torsdag den 8. juni 2017

Plukke, plukke, plukke visne rhododendronblomster

I dag har jeg ikke lavet ret meget andet end at plukke visne blomster af rhodoerne, det er ikke det sjoveste, jeg ved. Her har jeg stået bag nordbedet og taget dette billede. Vi har heldigvis haft noget solskin i dag, det hjalp lidt på det kedelige arbejde.
 R. Gomer Waterer
har heldigvis stadig de fleste af blomsterne i behold, den står i nordbedet
mange af dem så desværre ud som denne, det er ikke ret kønt, så jeg måtte i gang med pillearbejdet. Det er et ualmindelig træls arbejde, mange af dem har harpiks på knopperne, så fingrene klistrer fuldstændig sammen, så er der kun en ting at gøre sprit på en klud, det kan fjerne klisteret.
Heldigvis er ikke alle lige genstridige, men nemme at pille rene.
 nogle af støvdragerne får lov at blive siddende, da de stadig er flotte
sammen med det nye løv
 Nye rhodoer er sprunget ud, her er det R. Govenianum, et kryds mellem en azalia og en rhododendron, også kaldet en azaleodendron. Du kan læse mere om den her
 R. Lady Anett de Trafford
 R. Ponticum
 R. Satsup Sunrise
R.Späthlese
R. calendulaceum er endnu ikke sprunget ud
Disse i ørkenbedet kører til gengæld på sidste vers
 de spanske iris blomstrer flot

 her har du et link til Jan, som sælger dem fra Spanien, det er gode iris og ikke dyrt at købe der.
 Nogle af mine sibiriske iris
vokser mellem ukrudt og græs ud til vejen, det ser ud til at gå godt nok.
 Clematis Gladys Picard er lige sprunget ud
 Multiblue
 hosta med røde stilke, Red Oktober
 Lilium pyrenaicum - denne gang et andet sted i haven
 De visne lupiner blev klippet væk og et nyt hold er på vej. Mange lupiner var knækket i storm og regn i går.
 Trælupinen er sprunget ud
Her kan I skimte stammerne, den har nærmest delt sig og må støttes.
Duftende natviol/Hesperis matronalis har jeg mange steder i haven, de sår sig selv.
Roserne i dag:
 Augusta Louise
 Barock
 Rose de Rescht
og Kronprinsesse Mary
Det regner nu, så jeg slipper for at pille flere visne rhodoer af i dag :) men i morgen går det igen løs med visne blomster og ukrudt, jeg keder mig ikke ;)
Dejlig aften til jer.

28 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Der er du godt nok kommet på arbejde, for det må jo være rigtig mange blomster, der skal pilles af. Havde helt glemt, hvor meget de klistrer - det har du helt ret i 😊 Flotte iris - tror da, jeg skal have fordybet mig i dit link. Hvert eneste år lover jeg mig selv, at jeg skal have flere lupiner, for hvor er det bare en skøn plante. Dagens rhodofavorit er Spatlese (kan ikke lave umlaut på mobilen) - skøn rosa farve. De lover regn her hele dagen i morgen, men så skulle det blive solrigt i weekenden - det må de gerne holde fast ved 😊
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det kan du tro, jeg ved ikke, hvor mange buske jeg har plukket i dag, men det er mange. Ja det er noget værre gris. Kig du lidt på det link, så går du nok helt amok ;) Du kan da få lupiner af mig, jeg har flere forskellige, mest blå og gule, dem jeg viser i dag, kan godt deles. Ha ha ja det er ikke nemt med umlaut :) Ja jeg kan godt se, de lover regn i morgen, så når jeg ikke noget der, det er knap så godt, nå de må tage det, som det er.
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Her har der ikke været meget sol idag men det har været tørt indtil jeg skulle hjem fra arbejde og så regnet on and of siden, dog ikke i stor mængder.
    Ja jeg kan forestille mig at det er træls arbejde at pille Rhodoer men det ser jo godt ud når det et gjort.
    Jeg kører forbi et sted hver dag hvor der står en Iris der ligner nr 2. Den er rigtig fin og den står lige ud til vejen så jeg har lyst til lige at holde ind og "låne" et lille stykke :-) nå men lige nu glæder jeg mig bare helt vildt til den sorte springer ud.
    Mine trælupiner er desværre gået ud men jeg fandt et par små selvsåede som så må tage over så jeg får nok ikke nogle blomster i år. ØV
    Det passer jo meget fint hvis det kan holde tørt det meste af dagen og så regn til aften også i morgen så du kan nå en masse inden der kommer gæster lørdag. Uanset hvad så er jeg sikker på at de får en kanon oplevelse.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nå så har vi for en gang skyld haft forskelligt vejr. Vi har fået en del regn her i aften, jeg har ikke kigget efter, hvor meget, det var helt lummert i eftermiddags, indtil skyerne kom.
      Ja det er meget træls arbejde.
      Ha det går nok ikke og hugge en iris, ja du kan godt glæde dig til den sorte, mon ikke du fik en blå også, den vil så bare ikke i år.
      Ærgerligt med dine trælupiner, mine lever alle i bedste velgående, dem fra dig er nu ikke så træagtige endnu.
      De lover regn hele dagen i morgen, så når jeg ikke noget i haven, hvis det er meget regn.
      Ja det gør de :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Jeg fik den helt sarte lyseblå og en du mente var gylden om det så er den der er sort ved jeg ikke for den sidste jeg fik ser ikke ud til ville blomstre i år.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Din calendulaceum ser ellers super frodig ud og det er jo en sen løævfældende, hvordan vil du vurdere væksten?
    Flotte pyrenærliljer!

    Det er jo smag og behag om visnende blomster er flotte, på pæonerne fjerner jeg det kun når det er blevet en mugnende klump der måske kan genere frødannelsen..

    Det bliver spændende med de 38 - er det det største selskab du har taget imod?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja min calendulaceum har det rigtig godt, selvom den sprang blomstringen over sidste år. Væksten er helt fin, den vokser ikke hurtigt, den er ikke så stor.
      Visne blomster på rhododendron er ikke flotte, det er noget andet med pæoner, der falder blomsterbladene bare af, frøstanden er jo flot. Blomsterne på rhodoerne bliver brune og nogle af dem mugner også, når det regner som i dag.
      Nej jeg har haft omkring 50 besøgende for et par år siden, de fylder meget i haven, og de var ikke alle lige haveinteresserede, det håber jeg bestemt disse er.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Hej Lisbeth, sikken et arbejde med at pille blomster af..nej du keder dig bestemt ikke. Her begyndte det at regne lige nøjagtigt kl 18 hvor jeg havde fri fra arbejde, jeg havde ellers glædet mig til at skulle nyde et par timer i kolonihaven. Måske det så bliver i morgen på trods af varsler om regn, men så er der jo altid noget andet der kan gøres.
    Smukke smukke iris, jeg havde været inde ved Karsten og lure på linket. Man kunne jo blive fristet :o)
    Hvor er det dejligt med friske rosen billeder, nu starter det store show heldigvis og hvor jeg glæder mig :o)
    Knus fra Mig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det er et stort arbejde, som nu godt kan kede mig lidt :) Ærgerligt at du ikke nåede et par timer i haven. Håber der bliver lidt tørvejr i morgen, så vi begge kan komme i haven, selvom vi har længtes efter regn ;)
      Jeg tænkte nok, at du kunne være interesseret i iris, du bliver nemt fristet :) måske er det noget med navnet ;) Linda Borg har det ligesådan :)
      Ja det er skønt, at roserne er ved at starte op, jeg gik derude i regnen for at se, hvor langt de var nået, havde ikke haft tid før.
      Knus tilbage.

      Slet
  5. Sikke et arbejde med at deadheade rhododrendon - jeg kan godt forstå, du synes , det er lidt træls:) Min trælupin, som jeg fik af dig sidste sommer til blogtræf er også sprunget ud - og er vokset rigtig meget:) De stribede iris, jeg fik af dig til blogtræf forrige år blomstrer også for første gang, og har også bredt sig, så de trives godt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja det er et stort arbejde, det er meget træls. Det er åbenbart meget forskelligt med de trælupiner, det lyder godt, at din er vokset meget, den skal nok klare sig. Ja de stribede iris breder sig godt, du kan snart fordele dem flere steder i haven eller forære væk.

      Slet
  6. Ja,den jobben er jeg heller ikke glad for. Det er så kjedelig! Men det ser penere ut når de er stelt. Lykke til med alle de besøkende!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er et kedeligt job, men det pynter :)
      Tak for det.
      Klem

      Slet
  7. Åh ja sikke et job, men man kan da se hvor man er nået til....plukker du for udseende, eller er der noget med blomstringen næste år. Nå lidt gråvejr ser ikke ud til at reducere i mængden af blomstrende planter hos dig, her er det mest grønt i grønt for tiden og så lidt roser, er par Iris og de sidste allium.
    God aften
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Henrik
      Ja det er noget af et arbejde. Jeg plukker for udseende, visne blomster pynter ikke i haven, men der er godt nok mange. Der er stadig masser af blomster her, rhodoerne elsker regne, det er værre med roserne, men alt trængte til regn, og de lover meget mere i dag.
      God dag til dig.

      Slet
  8. Godmorgen Lisbeth. sikke et pillearbejde du er i gang med, men jeg kan godt forstå du gør det. Så flotte blomstrende vækster du har. Det var godt med regn. Rigtig god dag til jer og god fornøjelse med besøget fra Fyn i morgen :-). Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Mette
      Ja det er et kedeligt pillearbejde, men det pynter. Ja det var dejligt med regnen, og i dag skal vi have endnu mere både hos jer og hos os, så får vi nok vores lyst styret.
      Tak for det, så kan jeg få talt lidt fynsk :) heldigvis lover de bedre vejr i morgen.
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. Trælupiner Lisbeth. Er du vimmer dem må jeg da eje. Har aldrig vist at noget hed sådan og jeg elsker Lupiner.
    Jeg har købt min første lupin i år. Er så spændt på om den kommer i blomst.
    Du har jo et vel af smukke planter.
    Kan se vi har en rose der er ens Mary. Er ret spændt på den. Fik at lov at købe den for 20 kr. da den var ret medtaget. Men står nu i knop efter den er blevet puslet om.

    God dag til jer og med at plukke/ nippe visne blomster
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Charlotte
      Du kan få frø af mine trælupiner, hvis du har mod på at så dem selv, de skulle være ret nemme. Du kan jo komme en tur herover, så kan du få lupiner med hjem :) Linda kommer en hverdag i uge 26, har du lyst, kan du tage med.
      Sådan en medtaget rose, kommer sig heldigvis, hvis man pusler om den.
      Også god dag til dig
      Lisbeth

      Slet
    2. Tusind tak for dit tilbud og jeg vil så gerne have nogle frø fra din hvide trælupin. Sikke et tilbud. Så håber jeg bare at kunne finde ud af at så dem.......
      Tænk på mine finger er stadig orange :)))))))
      Jeg vil meget gerne komme over og se din have. Meget gerne. Må se om det kan passe ind med Linda.
      God lørdag
      Charlotte

      Slet
    3. Selv tak - jeg skal tænke på dig, når der er frø. De er nemme at få til at spire, skriver Anne på facebook. Jeg er heller ikke god til det med at så og prikle, men har heller ikke tid til det.
      Du er så meget velkommen, vi må lige finde ud af, hvornår Linda vil komme.
      Tak i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  10. Jeg ved, hvordan det pillearbejde er. I går fjernede jeg 1050 blomster fra vores største rhododendron, det er SÅ kedeligt! Vores govenianum er også sprunget ud, den fik ellers er svirp af nattefrosten på et tidspunkt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja så ved du alt om det, jeg har ikke talt, hvor mange jeg har pillet af, det er frygtelig kedeligt ja. Godt jeres Govenianum også vil være med, den er vist ikke så gammel.

      Slet
  11. Kære Lisbeth, hvor ser det fortryllende dejligt ud i din have med alle de rododendron, samt alt andet. Jeg blev jo både overrasket og forelsket i rododendron netop pga af din have og jeg har da også fået flere ind i haven. Tænker at jeg skal have flere. Bare det at opdage den variation der findes inde for dette felt og det har jeg bestemt gået efter. Håber at dine fingre ikke er klistret helt sammen, så du kan forsætte i dag. Lige et spørgsmål, er det fordi det skal se pænt ud eller har det dybere årsag at pille de gamle blomster væk. Rigtig god weekend til jer 😊, kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Margit
      Tak skal du have, dejligt at høre at du er blevet forelsket i rhododendron og går efter de mest spændende, det kan jeg lide at høre :) Der findes så mange dejlige med spændende løv. Jeg kan ikke fortsætte i dag, for det regner helt vildt her. Jeg piller dem af, fordi det pynter, visne blomster pynter ikke.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Ja, kedeligt.... det er det i hvert fald at pille visne blomster af rhododendron, og du må i så fald kede dig rigtigt meget... he-he. Nå, men du har heldigvis så meget andet smukt også at se på mens du nusser om rhodo'erne. Jeg skal også i gang med min kæmpe store Cunninghams White, det har jeg udskudt, nu må vi se i morgen...
    Spændende med den krydsning mellem azalea og rhododendron.
    Ja, de spanske iris ser meget smukke ud, men det kan ikke nytte noget hos mig lige nu.
    Tak for billedet af Gomer Waterer, den er så smuk.
    God weekend - nu vil jeg cykle ind til Aarhus for at bytte min cykel ud med en ny, jeg har bestilt :) Jeg kommer nok ikke hjem i tørvejr, men pyt.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er et meget kedeligt job, heldigvis er der andet smukt at kigge på imens, det er nu også kedeligt at vande, det slipper jeg for. Jeg kunne ikke udskyde afplukningen længere, så jeg måtte i gang.
      Ja der er så meget, man kan tænke sig, men der skal jo være plads til det.
      Her skinner solen, men det bliver nok ikke ved, jeg håber alligevel, at du når hjem i tørvejr.
      Knus

      Slet
  13. Ja øv det er kedeligt med det pillearbejde på rhododendron, men jeg synes at det pynter når de er væk:-) Det gælder om at finde en mening med arbejdet - haha du kunne jo lytte til en lydbog imens du laver det kedelige..
    Det er dumt at tage på haveudflugt, hvis man ikke er haveinteresseret - men det kan vi jo ikke bestemme over;)

    SvarSlet