fredag den 14. december 2018

Roser fra i går og opsparede solbilleder

Dagen i går var grå og trist, i dag har det ikke været bedre, så der blev kun taget nogle få rosenbilleder, idet alt var kedeligt og gråt for ikke at tale om vandkoldt. Jeg var, som I nok kan forstå ikke meget i haven.
men da jeg skulle ud med hundene, fik jeg øje på noget rødt, som flagrede rundt derude, jeg måtte ud og kigge efter, hvad det var. Det var James Galway, der blomstrede flot i toppen. Desværre er det svært at tage billeder af den i det halvmørke, men I kan da se, den lyser op.
den vil rigtig gerne højt til vejrs, men er nu flottere om sommeren.
Aprikola som er købt for at være Madame Curie lader sig ikke genere af, at den har fået andet navn
 der er masser af blomster
 Charles Austin
har også en del blomster endnu
 Blomsterne på Eden Rose holder lige til hele knoppen rådner og falder af
 Mia igen igen
 Morten Korch i rosenbedet
og i pavillionbedet
 Hjortetungebregne Asplenium scolopendrium 'Cristatum'
Asplenium scolopendrium
 Cameliaen blomstrer endnu
 fasanbusken har også stadig blomster
Vintergrøn klatrehortensia står grøn, som den skal, den vokser meget langsomt, planen er, at den skal vokse op og dække palletanken, det varer vist længe..
 R. Great Dane
og en brogetbladet rhododendron, den pynter selv på en grå dag
lidt solskin må vi også have, selvom billederne er 4 dage gamle

 Englands Rose kan endnu
 Californisk kæmpefyr har fået sin friske grønne farve igen
 græsser og solskin
Til slut lidt mere fra turen onsdag
 nu hjælper det lidt med vandstanden i vandhullerne på golfbanen
 her et billede af golfbanen tæt ved havet
det var en flot himmel.
endelig har Bent fået sin lagkage, han har fødselsdag i dag, jeg forstår ikke, hvor solen blev af :)
Rigtig god weekend til jer

24 kommentarer:

  1. Endelig fik Bent sin lagkage ;-) Stort tillykke.
    Jeg synes Mr. Galway pynter rigtig flot i toppen af de nøgne grene.
    Godt du havde lidt solskinsbilleder i skuffen ;-)
    Bregnen er en hjortetunge (Asplenium scolopendrium).
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. altså bregnen på nr 2 billede. Den første ligner også, men den er lidt svær at se i lyset ;-)

      Slet
    2. Hej Lisbeth
      Ja endelig endelig, han har måttet vente længe stakkels mand :)
      Ja Mr. Galway er fin lige der.
      Ja nu har jeg heller ikke flere solskinsbilleder, så jeg satser på i morgen.
      Der er lidt for meget sol på på det første billede af bregnen, den ligner ikke helt den du kalder hjortetungen. Jeg er ikke god til de latinske bregnenavne, de er for svære for mig.
      Kh Lisbeth

      Slet
    3. Der findes også en kruset hjortetunge. Kan det være den, der er på første foto? Asplenium scolopendrium 'Cristata'.

      Slet
    4. Ja det er det, jeg har rettet det.

      Slet
  2. tillykke til fødlslaren. Du har da solskin på dine billeder.
    Jeg var ikke klar over hjortetunge bregnen var vinterfast,, eller er det fordi I bor lidt mildere?
    Den er altså julet den fasanbusk. Er blomsterne så røde som billedet viser.
    Hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Gunvor
      Ja heldigvis havde jeg lidt solskinsbilleder endnu. Hjortetungebregnen holder altid om vinteren, det er der ikke så mange af de andre, der gør.
      Ja fasanbuskens blomster er nærmest mørkerøde også i virkeligheden.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Fint å bruke opp bildene mens du kan, for det må vel snart være slutt på blomstringen hos deg ;)
    Rosene dine er stadig flotte!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg er nødt til at bruge op billederne, snart er det også slut her, med mindre Helleborus kommer ordentlig i gang.
      Roser tror jeg, at jeg kan klare lidt endnu :)
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Så oprandt dagen endelig hvor Bent fik helt sin egen lagkage. Den øvrige del af året har han jo måtte dele med andre :-) stort tillykke til Bent og det er da underligt at vejret ikke har været bedre. Jeg har også fået kulden at mærke idag. Min bil har været ude og få vinterdæk på (det var vidst også tiden) så jeg måtte tage cyklen. Jeg har faktisk ikke rigtig fået varmen endnu for især hjemturen var utidig, da der var lidt slud i luften, så jeg blev da i den grad kølet ned.
    Dejligt med en opsparing, også selv om det kun er i billeder :-) dem kan vi så tære lidt på nu. Mon ikke roserne får svært ved at springe ud nu. Lidt trist at knopperne rådner, men de har jo gjort det godt, så det er jo svært at forlange mere.
    Smukke græsser og flotte billeder fra golfbanen.
    Endnu engang tillykke til Bent og en rigtig god weekend til jer.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nej han måtte endnu en gang dele med andre, men der er/var da ½ tilbage til ham, da gæsterne var gået :) Tak for det, ja vi forstår heller ikke vejret, men vi kender andre, der fylder år i dag :)
      Uha det var ikke sjovt at cykle i det vejr, nu mangler I en brændeovn, så du kan blive varmet op igen.
      Ja det var heldigt med opsparing i billeder, ellers måtte jeg ty til sommerbilleder, det får vi nok brug for en anden gang. Roserne har i hvert fald gjort det godt, og der er stadig blomster, omend de er ved at blive lidt forrevne.
      Tak for det og i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Til lykke med fødselsdagen. Sørens fødselsdag d. 8 december blev også en grå og våd affære, altså på grund af regn og ikke julesnaps😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Tak for det, så Søren er også decemberbarn. Der har været en del grå og våde dage her i december, måske kunne en julesnaps have muntret op :)

      Slet
  6. Tillykke til Bent på fødselsdagen! Det er hyggeligt med lagkage :-)
    Jeg glæder mig til lyset kommer tilbage - nu er der ikke længe til det vender, jeg er dødtræt af de mørke dage.
    Hvor morsomt og fint med James Galway som lyser op i mørket.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tak det, ja han elsker lagkage, så det måtte han jo have i dagens anledning.
      Det bliver dejligt, når det igen går den rigtige vej, man bliver træt af, at det hele tiden er mørkt.
      Ja James Galway forstår at lyse op i mørket.

      Slet
  7. Tillykke til Bent! Smukke billeder - især af solnedgangen og havet - ønsker mig havudsigt eller i al fald havnærhed!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja havudsigt/nærhed er godt, men vist ikke der hvor du bor.

      Slet
  8. Jag som inte vet vad en lagkake är ska googla :) Hjorttungan i första bilden är sannolikt en Asplenium scolopendrium 'Cristatum'. Den är åtminstone i Sverige ganska vanlig i handeln. Den andra bilden ser ut som arten dvs Asplenium scolopendrium. Alla hjorttungor är väldigt vackra :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Nu har jeg googlet, lagkage hedder paj på svensk :) Tak for navne på hjorttungan, jeg mente nemlig også, at begge billeder var hjortetunge, men var ikke klar over navnet på den krøllede. Så tak for navnet Cristatum. Jeg kan godt lide hjorttungor bregner.
      Tak i lige måde.

      Slet
  9. Grattis til Bent. Lagkake så veldig godt ut.
    Fine bilder fra hagen din.

    Vivi

    SvarSlet
  10. Kære Lisbeth. Tillykke med Bent! Jeg forstår heller ikke, hvorfor solen ikke har skinnet:) Flotte billeder, og virkelig imponerende at der stadig er blomstrende roser i haven. Det er jo juleaften lige om lidt! Kh Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Susanne
      Tak for det, nej det er da underligt med den sol :) det ser heller ikke ud til, at den kommer frem i dag, selvom det er lovet.
      Ja snart er det juleaften, men roserne er der endnu.
      Kh Lisbeth

      Slet