lørdag den 19. juni 2021

Tiden den går og sommeren og tørken er over os

 Måske får vi regn, vi ved det ikke, men ingen af os tør vist tro på det, før vi ser det. 

Jeg har familien på besøg, så går tiden også hurtigt, derfor er jeg lettere forsinket, men jeg har et par billeder, I skal se, for der er sprunget både roser og pæoner ud. Det går stadig lidt langsomt, men det er fint, at de kommer lidt af gangen.

Her kommer billeder som perler på en snor, og jeg har allerede nye billeder klar til mandagsindlægget

A shropshire lad
A whiter shade of pale blev beskåret en del, så den er ikke så høj og fyldig, som den plejer at være, jeg tænker, det kommer.
Barock er derimod ret så fyldig
Cressida klarer sig også fint
Desdemona i pergolaen, her er ikke mange i blomst endnu, men der er mange knopper
Giscard d´ estaing i knop 
og i blomst
Jayne Austin er lige udenfor på terrassen
Odyssey er også sprunget ud
Pæonerne er i gang:

Do Tell
også her, det er en af de tidligt blomstrende
Jan van Leeuwen
Rhododendron er også i blomst endnu:

R. Govenianum en azaleadendron med den skønneste duft
R. Späthlese er for nylig sprunget ud, den er så heldig at have besøg af en bi
Flere motiver fra haven:
Allium i stenbedet
Deutzia Mont Rose
R. Alexis i baggrunden fyrrestammen i solen sammen med tulipantræet
på billedet her har vi tulipantræet og fyrretræet, de står lidt tæt, måske skal vi ofre fyrretræet, det ville give meget lys i haven, men det er en stor opgave at gå i gang med, det må vi lige overveje. 

Bedet ved  bassinet 
også her. Rosenskovmærker i baggrunden, foran en staudeclematis og til højre rosen Martha, den blomstrer og dufter helt fantastisk nu.
R. bureavii med nye skud
Her er det R. Silbervelours flankeret af valmuern Pattys Plum
Til slut ørkenbedet, i baggrunden lyser morgensolen på marken.
Så nåede jeg det alligevel i dag, rigtig god dag med regn i morgen og sov godt. 



20 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Jeg føler med deg angående tørken. Det er fryktelig når det ikke kommer noe regn. Her regner det litt hver dag for tiden. Dine roser er så fine :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak ja det er ikke godt med tørken, de lover regn i dag, vi får se. I er heldige, der er tørke mange steder i Danmark i øjeblikket.
      Klem

      Slet
  2. Dine pæoner er vel nok smukke - så enkle i blomsterne.
    Og så bemærker jeg naturligvis din flotte og frodige rosenskovmærke.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja jeg er glad for alle pæonerne, men de enkeltblomstrende er noget særligt.
      Måtte lige vise dig rosenskovmærkerne, du må have nogle med hjem.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Good morning dear Lisbeth,
    Lovely to see your roses making a start. I love your peonie's. I wish they liked to grow in my garden but they don't. Your garden looks beautiful everywhere!!! I hope you get some rain soon but not in a amount that we've had. It distroyed a lot in my garden.
    Have a wonderful sunday.

    SvarSlet
  4. Good morning dear Marijke
    Yes now the roses are making a start. I am happy for my peonies, sorry they won´t grow in your garden. I hope for silent rain very soon, we will see.
    Same to you

    SvarSlet
  5. Sikke en perlerække! Tja, et fyrretræ tager meget lys, og det pynter ikke på det at stå trængt, så det kunne godt tyde på, at der er et nyt, lille job til Bent😏

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det gør det, de må vist væk, måske bliver det for stort et job for Bent, den er godt nok høj. Ellers må vi have en proff. til at hjælpe. Det er svært ikke at ødelægge nogle rhodoer.

      Slet
  6. Ja, det er det samme her - vi er helt oppe i det røde felt rent tørkemæssigt, men dine roser og pæoner ser ikke ud til at være mærket af klimaet. Hvor ser de godt ud! Nu glæder jeg mig til snart at se det hele i levende live!
    I dag skulle der komme torden og lidt vand fra oven, hvis vi er heldige, så håber jeg bare du er med på regn-holdet. Familiebesøg er måske sjovere når man kan være ude, men lidt regn tager vi ikke skade af:)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er godt at få noget vand nu, jeg håber, det rækker til jer også, vi fik torden og lyn og 13 mm, det var dejligt.
      Heldigvis er det gået godt med familiebesøget, selvom vi ikke kunne være ude.
      Du kan roligt glæde dig til at se det hele, især her efter regnen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Phyyy,, morgen og lidt luft. De siger der er skybrud i Sønderjylland? Det ender nok med jyderne og fynboerne snupper alt regnen og vi som sædvandlig ikke får andet en to dråber. Vi har fået 2mm i hele juni. Og både fredag og lørdag var den over 33 grader midt på dagen.
    Hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det har været meget varmt også her, men meget værre hos jer. Vi fik 13 mm i formiddag, det var skønt. Jeg håber, at I også får noget regn. Vi har ikke fået noget før i juni - ikke før i dag.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth,
    Sikke dejlige dine pæoner ser ud og roserne ser også smukke ud, det ligner ikke at de mangler vand.
    Her har det regnet godt de sidste par timer, det er skønt, vi manglede vand vi har dog fået 3 mm de sidste par dage og i går var det køligt og overskyet.
    Jeg har ikke vandet i haven så alting har hængt pga varmen, det varmeste var torsdag med 29 grader.
    Håber du har nydt familie besøget. Fortsat god søndag.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
  9. Hej Inge Dorte
    Ja der er mange skønne blomster nu. Sjællænderne har været mere plaget af varme og tørke, nu har vi heldigvis også fået lidt vand, det er ikke godt med den tørke.
    Jeg har nydt besøget ja. De små sidder og ser tegnefilm nu.
    Tak i lige måde
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  10. Vi har fået tre mmm vand i dag. Ikke nok, men der kommer vist en del mere i morgen - det håber jeg, men holddafast, hvor tingene gror for tiden!
    Mine roser er også ved at være rigtig flotte, mange af dem.

    SvarSlet
  11. Hej Ellen
    Jeg tænkte nok, at I blev snydt hos jer, jeg håber, der kommer en del hos jer i morgen. Ja det går rigtig hurtigt. Jeg håber, du viser dine roser.

    SvarSlet
  12. Ej Lisbeth
    Jeg har ikke glemt dig :-) men jeg har været til fødselsdag i Århus idag. Det pissede ned næsten hele vejen så jeg var spændt på hvormeget der var i måleren, 15mm blev det til.
    Skønne roser, der bliver lidt at nyde i næste uge, måske der også stadig er lidt Rhodoer i blomst, ellers er der helt sikkert en masse smuk nyvækst.
    Min Do Tell har kun en blomst i år, nå men så må jeg nøjes.
    Ørkenbedet ser bare så smukt ud.
    Min niece som vi besøgte idag bor kun et stenkast fra både ARoS, Den gamle by og Botanisk Have, så gåturen efter frokost (det var blevet sol og tørvejr) gik selvfølgelig til Botanisk Have hvor jeg ikke har været før. Jeg kom til at “låne” et par staude stiklinger i deres udendørs have, så må jeg se om jeg kan få rødder på dem.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
  13. Hej Anne
    Det er jeg da glad for. Det var noget af et regnvejr, der kom over os, vi fik 14 mm og torden.
    Ja der er masser at nyde i næste uge og nogle få rhodoer i blomst, andre med flot nyvækst.
    Der er lidt flere blomster på min Do Tell.
    Der er meget spændende af se i Botanisk Have, så må vi se, om du får noget ud af stiklingerne.
    Tak i lige måde
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  14. Det er en meget smuk billedserie. Pæonerne indtager førstepladsen.
    Det er en ualmindelig frodig oase, der ligger i ørknen.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  15. Tak Elna
    Ja der er meget lige nu, pæonerne er bare så fine, du har ret i, at det er en frodig oase i ørkenen :)
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet