fredag den 22. december 2023

"Pia" og solskinsbilleder

 Dejligt ikke at bo på en ø. Vi bor højt og har ingen vandproblemer, vi kan også få besøg uden vi skal have børn og børnebørn på besøg i flere dage, hvilket nok kan være ret belastende for familielivet, når bedsterne er lidt gamle. Vi glæder os over, at vi forhåbentlig kan mødes alle 11 her på matriklen 2. juledag.

her har vi kun problemer med åerne som også er 
ret fyldt med vand
heldigvis skinner solen også
ind i mellem.
Onsdag skinnede den ind i vores have, jeg tog billeder, det kan da altid opmuntre lidt.





vand i haven og solskin giver nu noget ekstra til billederne.
så er der ved at være blomster i cyklamen
hønsebenstræ
og se her, de første crocus er på vej op, de blev plantet her i efteråret
Den hvide peberbusk er også godt på vej, den fik jeg af Marie og Søren

Det var, hvad jeg kunne vise ude fra.
På grund af stormen er vi gået ind:
Dejligt med en stor vindueskarm, hvor der kan stå nogle blomster. Dekorationen på spisebordet har jeg købt mig til.
Vi sidder ofte i vores stole i udestuen og kigger på fuglene, der er livlig aktivitet ved maden
Da vi skal være alene juleaften er dette vores juletræ, julekugler på en birkegren fra haven, og et par kunstige blomster fra Netto
Heldigvis er nissen kommet på besøg, for børnebørnene skal have gaver 2. juledag. De får så mange juleaften, så det er godt at fordele det lidt.

Nu vil jeg ønske mine følgere/læsere en rigtig glædelig jul. Om ikke før så ses vi næste år 2024.
Jeg forventer ingen kommentarer, I har nok travlt med at jule. Men jeg bliver glad, hvis nogle af jer får tid til at læse indlægget. 




14 kommentarer:

  1. Så deilig det er å se blomstrende cyclamen og crocus på vei opp. Dere får våren så tidlig, og det skulle jeg ønsne at jeg også fikk her. Men sånn er det ikke, og jeg får hygge meg med snø og hvit jul. Vi kan ikke få alt :)
    Ja, en kan bli sliten av å ha barnebarn på besøk. De har så mye energi, og det har ikke vi mer :)
    Selvfølgelig har jeg tid til å lese og kommentere, Lisbeth.
    God jul til deg og din familie!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja våren kommer lidt tidligere hos os, men nu har vi ikke sne mere, så må du hygge dig med den.
      Vi nyder børnebørnenes besøg både når de kommer og når de rejser igen ;)
      Dejligt at du har tid til at læse og kommentere, du er altid sikker.
      Klem

      Slet
  2. Jamen en lille julehilsen kan der altid presses ind. Gode solskinsbilleder fra haven, hvor søen sandelig ikke mangler vand. Det ender med det vådeste år i mands minde, så vi slår stadig rekorder! Dit billede fra enden af haven og op mod huset viser bedst hvor meget I har lavet i dette første lille år på Fyn. Godt skuldret! Nu starter snart et nyt år, men visse planter er allerede på vej. Håber virkelig I får en dejlig jul og et godt nyt haveår!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Det er jeg glad for. Nej nu mangler der ikke vand i søen. Og dog har vi jo ikke fået så meget vand, men åløbene er godt fyldte. Ja det er rigtigt, man ser bedst fra den ende, hvad vi lavet i sommer, det er jo mest dernede, der er sket noget. Ja skønt med et nyt år og planter på vej. Tak for det og i lige måde til jer. Mon ikke vi ses i det nye år.
      Knus

      Slet
  3. Hej Lisbeth,
    Det var en slem storm, en knækket flagstang et stort vindue på terrassen som blev smadret og 2 store grantræer i skoven som er væltet, heldigvis er der ikke sket noget alvorligt med rhodoerne, men jeg bor jo også højt så jeg skal heller ikke frygte oversvømmelse.
    Et dejligt kig fra haven i solskinsvejr og mod huset og dejligt med vandet i søen som giver flotte spejlninger.
    Vi har lige været ude og hente juletræ, fæl selv, det er hyggeligt, men hold op hvor er det koldt. Ellers bliver der for alvor julehygget med lækker julemad og julefrokost. Juleafslutning på arbejde hvor vi spiser sammen og får julegaver, det er rigtig hyggeligt.
    Købte løg hos Blomsterverden som kom i går og de er plantet, det nåede jeg inden stormen, gode tilbud på kejserkroner og påskeliljer. Så er vi på den anden side af den korteste dag og de første forårstegn er ikke langt væk.
    Jeg vil ønske jer en Rigtig Glædelig Jul samt et Godt Nytår med tak for mange gode indlæg og billeder i årets løb.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det var en slem storm, som den da kunne larme. Her lavede den ikke nogen ravage, du ligger nok mere udsat, heldigvis ligger du også højt, men ikke godt med,2 knækkede grantræer og en knækket flagstang.
      Hyggeligt med hent selv juletræ, vi springer over, vi vil ikke have juletræ, når vi skal sidde alene. Det lyder rart med julefrokost og julegaver til julafslutningen.
      Måske skal jeg kigge på Blomsterverden og se, hvad de har.
      Du må også have en god jul og et godt nytår.
      KH Lisbeth

      Slet
  4. Nej, selvom Fyn også er en ø, er den meget anderledes end Samsø. Det var godt at se, at pebertræet er ved at springe ud. Hvis vi skulle holde jul alene, tror jeg, at jeg ville købe et lille grantræ på rod. Det har jeg holdt meget af, siden jeg oplevede et som lille pige. Det er utroligt, hvordan den slags erindringer bliver hængende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er noget anderledes her end på Samsø, her kan vi nøjes med en bro, men det lader også til at kunne blive et problem.
      Pebertræet har det heldigvis fint, det var lidt større end det andet jeg fik af jer, det overlevede ikke tørken.
      Tanken om at købe et lille træ har jeg også tænkt på, Bent og jeg må lige drøfte, om vi har plads og om han er enig. Barndommens oplevelser kommer tættere på jo ældre, vi bliver.

      Slet
  5. Dejligt at se solen skinne i haven. Man bliver vildt glad at se de første skud på forårsblomsterne. Så ved vi at foråret er på vej. En god jul til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Det kan vi lide på denne årstid. Ja både sol og de første skud.
      Rigtig god jul til jer med.

      Slet
  6. Ja det har været noget af et blæsevejr. Vi var til bisættelse i Jylland, og sad lidt på nåle. Vi skulle jo gerne kunne komme hjem igen. Men det gik fint, vi nåede over ved 18 tiden som planlagt.
    Sol er så velkommen, det lysner så dejligt, meen jeg opdagede lige et par edderkoppespind der har undgået kosten. Solen afslører, hihi.
    Det er tidligt krokus er på vej, især når de er nylagt.. Bare resten af vinteren arter sig nogenlunde.
    I må have en rigtig glædelig jul..
    mange hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det man sige, ikke sjovt at skulle over broen på sådan en stormende dag, godt I nåede hjem til tiden, det har nok været svært at holde bilen.
      Ja det er nemmere at få øje på edderkoppespind, når solen skinner.
      Jeg blev også overrasket over at se krokus allerede. Vi krydser fingre for, at vinteren arter sig, men vi skal nok ikke være for sikre.
      Også glædelig jul til dig og Hans.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Dejlige solskinsbilleder samt livsbekræftende billeder der viser, at foråret ikke er så langt borte.
    Glædelig jul til dig og dine!
    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja solskinsbilleder er nu det bedste, og at se forårstegn til jul er også dejlig.
      Tak i lige måde.
      Hilsen Lisbeth

      Slet