fredag den 26. juli 2024

Billeder fra de sidste dage: roser og liljer

 Der er stille her på bloggene i sommerferien, men det forhindrer ikke mig i at tage mange billeder. Jeg har endda slettet nogle, resten får I her, måske vil nogle nyde dem.

Jeg har en del hortensier, denne er den smukkeste
Hosta June blomstrer nu, jeg havde den med fra Samsø
Indianermynte/Anisisop er blevet stor, insekterne er vilde med den
Liljer:
blandt roser
blandt stauder
blandt rhododendron

Bonbini, den fik jeg heldigvis også med fra Samsø
endnu en lilje, en af dem man får overskæg af, hvis man skal lugte til den :)))
jeg har en del valmuer i denne fine farve
Violfrøstjerne/thalictrum perfume star
Roserne står i fuld flor:
rigtig flotte

Carl Nielsen
Koko Loco
Gertrud Jekyll
Gruss an Coburg 
Gräfin Diana
Hjemmelavet rose
Jacqueline du Pré
Madame Anisette
Mia
Molineux
Synatif
Vi har også set solen, solnedgang fra d. 24.7.
Vi har været til åben have, den var flot, men der var for lidt træer og buske, mest grønsager, frugttræer og buske. Heldigvis var der andre, der var interesserede i haven.
men dette bed fristede lidt Skt. Hans urt i forskellige farver, det så godt ud.

I må have en dejlig weekend, vi har en regnvejrsdag. 





18 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth,
    Her har det været et kraftigt regnvejr i flere timer, så er det godt der er rigeligt at lave inden døre. Har du købt de forskellige roser du viser, hos Jas? Har han andre end dem som står på hans hjemmeside?
    Jeg har kun 2 liljer tilbage i skoven som sneglene ikke har spist, dem fik jeg lige bundet lidt op i dag. Din lilje bonbini er rigtig flot.
    Jeg har rigtig travlt for tiden, går ude så længe jeg overhovedet kan se og fanger snegle - uden det ser ud til at hjælpe!
    Ærgerligt at der ikke var så meget at se i den åbne have. Kan ikke huske om jeg har fortalt at vi har meldt os til en havetur til Fyn den 18/8 sammen med Silkeborg havekreds, vi kører i bus og skal besøge 3 haver, bl.a. Asperupgård og en rosenhave, det glæder jeg mig til.
    I morgen skal jeg til min søsters 75 års fødselsdag, jeg har købt en hortensia til hende, den som hedder Vanille Fraise, den tror jeg du kender, jeg synes den er så fin.
    God weekend.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja regn er der nok af, rigtigt sneglevejr, men tænker du har fået meget mere regn. Ja hvis du finder en rose, du kan lide, jeg har jo navne på mine, så kan du bare ringe og bestille dem hos ham, jeg har købt, alt hvad jeg har hos ham, han kan normalt godt skaffe dem. Ja liljen er flot, jeg er glad for, jeg fik den med. Jeg fornemmer, du har travlt, du skrev ikke sidste gang, det er ok. Nu får vi regn nok, men når du vander fodrer du jo også sneglene. Da jeg gik tur i morges, vadede jeg rundt i snegle, godt jeg ikke har en større have.
      Nej det har du ikke fortalt mig, lyder spændende, Asperupgård kender du godt, kan jeg huske. Men rosenhaven vil jeg gerne høre om, hvor ligger den? Og den sidste have hvor er det. Du kan jo ringe, hvis du har tid.
      Tillykke med din søster, så er hun jo på alder med mig. God idé med en hortensia, ja Vanilla Fraise kender jeg, dem havde jeg på Samsø.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Ja, det er veldig stille på bloggene nå, men det er jo også midt i sommerferien. Det blir sikkert mer fart i bloggene når det blir august og folk er ferdig mer ferien.
    Du har alltid så flotte liljer og roser, og nydelig hortensia. Den var veldig fin.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er der, men mon ikke det kommer tilbage til august, der er jo ikke så mange blogge længere.
      Ja den hortensia har en fin farve.
      Klem

      Slet
  3. Og god weekend til dig også - det bliver en stille en for vores vedkommende, men efter gæster siden onsdag til frokost og til nu, trænger vi til at slappe lidt af 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja når gæsterne forlader huset igen, nyder man stilheden og trænger til at slappe af. God afslapning.

      Slet
  4. Igen en fin hosta næsten uden sneglegnav, frit udplantet. June er en af dem jeg har på ønskehuskelisten. Jeg syntes dens bladfarver er så fine og den er vist ikke helt så eftertragtet af sneglene.
    Ja næste hold liljer er godt igang, og de dufter. Tilsyneladene er de ikke så eftertragtede af sneglene. Så nu skal jeg til at huske hvor navneseddelerne er, hihi. Dine er osse så fine.
    Det er først her til eftermiddag vi har fået regn. Ikke så meget, men nok til at man bliver pladdervåd af en haverunde med sneglejernet. Men så er der de hundrede stk. mindre.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Jeg tror ikke en gang, det er snegle, jeg trådte jo på dem i det tidlige forår, nu er de rykket ind. Skam du ikke fik en June, mens jeg var på Samsø, da havde jeg en del. Ja det er dejligt med liljerne, så må du finde navnesedlerne.
      Vi fik også regn her over middag.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Ja, der er blevet temmelig stille på bloggene. Forhåbentligt er det bare sommerferien, der spiller ind. Dine roser står fint. De må være tilfredse med det vand, de har fået. Sådan et bed med sankthansurt ville se frygteligt ud i vores jord. Her ville de vælte ud til alle sider.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja vi må håbe, folk vågner op efter ferien. Ja det hele gror godt med ikke for meget og ikke for lidt vand. Jeg har mange store Sankthansurt, de står rankt uden at vælte, så det er nok godt til vores jord.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja der er nok mange der ferierer nu og lige bruger så meget tid på bloggene og andet derude på det store internet :-)
    Den er også flot den hortensia. Forstår godt at det er en yndlings.
    Glæder mig til at se det hele og dufte liljerne. Det bliver lige en kort kommentar i dag. Vi har været til familietræf på Hasmark Camping hele dage og er nu godt brugte. 24 voksne/børn har hygget sig gevaldigt.
    Vi ses.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Det er ok med en kort kommentar i dag, så kan du kommentere det hele i morgen og lugte til roserne.
      Ja så bliver man lidt brugt.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Din violfrøstjerne er vel nok flot. En dejlig staude med smukke blomster og næsten endnu smukkere kuglerunde knopper. Mine vil vælte, og det er ærgerligt, for det er svært at give dem støtte, uden at det kommer til at se grimt ud.
    Flot serie rosenbilleder. Madame Anisette står rank og smuk.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja den violfrøstjerne er flot og i en anderledes farve. Jeg har to mere, Bent sætter støttepinde på, det hjælper, men ja det pynter jo ikke.
      Ja jeg er heldig med mine roser, desværre har de stråleplet.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. En fantastisk tid i din have lige nu med alle de fine liljer og roser. Man bliver helt glad af at se alle farverne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja det er dejligt her nu, roser og liljer er snart færdig, men der er heldigvis nye knopper i roserne.

      Slet
  9. Jeg har ikke megen tid til bloggen lige nu, men det ser godt ud hos dig. Uanset hvad man ser i andres haver kan man altid finde et eller andet der inspirerer, og Sankthansurt bliver jo snart aktuel med deres fine blomster. Din indianermynte har en smuk farve og den er jo lige så fristende for insekterne.
    Jeg kan godt smile af dine duftende liljer der giver overskæg!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Nej det er ikke nu, vi har tid til at blogge, jeg gør det alligevel, lige nu er solen skarp, så skal man blive inde, fordi den er farlig. Det gør jeg så. Jeg har tænkt på at finde flere anderledes Sankthansurt, nu må vi se. Ja indianermynten er smuk og meget stor.
      Ja nu holder jeg mig lidt væk fra liljerne, det er svært at få overskægget af igen :)
      Knus

      Slet