fredag den 30. juni 2017

De grå

Ja her taler jeg ikke om dage, selvom der er mange af dem for tiden. Nej jeg snakker om roser. Karsten har opfordret mig til at lave et indlæg om mine grå roser. Du kan læse mere om dem her, hvor de også kaldes coffee roses. Da jeg har en del af dem, vil jeg her vise nogle billeder taget de sidste par dage. Det må være en god afslutning på juni, der mest vil blive husket for blæst og atter blæst og en enkelt weekend med dejligt solskin. Til sidst lidt regn, det var godt, selvom det ikke er blevet helt ligeligt fordelt i landet. Jeg tror i hvert fald gerne, at nordjyderne vil have en pause.
Her kommer skønhederne:
 Café Latte 25.6.
 nye på vej 26.6.
 26.6.
 27.6.
 27.6. bemærk at rosen bagved er Mia fra Rosenmageren, næsten samme farve.
29.6. i regnvejr, den hænger lidt med hovedet, men bevarer formen. Du kan læse mere om den her
Jeg er vild med den, men det er jeg jo også med den næste Hot Chocolate
 25.6.
 25.6.
 26.6.
 26.6.
 26.6.
 27.6.
27.6. forskellige blomster på forskellige stadier, hele tiden i forandring
og i regnvejr 29.6., det klarer den fint. her kan du læse mere om den.
Den næste er et helt nyt bekendtskab, som Jas foreslog mig her i foråret, den klarer det allerede godt.
 Golden Buddha 20.6.
 22.6.
 26.6.
29.6. den er ikke glad for regnen. Du kan læse mere om den her, skønt min nu ikke ligner billedet på den side ret meget, min er noget mere fyldig.
Den næste er ret lav - endnu i hvert fald, men jeg kan se, at den kan blive op til 1.20, det varer nok lidt endnu.
 Lavender Pinocchio 26.6.
 26.6.
og efter regn, det kan den ikke lide. Du kan læse mere om den her
Endnu en af de grå, er Silver Cloud, jeg flyttede den i efteråret, det kunne den ikke lide, så den har ikke blomstret så meget endnu, den gjorde det til gengæld godt sidste år, hvor den var helt ny i haven.
Sidst men ikke mindst en helt ny rose, som det endelig har lykkedes mig at få fat i:
 Koko loko er den ikke smuk 25.6.
 efter regn samme dag
 26.6.
 og i solskin
 bemærk farveændringen det er samme blomst, 27. 6.
og efter regnen 29.6. her hænger den lidt med hovedet. Du kan læse mere om den her
Til sidst en Paul Barden rose mere:
 Janet Inada
den har endnu ikke helt vist, hvad den dur til, den kan blive 1.80, står der, men det varer nok lidt.
Du kan læse mere om den her
Ellers har det regnet det meste af dagen (6-7mm), alligevel giver det ikke rigtig noget, men det er nok til, at lysten til at gå ud mangler.
De lover sol op på dagen i morgen, det vil jeg glæde mig til.
God weekend.

23 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth, de grå/Gyldne er så smukke. Silver Cloud, hvor har du den fra ?
    Den må nær kigges når vi kommer på mandag :o)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det er de, og de er tilgivet at de ingen duft har, netop fordi de er smukke. Silver Cloud er fra rosenprinsen. Der er nok desværre ikke blomst i, når I kommer, den har ikke været glad for flytningen.
      Knus

      Slet
  2. Så flotte disse rosene er! Jeg har ingen av de, og de er så flotte når de blir "gamle". Det er jo først da de blir "grå". Tror ikke jeg har sett noen av de her. Koko Loko var nydelig!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja de er rigtig fine, men det er rigtigt, at de først bliver grå, når de bliver gamle, det kender vi :)
      Klem

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Det blev da alligevel noget af en flot samling, og gode forløb du kan vise!
    Og de er så godt som alle amerikanere:)
    Ja selv Caffe Latte kunne godt være amerikaner selv om det er et hollandsk firma der står som rosenforædler, De er opkøbere af retten til roser som de så registrer under nyt navn.

    Sådan en gråvejrsdag bliver Hot Choco min favorit

    Natten gav 7mm kraftig regn. Mens dagen har givet 10mm støvregn agtigt - det er helt ok!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det gik op for mig, at jeg havde en del af dem du skrev om. Ok ja det vidste jeg selvfølgelig ikke.
      Ja på en regn og gråvejrsdag er den også bedst, men jeg må tilstå, at jeg har to Hot Chocolate, den ene er rank, den anden hænger.
      Vi fik ikke noget i nat og kun 7 mm trods regn hele dagen, det synes jeg ikke er ok. Men vi har fået lige meget, hvis jeg regner de 15 mm med vi fik i forgårs.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    "De Grå" det lyder godt nok kedeligt men det er jo langtfra tilfældet. En samling meget smukke roser at slutte juni af med :-) og det gir grobund for nye ønsker men det begynder at knibe med pladsen :-)
    Ja juni måned huskes nok mest for den nærmest uendelige blæst. Den ene gode weekend var heldigvis da vi havde havetræf i FB gruppen Havevenner på Fyn så det bar jo dejligt. Nu kan vi kun håbe på at juli bliver bedre. Det ser da i det mindste ud til at det bliver tørvejr på onsdag. Sølle 6mm er også hvad det blev til her så lagt oven i gårdagens 6mm hjælper det ikke alverden. Nå men nu er det weekend så vil vi jo også gerne ha tørvejr, nej det er sørme ikke nemt. Jeg havde nu heller ikke den store lyst til at aflægge haven et besøg da jeg kom hjem så det var bare lige at lukke i drivhuset og tjekke regnmåleren og så ellers ind på sofaen :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det gør de, men mon ikke det pirrer nysgerrigheden, så folk lige skal høre, hvad jeg "snakker" om. Ja men du finder jo alligevel plads til nye roser :)
      Ja blæst igen og igen, samme weekend havde jeg besøg af min bror og hans kone, de var rigtig heldige med vejret. Ja lad os håbe på bedre vejr i juli, sidste år begyndte sommeren i uge 29, for der var der festival på øen. Ja heldigvis har de trukket regnen væk på onsdag, det er godt. Jeg har været ude i aften, men det blev ved at dryppe og blev værre, så jeg fortrak ind igen. Vi kunne godt have brugt mere vand, når nu det har regnet hele dagen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Kære Lisbeth
    Det var et rigtig spændende indlæg om de grå 😊 Jeg blev faktisk så optaget af det, at jeg har siddet og læst om disse roser på diverse sider, så du fik virkelig pirret min nysgerrighed 😊 Du har jo faktisk en ret stor samling af disse specielle roser, som virkelig er utroligt smukke, men lidt svære at placere. Har jeg ret i, at du har dem i samme bed? Tænker, at det må være nemmere. sådan - nok fordi jeg selv har haft et vældigt bøvl med at finde en plads til Hot Chocolate, der viser sig alligevel at have overlevet 😊
    Rigtig spændende at læse om og smukke roser - ingen tvivl om det 😊
    Rigtig god dag til dig i morgen!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Godt du kunne lide indlægget og blev grebet af det, når det ikke er vejr til andet, kan man godt udforske lidt for at styre nysgerrigheden. Ja jeg er efterhånden en del af dem, de fleste står sammen i dråbebedet, men Janet Inada står i det gyldne rosenbed, og Golden Buddha står i pavillionbedet, de er jo gule, så det går sagtens. Godt din Hot C. har overlevet.
      God dag til dig, solen er ved at skinne her, så nu er de med at komme ud.
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Skønne grå roser - jeg kunne adoptere dem alle sammen :) Dagens vinder må blive Koko loko, stærkt forfuldt af Hot Chocolate og de andre :)
    Det var et interessant indlæg.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja de er rigtig fine, Koko Loco vinder også her, men det gør de andre også.
      Tak :)
      Knus

      Slet
  7. Så skønne billeder af roser. Selv om jeg jo er til hvid og sart rosa. Så rokker du ved noget Lisbeth. For de er godt nok bombastisk smukke.
    Der er et par stykker jeg måske godt kan se i min have.
    Det her dur altså ikke....... min horisont bliver udvidet alt for meget :))))))))

    Smuk lørdag
    Knus

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Charlotte
      Det er også spændende at stifte bekendtskab med andre roser, selvom man er mest til hvid og sart rosa, man finder hele tiden nyt, og det er godt at få udvidet sin horisont sådan lidt efter lidt :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. God morgon Lisbeth!

    Vilken samling av de, om jag förstår rätt, speciella rosor som du kallar de grå. Har ingen aning om vad det är men sköna att se på är de utan tvekan.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Gunilla
      Ja der er lidt af hvert i min samling.
      Kram

      Slet
  9. Hej Lisbeth. Lækre roser og dejligt at du viser udviklingen af blomsterhovederne :-). Her er der tørvejr nu, vi har fået en del regn - heldigvis stille og roligt. God dag til jer, her står den på gæster og Danehof (middelaldermarkedet nede i byen). Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Ja de er rigtig fine. Her er det også tørvejr, men vi fik ikke så meget regn, selvom det regnede hele dagen. Per og Signe skal også til Danehof har jeg set, det er dem, der bor i Ferritslev. Kh Lisbeth

      Slet
  10. Godmorgen Lisbeth.En lille hilsen fra mig.Smukke roser du viser.Kender ikke så mange af dem.Men Hot chocolate er der jo en del der har.Desværre bliver det jo ikke til flere roser til mig. Har travlt med at få lavet rapporter.Utroligt hvad der skal til for at få solgt et hus idag.
    God weekend Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Dejligt med en lille hilsen fra dig. Ja Hot Chocolate er ret populær. Nej jeg tænker ofte på dig og på, at du må af med din smukke have, det bliver et savn, jeg håber, du finder et godt alternativ.
      Åh ja der er meget at til, når man skal sælge hus.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Good morning dear Lisbeth,
    What a beautiful, special roses are growing in your garden. In my garden Hot Chocolate does not do well at all. I regret it because I love it so much.
    Have a wonderful day. In the colorscedule of your rose cafe is also a beautiful one that's called Julia's Rose. Helas I lost this one. And silver mauve rose Quai des Brumes is on my wishlist but no space for it (fun).

    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello dear Marijke
      Yes there are some special roses here. Sorry to hear that Hot Chodolate don´t want to grow in your garden.
      Thank you for names of other roses in that color, I will look at them next time it is raining :) No space is a pity :)
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  12. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet