onsdag den 23. maj 2018

En rockii eller en træpæon

Hver morgen


glæder jeg mig til at komme ud og se, hvad der er sket i haven siden i aftes. Om aftenen gentager turen sig, for der sker hele tiden noget.
Her kommer et forløb, for første gang blomstrer denne rockii fra Ole Larsen
 20.5.
 21.5.
 22.5.
Der er andre træpæoner i haven
 dem jeg har vist før
 og denne frøplante som jeg har købt ved en netplanteskole
 P. ludlowii
og den smukke fra Linda B.
 jeg ynder at stå rundt omkring i haven og tage billeder. Her har jeg stået inde i skoven
 og her tog jeg et billede fra stenbedet, da jeg var oppe for at tage billeder af træpæonen
 nu har jeg selv forsøgt mig med at tage billeder af kejsertræets blomster, det gik da meget godt.
 blomster på den lille magnolia i rosenbedet
 mosrose med mos på :) er den ikke flot?
 Nyssa sylvatica har nu også fået løv, det bliver så smukt i efteråret
Salep gøgeurt er begyndt at så sig flittigt i haven, det må den gerne, jeg har set den 4 steder i haven.
 Clematis montana Elisabeth dufter dejligt af vanille
samme slags op i et birketræ, der er gang i dem.
Rhododendron:



 og hvem har vi så her, jo såmænd, I kan godt gætte det :)






en af yndlingene Kokardia
Jeg har passet katte og planter hos Rikke i 4 dage.
Det er imponerende, hvad hun kan få til at gro i krukker. Her er det en tretorn.

Dejlig aften til jer, vi skal i byen og grille.

12 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Om det er en rockii eller en trepeon er ikke så godt å si, men jeg gjetter på at det er en rockii pga. de mørke flekkene inni.
    Ellers gjetter jeg på Charles Dickens :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Jeg kan ikke finde ud af det, men støtter mig til dit bud. Flot er den, ja det er Charles Dickens også :)
      Klem

      Slet
  2. Ohh your peonies are so great dear lisbeth. The rhododendron s are gorgeous.the bud of the mossrose is so gorgeous.i am curious to see it s flower. It s summer in your garden. Great to see. I ve ordered 2 roses in Denmark from knudd petersen.
    Have a wonderful evening
    Rosehugs marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello dear Marijke
      Yes the peonies are great, I am fund of them. I thought you would like the bud og the mossrose. I of course will show it when it is blooming. It is summer too much in my garden. It sounds nice that you have ordered two roses from Knud Petersen.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  3. Kære Lisbeth
    Ikke noget at sige til, at du glæder dig til at se nyheder i haven morgen og aften, for der sker vel nok mange ting i din have lille nu 😊 Det hele går susende stærkt, og man forundres over, at det så allerede er nu med de enkelte planter. Flot billedserie af træpæonen - den er bare skøn og de andre med.
    Rigtig god grillaften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Det er så hyggeligt at gå rundt og hilse på alle blomsterne om morgenen, i aften nåede jeg ikke aftenturen, så er det endnu mere spændende i morgen. Ja træpæonerne er skønne.
      Tak for det, det var hyggeligt.
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Ja det er dejligt at tage en ny dag i brug ved at tage en runde i haven. Altid spændende hvad der er sket siden aften turen dagen i forvejen. Der sker nok lidt mere hos dig end her på mit lille frimærke, men lidt har jo også ret :-)
    De er bare så flotte pæonerne, mon der stadig er blomst i nogle af dem d.2. Det går jo nok meget stærkt med dem i denne varme. Færgebilletten blev bestilt idag :-)
    Mon ikke det er hr. Charles Dickens der står der og praler med sin flotte farve. Den er bare så flot. Det er de orange nu også men en noget anden farveskala :-)
    Billedet med huset set mellem grenene er super flot.
    hyggeligt med en grillaften og vejret er jo herligt til den slags.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Det er så skønt at går rundt sådan en sommermorgen, det tager nok lidt længere tid for mig. Jeg skal jo også holde øje med roserne, til gengæld er mine iris ikke i blomst endnu :)
      Så længe holder pæonerne nok desværre ikke, men de har egentlig holdt godt ud trods varmen. Det lyder godt.
      Jo du har ret det er Charles Dickens den skønne. Ja de orange er også fine.
      Jeg synes også, at det billede var ret godt.
      Det var en hyggelig og lun aften - lige tilpas, bortset fra at vi spiste for meget :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Egentlig en meget fin titel
    De nye DNA tests har jo vist at de gamle indelinger er forkerte.
    Det vi før kaldte Paeonia suffruticosa konstateres nu at være kryds, hvori næste alle de egentlige arter indgår - mens rockii er forfremmet til rigtig art.
    Flotte sager du viser!
    Og godt de er i begyndelsen - mit internet er sommerdårligt:)

    Ha en dejlig sommerdag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jeg håbede, du fik set dem, så fik jeg en forklaring, det var meget fint, men mon ikke denne er et kryds. Jeg har en mere, der er sprunget ud i aftes, den er ikke fra Ole.
      Tak i lige måde - du stornyder det nok deroppe.

      Slet
  6. Hvor er det bare fint, og jeg kan se at du på rhododendron siden har et par farver eller to der står på min ønskeliste ;) Elsker også træpæoner, de står også på ønskelisten her!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Tak - hvis du vil have navne på dem du godt kan lide, kan du bare skrive, så skal jeg nok fortælle dig, hvad de hedder.
      Ja træpæonerne er så fint :)

      Slet