tirsdag den 18. december 2018

Gråt i gråt

er det desværre hele tiden, i dag er det også tåget, jeg tog alligevel lidt billeder i går, for roserne kan jo endnu.

Charles Austin fra forskellige vinkler. Jeg er glad for at den har remonteret i år, det har knebet de andre år. Sidste år anskaffede jeg mig tre mere, det lærte åbenbart de gamle, at de skulle genblomstre.
 midt i et af bedene står en palmekål, jeg købte den i Netto i foråret, den er rigtig flot.

påskeklokkerne er stadig godt på vej
 Cyklamen har sået sig selv flittigt
 Træpæonen fra Ole Larsen har stadig en grøn gren
i det andet træpæonbed har jeg plantet en rhododendron, så er der lidt stedsegrønt i det bed.
P. delavayi har i øvrigt flotte lilla stængler
 Cryptomeria japonica christata (Hanekamskryptomeria) er groet ret godt, siden Bent beskar, så der kom mere lys til den.
 Fyrrebusken er hundene glade for
 Californisk kæmpefyr står flot igen efter angrebet af påskeøsten, der gav den brune nåle.
Vandgranens stamme er flot, netop derfor jeg anskaffede mig det træ, det er vokset meget siden.

Lidt flere roser:
 Astrid Lindgren
 Buttercup
 Hansestadt Rostock
 Lady of Shalott
 Persian Mystery har en enkelt knop, der er sprunget ud
Til slut Helenium, jeg købte den i eftersommeren i Netto, der er stadig lidt blomster i.
Hav det nu godt, jeg vender tilbage igen senest 21.12. for at ønske glædelig jul, for så er det solhverv, det har vi ventet på længe. 

16 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Ja, det var noget af en grå dag.
    Morsomt med din palmegrønkål - hvordan smager den?
    Ja, det er nogen stille dage nu før fejringen på fredag.

    Hyg dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det må man sige, gråt i gråt.
      Jeg har ikke smagt palmekålen, må jeg tilstå, så jeg ved det ikke.
      Der bliver nok stille nogle dage nu på bloggene, julen må jo fejres, men først fejrer vi solhverv.
      Tak i lige måde

      Slet
    2. Jeg har smagt palmekål. Det var noget totalt sejt stads. Men det kan måske tilberedes bedre - det var ellers på en fin restaurant.
      Til gengæld kunne jeg godt tænke mig at plante nogen ud i bedene næste år. Din ser vældig flot ud.

      Slet
  2. Kære Lisbeth
    Det har bestemt været en ualmindelig grå og trist dag med masser af tåge og fugt, der har hængt som en dyne over landskabet. Jeg har været ude og købe juletræ - det er altid så hyggeligt. Fint med en rhodo i bedet, så der også er lidt grønt at kigge på i den mørke årstid. På den anden side viser du jo fine, blomstrende roser og ovenikøbet en glad solbrud, så sammen med påskeklokker, der er på vej, og selvsåede cyklamen, er der jo masser af spændende sager at fordybe sig i 😊
    Nu går det heldigvis snart den rigtige vej, og lyset vender tilbage - det bliver så dejligt! Jeg glæder mig til at læse dit indlæg på fredag 😊
    Rigtig god aften til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det er ikke ordet, den har været frygtelig trist, tågen kom dog først til os til middag, men lyst har det ikke været i dag heller. Herligt at du nu har fået købt juletræ. Ja rhodoerne rundt om i bedene er gode at have, og at solbrudden blomstrer endnu gør ikke noget. Der er heldigvis stadig lidt at kigge på derude, på fredag må jeg nok gøre brug af arkivet, det ser ikke ud til sol de næste dage.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Det er sikkert kjedelig med det grå været, for det var sånn vi hadde det i november her også. Nå er jeg glad for snøen som daler ned :)
    Rosene dine er stadig flotte, og så søte de små frøplantene av cyclamen er! Jeg skulle ønske at de frødde seg de få som overlever her.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er frygteligt kedeligt bare grødevejr og ikke andet end tåget og trist, men vi kan ikke ændre det, jeg kan godt forstå, at du er glad for sneen, der daler.
      Jeg blev så glad og overrasket, da jeg så de små frøplanter af cyclamen, det er en herlig plante. Jeg håber, de også vil frøså sig hos dig.
      Klem

      Slet
  4. Palmekål er så dekorative, jeg havde et par stykker sidste år, men fik dem aldrig smagt. De stod og så så fine ud, jeg ikke nænnede at plukke dem.
    Dine påskeklokker er da meget langt fremme. Måske tror de, de er juleroser,,,,,
    Jeg troede cyklamen var mere sart, men at de ligefrem vil selvså sig,. Nu må jeg vist til at finde en plads til dem osse.
    Snart solhverv, jeg glæder mig.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja palmekål har en skøn mørkegrøn farve, som pynter i haven, man kan ikke rigtigt nænne at plukke dem.
      Ja det kan godt være, at mine påskeklokker tror de er juleroser.
      Cyklamen er faktisk slet ikke sarte, i hvert fald ikke hos mig. Jeg har fået mine foræret af Anne, som kommenterer her ved hvert indlæg. Du må have nogle også.
      Ja det er super, at det snart er solhverv.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Ja det har godt nok været en trist og tåget dag også her på Nordfyn, og det har nærmest være halvmørkt hele dagen. Det blir dejligt når det vender igen og selv om vi jo ikke kan se det lige med det samme, ja så ved vi at Det igen går den rette vej.
    Charles Austin ja den er da dagens lys, og dejlige lyspunkter titter frem, både små spæde planter og smukke knopper. Forprets glæde spottes heldigvis allerede nu. Jeg har også knopper i flere Påskeklokker.
    Dejligt at den Californiske kæmpefyr har genvundet sin pragt, brune nåle er så triste.
    Sådan en palmekål tror jeg da at jeg vil kigge efter næste år. Den er da godt nok et flot syn.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja en meget trist grå dag overalt i landet, tror jeg. Selvom vi nok ikke får sol på fredag, så ved vi i hvert fald, at lyset nu vender tilbage, vi er på rette vej ligesom i julekalenderen :)
      Ja Charles er bare fantastisk, han bliver ved. Ja selvom det varer længe, er foråret på vej. Den californiske kæmpefyr blev så grim af påskeøsten, det var synd, men den var godt nok også slem der sidst i marts.
      Ja palmekålen er ret flot,
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hei,
    Det er trist med grått vær, nå på vinteren. Her på Lillehammer er det fantastisk flott vinterlys nå.
    Ønsker deg en fortsatt fin uke.

    Vivi

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Viviann
      Ja det er trist med alt det grå, vi savner flot vinterlys, I er heldige.
      Tak i lige måde.

      Slet
  7. Jeg kan også kun sende grå hilsner herfra. Men ved hjælp af nogle tændte stearinlys og dine farvestrålende rosenbilleder går det alligevel😀.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja sådan ser det vist ud i hele landet, vi har mange ledlys tændt, så det går også her :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Godt gået, at du var i stand til at finde motiver i gråvejret.

    SvarSlet