søndag den 25. juni 2017

Hyggeligt besøg og blæsevejr igen igen

Sommer, tja måske. Jeg synes nu, det kniber lidt med den sommer, det kan kun blive bedre. De lover mere regn/skybrud hen på ugen, det gør knap så meget for os, men blæst igen igen, nøj hvor er det træls. Hvor bliver de stille sommeraftener af? Skybrud bryder hverken roserne eller vi os om, lad os håbe, at de endnu en gang tager fejl.
 Heldigvis blomstrer de fleste af roserne ufortrødent i bedene, i forgrunden er det iris
 i dråbebedet
pavillionbedets stauder og paraplymagnoliaen / Magnolia tripetala
 I dag havde vi hyggeligt besøg af Heidi og Richard, Gunneraen blev beundret på behørig vis.
Der blev fotograferet en masse som sædvanlig, Heidi tog videre på ferie, så det varer nok nogle dage, inden der bliver lavet et indlæg om det.
 De fine clematis er svære at overse, her er det Piilu
 og Worcester
en fin digitalis fra Anne?
 min skønne store hosta, som sædvanlig for hostaer mangler jeg et navn
 Så er næsten alle Martagonliljerne i blomst

det lykkedes mig at tage billeder, hvor de står stille, men man skal være hurtig.
Den første åkande er sprunget ud
Roserne kom til at hænge med hovedet efter regnen i går, så de blev klippet af og lå til pynt rundt om i haven.
Roserne:
Elaine Paige
 Rosa Mundi
 Amélie hviler sit trætte hoved i blæsten
 Bitten Clausen
 og en af de nye Charles de Mills
 Crocus Rose
 Rose de Tolbiac (også en af de nye)
 La Paloma er lige startet på blomstring
 Det samme er Little Mermaid
 Molineux
 Odyssey
Denne her er ny, skulle hedde Sherry Cream, jeg kan ikke google den, kan du Karsten?
 Aftensol til en forandring
 også her
og det endte min sandten med en solnedgang i aftes.
God start på ny uge.

28 kommentarer:

  1. Hvor er der dog frodigt lige nu. Skønt billede gennem haven, hvor Heidi fotograferer. Min Piilu er også begyndt at blomstre, den står i skyggebedet, så er ikke i fuldt flor endnu. Til gengæld er der rigtig gang i de skønne valmuer fra dig - dem er jeg vild med!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er fantastisk frodigt. Så varer det nok ikke længe, inden di Piilu er i fuldt flor.
      Godt at høre at du er glad for valmuerne, de ser også godt ud i bedene.

      Slet
  2. Nåh ja... det var i dag :)
    Er sikker på at I har nydt lagkagen og samværet og din have fremstod helt fantastisk.
    (Sådan er det med mine kommentarer, når jeg først får læst efterfølgende aften, he-he)

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var det jo. Ja lagkagen og samværet blev nydt.
      Sådan kan det gå, til gengæld nåede du at kommentere to gange :)
      Knus

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Hvor har du fanget mange roser trods blæsten. Her har det ikke været foto-vejr. Charles de Mills er da en rigtig flot rose - tillykke med den. Der er nok at forelske sig i - nu har jeg ønsket mig en Alchymist til min fødselsdag. Den har jeg jo set så mange gang hos dig og nyder den. Vedr. Digitalis - så prøver jeg en sort der hedder Pink Gin. Den er helt sart rosa og blomstrer første år. Hvis der bliver held med den sender jeg gerne frø til Samsø. God uge - på torsdag skulle vi få en masse vand her 25 mm - bare det kommer stille og roligt så går det nok.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Billederne er fra i går, da blæste det knap så meget. Charles de Mills er en meget flot rose. Håber du får Alchymisten til din fødselsdag, den er så fin, men blomstrer kun en gang. Det lyder spændende med din digitalis, jeg er nu ikke så god til det med at så og have held med det, men den anden Anne er god til det, så måske vil hun så for mig :)
      Ja stille og rolig regn vil vi gerne have, men ikke skybrud.

      Slet
  4. Good evening dear Lisbeth,
    What a wonderful dayyou must had with your gardenvisitors. Your garden is in topcondition. I love your Charles de Mill rose. We roseslover don't like to have rain on the flowers but the roses look special with the raindrops. Overhere also not nice weather is forecasted. Well we have to deal with it. I think I am going to cut some roseflowers for the vase also. The rain does'nt do them any good.
    Have a wonderful evening and lets hope summer gets back soon.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening dear Marijke
      Yes we had some wonderful hours. Charles de Mills is very speciel and beautyful. No we don´t like rain but a few drops are beautyful. It is a pity with bad weather again, so we have to cut som flowers for the vase :)
      Same to you - yes let´s hope for summer soon.
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
    2. Good morning Lisbeth,
      Ambridgerose is available at the rosenursery where I always buy my roses. Tell me if you want it I can order it for you overhere and send it to you. Will be delivered in autumn bare rooted. Let me know!!

      Slet
    3. Good morning Marijke
      How sweet of you, I think it will be too expensive to buy that only rose. I will look after it in Denmark. It is so kind of you <3
      Rosehugs

      Slet
  5. Det ser meget frodigt ud i din have og rigtig smukke roser!
    Her har vi også haft stormvejr,men finder man et sted med læ i haven kan havearbejde udføres.Det er utroligt som også ukrudt gror,-jeg syntes lige jeg havde fået det bekæmpet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Lise
      Jeg har været ude trods stormen, men rart er det nu ikke. Ukrudtet gror vildt ja både i tørke og i regn.

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Kan din sherry Cream ikke være Cherries 'n' Cream?

    Den risikerer at blive rigtig lækker!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jeg har prøvet at google, men jeg synes ikke, at den ser ud til at blive den farve, den har i databasen. Den er nemlig flot, den der vises der, min er noget falmet i forhold til. Jeg må holde øje med den.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    En ting er sikkert, for blåser det her så blåser det enda mer hos deg. Det har vært en iskald vind her i hele dag også. Det tørker ut alle planter.
    Dine clematis er så fine alle sammen.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det har du nok helt ret i, vinden har dog ikke været iskold her, solen varmede lidt, men tørrer gør det, det er træls.
      Tak skal du have
      Klem

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Ja jeg skal da lige love for at det blæser, jeg bliver snart vanvittig det er jo næsten ikke til at holde ud at være ud. Håber at I kunne abstrahere fra det idag. Det var måske lidt svært for Heidi at få motiverne til at stå stille :-)
    Ja den er fin den digitalis. Hvis det er mig du mener den er fra så tror jeg det ikke. Smuk åkande, ja og den ene smukke rose efter den anden. Odyssey er jo en af favoritterne.
    Vi kørte en tur til Magtenbølle planteskole idag og det forsømte jeg vidst intet ved. En 50er pr stk. så det var jo ok. 1 Karen Blixen og 2 Hansestadt Rostock blev det til.
    Flot solnedgang og der ses det jo ikke at det ikke rigtig er sommer selv om kalenderen siger det.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja føj hvor det blæser, det er så trættende. Det gik ok med at abstrahere fra blæsten i dag, men da jeg gik alene rundt til aften, kunne jeg ikke.
      Nå den er ikke fra dig, gad vide om den så er fra Linda.
      Ja det var da en fin pris for roser, du kunne nok have fået dem til samme pris hos Jas :) Jeg har Hansestadt fra ham.
      Nej der er ikke meget sommer over det.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Kære Lisbeth
    Ser ud til at have været et rigtig hyggeligt besøg - mon ikke lagkagen blev indtaget i pavillonen i det her skrækkelige blæsevejr?
    Dejligt, at du lige viser Piilu, for så ved jeg nu, hvad en af mine klematis hedder 😊 Skønne totalbilleder fra haven - det er tydeligt, Dråbebedet er ved at vokse godt sammen. Så er der lige røget en rose øverst på ønskelisten, nemlig Charles de Mills - hold da op, hvor er den smuk! Jeg har besluttet mig for flere af de sommerblomstrende - de er så overdådige i deres blomstring og dufter så fantastisk 😊
    Her blev vi snydt for solnedgangen, så dejligt at kunne se med hos dig 😊
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det var et hyggeligt besøg, og vi var rigtig glade for pavillionen, ellers havde det været for koldt, brrr.
      Godt ja så ved du at du har Piilu.Ja der er ikke meget sort jord tilbage i dråbebedet. Jeg tænkte også på dig, da jeg så, hvordan Charles de Mills så ud, det er lige dig. Ja de er fine mange af de sommerblomstrende.
      Er den digitalis så fra dig, Anne mener ikke, den er fra hende.
      Vi fik solnedgang igen i aften, denne her er fra i aftes.
      Tak i lige måde, jeg vil nu gå i seng :)
      Godnatknus Lisbeth

      Slet
  10. Smukt er der i din have Lisbeth.Du har nærmest alt!
    Jeg kan se at jeg bliver nød til at ønske mig en Odyssy. Den er bedårende.
    Åkander kommer ikke til at blomstre her i år. Der er slet ingen knopper. Havde ellers kigget længe efter dem..... De er nok blæst væk :)))))))

    God start på en ny uge
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Charlotte
      Ja Odyssey må du have :)
      Bare vent åkanderne skal nok komme, til trods for blæsten :)
      Tak i lige måde

      Slet
  11. Godmorgen Lisbeth. Ja den står vist på blæst igen igen i dag, allerede nu er der en god vind her. Temperaturen passer mig fint, men blæsten kan jeg godt undvære. Dejlige billeder du har taget, de viser fint hvor frodig jeres have er. God dag til jer. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Ja der er desværre gang i blæsten stadigvæk. Temperaturen er fin ja, men vinden må godt lægge sig.
      Tak for det også god dag til dig.
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Ja, her til morgen blæser det igen igen. Juni er efterhånden gået hen og blevet en rigtig sur måned. Jeg er spændt på at se Charles de Mills i år. Jeg købte den efter at have læst om en rosenelsker, der beskrev den som hendes yndlingsrose, og der går vel altid et par år, før sådan en busk er fuldt udviklet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja juni er en sur måned, hvad værre er, det var maj vel i grunden også, vi savner det gode vejr.
      Charles de Mills er meget speciel, jeg købte min sidste år, den står egentlig meget fint, selvom den er ung endnu i bedet.

      Slet
  13. Godaften Lisbeth.Hyggeligt med besøg ag Heidi og manden.
    og der er jo masser af se på i din dejlige have.Desværre har jeg ikke tid til et besøg.men mange tak for din søde hilsen.Har rigtig meget at se til med salget af mit lille gods.Utrolig mange ting man skal tage stilling til.
    Godaften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det var hyggeligt med besøg af Heidi og manden, især Heidi nød også at gå rundt og se det hele.
      Ja jeg tænkte nok, at du havde for travlt til at komme af sted, det ville ellers være godt for dig med en pause. Der er meget at tage stilling til, når man skal sælge hus. Håber du har lidt hjælp til det.
      God aften
      Knus Lisbeth

      Slet