søndag den 7. juli 2024

Uvejr, blæst og regn

 Dog skinner solen ind i mellem. Vi har lige grillet med min bror og svigerinde og deres voksne børn. Vi klarede den til klokken 20, så blev det for køligt..

Men i går kunne det ikke lade sig gøre. Sikken et vejr, vi fik 22 mm og dagen før 16 mm.

Jo Vorherre/vejrguderne hjælper os alt, hvad de kan for at få fyldt søen op.

lørdag inden regnen
og søndag formiddag
søndag aften, jo vi er ikke kede af regnen, det er kun roserne, som er det.
Nordfynsspillerne var ikke glade for stormen, kort efter de havde spillet færdig for i aftes kom et vindpust og blæste halvdelen af scenen omkuld. Heldigvis fik de hjælp til genopbygningen, så de var klar igen i aften kl. 19.30. Hvorfor skriver jeg nu om det, jo for Per har spillet med hver aften. 
clematisserne gror fint op af brændeskure
daglilje
også her, den hedder Double river wye
Egebladet hortensia
hostaerne trives godt i regn og skygge
hydrangea 
kinesertræet skyder mange nye skud
Leucanthemum Broadway Lights gør det godt
natlys var med i en plante fra Billigblomst
Cressida
Rose fra Rosenmageren, jeg tror, jeg vil kalde den Per, da Rosenmageren hedder Per, 
ja og efter min søn Per, som var med mig for at hente den
Our last summer
Wollerton old hall
staudebedet fra den ene side
og fra den anden
Her er Rudbeckia godt i gang. 
billeder fra morgenturen i dag
turen gik mod Herrested
Til slut et billede til Dorte, tak for snakken i aften. Er den ikke blevet fin?

I må have en god ny uge. 





18 kommentarer:

  1. Hei Lisbeth!
    Jeg skal ikke klage på vinden her når jeg vet hvordan det kan blåse hos dere.
    Hagen din ser så frodig og koselig ut. Du får sikkert bremset litt på vinden med mye trær.
    Dammen hos dere har blitt veldig fin nå og regnet gjør alt enda frodig.
    Regn og roser fungerer ikke godt, litt trist for deg med alle dine roser.
    Alltid koselig å se bilder fra hagen din.
    Ha en fin ny uke!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Turid
      Nej hos jer blæser det ikke så meget. Ja hvis vi ikke havde træer, var det endnu værre, vi ligger lidt højt, og vinden er tit i sydøst.
      Ja det er slet ikke så tosset med alt det vand, kun roserne bliver ødelagt, men de er alligevel på retur nu, og nye er på vej.
      Tak skal du have og i lige måde.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth,
    Det var dejligt at få en god have snak med dig oven på alle de spændende have oplevelser jeg havde haft.
    Det var sjovt, da jeg så billedet af staudebedet var min første tanke det var fra Samsø, det er så frodigt og vokset så meget, godt i får vand, det ser rigtig godt ud i din have! Dejligt hvis I får styr på søen men nu ser der ud til at være meget vand i den. Det ser da voldsomt ud med scenen som er væltet, godt ingen kom til skade.
    Du har mange fine dag liljer og roserne gør det stadig fint synes jeg.
    Jeg skal love for din rhodo ser godt ud, jeg er ikke så god til at få mine beskåret. Jeg købte et nyt kinesertræ i Egebjerg, der hvor du købte din, men jeg synes nu ikke der er så meget grokraft i min, men det er ok.
    Sneglene er lige ved at gøre mig skør, jeg aflivede 1000 stk indtil stakladen, og udenfor døren ind til skovhaven lå de i bunker på 6-8 stk, jeg har prøvet gift men synes ikke det gør det store ud over at tømme min pung for penge.
    Ha en god ny uge, jeg må på arbejde.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja vi fik en god snak, det er altid godt, spændende oplevelser, du har haft. Ja staudebedet her har det rigtig godt, de kan godt lide at få regn. Ja det går godt med søen. Det gjorde det derimod ikke i Otterup, men de fik den op at stå igen, de spillede fint i aftes og skal også i gang her kl.19.30.
      Heldigvis kommer der nyt for det, der falder. Nej det er svært at beskære rhododerne, men en dag er man nødt til det. Jeg er meget glad for mit kinesertræ, det kunne åbenbart godt lide at blive flyttet, det trives i hvert fald, men mon ikke også dit bliver bedre.
      Ja sneglene overbefolker landet, det er rigtig træls. Ja gift er frygtelig dyrt.
      Også god ny uge til dig.
      KH Lisbeth

      Slet
  3. Ja, regn og roser er ingen god kombinasjon. Dine roser ser likevel flotte ut. Det kom 16 mm her også i går. Det er så kaldt her for tiden at jeg må ha på varme de dagene det regner. Dammen har blitt veldig fin nå.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja roser og regn er ikke godt. Ja de klarer sig pænt roserne, men nu er de på retur. Ja det er noget værre noget med den kulde, solen varmer heldigvis, når den bare vil skinne. Ja nu er dammen heldigvis fin.
      Klem

      Slet
  4. Love your pond. I just dug and built my second one here in the gardens. Soon I will post the construction process. I think though it is small, it adds so much to that part of the garden. Glad I stopped by for a visit today.

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you I love it too, a garden without af pond is boring or could be. It does´nt matter if it is big or small, but it have to be there. I am glad too to see you here.

      Slet
  5. Ja det er noget blandet det sommervejr. Jeg håber det snart bliver til at sidde ude om aftenen. Jeg har 14 dages ferie nu, så vejret skulle gerne arte sig lidt.
    Regn, stærk blæst og friluftsspil er en dårlig kombi. Det husker jeg alt om fra vores egnsspil.
    Hvor er dine hosta stadig fine, trods sneglevejr. Mit sneglejern er rødglødende hver aften.
    Natlys bliver kaldt "kl. 8 blomst" her. Den springer jo ud ved aftenstide. Ungerne syntes det var sjovt at holde øje med blomsterne når de begynde at springe ud. Det kan man jo stå og se.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja nu kan de godt give os lidt sommervejr, ikke kulde og regn. Vi har siddet ude og grillet de sidste to aftener, varmt er det ikke, men det går an, vi har ikke sol, der hvor vi griller. Ja vi må svinge jernet over de sk.... snegle. Ja det er rigtigt med kl. 8 blomsten, vi må holde øje med den.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Dit staudebed har rigtigt fået noget volumen. Det ser fint ud. Det ser voldsomt ud med den væltede scene. Godt uvejret ikke fandt vej til jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja nu skal jeg love for det gror, det er dejligt. Ja det var noget voldsomt med scenen, men gode kræfter hjalp med at bygge den op. Uvejret var også her, men der var ikke noget, der kunne vælte.

      Slet
  7. Jeg er da helt imponeret over I har grillet - vi er slet ikke kommet i gang i år, men det hårde vejr blev faktisk ikke til ret meget her hos os. Blæst, jo lidt, men regnen begrænsede sig til en halv mm, så det var helt til grin. På den anden side har vi fået regn tidligere, så jeg under jer den gerne. Og søen er blevet så fin efter vandet fra oven. Det er dejlige billeder af både vandspejl og bevoksning rundt omkring. Også staudebedet er blevet så flot på bare et år. Det må glæde dit bankende havehjerte at alle erfaringerne fra Samsø kommer jeres nye have til gode. Det er jo næsten en Hokus-Krokus-have I har fået skabt:-)

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de rosende ord Ulla. Jeg ser også Haveglæder med Allan Titchmark næsten hver aften, måske har det smittet af :)
      Det var heller ikke det bedste grillvejr, vi har ingen læ her på terrassen, og sådan en grill er ikke til at flytte hen over græs. Ja søen er blevet flot, men det er kun den, der trænger til vand, ellers har vi fået en del. De lover 29 mm på lørdag, de kommer nu nok ikke, Fyn har fået en del regn i de sidste 14 dage. Staudebedet har jeg fyldt med både buske og stauder, de blomstrer nu, når roserne ikke er så meget med, så hokus pokus det er godt ;)
      Knus

      Slet
  8. Der var vist oven i købet en mindre tornado et eller andet sted, men også uden tornadoer var det voldsomme vindstød, der kom indimellem. Det var godt, at scenen nåede at komme i orden igen. Det må have været virkelig surt at være vidne til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja de slår om sig med tornadoer, i gamle dage var det skypumper. Men voldsomme vindstød var det i hvert fald. Der var heldigvis ingen på scenen, Per var inde i teltet, de fik alle et chok. Heldigvis fik de hjælp af frivillige til at få den bygget op igen. Selv borgmesteren var der.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Vores grill er kørt i stilling, men der har ikke været gang i den endnu, håber at sommerferien byder på grillvejr. Syntes at det indtil nu har været lidt småt med det.
    Flot at I tog udfordringen op, ja ikke er lige så pivet som mig :-)
    Det ser da bedre ud med vandstanden i søen, det ser ud til at alle huller nu er lukket, det har da også været lidt af en opgave Bent har været på.
    Ja det var et værre vejr de var udsat for oppe på “spillepladsen” heldigvis trådte der frivillige til for at hjælpe, ja og i Hasmark var en tornado på besøg, mon det var lidt af den de også fik besøg af. Her hos os var det mere roligt, selv om vi ikke bor langt derfra, jo vi fik da regn og noget blæst men vi har da før oplevet det der var værre og bare 4km herfra fik de kæmpe store hagl, som slog buler i bilerne. Underligt med de forskelligheder på de korte afstande.
    God idé og kalde den Rose for Per :-)
    Igår var jeg lige uden for matriklen (for første fang) en times tid, skulle lige have lidt garn og idag har jeg været et par timer i strikkecafé, så det går fint fremad.
    Fortsat god dag (den er lun idag)
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Vi har grillet flere gange siden Skt, Hans, vi tager grille igen i aften, det er så lummert, så det kan sagtens gå.
      Ja det er godt, det har regnet, så går det bedre med vandstanden. Bent er endda ved at fylde mere i. Man må helst ikke kunne se dugen, vi håber, det bliver ved at være godt. Så var I heldige, det er ikke rart med så store hagl. Ja der er stor forskel på vejret, selvom man bor tæt.
      Ja ikke, han ved det ikke en gang, altså Per.
      Godt at høre at det går fremad, så kan du rigtig få strikket.
      Ja det er lummert, så I kan godt grille.
      Knus Lisbeth

      Slet