onsdag den 30. maj 2018

Mere enkelt

Kunne jeg have lavet haven mere enkel og lettere for mig at passe nu. Det spørgsmål stillede Karsten i kommentarerne i aftes. Ja det kunne jeg nok, mere græsplæne eller kun skov som Bent foreslog. Men det var ikke det jeg ville. Jeg ville prøve det hele - have mange spændende planter. Hver gang den lille bil tog over med færgen, kom der nye spændende planter med hjem, det greb om sig, den ene dille blev til mange, sådan kan det gå. Derfor er det svært for mig at nå både at nyde, passe den og ikke mindst vande den. Gad vide hvor længe vi holder ud, det er jo 15 år siden vi startede, så dåbsattesten er blevet ældre og dermed også os.
Ikke nok med at vi holder meget af vores have, det gør insekter, bier og fugle også, det er da vigtigt.




 jeg har mange hostaer som i rigtig mange, de er efterhånden blevet kæmpestore, så længe sneglene lader dem være i fred, er de virkelig flotte, men de tager en del plads, udrydde ukrudtet kan de ikke, men de kan da dække det lidt.
den første blomst er allerede på vej
Jeg har haft mange iris og har foræret en del væk, nogle er der dog tilbage, næste år er der nok flere i blomst igen.



Berlin tigeren fylder efterhånden en del, måske er der også nogle, der gerne vil have en bid af den. I disse tørketider er det godt at have iris.
 også clematis er godt i gang, her er det Fair Rosamond som gror op i blodblommen
 Nelly Moser
kontraster er jeg glad for
 Lonicera kamtscatica
 Magnoliaen Raspberry Ice blomstrer endnu
 Philadelphus coronarius Variegata står så flot, den er jeg glad for.
pæonerne står på spring, der skal nok være noget at nyde for Anne og Mogens, når de kommer på lørdag.
Souvenir de St. Anne byder dig garanteret velkommen
 Aicha
 New Dawn er så småt i gang
 Penny Lane lidt mere
 Wild Edric
og Wild Rover, som du jo selv har
Er der så nogle rhodoer:




 jo jo det klarer vi også, og Späthlese her er lige startet
En overdådighed af blomstring klarer vi endnu
Aftensolen får du ikke med, men resten deler vi gerne med jer.
I morgen går det løs med 10 stk. fra Nordjylland, jo der er nok at se til.
Hvis nogen af jer kigger på temperaturene på DMI og ser, at vi kun har 21.8 grader, så er det ikke sandt, vi har over 26 grader, men det lufter godt i dag, til gengæld tørrer det mere :(
God lun dag til jer. 

20 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Her blev det så den sidste dag hvor arbejdstiden var begrænset 8-13 idag. Så nu sidder jeg under parasollen og nyder det. Det er for varmt til at lave noget :-) det er jo også et problem når der er meget der skal nåes i haven så er varmen jo ikke ligefrem ens bedste ven. Jo der er jo nok skønt i skoven idag. Jeg forstår godt at det ikke er nemt for jer at nå alt det, og som årene sniger sig ind på kroppen bliver det ikke nemmere. Gøre det mere enkelt ja måske en løsning, men det er jo også alle de spændende ting der gør en stor del af haven. Tænker at det vil blive svært at undvære. Der er ikke andet at gøre end at bruge pyt knappen noget oftere.
    Det blir da meget at kigge på på lørdag og dine pæoner har jeg ikke set før i blomst. Den første er sprunget ud her idag :-) roser og Rhodoer er jo altid skønt og Iris det er heller ikke ringe. Jeg stiller mig da gerne i kø til en lille bid af Berlin tigeren :-)
    Uha det tager da også tid med alle de gæster. Så der er jo mange forhindringer, men det er så der hvor du forhåbentlig slapper lidt af.
    Fortsat en varm dag
    Knus Anne

    SvarSlet
  2. Hej Anne
    Nå ja så må du i gang igen. Vi har også lige siddet under parasollen, der og i skoven er bedste at være, så nu vil jeg gå ind og deadheade nogle flere rhodoer.
    Ja jeg er nødt til at bruge pytknappen, for jeg vil jo gerne have alle de spændende ting, så håber jeg, Bent kan finde sin pytknap også.
    Ja jeg tror også, der bliver rigtig meget at kigge på, du skal nok få en bid med af Berlin tigeren.
    Ja det tager nogen tid, den eneste trøst der er, at folk kan lide det de ser, og at jeg alligevel ikke kan lave noget i den varme.
    Tak i lige måde
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  3. Hej Lisbeth

    Du har jo også en enorm have, det jeg tænkte er jo det jeg selv har erfaret, at få gjort forarbejdet sådan at det bliver lettere fremover - og heroppe at haven ikke behøver mig så ofte.

    Flot bladværk på R. lepidostylum - imponerende!
    Og lækre roser - de ser ikke ud til at behøve gødning!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det har jeg, men jeg har nok ikke gjort forarbejdet, så det bliver lettere fremover. Jeg går her jo hele tiden, men med sådan en varme løber det fra mig.
      Ja R. lepidostylum er ret flot i bladværket, men desværre ikke så glad for at være her.
      Jeg har som du ved også besluttet mig for at droppe gødningen i denne omgang.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Lige nu er du nødt til at vande mange af dine rhododendron og ideelt set deadheade de fleste; men ellers vil jeg mene, at det er en plantegruppe, som ikke kræver uhyrligt meget arbejde i løbet af haveåret. Dine mange roser er da langt mere krævende i min optik. Det eneste, man kan gøre i forhold til ukrudtet, der kommer ind ude fra den vilde natur, er vel at etablere en form for bræmme; men det er nok meget meget lettere sagt end gjort.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er har du ret i, deadheadningen er et stort arbejde, men ellers kræver de ikke så meget. Roserne er helt sikkert mere krævende, men giver også længere blomstring. Det er vist ikke nemt med en bræmme, lige nu er det skvalderkål, der danner bræmmen, jeg var ellers så stolt af, at jeg ikke havde skvalderkål i haven.

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Ja, jeg forstår deg så godt, og jeg har det på samme måte. Men om noen år må vi nok bremse litt ned... ;)
    Jeg har stått i solen fra 10-19 i dag i 30 graders varme. Det er jo ikke fornuftig i det hele tatt, men skal jeg få gjort noe må jeg bare ;)
    Din magnolia har jeg ikke sett før. Den var veldig fin!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Jeg tænkte nok, at du forstod mig, jeg er lidt bange for, at det ikke varer længe, inden vi må bremse ned.
      Det var længe at stå i 30 graders varme, hvor kan du holde det ud.
      Ja den magnolia er vældig fin.
      Klem

      Slet
  6. Øh, iris og tørke?? jo iris germanica kan klare en hel del, men kan sibirica osse??
    Det er hårdt at opdage man ikke har de kræfter som man havde engang. Det er om at finde de "hårdkogte" planter, der ikke skal nusles for meget om. Og at acceptere ukrudt i lidt mere nærkontakt end tidliger.
    Og have en masse siddepladser rundtom i haven. Det har vi og de bliver brugt. Men det med at begrænse mig med planter, det kniber det gevaldig med endnu.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja du har ret, jeg skulle have skrevet Iris germanica, sibirica vil gerne stå fugtigt, det gør mine så ikke nu, men de kommer vel til det igen. Nogle af planterne er omringet af ukrudt, jeg håber, de klarer det.
      Jeg har mange siddepladser, men bruger dem ikke så meget, ja begrænse sig med planter, det er svært :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Din enorme planteglæde er sikkert svær at kombinere med forenkling. Det er vist samlerens udfordring :-) Og du har så mange flotte planter. Fx er dagens magnoliablomst så fin i farverne :-)
    Som du ved fra min blog, er jeg i evig forenklingsproces. Især i år, hvor vi pukler i varmen - også i dag. Målet er, at det bliver lettere fremover. Det tror jeg på :-)
    Jeg har ikke noget termometer, men jeg tror, vi har haft den varmeste dag i år. Pyh, hvor har det været varmt at grave. Det er godt, det kun er en lille have, men 40 planter, der skal sættes ned - og andre skal først graves op - var noget af en omgang. (Jeg er ikke helt færdig).
    Ha en rigtig dejlig lun aften i haven :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Ja det er lige netop det, der er problemet, jeg vil gerne prøve noget nyt, men der kan jo ikke blive ved at være plads. Måske kan du lære mig noget om forenkling, når du kommer herover :)
      Det har godt nok været en varm dag, det må være hårdt at plante så mange planter. Har du fået alle dem, du havde brug for, eller kommer du stadig til Kolding på tirsdag?
      Jo tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Enkelt er ofte godt, men jeg foretrækker nu overdådighed og halvvild frodighed i en have. Men ... det skal jo også gerne være en fornøjelse at gå i haven, så måske gælder det om at finde en gylden middelvej. (Det taler vi i hvert fald en del om herhjemme hvor vi gør os tanker om hvad vi skal stille op med al den jord vi har :-)) Nu må du ikke forenkle alt for meget før jeg ser din have IRL ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja men det gør jeg jo også, det er det, der er problemet. Jeg tænker ikke, der bliver forenklet meget, så skal det vare meget længe, inden I kommer :)
      Det er svært at finde den gyldne middelvej, for vi vil gerne det hele, sådan har du det også, ved jeg.
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Sidder og har lovet et par stykker at jeg ville skrive om haveglæden der kom tilbage, og hvordan.
    Nu jeg læser dit indlæg bliver jeg helt ked af det-at du ikke har overskud til at nyde, at alt går op i arbejde(kender det). Jeg ved godt det er en dobbelt en, for blomster er jo smukke, men når arbejdet drukner glæden- så er det ikke rart. Jeg kan godt forstå dit dilemma, for jeres have er gude smuk, men det alene gør det ikke. Du er vigtigere, og du skal have det GODT med din/jeres have. Og jeg ved at haven også vil være gudesmuk om den blev forenklet, måske mere skov-agtig...
    Ha en rigtig mild og god dag
    Kærlige klæm og kæmpe KNUS
    Anette

    SvarSlet
  10. Hej Anette
    Ja men jeg har da stadig væk min haveglæde, jeg kunne næsten ikke løsrive mig her til morgen og gå ind igen, der er så meget at nyde derude, og det gør jeg. Men jeg ved, at du kender til, at man en gang imellem falder i et hul, der var jeg lige lidt tid i går. Nu er jeg med igen, i dag kommer til at handle om at slutte fred med mit ukrudt.
    Det kan godt slå en lidt ud at skulle vande så meget, som vi skal nu, men jeg tager det lidt ad gangen, så går det nok.
    Roserne klarer jeg endnu, dem kan jeg ikke undvære.
    Dejlig dag til dig også
    Tak for kærlige klem og kæmpe KNUS og trøstende ord.
    Masser af kæmpe-kærlige klem tilbage
    Lisbeth

    SvarSlet
  11. Jeg kommer til Kolding, hvis jeg kan få kalenderen til at gå op. Det ved jeg først om et par dage. Man skulle vist ikke melde til, vel?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder godt, jeg håber kalenderen går op. Du skal dog vide, at det er meget svært at finde en parkeringsplads, der er mange som i rigtig mange biler og folk der den dag. Du skal ikke melde dig til, du kan købe billet gennem Kolding Kommune https://www.kolding.dk/netbutik/varer/dokumenter-og-aarskort/geografisk-have-entrebillet-til-aarets-plantemarked-5-juni

      Slet
    2. Åh, det var jeg ikke klar over. Tak. Hvis jeg kan komme bliver det fra morgenstunden, da der er noget i kalenderen senere på dagen.

      Slet
    3. Det er fint at være i god tid, så er det nemmere at få en parkeringsplads. Jeg må vente på færgen, så jeg kommer først ca. 10.30. Havebloggerne mødes ved middagstid, se indlægget her https://frkanemone.blogspot.com/2018/05/blogtrf-i-geografisk-have-i-kolding.html

      Slet