mandag den 3. august 2020

To haver på en tur

Ganske vist er billetpriserne blevet meget billige for os øboere, men tiden går jo alligevel, når man rykker en dag ud af kalenderen, derfor slog vi to fluer med et smæk, eller rettere vi så to haver på en tur.
Vi startede i Trige hos frk. Anemone
Her kommer billeder fra deres skønne have:
 Der er altid fine blomster i Ulla og Mr. M´s have, denne gang var det mest clematis

 og hortensia, der var i blomst

 der var også lidt liljer, og rigtig mange smukke georginer i krukker
 dem tog jeg ikke så mange billeder af, men du kan se dem her
Phloxene var også flotte.
Nu tog vi alle videre til Ebeltoft, hvor Lisbeth og Bent ventede på os i Byhaven i Ebeltoft. Det er lidt sjovt, at vi har samme fornavne :)))
På en brostensbelagt gade i Ebletoft ligger Lisbeth og Bents hus og have:
Høneballe Bent tog billeder :)
 Vi går ind gennem vognporten, som bliver låst efter os, ellers kommer turisterne ind og kigger til dem. Også i Ebeltoft er der mange turister, det er ikke kun ved Vesterhavet og på øerne.
 Dejlig gårdhavemiljø
 her sad vi og spiste frokost og drak kaffe med de fineste guldkager til, desværre fik vi ingen billeder af dem, men jeg så, at Ulla tog et billede, måske kommer det på hendes blog.

 klokken 12 spillede klokkespillet i kirken: Når jeg ser de bøgelyse øer, det lød smukt. Hver 4. time om dagen lyder klokkespillet, Bent og Lisbeth nyder det hver gang, det hører med hos dem.
 jeg beundrede denne krukke med mosser og små husløg
 kaffehuset set ude fra
 og indefra, mon ikke man kan blive forfalden til at  tage sin middagssøvn der.
 her ses den tilbageblevne stamme fra Magnoliaen, der blev fældet i foråret, den var ved at skyde igen, men det får den ikke lov til.
 endnu en gang gårdmiljøet
 bispehue som bunddække og buskpotentil til venstre
 den gule væg, som I kan læse om i Lisbeths sidst indlæg
 her er havehuset set udefra, det er flot med den gyldne væg.
 der er godt for insekter, mon ikke det er derfor, der er en brændestabel
 Egebladet hortensia, den dufter skønt og er slet ikke som min.
 her går vi op i terrænet
 der er meget at se på og tale om
 ja snakken gik lystigt, men det er jo ikke noget nyt, hyggeligt var det.
Nærbillede af  deres Quercifolia med duft, den har enkelte blomster
her er blomsten på min til sammenligning. Min hedder quercifolia Burgundy og har dobbelte blomster. Egentlig er de ret forskellige.
Tak for en dejlig dag i går til Lisbeth og Bent, Ulla og Mr. M. Det var spændende at se haverne, noget ganske andet end vores store have. Endnu har vi det fint med vores store have, og vi nyder at have naturen lige omkring os. Vi kunne slet ikke klare at bo så tæt på andre huse. Det er spændende at se, hvor meget man kan få ind i en lille have og vi nød samværet og fortællingerne om Byhaven. Belægningerne og beplantningen er meget flot, desværre tog Bent ikke billeder af belægningen, det var synd. Måske kunne et af dine ugentlig indlæg handle om det Lisbeth?  Jeg kan fortælle, at der går lige så lang tid med at gå rundt i en lille have, som der gør i vores store have, snakken går jo lystigt.
Rigtig god mandag til jer derude i sommerlandet.

24 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Så fine bilder fra de to hagene! Jeg kjenner jo begge bloggene, men det er alltid spennende å se bilder som hageeierene ikke har tatt selv :)
    De er flotte hager begge to!
    Klem

    SvarSlet
  2. Hej Marit
    Ja du følger med på begge blogge, det er sjovt at se andre billeder end dem haveejerne selv har taget.
    De er bestemt flotte begge to.
    Klem

    SvarSlet
  3. Hej Lisbeth
    Så blomstrende, der er hos Ulla og Mr. M. Flot, flot.
    Vi har det jo anderledes grønt, men så fik I da set to forskellige haver.
    Selv tak for besøget til jer begge. Guldkagerne skulle jo passe til guldvæggen i havehuset, hvis vi blev nødt til at spise derinde. Heldigvis kunne vi sidde ude :-)
    Ja, der var nok at snakke om. Og hvor er det pudsigt med de egebladede, der er så forskellige. Jeg ved ikke, hvilken sort min er. Måske det bare er arten uden sortsnavn??? De er godt nok forskellige på billederne...
    Jeg må prøve at huske det med belægningerne.
    Men ellers tak for de pæne ord og fine billeder, som Bent tog. Det er utroligt, som gæster er i stand til at finde vinkler og motiver, som vi ikke selv ser.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
  4. Hej Lisbeth
    Ja der var mange blomster i Ullas have. Jeres var meget anderledes, men bestemt også flot, desuden er det jo et kæmpe arbejde for jer at få det, som I vil have det, når alt skal flyttes og jord tages ud og ind. Det var virkeligt spændende at se, det er ting, som vi ikke tænker over. Ja heldigvis kunne vi sidde ude, guldkagerne var bare så lækre.
    Der findes åbenbart mange forskellige egebladede. For ti år siden købte vi en enkeltblomstrende og en dobbeltblomstrende, kun den sidste holdt i haven, den anden gik ud.
    Jeg tænker det med belægningerne kan blive en sjov historie, det var i hvert fald spændende at høre Bent fortælle om det.
    Sådan er det bare, vi ser alle noget forskelligt. Hvis jeg selv havde taget billederne, var det sikkert også blevet nogle helt andre billeder. For Bent og jeg ser slet ikke det samme. Vi er alle heldigvis forskellige. Jeg elsker selv at gå rundt og kigge og ikke snakke så meget, andre snakker og kigger samtidig :)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  5. Det er meget smukke haver - og så spændende, når du deler dine oplevelser fra havebesøg. Jeg holder selv så meget af tage rundt og kigge og komme hjem med idéer til min egen have. I dag har jeg på min blog et spørgsmål om hortensiafarver, som jeg håber, du kan lære mig lidt om :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det er spændende med havebesøg, der er bare langt til de fleste for os, så det sker ikke så tit. Jeg skal nok kigge ind på din blog, så må vi se, om jeg er klogere end dig, det er ikke sikkert :)

      Slet
  6. Det var to meget skønne besøg I der var på. Jeg er imponeret over de flotte clematis hos Ulla og Mr. M, hos mig bliver det noget pisten noget.
    Lisbeths byhave ser også fantastisk ud. Kunsten i den lille have er begrænsning, og det ser ud til Lisbeth og husbond har helt styr på det. Meget flot og indbydende.
    Tak fordi vi måtte kigge med over begge havelåger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Ja det var det bestemt. Ulla og Mr. M har altid fine clematis, men også de har alligevel haft lidt uheld med deres.
      Det er en stor kunst at begrænse sig i en lille have, det har de fuldt styr på. Man skal være noget mere ordentlig i sådan en lille have, og det er de jo.
      Selv tak

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Alletiders med sådan en besøgsrunde. Flotte haver på hver ders måde!
    Morsomt også at se haverne gennem Bents kamera - det er det samme men så alligevel ikke:)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var rigtig godt med to besøg på en tur. Begge haver er flotte.
      Ja vi ser ikke det samme, det havde sikkert været helt andre billeder, hvis jeg havde taget dem, jeg har kun taget dem i Ullas have.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. To vidt forskellige og meget skønne haver.
    Der er faktisk en artikel om Æbeltofthaven i Havebladet i denne måned. Men egentlig er jeres billeder bedre.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er meget forskellige haver.
      Jeg ved, at artiklen fra Byhaven var i havebladet, det var også meningen, at jeg skulle se den, men det glemte vi. Tak for ros til billederne.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Det var to vidt forskellige haver, I besøgte; men begge steder er der virkelig styr på tingene og stor haveglæde. Det var smart at lade Bent om at tage billeder. Så kunne du koncentrere dig om at suge til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja meget forskellige haver med styr på tingene, det er hyggeligt at mødes med nogle, der har stor haveglæde.
      Når jeg har Bent med på tur, tager han som regel billederne, han har bedre kameraer end jeg har, så kan jeg nemlig suge til mig, det gjorde jeg i høj grad.

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Et par dejlige havebesøg og flotte billeder Bent har taget. Det er godt nok nogle flotte clematis hos Ulla og Mr. M, ja og alt det andet ser også bare godt ud
    Det er da også noget af en lille perle i Ebeltoft. Tænker at haven ikke er kæmpe stor når det er en byhaver, men der er godt nok en masse flotte indslag i haven. Den egebladede er så fin men din med de mørke blade er nok en anelse finere.
    Ja haver er forskellige og det er jo charmen ved at komme lidt omkring, og se forskellighederne og hvordan idéerne til at skabe en have er utrolig forskellige, og der kan jo tit komme noget inspiration med hjem.
    Ja det er godt nok billigt at komme til og fra Samsø i øjeblikket, man kunne jo gå hen og blive fristet :-)
    Imorgen skal vi til Brande og se Yvonne og Kents nye hus, det bliver spændende at se haven. Den var jo groet noget sammen da vi var forbi der i foråret.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var skønt at se nogle andre haver. Ulla og Malcolm er super til clematis, det var lige det rigtige tidspunkt vi vi var der.
      Nej haven i Ebeltoft er kun 300 m2 incl. hus, så der er ikke meget plads, men det tænker man ikke over, når man går der.
      De egebladede er faktisk meget forskellige, min dufter heller ikke i blomsterne.
      Ja det er meget billigt, det må du tænke over, men du kan jo snart haven udenad ;)
      Det bliver spændende at se Yvonne og Kents nye hus og ikke mindst haven, håber de er faldet godt til der.
      Tak i lige måde og god tur
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Your garden, your house and everything about it looks absolutely wonderful - a veritable little paradise. Lots of work I am sure, but the results are impressive.

    SvarSlet
  12. Thank you David, I love my little paradise :) even if there are a lot of work to do in it.

    SvarSlet
  13. Tak for sidst, det var en rigtig hyggelig dag og tak for linket til min blog. Det gik jo lidt stærkt med besøget her hos os, men en anden gang må I sætte mere tid af. Byhaven i Ebeltoft var virkelig fin, jeg var så imponeret over kompositionen af de forskellige haverum og hvordan de fik bragt farverne så fint sammen. Og så var der utallige træer og virkelig mange planter når man så efter. Bent har taget rigtig fine billeder der viser det hele godt.
    Jeg skal nok vise guldkagerne :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Ulla - ja det var hyggeligt.
      Heldigvis har vi jo været flere gange hos jer, men jeg kunne nu godt have taget flere billeder, jeg var lidt længe om at komme i gang. Vi ser om, der bliver mere tid en anden gang, det er ikke nemt, når man er afhængig af færger og små sorte hunde :)
      Det var meget imponerende med det hele i Byhaven, meget arbejde har der også været i det, spændende at se, hvordan man også kan lave have.
      Det er rigtig godt med guldkagerne, de smagte fantastisk.
      Knus

      Slet
  14. To udsøgte haver I valgte at besøge! Tak fordi vi kom med på turen. Imponerende clematis hos Ulla og Malcolm! Byhaven i Ebeltoft er så gennemtænkt og fyldt med lækre detaljer - håber, jeg engang får lejlighed til at se den.

    SvarSlet
  15. Hej Aase
    Ja vi enedes om en fælles tur til Ebeltoft, men først skulle vi omkring Trige og se deres, den kender vi bedre. Der er mange lækre detaljer i Byhaven og gennemtænkt er det bestemt. Det var en fornøjelse at se det, du må møde op en gang, når de har åben have.

    SvarSlet
  16. Hei Lisbeth.
    Takk for to fine hagevandringer, og takk til Bent for fine bilder!!
    De gir et fint inntrykk av hagene:-)
    Ha det godt/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Selv tak - hyggeligt du gik med. Jeg hilser Bent :)
      Tak i lige måde

      Slet