fredag den 23. juni 2017

Gengangerne eller de vedholdende

Ja det kan man sige både om roser og om de havebloggere/nørder, som besøger min have mindst en gang om året, gad vide om det kan kaldes afhængighed :) Til gengæld er der nok andre, som aldrig kommer til Samsø. Det er jo også en længere tur. Den 3. juli tager Linda Irving igen turen herover. Gerd er med hende også denne gang, men der er plads til et par stykker på bagsædet, hvis du har lyst til at komme over og se alle roserne. Havebloggere fra Jylland er også velkomne, hvis I har mod på færgeturen, vi kan evt. hente ved færgen, så I sparer bilbilletten, det er desværre ikke billigt i højsæsonen.
 Jeg har været ovenpå for at tage billeder af herlighederne
Rosenlysthuset
 rosenbedene lidt tættere på
i terrassebedet er der også mange roser
Rosenresli i moreltræet




 og til lidt andet end roser
 Hemerocallis
 Fligetbladet hyld / Sambucus nigra Black Lace
og den rødbladede i et hjørne af skoven. Sambucus nigra Black Beauty
 Ptelia/læderkrone
er en bimagnet, det summer i træet, så det er en lyst
 Iris Berlintiger blomstrer stadig flot
 en af de første liljer
Polygonum filiforme
 en smuk lyserød pæon er sprunget ud
også denne her, jeg er ikke sikker på, at det er den samme, de står forskellige steder i haven, navnene er for længst væk.
Roserne:
 A Shropshire lad
er højt oppe i portalen, og kaprifolien er en kæmpe sag, godt portalen er solid
 Blue Perfume
 Burgundy Rambler
 Constance Spry
 Ghita Renæssance
 Heidi Klum
 Ispahan
Jacques Cartier
 Ofelia Climbing
Til sidste det smukkeste kig til Crownprincess Margareta mod den blå himmel.
Vi har som sædvanlig ikke fået regn, 1 mm i nat. Solen har vi heller ikke set meget til, billedet er fra i går. Til gengæld blæser det som sædvanlig.
God Sankt Hans aften


24 kommentarer:

  1. Jeg nød især de første otte, oversigtsagtige billeder af herlighederne😊

    SvarSlet
  2. Hej Lisbeth. Det ser helt forrygende ud. Jeg nød også de første oversigtsbilleder og derefter alle roserne. Det sidste billede fra i går er virkelig flot. Sikken en frodighed. Vi fik regn både i går og i dag, men ikke meget. I næste uge kommer der vist meget regn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Birgitte
      Dejligt at høre, at I nyder oversigtsbillederne, roserne er heller ikke til at stå for. Det sidste er jeg selv meget betaget af. Nå jeg troede, I havde fået mere regn i Nordjylland. Jeg tro ikke på regn i næste uge før jeg ser det.

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Jeg tilhører vidst afhægigheds holdet men nu er det jo ikke det værste at være afhængig af og afvænning kommer ikke på tale :-) Dejligt at vi får lov at se alle herlighederne fra flere vinkler og jeg er faldet for billede 7 med den gule rose som øjet straks fanger. Nu skal vi også til at nyde liljerne her er der foruden martagonerne 4 i blomst bla en orange der ligner din.
    Ja der skal noget solidt til at holde til kaprifolier men hos dig er det jo ikke et problem for Bents håndværk er jo af god kvalitet.
    Ghita Rænesance er er smuk rose som også ser ud til at være sund hos dig. Her står den i en stor krukke inde i et espalier sammen med en clematis. Det er meningen at clematisen skal dække oppe i toppen men desværre har den haft visnesyge. Den har dog skudt på ny. Rosen ser dog ud til at ha' det fint.
    Her har vi heller ikke fået mange dråber, kun gråt og igen lidt for meget vind efter min smag.
    Fortsat god Skt. Hans aften
    Knus Anne

    PS: kosten kunne ikke gå gennem syn i år så jeg bliver hjemme 😜

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det gør du, derfor tilføjede jeg også havenørder :) godt afvænning ikke kommer på tale :) Ja det er så samme rose som den på sidste billede, den er fantastisk for tiden. Foreløbig er der kun 3 liljer i blomst her og 3-4 martagoner.
      Efter at have båret på kaprifolien, den var tung, fik han lavet en solid portal :) Ghita er desværre ikke særligt sund hos mig, jeg har endda tre af den, men den er slet ikke som de første år. Ærgerligt med det visnesyge.
      En stor tung sky hænger over os nu, og så kommer der lige nogle få dråber. Derfor blev jeg længe ude i aften, i håb om at det kunne hjælp, men niks. Måske skulle man starte kosten for at finde regnen :)))
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Alletiders med lidt Sankt Hans billeder, og klart at der må blive lidt deroppefra sådan en dag:)
    Det var dog en fin tegning på den der pileurt!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja ikke - det er godt at se det hele lidt fra oven.
      Ja pileurten er meget speciel, den ligner ikke andre, synes jeg.
      Dejlig dag til dig.

      Slet
  5. Den hedder Polygonum filiforme eller noget i den stil...tjek lige stavningen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for navnet Rita, stavningen var ok.

      Slet
  6. ... jeg regner mig for en af de afhængige, så...
    Men det nytter ikke noget at du lokker, jeg kan ikke afse tid til rosenbesøg i år, men nyder dine oversigts- og rosenbilleder desto mere.
    Vores Sankt Hans aften gik med at ordne køkkenhaven i stille ro, det var også dejligt.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det gør jeg også, nej en gang om året er nok til jer, men I kunne jo godt får tilbuddet sammen med alle andre :) Det er jo også fint at nyde billederne.
      Ja jeg var også "bare" i haven.
      Knus

      Slet
  7. Bliver lige overrasket hver gang jeg ser billeder fra haven. Du har nyt at vise altid!
    Jeg ville så gerne komme over og se din have sammen med de andre. Men det er ikke muligt. Men er sikker på der nok skal blive en anden gang.

    Smuk weekend, her regner meget.......
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Det kan jeg godt forstå, man kan ikke helt forestille sig haven, før man har været her. Det kommer du nok en gang, når du har tid. Du er i hvert fald velkommen.
      Du må gerne sende lidt regn til mig :) her blæser det altid meget.
      Lisbeth

      Slet
  8. Good morning dear Lisbeth,
    I think you have the most beautiful garden of Denmark.
    If I was able I would give you an award. Also an award for your blog. Sharing so much beauty every day.
    Have a wonderful weekend Lisbeth.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marika
      Thank you I have a beautyful garden but not the most in Denmark :)
      Thank you for the award from you I am happy for that.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  9. God morgon Lisbeth!

    Det är inte svårt att förstå att besökare gärna återvänder till ditt blommande paradis. Du har alltid så mycket vackert att bjuda på. Jag skulle nog kunna tillbringa en hel dag i din trädgård och bara fråga och fråga om allt spännande som växer där.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Gunilla
      Nej vel, synd vi bor så langt væk fra hinanden, du måtte hjertens gerne komme og tilbringe en hel dag i min have, det kunne være så hyggeligt.
      Kram

      Slet
  10. Hej Lisbeth!
    Skulle jag bo närmare så skulle jag gärna besöka din fantastiska trädgård. Men få njuta av dina bilder i stället. Underbara rosor och den mörka vallmon gör sig så fint mitt ibland dem.
    Ha en fin fortsättning på helgen /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Ja vi bor for langt fra hinanden, du ville være så velkommen.
      Tak i lige måde

      Slet
  11. Hej Lisbeth

    Du har så mange flotte roser! Imponerende at du husker navnene på alle :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja jeg er bedre til rosennavne end til hostanavne :)
      Klem

      Slet
  12. Ja - jeg ville meget gerne besøge din have på et tidspunkt, Og du er jo også velkommen her :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er du velkommen til Susanne
      Du siger bare til. Tak for det, desværre er jeg altid kun en dag på Fyn, og da gælder det sønnen og hans familie.

      Slet