mandag den 29. juli 2024

Dejlige dage og fine naturbilleder

 Lørdag aften fandt vi den helt rigtige aften til at tage på Munkebo Bakke. Den aften var det stille vejr, derfor var det ekstra smukt deroppe. Efterhånden har I nok fundet ud af, at Munkebo Bakke er det sted, hvor jeg er så heldig, at jeg er født. Jeg boede der i 21 år, mine forældre fra 1944 - 2011. 





bemærk hvordan Kerteminde fjorden bugter sig i landskabet. 
Vi kunne ikke have fundet en smukkere aften. Det var dejligt at gå rundt deroppe og mindes min barndom og ungdom. Og ikke mindst hele min familie, da min faster og onkel havde restaurationen ved siden af vores gård. .
Jeg er derfor opvokset sammen med min fætter og kusine. Også mine børn er kommet der i deres barndom - om det så er børnebørnene har de været der. Jeg er heldig at være født et så dejligt sted. 

Nu til en af mine skønne morgenture:
Søndag morgen en tur forbi Hellerup mod Herrested
fra grøftekanten mod Ravnholt skoven, jeg kunne se dådyrenes gevir over kornet i baggrunden

Nu til lidt havebilleder, af hensyn til jer og det smukke vejr er der ikke så mange billeder i dette indlæg.
Sommerfuglebuskene blomstre også hos mig nu
Buddleja Sungold er blevet ret høj
 echinacea og dagliljer 
sammen med en stor Helenium
Violfrøstjerner
både her og der
roser:
Sofia Renæssance
Synartif
og Bent rosen fra Rosenmageren

i går havde vi gæster, jeg fik en smuk buket gladiolus, den pynter fint i stuen nu. Tak Anne.


I må nyde det gode vejr, det vil jeg også gøre nu. 



20 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Ja, det er et flott sted du er født, og vokste opp. Fine bilder av Kertemindefjorden. Du har også så vakre roser. Her er det overskyet i dag, men det er 23 grader. Det er deilig med noen sommerdager nå.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er et flot sted, der er vand til begge sider, det glemte jeg at nævne. Ja roserne kan endnu. Her har været fint vejr næsten tilpas, dejligt det endelig er godt vejr.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth,
    Der ser dejligt ud på Munkebo Bakke, kan godt forstå at du nød en dejlig sommer aften der, og der er mange gode minder.
    Flotte roser, og alting ser frodigt ud. Hvordan går det med søen, holder den tæt?
    I dag har jeg masser af tid, jeg ligger i sengen med ondt i ryggen, øv!
    Desuden er telefon også syg, jeg kan hverken ringe eller sende sms'er og ej heller modtage opkald eller sms'er, så jeg håber jeg har det bedre i morgen så må jeg ind og købe en ny telefon, den kan man ikke undvære.
    Vejret har været fint men meget blæsende, hvilket gør det lidt køligt så jeg tror det er derfor jeg har fået ondt i halsen.
    Jeg har jo slet ikke tid til at ligge her, der er mange ting jeg skal have lavet inden jeg får besøg fra Irland, jeg glæder mig så meget.
    Jeg ser også hvordan rådyrene springer rundt i kornet, det er et skønt syn.
    Flotte gladiolus, dem kan jeg så godt lide, jeg plejer at have nogle, men ikke i år.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Der er dejligt på bakken, hvis man kommer en af de gode dage.
      Ja søen holder tæt.
      Ærgerligt at du har masser af tid og ingen telefon, for så ville jeg have ringet. Men synd du er syg, har du både ondt i ryggen og i halsen? Håber du får det bedre, så du kan få en ny telefon, så kan du ringe til mig :) jeg skal jo vide hvilken rosenhave I skal besøge.
      Dejligt du får besøg fra Irland, jeg kan godt forstå, du glæder dig. Er det Jens Christian eller andre du får besøg af.
      Jeg har ikke haft gladiolus herovre.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Det er et smukt landskab du er vokset op i.
    Men du har nu osse nogle fine steder at gå ture i nu.
    Ja haven strutter nu hvor der er masser af vand i jorden og endelig er der kommet lidt varme. Flere af de lidt kuldskære planter har været lidt tilbage. Din Helenium er så fin. Jeg har talrige gange prøvet med forskellige slags her i haven, men akogve, de bliver spist. Og jeg elsker de skønne åbne blomster i rigtige sensommer gyldne farver.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er det, og her er jo også dejligt, det bedste er, at der ikke er langt til Munkebo Bakke.
      Vores jord er allerede tør i overfladen, så det er hårdt for Bent at flytte om på planter. Hvor ærgerlig at du ikke kan have helenium, ja sensommeren er også smuk.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Det ser ud til, at der er et dejligt naturområde ved Munkebo Bakke. Jeg har aldrig været der, men jeg nød dine billeder.
    Den gule sommerfuglebusk er flot. Trækker den sommerfugle til?

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  5. Hei Lisbeth!
    Så flotte omgivelser du bor i. Jeg måtte fram med kart og fant alt sammen, både Munkebo Bakke og din spasertur vei mellom Hellerup og Herrested. Fant Ravnholt rådyr-Park også. Jeg elsker å finne ut hvor steder er...
    Nydelig blomster hos deg og selvfølgelig med mange vakre roser.
    Ha fortsatt fin uke.!
    Nå har vi fått fint sommervær.
    Klem.

    SvarSlet
  6. Det er et smukt sted, du har trådt dine barnesko. Her går rådyrene rundt i haven om natten, det kan vi se tydelige spor af, og Søren er nervøs for, at de skal æde hans ærter, som er indbydende både for dyr og mennesker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er det. Det er ikke godt med rådyr, hverken for Sørens ærter eller rosenknopper.

      Slet
  7. Det var det helt rigtige tidspunkt at besøge 'barndommens land' og jeg nyder dine fine billeder meget. Når vandet ligger spejlblankt er der noget ved aftnerne! Vi tullede rundt i Præstø havn den aften:-)
    Blomsterne i haven står og lyser op inde i skyggen og det er meget stemningsfuldt med de fine pastelfarver. Lad bare rådyrene blive ude i kornet!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var nemlig den helt rigtige aften i barndommens land og i Præstø havn. Der er noget helt særligt over spejlblankt vand og stille vejr.
      Ja rådyrene kommer heldigvis ikke her.
      Knus

      Slet
  8. Dejlige billeder fra Munkebo Bakke, kan godt forstå at du nyder at komme der og også nyder minderne.
    Dine roser og liljer står forrygende godt - jeg har i går bestilt en masse liljer hos Lenes Liljer, så dem glæder jeg mig til at få i jorgen.
    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var en skøn aften på Munkebo Bakke, minderne kom bare strygende. Dejligt med nye liljer fra Lene, så får du nogle smukke at se næste år og ikke mindst dufte.
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Munkebo Bakke er lige kommet på listen over steder, vi vil se på Fyn! Tak for at gøre mig opmærksom på det - det er et rigtig smukt sted 😀

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Det lyder godt, så må I finde den helt rigtige dag, til den anden side ses Odense Fjorden, det er et unikt sted. Der er også et tårn, hvor man kan gå op og se det hele. Det må I prøve.

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Ja der er smukt på bakken, ikke mange steder der slår den udsigt. Det var også en flot sommeraften. Også fine morgentur du tager.
    Måske ikke så mange blomsterbilleder men dem du fik med er nogle fine af slagsen. Jeg har jo alt det blomstrende i frisk erindring.
    Jeg fik selv plukket en buket Gladiolus ind igår. De springer hurtigt ud i dette vejr og de har det med at lægge sig lidt ned og så kan nogle af dem jo lige så godt nydes indenfor også.
    Fortsat god dag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var en heldig aften, vi var på bakken. Morgenturen var også godt.
      Nej sparede lidt på billederne i dette opslag, så må vi se med det næste, du fik jo set det meste, da I var her.
      Jeg er så glad for den buket gladiolus, nej hvor den pynter i stuen, den holder sig længe, synes jeg.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Flotte billeder af sommerlandskabet. Fyn er altså fin! Din have ser meget frodig ud med mange fine farver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sydney
      Ja Fyn er fin, jeg nyder alle blomsterne nu.

      Slet