackra bilder och blommande Rhododendron så långt man ser. Gräset ser grönt ut än så länge men sprickorna i jorden signalerar om att växterna behöver vatten.

    Jag har svårt att njuta av det soliga och varma vädret, jag blir lika stressad som växterna, måtte vi få ett uppfriskande regn snart.


    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gunilla
      Ja her er rhododendron alle steder. Ja græsset er grønt, men bedene er meget tørre.
      Jeg kan godt forstå, at du bliver stresset af tørken, det er slemt for planterne, men endnu værre hos jer, der ved, at der snart bliver vandmangel.
      Kram

      Slet
  14. Jo, vi vandede også i aftes, et surbundsbed og en enkelt violfrøstjerne, som stod og sov her kort tid før blomstringen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Jeg er ikke kommet ordentligt i gang med vandingen endnu, men det er ved at være høje tid med rhododendronerne i højbedene. Min fine violfrøstjerne er ikke kommet op, den sover nok for evigt :(

      Slet