fredag den 25. maj 2018

Farver der larmer

Der er ingen planter, der kan larme, som rhododendron, hvis de ikke er sat sammen med harmoni. Man kan slippe af sted med at plante både roser og stauder sammen, som ikke helt er i harmoni, men rhododendron kommer til at larme på grund af de store blomster.
Ulla har været på besøg her, hun var tydeligvis ikke begejstret, det er helt klart, fordi der bare er plantet uden hensyntagen til farvesammensætningen.

Det har jeg gjort meget ud af i min have, men jeg kunne nu godt tænke mig at se haven på Lolland, for der er mange spændende planter. Ida som hjalp mig i gang med haven, var min akvarellærer, det er hende, som har lært mig om farvesammensætninger.

måske skimter du en lilla til venstre, den røde er podet på den, det går ikke, grenen skal væk, de passer ikke sammen.


Nu er også de sibiriske iris sprunget ud
 den hvide fra Anne
 Calycanthus Hartlage Wein
 Kuglekastanien blomstrer flot nu
Træpæonernes blomstring er snart slut
 men den fra Ole står lige en dag mere
og den nyudsprungne High Noon er selvfølgelig også fin endnu. High noon er et kryds af en lodlowii , som jeg også har. Tak for info Karsten.
Den er til gengæld enkel og næsten færdig med blomstring nu
Rhododendron













 ildebrand i ørkenbedet :)
 bonderoserne er også sprunget ud nu
 der er gang i mine clematis, denne gror flot på hegnet
Busken Deutzia slutter indlægget af i dag
I dag går turen til Roslev. Mere om det i morgen, men først skal vi til 85 års fødselsdag, så der er travlhed her. 
Dejlig dag til jer. 

22 kommentarer:

  1. Good morning dear Lisbeth,
    So much to enjoy in your beautiful garden. I am just like you, can't stop photographing. For me it's the most wonderful time of the year.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello Marijke
      Yes there are a lot now, and soon the roses will come. It is difficult to stop photographing. I think we all love that time of year.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  2. Du har helt ret. Men syntes det gælder alle livets aspekter.
    Er der ikke sammenhæng så dur det ikke.
    Det har jeg altid arbejdet efter på mit job som dekoratør. Farverne er vigtige. Meget.
    Det er derfor jeg er fru hvid....... når man ser på farver på job så skal der være helt ro på hjemme. Sådan har jeg altid haft det.
    Gælder også i haven og kan se ud også arbejder ud fra sammensætning og det gør bare det hele smukkere.
    Åhhhh den iris er smuk og din hvide clematis. Dem skal jeg vist have nogle flere af..........

    Smuk weekend og fødselsdag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja det har du ret i, godt du så kan få ro derhjemme med lyse/hvide farver.
      Ja jeg arbejder også ud fra sammensætningen, ellers bliver det hele for uroligt.
      Ja du må have flere clematis, jeg så den smukkeste hvide i dag.
      Tak i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Ja, de kan nok larme mye, men så lenge en synes at fargene harmonerer så er det jo bare fint å se på. Jeg har omtrent bare lilla, rosa og hvite rhodoer. Dine flammebed er så fine, men det blir neppe noen her ;)
    God weekend!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det kan de, men vi sætter bare dem, der passer sammen. Flammebedet er jo også flot, når jeg holder de andre farver væk.
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Ja, Rhododendron kan larme - det er et godt udtryk, som jeg må huske. Det er nok derfor, de ikke hører til mine yndlingsplanter, selv om jeg godt kan blive fascineret af overdådigheden.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er lige det de kan, det er derfor ikke alle sammensætninger er lige kønne. De passer nok ikke helt i din lille have.
      En skam I kommer for sent herover til at se dem i blomst.
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Når det kommer til farve larm ja så er jeg lidt uden for pædagogisk rækkevidde :-) men det ved du jo. Postkasse rødt er dog no go. Jeg har dog bestræbt mig på at få mit nye Rhododendron bed til ikke at stikke for meget af ved at undlade skrig gul rød og orange.
    Her blomstrer den hvide iris også, den skal dog have en ny plads når den er afblomstret. En Iris mere er sprunget ud idag. Tror også at den er fra dig, den er så fin.
    Silken en perlerække af Rhodoer du har fundet til os idag og så flot en ildebrand. Den hvide clematis er også så flot som den løber hen af hegnet.
    Ha en rigtig god dag, det er sørme en af de travle.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det ved jeg, men det går jo alligevel :) Jeg tror, du har gjort det godt med dit nye bed.
      Ja de er fine de iris.
      Ja det er travle dage for tiden.
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Jamen selv tak:)
    Flot ildebrand,disse orange kryds ser imponerende ud!
    Og god tur!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja jeg vidste, du ville blive glad for det billede :)
      Vi havde en fin tur.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Det er fort gjort å plante så det larmer :-) Likte ildebrannen din, skikkelig flott. Her står peonene fortsatt i knopp, men med 27-29 grader i helgen spinger de nok raskt ut.
    Den hvite clematisen var fin på hagnet.
    Ha en fin helg/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja ikke :) Godt du kan lide min ildebrand. Det varer ikke længe, inden pæonerne springer ud her heller.
      Ja den er ret fin på hegnet.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Jeg skal vist ud og dunke mine sibiriske iris i hovdet. Jeg købte dem for 3 år siden og de har ikke blomstret endnu. Selvom de er plantet og passet efter alle kunstens regler. Dine er så smukke.
    Hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det må du prøve, jeg fik den hvide sidste år, den er flittig nok. Ærgerligt at dine ikke vil blomstre.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Rhododendron kan godt larme lidt, specielt fordi blomsterne på mange af sorterne er meget store. Men din Deutzia har jeg helt og aldeles tabt mit hjerte til, hvor er den yndig. Du er flittig med kameraet, men du har også mange smukke motiver at vise.
    God weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det er de faktisk rigtig gode til, de skal sættes sammen med omhu, og efter af have set nogle billeder på facebook, har jeg fundet ud af, at jeg heller ikke bryder mig om, hvis de bliver for høje/store. Deutziaen er også vidunderlig lige nu, her er tale om små blomster :) Tak skal du have, ja jeg er meget flittig med kameraet.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Kære Lisbeth
    Det er rigtigt, at hvis nogle planter virkelig kan larme, så er det rhodoer, og et rigtig godt eksempel på en sådan larm eller disharmoni, ser jeg dagligt i denne tid hos naboen, der ikke har tænkt i farveharmoni, og det ser altså lidt træls ud. Det gør det så bestemt ikke hos dig, hvor alt er så fint farveafstemt. Træpæonerne er fantastisk og ærgerligt, at de allerede er ved at takke af - det hele går lidt for stærkt efter min smag og fortsætter det, kan vi vel forvente efterårsasters i slutningen af juni 😉 Ildebrandsrhodoen i Ørkenbedet er da helt fantastisk - men alle de andre er også skønne 😊 God dag i morgen!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Linda
      Ja de rhodoer larmer rigtig meget, det er meget grimt, hvis de ikke harmonerer, derfor skal man ikke tage i Lille Malund lige nu :)
      Ja det går alt for hurtigt, det har du helt ret i.
      Også god dag til dig.
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Godt udtryk du der har fundet: larm.
    Jeg er vistnok lidt sart overfor farver som ikke klæder hinanden, men kan sagtens holde larmen ud hvis den er overskuelig.
    Hos Peter Hansen skal der presses 1300 forskellige rhodo-sorter ind, og så kan man nok miste lidt af overblikket i farten. I virkeligheden mangler der bare de grønne pauser ind imellem, så ville jeg sikkert ikke føle mig så overvældet. Og det er jo der din have er så smuk, med alle de forskellige buske og træer imellem farveklatterne.

    I øvrigt ser dit ørkenbed helt fantastisk ud i brand!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet