fredag den 23. marts 2018

Mens vi venter på foråret

må jeg endnu en gang finde billeder i arkivet, men først et par aktuelle:
 påskeliljerne putter sig ved den syriske rose, de når det vist ikke til påske
 R. Daurilut er ofte i gang med at blomstre på dette tidspunkt, men det bliver ikke i år
 Der er fine knopper som bare venter på varmen
 hyacinterne er godt på vej
 R. Isolabella plejer at blomstre omkring 1.4., det sker ikke i år
Helleborus står i pavillionen og blomstrer, når det fryser bøjer den sig ned, der er ikke frostfrit derinde.
Lyserødt/lilla tema:
 Aster Marina Wolkonsky
 Ny er Aster tataicus jindai, den sprang aldrig helt ud, men det skal den vist heller ikke
 Cosmos var en succes - næsten for stor, sikken en masse der kom op, selvsåede.
 enkelte georginer, ikke den store succes
 Dodecatheon har det med at forsvinde for mig, det håber jeg ikke, de gør denne gang
 Echinacea den helt almindelige er trofast
 Epimedium Lilac
 Geranium
 Havefuchsia
Forskellige Hortensia
 mon ikke I husker denne, den gror og gror, jeg må beskære den kraftigt i eftersommeren
 Kongelys verbascum
 en flot kombi af Astilbe og Kvan
 fin lilje i lyserødt
 lupiner
 Magnolia Souelangeana
 Martagonliljen er så flot, den kan vi godt tage en gang mere
 Monarda Herbst/Hestemynde
 Pæon Do Tell
 Flere pæoner
 St. Hans urt med broget løv

 Træpæoner
og til slut en tudselilje
Solen tittede igennem ved 16.30 tiden, men det er hundekoldt, og den forsvandt hurtigt igen.
I må have en god weekend.

22 kommentarer:

  1. Ih, mange flotte billeder. Bl.a. den rosa kongelys er flot.
    Dine påskeliljer er langt fremme, mine har ikke så tydelige knopper. Men det kommer vel ;-)
    God weekend fra Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tak skal du have, ja der er meget at glæde sig til. Den rosa kongelys har jeg fået foræret fra en blogven.
      Det er kun de her påskeliljer, der står op af muren, der er så langt, mange af de andre er knap kommet op af jorden.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Hej Lisbeth, tillykke med fødselsdagen i går. Ja vi må vente på forår. Smukke billeder og Pæonen Do Tell er da så smuk. Jeg holder af de pink i haven. Der kommer en del til og sommerblomster Cosmos er ikke til at undvære. God weekend herfra.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak for det, ja det er en skam, det ikke snart kan blive forår, vi trænger. Ja Do Tell er smuk, men længe om at komme i gang. Cosmos er også god, det var første gang, jeg havde mange af dem.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Flotte billeder - både de fra idag og de fra arkivet! Dodecatheon er mneget nem at overse fordi den visner helt ned efter blomstringen, jeg er en gang kommet til at rode gevaldig rundt i min:)

    Ja magnolier og martagonliljer er lækre - og tiden nærmer sig!

    Ha en dejlig weekend du med1

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Tak for det, ja jeg ved godt, den visner væk, men jeg mener nu ikke jeg har rodet der, men helt sikker kan man aldrig være :)
      Ja vi venter utålmodigt på, at det hele skal begynde igen.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Ihh hvor du kan Lisbeth, hvor er de smukke allesammen, den ene skønhed efter den anden.

    Du kan tro jeg er spændt på at se alle mine når de kommer op enegang.
    Knus fra Mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja noget må der gøres for at holde tristheden fra døre.
      Det kan jeg godt forstå, nogle gange forsvinder der noget, det viser sig, at vi har glemt alt om, at vi satte det, sådan kan det gå. Jeg håber dine kommer op.
      Knus til dig

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Flotte bilder fra arkivet! Det er godt at vi har våre bilder. Cosmos selvsår seg meget her også, men fine er de.
    Din rosa hortensia skulle jeg gjerne hatt. Den er så vakker!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have, ja vi er nødt til at bruge arkivet, når foråret lader vente på sig. Ja cosmos er så fine.
      Den rosa hortensia er rigtig fin.
      Klem

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja vi venter men vi kommer vidst til at vente lidt endnu. Gad vide om der er et forår derude et sted. Synd for rhodoerne der må vente, dem vil vi jo gerne nyde synet af.
    Dejligt at du så har arkivet fyldt med skønne billeder som vi kan nyde imens. Mange flotte lyserøde :-) Havefuchsiaen er så smuk og i år glæder jeg mig til at se hvad det skud jeg fik af dig kan nå at blive til. Ja det lader til at de Cosmos er gode til at selvså og kønne er de da og hvis de bliver for meget er det jo ikke så svært at fjerne nogle af dem. Smukke pæoner.
    Dagens have højdepunkt: da jeg skulle på arbejde og bakkede ud af indkørslen så jeg at der var hektisk aktivitet i mit æbletræ og måtte lige standse op og se havde der var gang i, og jeg blev noget overrasket da jeg så at nogle Silkehaler havde gang i at spise bærrene på min mistelten :-) det er første gang jeg nogensinde har set disse smule fugle her i haven. Da jeg kom hjem til aften kunne jeg så erfare at de havde spist op så jeg ser dem nok desværre ikke igen, men det var da dagens oplevelse.
    Fortsat god aften og gid weekend
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja foråret må da komme en gang, det kommer nok lige pludselig og så buldrer det hele frem. Det gør ikke så meget med rhodoerne, for hvis der kommer frost igen, bliver blomsterne bare ødelagt, så vi lader dem vente lidt endnu.
      Ja mon ikke havefuchsiaen vil vise sig fra sin gode side i år. Det kan godt være, jeg kommer til at fjerne nogle cosmos i år, vi får se.
      Heldigt du fik set det fine besøg, tænk at se silkehaler så sent og så i misteltenen, det var et spændende besøg. Tænk hvis du var kørt lidt før eller lidt senere, så havde du ikke set dem, men godt du gjorde.
      Tak i lige måde
      Knus Liseth

      Slet
  7. Det er en fin serie staudebilleder. Den lyserøde kongelys er da noget af det dejligste. Pæonen Do Tell er også smuk, den falder jeg for, hver gang du viser den.
    Du må også have en god weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Tak skal du have, ja den lyserøde kongelys er rigtig fin, den har jeg fået af Heidi, jeg er meget glad for den og for Do Tell, den faldt jeg for på en anden blog, men det tog sin tid, inden den begyndte at blomstre.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Der er meget at glæde sig til! Jeg plejer at sukke efter forår og sommer, og jeg ville ikke blive ked af det hvis foråret kom, men nu hvor vi skal flytte, er det faktisk en fordel at det hele ikke vælter op derude. Vi skal ikke luge gårdsplads eller køkkenhave, vi skal ikke slå græs eller klippe levende hegn. Og når vi skal flytte om et par måneder, er det rarere at bruge tiden på at rydde op og pakke ned og den slags mere fremadrettede ting. Jeg havde ikke troet at jeg nogensinde skulle synes det er helt ok med døgnfrost sidst i marts, men lige i år lever jeg med det. Jeg ønsker dog for alle jer der gerne vil i gang ude i haven at vinden snart vender!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det er der, jeg husker godt, at du plejer at være utålmodig, men jeg kan godt se, at det er en fordel, at vejret ikke er så godt. For hvis først det er lunt og solen skinner, så vil man hellere være ude. Men vi der længes efter forårets komme, håber at vinden vender snart, det er længe siden det hele har været så sent.

      Slet
  9. Når varmen kommer, vil din have eksplodere, ser det ud til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det vil den, men det gør de fleste af bloggernes haver incl. din, tænker jeg. Åh hvor vi længes efter forår og varme.

      Slet
  10. HeiLisbeth. Påskeliljene har kommet lengre hos deg enn hos meg. Jeg ser de første våriris har begynt å vise fargeiknoppen hos meg, så får jeg se hvor mange dager det tar før de springerut. I går hadde vi hele ti grader, så nå tenker jeg det snart skal være full vår i hagen. Ha en fin søndag. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin
      Det er kun de påskeliljer, som står helt ind til husmuren, de andre kommer kun langsomt op. Vi har heller ikke så meget varme, som I har, 2.9 grader lige nu, det er ikke meget.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Sikke en sød tudselilje. Jeg har prøvet 3 gange at få den til at vokse i min have, men den vil ikke. Så nu kan den bare la`være kan den. øv..
    Din havefuchia er meget yndig. den ser meget lys ud? Næsten lyseblå i skørtet?? Min er pink yderst og rødlilla i skørtet, altså "alm" fuchia farvet. Jeg tror jeg skal på fuchia jagt. De blomstrer jo så dejlig sidst på sæsongen. Men det er for besværligt med dem der skal inddørs om vinteren.
    I øvrigt, tak for dine mange skønne billeder gennem året.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja den er rigtig sød, jeg er også stolt af, at den er her endnu, jeg har nemlig også mistet flere.
      Havefuchsiaen er sød og skal heldigvis ikke ind. Hvis du kommer en tur til Samsø og vil se min have, kan du få en stikling med hjem, der er flere, der har fået stiklinger af den. Den er ganske rigtigt god sidst på sæsonen.
      Selv tak - jeg er glad for at høre, at du kigger med :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet