fredag den 15. december 2017

En smule solskin og rhododendron

Lidt solskin i går jagede mig ud i haven, så jeg kunne få taget nogle billeder.







 Skønt det er de samme motiver, gør solen altså en kæmpeforskel. I dag har det været stille vejr, derfor har jeg sjoppet/vadet lidt rundt derude, det er meget vådt, men jeg kan altid samle birkegrene op, dem er der rigtig mange af.
Bent har gravet af her for at få drænet ind til huset, men det skal nok lige synke lidt, før det er muligt.
Roserne:
 Aprikola
 Eden Rose
 Giscard d´ estaing
 Hansestadt Rostock
 Hot Chocolate
Scepter d´isle
Rhododendron:
Her bagved R. makiyak står to fine gul-orange damer
 Mary Lou og Peggy
her er de igen med Ken Janeck i baggrunden, de klæder hinanden godt, desværre er snudebillerne vilde med dem, så det nye løv bliver hurtigt hullet.
 lige foran står R. Blaue Jungs, der er ikke mange knopper til næste års blomstring, for den groede helt forkert, så jeg måtte klippe den til.
men en smuk blomst er det
her bag thujaen ud til hegnet står to mere i næsten samme farve:
 R. Kabarett
 og R. Humbold
her er de ved siden af hinanden
helt ud til stien står R. Lavendula med fine blomster og duft i løvet.
på den modsatte side af stien i skovbundsbedet står R. Duke of York, den blomstrer sidst i maj først i juni og har let duft i blomsterne.

lidt længere henne i samme bed står R. concinnum, den er vældig fin men det er desværre en af dem, snudebillerne er vilde efter, og da den har små blade, bliver den hurtigt meget grim.
Til slut det smukke gamle egetræ, der vokser i en have i Langemark.
Rigtig god weekend

10 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Dejligt med solskinsbilleder fra din have - det gør nu en stor forskel, om solen lige viser sig. Her var vi ikke så heldige - det har været gråt og vandkoldt hele dagen. Du frister virkelig til at tage en forårstur til Samsø for at se alle dine skønne rhodoer i blomst igen - det er en helt fantastisk oplevelse 😊Jeg er meget begejstret for de gyldne og kan godt huske, at de var snudebillernes favoritter, men de var så smukke i blomsten, at hakkene i bladene ikke rigtig havde en betydning - for mig altså 😊
    Sikke et flot egetræ - der er nu noget helt særligt over de gamle kæmper.
    Rigtig god aften til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja jeg nød at kunne tage lidt billeder med solskin, billederne er fra i går, da skinnede den lidt mere end i dag, men rigtig meget solskin får vi ikke. Det var stille vejr i dag, men man kan alligevel hurtigt komme til at fryse fingrene.
      Du er så velkommen til en forårstur igen i år, hvis du kan få det presset ind. Når rhodoerne blomstrer ses klippene ikke så tydeligt, men det gør de nu.
      Egetræet er bare fantastisk.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Flotte roser som fortsatt blomstrer hos deg. Eden rose sto med knopper her før frosten, men da ble det jo ikke noe mer med den etter det. Der var Peggy ja. Jeg bestilte Viscey her om dagen etter å ha sett den hos
    deg. Den skal jeg ha sammen med Peggy og en gul. Nå må jeg snart ikke lese mer hos deg, for du har jo så mange fine.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er utroligt, de kan blive ved, men frost klarer de ikke. Ja der var Peggy, nu fik du også bestilt Viscy, ja det går helt galt, der er mange endnu :) håber du bliver hængende.
      Klem

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Jamen du har jo en almindelig blomst, den der flotte røde på det vel femte billede - Alletiders!

    Det noget af en plage disse biller - angriber de også de løvfældende?
    Sjovt med Peggy og MaryLou - de er begge Hackmann hybrider fra samme år 2004.

    Her var det en mørk dag idag - men imorgen lover de vist sol:)

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er Penstemon Raven, den er nu mere lilla end rød.
      Ja de dumme biller angriber også de løvfældende, desværre, men det kan jeg jo ikke se om vinteren.
      Ja det var da sjovt med Peggy og Mary Lou, så var det derfor, jeg faldt for dem. Først Mary Lou året efter Peggy, de passer perfekt sammen.
      Ja lad os håbe på sol i morgen, det er også blevet køligt, så det skal nok passe.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Dejligt med lidt sol og det ser ud til at blive en solrig weekend vi har i vente. Prisen er så nok noget nattefrost men den pris betaler jeg nu også gerne. Super flot at der stadig er blomst i Penstemon.
    Det ser godt nok vådt ud der hvor Bent har gravet af så ikke noget at sige til at han gerne vil ha drænet vandet væk fra muren.
    Skønne Rhodoer og idag lidt fra den blålige skala :-) Mary Lou og Peggy er nu heller ikke til at komme uden om. Smukke er de :-) Ja det er det gamle egetræ sørme også.
    Her må jeg vidst hellere få begyndt på julehandlen, hvis vi skal ha noget at spise og en gave at pakke op. Sygdommen satte mig jo næsten en uge bagud.
    Fortsat god aften og en god weekend
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er godt med sol, lad os bare få en solrig weekend, det kan vi godt lige klare, også selvom vi får frost.
      Ja Penstemon var jo sen, så den klarer det endnu.
      Ja det har været vådt ved væggen altid om vinteren, så nu må der gøres noget.
      Så kom vi hen til den blålige skala men også til Mary Lou og Peggy, de er jo også fine.
      Jeg kan godt forstå, at du er sat tilbage, det er ikke godt med det sygdom, vi snotter stadig her i huset, men heldigvis var jeg færdig med julehandlen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. I dag har vi også haft den skønneste frostdag med høj solskin. Jeg har dog ikke været ude - men vinduerne har stået åbne, mens jeg har fået 'muget' ud - de huslige pligter er blevet meget forsømt i dette efterår og helt til nu, pga. min mors sygdom. Men nu er der gjort grundigt rent i stuerne, så julepynten endelig kan komme op - børnene var vist ved at være bange for, at det slet ikke blev til noget i år...Lillepigen og jeg har også bagt lidt småkager - af den virkelig nemme slags - men de dufter godt og giver dejlig julestemning.

    SvarSlet
  6. Hej Aase
    Ja det har været en fantastisk dag, godt du fik "muget" ud, så I kunne få pyntet til jul. Du har kørt meget på landevejene på grund af din mors sygdom, så jeg forstår godt, at rengøringen er blevet forsømt. Småkager skal der til inden jul, så man kan få en duft af julestemning. Om en uge er det jul, enten man har nået det hele eller ej.

    SvarSlet