søndag den 16. december 2018

vintersol og vinter/juleroser :)

I morges var vi heldige at se solen, ikke så længe men nok til at jeg nåede at få taget billeder. De kommer her:
 det var i sidste øjeblik, jeg kom ud
 heldigvis kom der lidt mere underholdning fra solen, både i modlys
og i medlys




 græsserne var som sædvanlig i fokus, de står perfekt i den lave nyopståede sol
solen legede med, men ca. en time efter var det slut, så blev det igen gråt.
I går fik jeg taget billeder af flere af roserne:
 Bitten Clausen
 Blackberry Nip
 Bonita Renæssance
 Graham Thomas
 Margaret Merrild
 Mia
 Mia
Redouté
Hemerocallis Stella d´ova står med fine knopper og har snart gjort længe.
I må have en god start på den sidste uge inden jul.

22 kommentarer:

  1. Som altid var du hurtigt ude med kameraet. Jeg ved ikke, om det er haven i mod- eller medlys, der er smukkest. Det giver så forskellige billeder og stemninger. Ingen tvivl om, at græsserne kommer til sin ret i sådan et lys :-)
    Også god førjuleuge til dig.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det skal man være, for pludselig er solen og det flotte motiv væk. Ja med og modlys giver forskellige billeder og stemninger. Græsserne er rigtig fine i lav sol.
      Jo tak for det
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Her har vi ikke set solen, men det har været koldt! Smukke billeder både med sol og så alle roserne. Vi har fået ordnet de fleste gaver - jeg mangler endnu én, men heldigvis er jeg i staden hver dag, så det nås nok!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja koldt har det været, det var heller ikke længe, vi så den her. Dejligt du næsten er med med gaverne. Jeg mangler lige 2, de kan klares på nettet.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Stella De Oro er en fantastisk Hemerocallis - det var Walter Jablonsky en kalkunfarmer i Indiana der i sit otium lavede den ene flotte kryds after det andet - Stella de Oro var den første mere eller mindre konstant-blomstrende daglilje - En sensation da den kom!
    Uha ja vi er tæt på - dette år er da gået ualmindelig hurtigt! Der er ikke engang en uge til solhverv!

    Ha en dejlig uge du med!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja Stella d´oro er ret vedholdende, jeg vidste ikke, at den er konstantblomstrende, men jeg kan godt se, at den blomstrer længe hos mig.
      Ja nu varer det ikke så længe, inden solen snur igen.
      Tak for det.

      Slet
  4. Her har vi haft lidt sne fredag aften. Lidt af det ligger stadig, det roder lige omkring frysepunktet i dag. Og en umanerlig kold vind, brr.
    Har dog været ud og pusle, savet grene i nøddebuske osv.. der var nu ingen fine roser som dine. De var helt slatne.
    god advent Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Det var jeg ikke klar over, her er stadig helt grønt, men det er også koldt her.
      Klart dine roser er slatne, når I har haft frost, det er vi sluppet for.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Flotte bilder! Godt å se solen hos deg. Utrolig å se Stella d'oro med knopper nå!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja det er skønt med solskin, selvom det var kort. Er Stella d´oro ikke utrolig.
      Klem

      Slet
  6. Tak for solskinsbilleder, vi så ikke solen i dag. Men var jo ude og grandække og hente juletræ, en ret kold fornøjelse i dag.
    Du har stadig mange roser i blomst, det kan da ikke blive ved... Men billederne er gode :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Ulla
      Vi var heldige med lidt sol, selvom det kun var kort. Det har været vældig koldt i dag med den vind.
      Ja roserne bliver ved, selvom mange af dem bliver forrevne, er der stadig en del, der springer ud. Tak for det :)
      Knus

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Der var I heldige at få solen at se. Her har det været skyet og koldt som bare en i h......
    Måtte op i byen og kigge lidt på julegaver og det var med den tykkkeste vinterfrakke på. Der var også et par snefnug i luften, men meget langt imellem dem så hvis man ikke var ude tror jeg ikke at man opdagede dem.
    Dejlige billeder af græsserne i solstrålerne. De er bare så flotte. Ja nu kan vi vidst godt kalde roserne for juleroser og du har stadig mange der ser flotte ud. Blackberry Nips knopper er bare super flotte. Spændende om de springer ud. Det gælder også Dagliljen, der er da nogle knopper at tage af.
    Ja så gælder der sidste uge inden jul. Jeg har kun 4 dages arbejde inden jeg går på juleferie og så holder jeg en lang og fortjent (syntes jeg da selv) juleferie, starter først igen d. 7. Januar.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja vi var heldige med solen, men koldt var det også her. I dag skulle du nok ikke ud og cykle, men ud og kigge julegaver har nok også været koldt.
      Ja græsserne er så flotte i den lave sol. Det er ikke dårligt med juleroser, men jeg havde nu ikke forventet, at Blackberry Nips knopper springer ud, men der sker lidt med dem hver dag, så må vi se, hvordan det går med dagliljen.
      Lækkert for dig med så lang ferie, så kan du rigtig få strikket, for haven er det nok ikke vejr til.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Det er meget "heldigt" at græsserne står netop der hvor de fanger morgensolen. Her må vi klare os i gråvejr, men nu er det også tid at koncentrere sig om indesyslerne, så det går nok.
    Tak for mange flotte indlæg i årets løb og hav en rigtig dejlig jul!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja men det er skam rent held, ikke noget jeg tænkte på, da jeg plantede dem. Her er det også gråt i dag, en lille næsten usynlig snebyge er over os her til middag.
      Selv tak og i lige måde, og tak for søde kommentarer.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Meget smukke billeder, navnlig er jeg betaget af de lilla farver på det første foto. Det er vel for sent, ellers kan du bruge billedet til årets julekort.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Elna
      Ja det første billede blev ret flot og ville være fint til julekort. De er helt gået af mode hos mig, jeg skriver ikke julekort mere, folk må nøjes med en mail, det er gratis :) Jeg er nu heller ikke på julekort med ret mange.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Flot himmel I har på Samsø. Her er alt gråt i gråt.

    SvarSlet
  11. Hej Marie
    Det samme her, billedet er fra weekenden.

    SvarSlet
  12. Så härligt med sol och vilka färger du fångat :) Här kom solen igenom igår och det blir så vackert. Vi har dessutom lite snö som ljusar upp ordentligt.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
  13. Hej Carina
    Dejligt med sol og sne, her er det bare gråt og blæsende.
    Tak i lige måde

    SvarSlet