søndag den 10. december 2017

Rhododendronperler sidst i indlægget

 selv om jeg var dårlig fredag, lykkedes det mig alligevel at tage lidt solbilleder
græsserne er snart det eneste fotogene i haven
og judaspengene, billedet er fra i dag
To panodiler lørdag morgen fik mig nogenlunde sikkert gennem dagen. Så jeg regner med at være klar til barnedåben.
Dagliljens knopper vokser stadig
her er et billede af min blærenød til Mette, billedet er fra 2014.
 billede fra i dag af min camelia Brushfield Yellow, som I kan se, er den vokset ret godt.
 her er en camelia, der har stået i bedet en del år, der er mange knopper, men som sagt bliver de ofte ødelagt af frosten, risikoen for frost er ofte størst sidst i april først i maj.
måske står de her ved skuret mere beskyttet, det er den røde
jeg købte den i sin tid for at være Brushfield Yellow, men det er det bestemt ikke.
Roserne:
 Koko Loco
 Marie Curie
 Pilgrim
 Poustinia
St. Cecilia
Ja det er de samme som i går, men nye billeder.
Rhodoperler for mig:
Jeg har købt en del rhodoer på plantemarkeder, nu er de ved at være store, flere af dem har fået knopper. Her kommer billeder af nogle af dem:
 R. Bananaflip  x R. Dichroamthum købte jeg Grundlovsdag i år af Jan Brodersen
her er den sammen med R. elegantulum
 som blomstrede for første gang i år
 de nye skud
og her sammen med Mendoza 21.6.
 R. pachytrictum står et andet sted i terrassebedet
 ingen blomster på den endnu, men bemærk
den fine behåring på stænglen
 R. Paola er vist før, den har fine røde stængler og knopper
 og lidt anderledes blomster
ja det var den, jeg sluttede med i fredagsindlægget.
R. purdomii maculifera, billedet fra 8.12.
 den blomstrer allerede omkring 1.4.
 det kan godt give problemer med nattefrosten, men i år gik det godt.
også den har en flot behåring på stænglerne. Jeg har fået den af Ida, den var ved at gå ud i hendes have, men jeg var så heldig, at jeg fik den på fode igen.
Så er vi klar til turen til Fyn, kan I have en god søndag.

21 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Som du frister med alle dine flotte rhodoer! Jeg noterer og googler, og Paola hadde jeg allerede skrevet opp. Den elegantulum kom nå rett inn på listen ;)
    Flotte camellia! Du er heldig som kan ha de ute.
    Ha en god søndag i barnedåpen.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Frister :) ja det gør jeg nok, jeg viser dem jo bare frem. Men dejligt at høre, at noget kan friste. Listen er lang endnu!!!
      Ja jeg er heldig med at kunne have camelia ude.
      Jo tak for det, det gik fint.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Ja, elegantulum ser spændende ud og Jan B´s hybrid - I det hele taget er det lækre sager du viser idag. Flot sort pollen på den hvide baggrund hos din maculifera!

    Alletiders du blev rask!

    Go fornøjelse idag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er alle lækre planter, nogle af de bedste nu, synes jeg. Maculifera er rigtig flot, jeg er heldig at den klarede frosten, og at jeg fik den foræret og reddede den.
      Rask er nok så meget sagt, men jeg klarede det heldigvis og nød alle mine kære.

      Slet
  3. Trist med förkylning men det är samma här. Det är väl helt enkelt säsong för det. R elegantulum var vacker och jag insåg att jag har inte en enda rhododendronart som börjar på e. Får sätta upp den på önskelistan.

    Ha en fin söndag! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det var en trist dag, at forkølelsen skulle komme sådan lige før den store fest.
      Du må have fat i R. elegantulum, så du også kan få en med e :) men der kommer flere endnu med e.
      Jo tak for det.

      Slet
  4. Forhåbentligt er du frisk i dag, så du kan nyde barnedåben. Det med kamelia og frost er vist svært at forudsige. Vores har aldrig været ramt hidtil, selvom de har været udsat for skiftende nattefrost og morgensol.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja jeg nød barnedåben, men nu er jeg lidt flad.
      Pudsigt at jeres kamelia ikke har været ramt, den ene af dem jeg viser kan ikke lide nattefrost sidst i april, blomsterne bliver simpelt hen brune.

      Slet
  5. Hej Lisbeth. Tak for dit foto af blærenød. Du er så flink til at give respons. Jeg synes stadigvæk at almindelig benved og blærenød kan ligne hinanden, når jeg sammenligner fra fotos. Det er blade og deres placering, jeg synes ligner hinanden. Gad vide om der er nogle særlige kendetegn, der kan sammenlignes på. Jeg håber jo stadig, det er en blærenød, jeg har plantes, selv om jeg allerede tidligere er blevet enig med mig selv om at det nok må være en selvsået almindelig Benved, jeg har plantet der.
    Jeg tager gerne imod blærenød skud ved sommerbesøg på Samsø. Tak for tilbuddet, og pas nu på dig selv. Du bliver ikke rask af smertestillende, og må nok være være pakket i dynetøj på turen.
    Hilsen fra Mette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Ja men det bliver spændende, hvad det er du har plantet. Blærenød har jo en flot genkendelig stamme, måske kan du se det på den?
      Du må få alle de rodskud du vil have, når vi ses næste år.
      Jeg var nu ikke pakket ind, men havde ekstra tøj på, jeg ved godt, man ikke bliver rask af panodil, men de hjælper til, at man kan klare sådan en lille barnedåb.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Så fik jeg lige læst lidt op herinde hos dig. Øv sikke noget rod at blive forkølelse lige op til barnedåben, men jeg håber du er kommet godt igennem dagen. Så må du hvile ud i morgen :)
    Fantastiske kamelia du har vist de sidste dage, nu må vi håbe de kommer godt gennem vinteren, så vi kan nyde de smukke blomster senere.
    Knus og god bedring

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Det var da dejligt at høre, at du har læst op. Ja det var træls, at den forkølelse lige skulle komme nu, det er snart to år siden, jeg sidst var forkølet. Ja jeg må nok tage en slapper i morgen.
      Ja vi krydser fingre for cameliaernes overlevelse, så jeg kan vise nogle smukke blomster.
      Tak for det
      Knus

      Slet
  7. Håber, du har haft en god dag.
    Rodoerne med de behårede stængler er fine :-) Jeg har aldrig set dem så tydelige.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var en fin dag, selvom stemmen var lidt rusten.
      Jeg er vild med rhodoerne med de behårede stængler.
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Jeg synes nok der er andet og mere end græsser at se på i din have, meget mere. Og sikke skønne billeder af flotte Rhodondendron du viser i dag. Jeg kan godt lide dine nærbilleder af forskellige fine detaljer, og dine sammenlignende billeder fra forskellige årstider. Det fortæller også hvor begejstret du selv er for dine rhodoer.
    Håber du nyder barnedåben trods den lange næse!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja der er meget andet end græsser her i haven, men rhodoerne er ikke så fine at vise på denne tid af året, derfor må jeg have forårsbilleder af blomster og nye skud. Rhodoer var min første passion i haven, nu har jeg mange.
      Tak ja jeg nød den, næsen var heldigvis ikke så lang i dag.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Herlige nørdede (på den fede måde!)billeder af dine rhodoer - fascinerende! Dejligt med solskin, og jeg håber, du har nydt barnedåben på trods af forkølelse!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Godt du kan lide mine nørdede billeder af rhodoerne.
      Jo tak det gik fint med barnedåben og forkølelsen.
      Hold da op hvor det sneede, da vi kørte omkring Vejle i formiddags.

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Du er godt nok sej at gå ud og tage billeder med sådan en snue. Ja jeg er anderledes pivet. Har slet ikke været ude hele weekenden. Syntes dog at jeg her til aften har fået det lidt bedre. Håber at du var nogenlunde frisk til barnedåben.
    Spændende om dagliljen når at springe ud. Kunne der ske noget ved at dække cameliaen med fiberdug på de sene frostnætter.
    Hvad gir du typisk for Rhodoer på plantemarkeder? Ja de er flotte med blomster men det er da værd at bruge lidt til på at kigge løvet igennem. Af dem du viser er der flere der er ret flotte.
    Har i fået sne eller mødt det på vejen idag? Her er der ikke kommet noget.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Det er et spørgsmål om tøj nok og ingen begyndende snue, så kan jeg godt gå ud og tage billeder. Det gik fint til barnedåben, stemmen var dog noget rusten. Det bliver nok værre igen i morgen.
      Til plantemarkeder i hvert fald det i Kolding, giver jeg mellem 50 og 75 kr. planterne er så heller ikke så store, men det kommer jo. Du må følges med mig næste gang, så skal vi nok finde nogle spændende til billige penge.
      Der var sne i Odense og på vej ned gennem Jylland, på hjemvejen var der først noget igen det sidste stykke til Odder, men ikke ret meget.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  11. Good evening dear LIsbeth
    What a paradise your garden is
    You have so much to ne proud of

    I hope you are feeling so much
    better
    Have a wonderful evening
    Rosehugs marijke

    SvarSlet