mandag den 18. december 2023

Så er der gået et år

 siden jeg faldt på P-pladsen ved brugsen i Tranebjerg. Jeg nåede lige hjem, inden jeg ikke kunne gå ret langt og ikke kunne rejse mig fra stolen. Her kommer lidt billeder fra Samsø og haven:

Inden faldet havde jeg taget lidt billeder af haven og det skønne landskab
af rhodoknopper i solen, i år er der kun knopper i de løvfældende, håber det bliver bedre i 2025
uden for haven går en sti igennem fru Jensens skov, nu er det nogle andre, som ejer den
Men lige der med sol og sne fik jeg et smukt billede. Mange fra Langemark benytter stien også de nye ejere.  
En af de sidste solnedgange fra Samsø
Jeg gennemgik billederne fra de sidste dage i december
her er Bent ved at flytte stenen, der stammer fra mit barndomshjem, den skulle med os
og et enkelt billede fra ørkenbedet
den 21. december 2022 tog vi til Hellerupvej for at holde vores første jul på Fyn
den dag tog jeg disse billeder af haven

Der var ikke nogle planter den gang, kun store træer

heller ikke her ud til vejen var der så meget som tænkt på at plante noget, men det skulle ændre sig, mere om det næste år, hvor jeg vil vise før og efterbilleder.
I dag så jeg egernet løbe ind under trappen her, jeg var lige ved at tro, at den ville op, men den gemte sig under trappen og løb videre i haven bagefter.
Bent har fået en kikkert i fødselsdagsgave, så han kan holde øje med rovfuglene,
desværre kommer der ikke så mange for tiden, så han får den ikke brugt så meget.
Billedet her er af Hellerup Kirke taget for et år siden, da vi var her i julen

Nu vil jeg ønske jer godt solhverv, på torsdag snur solen, dejligt. Jeg vender tilbage på fredag og ønsker jer god jul. 

Dette er en hilsen til Karen R. nu dufter den vilde orkidé.



18 kommentarer:

  1. Ja, det har skjedd mye hos deg på et år. Det var da en stor stein dere hadde med dere :)
    Jeg så en rovfugl når jeg var på besøk hos min sønn på lørdag. Jeg tror det var en ravn. Med en sånn kikkert kan en jo få sett de på nært hold. Får håpe at dere får sett noen rovfugler fremover.
    Så nydelig orkide hos deg, og den har jeg også, men min er avblomstret.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja der er sket meget, heldigvis er alt gået godt. Ja det var en stor sten, som stammer fra mit barndomshjem. Ja Bent ynder meget at finde rovfugle herovre, vi har mange ravne. Min orkidé blomstrer for anden gang.
      Klem

      Slet
  2. Kan godt huske dit fald. Det var jo lige på det mest upraktiske tidspunkt, inden I skulle flytte. Men I klarede det , og har nået en fantastisk masse.
    Sikke en lækker kikkert Bent har fået. Men det er jo osse en god fugleudsigts plads I har nu.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det var ikke godt med det fald, heldigvis klarede vi det hele alligevel.
      Ja det er en god kikkert, så nu kan vi rigtigt sidde og nyde det og finde rovfugle.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Fall er skumle saker. Blir lengre ned til marken, jo eldre man blir, pleier jeg å si. Selv klarte å slå albuen ut av ledd, og det tok drøye 6 måneder før høyrearmen var nogenlunde brukbar igjen.
    Fine bilder med sol og snø. Ja, nå snur sola!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Villrose
      Ja det er ikke rart at falde, man falder hårdere med alderen. Det tager længere tid at komme over det, jo ældre man bliver. Mit brækkede håndled er heller ikke helt i orden endnu.
      Tak - ja det bliver dejligt, når solen snur.

      Slet
  4. Hej Lisbeth!!
    Dejligt tilbageblik du har samlet sammen 😀
    Jeg nyder rigtig meget dine billeder men har også stor glæde af ,at læse alle kommentarerne. Dem du skriver ved billederne og de personer der kommenterer til dit indlæg.
    Det giver lige " prikken over i 'et " 🥰 ja,jeg føler næsten jeg kender dig!!!
    Jeg glæder mig til min orkide springer ud og spreder duft.
    Jeg fik min sidst i januar på min 75 års fødselsdag og måske når den i blomst til min fødselsdag. Tak for billedet.
    Glade hilsener fra Karen R

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karen
      Tak skal du have, det glæder mig at høre, at du følger med i det hele også kommentarerne, det er dejligt at vide, at nogle kan lide min blog. Ja nu kender vi da også hinanden lidt. Men du bor vist i Nordjylland, så vi kommer vel ikke lige til at mødes. Du er dog velkommen til at se haven, hvis du kommer på disse kanter til sommer, når der igen er noget at se.
      Din og min orkide er ca. lige gamle, og det er vi også :) du er lige godt et år ældre end mig.
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Glædelig jul til jer.
    Nyder at læse dine små hverdags betragtninger.
    Hilsen Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde Gitte
      Jeg nyder at nogle har lyst til at læse med.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hvis der er nogen, der har grund til at se tilbage på året, der er gået, må det bestemt være dig. Uheld kommer altid ubelejligt, og det må man sige også gælder dit fald for et år siden. Alligevel fik I flyttet og er kommet rigtig langt både inde og uge. Godt gået!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Tak ja der er meget at se tilbage på, men jeg kunne godt have undværet faldet eller faldene. Bent har klaret alle opgaverne fantastisk. Jeg prøver at holde mig gående :) I dag har jeg gået 10.000 skridt.

      Slet
  7. Jeg tænker at det var en dårlig dag at falde på, netop da I skulle flytte, men der er jo ingen gode dage til den slags ulykker i det hele taget. Et år er gået og meget er nået og du er stadig i fuld gang, det kan man da godt fejre! Det er dejlige billeder fra Samsø, men jeg er sikker på der kommer mange dejlige fotos fra Fyn også. I to har jo nået så meget her det første år, og har vist også haft tid til at slå rod. Tillykke med det og rigtig godt solhverv!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja alle tre dage var dårlige at falde på, men værst var det, at jeg brækkede hånden. Ja vi fejrer det hele, og næste år kommer der flere dejlige fotos her fra Fyn. Vi føler, vi har slået rod ja. Tak for det og i lige måde.
      Knus

      Slet
  8. Der er ikke noget bedre end før og efter billeder. Så kan vi rigtig nyde hvor meget der er sket. Nu har du jo både alt det vemodige ved at sige farvel til den gamle matrikel men også alt det glædelige ved den nye. Sikke meget I har oplevet på et år!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja før og efter billeder er gode at have. Der kommer flere af dem. Det var vemodigt at sige farvel til det gamle, især fordi jeg ikke nåede en rigtig afsked. Ja der er sket meget på et år.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Tænk at det allerede er 2. Jul I kan fejre på Fyn og på trods af dit uheld fik I alligevel det hele pakket sammen og fik flyttet det hele. Det er jo noget af et arbejde at flyttet nærmest et helt liv. Jo Bent han hang i :-) det var jo nok ham der trak det tungeste læs. Du var jo nærmest ukampdygtig i den periode, men det hele gik jo alligevel.
    Det er godt nok noget af et kiggeapperat Bent har fået. Kan der monteres et kamera på den? Der kommer han da nok til at bruge en del tid, men på denne tid af året har han jo nok tiden til det :-)
    Ja det bliver dejligt at vi går mod lysere tider lige om lidt. Nu skal vi så lige have et stormvejr til at fejre det med, godt det så ikke lige er frost og sne.
    God nat herfra
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er underligt at tænke på, men der var nu ikke meget i huset sidste år til jul, som så også blev fejret hos Per og Signe, som var dejligt tæt på. Heldigvis hjalp drengene flittigt til, så han var ikke helt alene om det, men der var ikke meget hjælp fra mig, nok mere til ulejlighed efter jeg havde brækket håndleddet.
      Ja kikkerten er fin, men for mig lidt skuffende - for så meget er der ikke at se i øjeblikket, men forhåbentlig kommer det. Lige nu har han masser af tid, han er underdrejet af en voldsom forkølelse og er ved at hoste lungerne op, godt vi skal være alene jule aften.
      Den storm kunne vi godt have undværet, men sådan skulle det ikke være, men snestorm bliver det heldigvis ikke.
      God dag til dig
      Knus Lisbeth

      Slet