mandag den 11. december 2017

Stort set kun gråvejr, men arkivbilleder af rhodoer

Her på Samsø så vi ikke noget til sneen, så ingen flotte billeder af snelandskaber her fra.
 men jeg fik da lige et billede af solen, da den kom frem bag skyerne
 også her forsøger den sig. Bemærk den lange gren til venstre i billedet, det er Rosenresli, der fylder godt i landskabet.
Igen lidt til Mette:
 stammen på benved Euonimus sachalinensis
og her er det stammen på blærenødden, der sætter så mange rodskud, den har jeg i øvrigt fået af Ida, netop fordi den sætter de mange rodskud, det var hun træt af.
I dag har jeg slappet af og gået en lang tur
og så havde jeg et lille hængeparti fra i fredags, så jeg måtte bage brunkager. Dejen havde jeg lagt torsdag, inden jeg blev forkølet. I dag har jeg fået en influenza vaccine stærkt anbefalet af lægen.
Dagens roser:
 Eden Rose
Hansestadt Rostock
og Marie Curie
Dagens rhododendron:
 vi fortsætter rækken til venstre ind i skoven, her står Queen Annes, den ser ikke ud af noget særligt nu
 men se nu her, smukke dobbelte blomster med let duft
den er meget fin, desværre er det svært at fjerne de visne blomster, og de bliver meget hurtigt brune.
Den næste er:
 R. Phyllis Korn
 med store smukke knopper
og smukke voksagtige blomster
ja den er rigtig fin
På stien til højre står
to løvfældende,  de er ikke nemme at se på denne årstid
 R. Jack A. Sand
har jeg haft en del år, nogle år får den smukke høstfarver, men det var ikke i år.
Ved siden af den har vi plantet en, der ligner en hel del
R. Canons Double. Hele bedet er ellers fyldt med hostaer
 i samme bed står en rhodo købt i Lille Malunds Have, der var ingen skilt på
 Karsten foreslår
Ambiguum x R. concatenans her kan I se den, den ligner meget godt.
Ved siden af står endnu en løvfældende:
 R. calendulaceum, sentblomstrende
og med duft
Jeg håber, I synes, at min rhodopræsentation er interessant, for der er laaaang vej endnu. Der er i hvert fald stadig mange, der følger med, kan jeg se.
Til slut et par billeder fra barnedåben:
Martha bliver god til at synge, hun er arvelig belastet, og hun gjorde sit til at overdøve den søde præst.
her var farmor heldig, hun havde nemlig fået øje på kameraet, så da græd hun ikke.
Dåbskagen var fantastisk, det var Signes veninde, der stod for den.
Mormor havde sørget for bordpynten, hun er meget kreativ. Jeg fik et par af roserne med hjem. Jeg havde ikke kameraet med, så der blev desværre ikke taget billeder af buketterne.
Fortsat god dag til jer

12 kommentarer:

  1. Først tillykke med dåbsbarnet :-) Både kage og blomster var fine og festlige.
    Næ vi fik heller ikke sne, men mon ikke også den er væk igen der hvor den faldt? Selvom du ikke fik sne fik du til gengæld en smuk himmel.
    Jeg må erkende at jeg ikke følger så meget med i rhododendronpræsentationen - jeg håber jeg kan tilgives ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Lisbeth
      Så vidt jeg kan se, er der sne i Jylland, og det sner på Fyn nu.
      Nu er rhododendron jo ikke din store interesse, så du er tilgivet :)

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Jeg har fulgt med på dine rhodovisninger med stor interesse, og det er så morsomt å se på de i stor størrelse. Jeg kunne nok hatt disse du viser i dag, men nå får det holde med de jeg allerede har bestilt nå. Skummelt med de du har, for jeg får jo lyst på alle de du viser ;)
    Flotte bilder fra barnedåpen.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja du er en af tilhængerne, som holder af rhododendron, så du skal nok følge med, selvom listen bliver for lang, men det er skønt at du kan lide dem.
      Tak for det.
      Klem

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Ja idag må de lyse orange være tema.
    Calendulaceum tror jeg indgår i rigtig mange af de flotte højtråbende "ild" typer der efterhånden er til at få. Og mon ikke i de 2 andre løvfældende du viser? Rhododendron 'Cannon's Double' er oplyst til at være en en Corbeille x Cecile og Rhododendron 'Jack A. Sand' en Homebush x Cecile så ja, de er tæt på hinanden!

    Jeg holder stadig fast i R. ambiguum x R. concatenans men hvad siger professoren?

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja der er i hvert fald en del i mellem af de lyse orange.
      Jeg har ikke gået så højt op i krydsene, men jeg kan godt se, at Jack A. Sand kan have nogle af Homebush´farver i sig, den er nemlig ret svær at placere, fordi den har anderledes farver. Min er dog næsten dø af en eller anden grund, jeg ved ikke, om jeg får liv i den igen, men jeg prøver.
      Ja men jeg tror også, du har ret i R. ambiguum x R. concatenans, men jeg har vidst ikke præsenteret teorien for professoren, han er som sagt ikke altid enig, når jeg deler noget i gruppen, hvor der er mange eksperter, der er jeg jo kun et lille Guds ord fra Samsø :) så oftest sætter jeg dem kun på min egen gruppe.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Det blir kun en kort kommentar her fra i dag. Hvor er hun skøn lille Martha ja måske hun blir noget ved musikken :-)
    Dejlig farveskala på dagens Rhodoer. Lækker og flot kage og smukke roser
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja men tak for den korte kommentar, jeg håber da ikke, at du stadig er syg.
      Ja måske bliver Martha noget ved musikken.
      Selvom det ikke er blå rhodoer i dag er det andre fine farver.
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Utroligt så bleg solen er i disse dage. Alligevel gør den en forskel. Godt du blev frisk og kunne nyde barnedåben.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er en rigtig vintersol, vi så den nu nærmest kun i det øjeblik, jeg tog billederne. Så der var ikke meget forskel her.
      Ja det er jeg glad for.

      Slet
  6. Jamen der er jo forår på Samsø.
    Her sejlig vi væk i sne. Ja er det ikke sne så er det vand. Vi må bo helt forkert her :)))))))
    Så smukke billeder fra barnedåben. Er vild med kgen.

    Knus og skøn dag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja det er lige før, sne har vi i hvert fald ikke, den ser nu ellers meget køn ud på billederne fra Nordjylland.
      Ja kagen var flot, og man kan heldigvis ikke spise ret meget af den :)
      Knus og i lige måde
      Lisbeth

      Slet