søndag den 29. marts 2015

Tidligt eller sent

Lidt sol har vi haft i dag, men det er nu ikke meget, 7 mm fik vi i nat og til morgen, et par regnbyger blev det også til, mens jeg klippede de sidste roser ned. Billedet her er fra i går
Karsten stillede spørgsmålet i går, om vi ikke er lidt bagefter i forhold til sidste år. Nu kan jeg svare på det. I dag var Facebook nemlig så venlig at lægge mit oplæg fra 29. marts 2014 ind på min væg. Jeg blev selvfølgelig nysgerrig og kiggede på indlægget. Vi er helt klart mindst en uge bagefter, sidste år var der flere rhodoer i blomst, i år er der kun en. Du kan se indlægget her
også i år er hækken lidt grøn, men mirabellerne blomstrer ikke endnu, det gjorde de sidste år, kan I se i indlægget.
også i år har jeg taget billede af et rådyr, denne gang en flot buk.
 Der er godt gang i Akebiaen, men jeg er nu ikke sikker på, at der kommer blomster i år heller.
 Den ungarske anemone fra Rita har jeg fået plantet godt, jeg håber, jeg kan holde liv i den.
 Epimedium Pinnata Black Sea er ny her i haven
 Brogetbladet Lunaria kommer fint, der hvor den stod sidste år og spredte sine frø.
Mon ikke også dette er en Lunaria, jeg tror, jeg har fået den af Marie
 Der er dukket en Erythronium/hundetand mere op
Hyacinterne blomstrer snart
 Lathyrus er godt på vej, jeg såede dem uden for i potter for knap en måned siden
Lungeurt
 Pileurt
 påskebed i fuldt flor, men ikke så flot som det plejer at være
Paeonia Delavayi er ved at blive fin igen
også peberbusken blomstrer nu
 Nordbedet
 med er R. Daurilut som kryber ind i en anden rhodo.
 R. Isolabella blomstrede sidste år på denne dag.
og R. Pulap er også godt på vej
Påskeklokkerne slipper I ikke for






 nu er den endelig tæt på udspring
De er til daglig glæde.
Trillium blomstrer nok en af de første dage
 Roserne før beskæring
og efter
Jeg er så glad for, at jeg endelig er færdig med det, det er hårdt arbejde, og der er meget andet, jeg har mere lyst til at komme i gang med.
Jeg skal lige vænne mig til den nye tid, så det var svært at løsrive sig i aften og gå ind, men det var lidt koldt. Der sker så meget derude nu, selvom det er koldt, så det er bare med at følge med.
Jeg holder en lille pause fra bloggen, derfor ekstra mange billeder i dag
for jeg er så heldig, at jeg skal have besøg af ham den lille dejlige og hans forældre og den ene farbror, så det må nydes.
Jeg vender tilbage hen i ugen, men indtil da må I alle have det godt. 

33 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth.
    Tak for fine billeder - både af rhodoer, de er jo skønne og de dejligt påskeklokker, som jo heldigvis står rigtig længe.
    Hav nogle gode dage med familien, især Arthur, den lille charmetrold.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Selv tak - ja det er dejligt med al det, der sker nu.
      Jo tak for det, du kan tro, jeg skal nyde ham.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Kære Lisbeth.
    Tak for alle de smukke billeder, først og fremmest af påskeklokkerne, som jeg holder meget af.
    Det er et dejligt billede af Arthur. Jeg håber I må nyde ham meget.
    Vejret skulle ikke blive til havearbejde alligevel.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Selv tak, ja påskeklokkerne er dejlige.
      Du kan tro, vi skal nyde Arthur, nej havearbejde bliver det vist ikke vejr til.
      Jeg kunne ikke komme til at skrive igen på sidste indlæg. Jeg vidste jo, at det var omkring denne dato, din datter skulle føde, jeg håber, hun får det lidt bedre inden fødslen, det er synd, hun er rendt ind i sådan en omgang. Heldigvis ved vi jo, at de kan tage det ved kejsersnit, hvis det bliver nødvendigt. Held og lykke med det.
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
  3. Hej Birgitte
    Ja jeg har rigtig mange planter, men også meget plads.
    Ja rådyrene var skyld i, at vi måtte hegne haven ind, de spiste rosenknopperne.

    SvarSlet
  4. Hej Lisbeth
    Her fik vi 5mm regn i løbet af igår aftes og nat. Idag har solen tittet frem ind imellem men varmt har det ikke været. Flot buk du fik besøg. Det er jo ufarligt at besøge dig du skyder jo kun med kameraet :-) Håber da at du kan holde liv i anemonen og hvorfor skulle du ikke det.. Epimedium Pinnata Black Sea glæder jeg mig til at se lyder spændende. Det ser da heldigvis ikke så slemt ud men biderriet af Lunariaen. Nu var jeg ikke haft Lathyrus de sidste par år og jeg har altid sået inde men kan se at det da er bedre at så dem udenfor. De ser sørme fine ud. Så begynder nordbedet så småt at ta farve :-) Ja måske lidt senere end sidste år men det gør jo heller ikke noget så afblomstrer det jo bare det senere. Det vil da være nærmest skuffende hvis du ikke har Påskeklokker med for det er jo nu de er står så smukke derude :-) Kan godt forstå du er glad for at beskæringen af roserne er slut. Det bed huser da også nogle stykker. Apropos roser så skal jeg have fat i Jas for idag har jeg fået sat rosenbue op mellem terrassen og den lille plæne vi har ved nordgavlen. Skal have et par stykker der kan tåle lidt skygge og selvfølgelig remonterende så må jeg se hvad farver jeg kan få.
    Det blir dejligt med nogle hyggedage med familien. Havevejr blir det vist heller så det blir nok ikke denne gang at Arthur skal hjælpe farmor med at plukke blomster :-)
    Ha nogle rigtig gode "fridage"
    Når du er tilbage er det forhåbentlig bedre vejr. De siger da bedring fra Skærtorsdag
    Fortsat god søndag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nå så har vi fået lidt mere. Nej varmt har det bestemt ikke været, men godt ind i mellem . Ja det var en fin buk, jeg kan heldigvis kun bruge kameraet. Ja jeg er også lidt spændt på Black Sea. Nej der er så mange planter af Lunaria, så de har skånet nogen. Jeg har sået lathyrus ude de sidste tre år, det går meget nemmere, når jeg sår inde, bliver de ranglede. Det gør ikke så meget, at rhodoerne kommer senere, men det gør noget at de lover nattefrost i næste uge, tre nætter ser det ud til, det er ikke godt for blomsterne. Ja der er rigtig mange roser, og det er hårdt arbejde og jeg skal tænke meget, det er ikke sjovt :)
      Nå nå der er gang i rosenkøbene, Awakening er lyserød og skulle være skyggetålende. Jeg har selv fået plantet en bag bænken, du ved, men det er ikke længe siden, så jeg kan ikke sige, hvordan det går endnu. Det lyder ellers spændende, tillykke med det.
      Nej der er kun påskeklokker til Arthur, dem skal han helst ikke plukke af :) Jeg glæder mig til hyggedagene, især nu det bliver dårligt vejr, så forsømmer jeg ikke noget i haven, for ellers trækker den godt i mig.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Sjovt lige at gense sidste års 29. marts, det må trods alt ha' været en varmere periode. Men det er nu heller ikke så tosset med den 29. marts vi har i år. Selv om regnen stod i lårtykke og kolde stråler i formiddags er det trods alt forår og sommertid og de lyse aftener er vendt tilbage. Så er der ikke meget der kan slå os ud.... ;)
    God fornøjelse med smukke Arthur og hans familie.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Ja jeg blev også noget overrasket over, at vi var så meget længere sidste år. Ja forår og sommertid er bestemt ikke at kimse af, nej vi glæder os bare til det bliver lunere.
      Tak for det.

      Slet
  6. God fornøjelse med hygge og leg med den lille gut i de næste dage, Lisbeth:-)
    Det er pudsigt at det er bagud i forhold til sidste år, det har ellers virket som et mildt forår, men der kan man se..
    Heldigvis kommer alt op før eller siden hvert år, så vi glæder os ikke forgæves;))
    Det er dejligt for dig at du er færdig med beskæring og kan koncentrere dig om det sjove.
    Mine Lathyrus er også spiret jeg såede for en uge siden og så har de stået på mit varme gulv i havestuen.
    God påske:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tak skal du have, ja det bliver dejligt.
      Jeg blev også forundret over, at vi var så meget bagud i år, for det har jo været mildt, synes vi, men ikke mildt nok åbenbart.
      Ja det meste kommer da alligevel, selvom der er nogen smuttere ind i mellem.
      Ja det sjover er så lugning, men det kan jeg rigtig godt lide, for så får man hele tiden øje på noget nyt, desværre også på mange små ahorntræer :(
      Jeg synes, det er så nemt bare at så lathyrus ude, det fungerer fint.
      Tak i lige måde :)

      Slet
  7. Ind til da, må du ha' det rigtig godt :-) Spændende med dine Lathyrus, jeg vidste ikke at de kunne sås udenfor.... gad vide om man skulle prøve :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo tak og i lige måde Sussi :)
      Jeg har læst om at så dem ude flere steder, bl.a. hos Havefolket, intet kan være nemmere, og de kommer bare.

      Slet
  8. Kære Lisbeth Som om vi ønsker at slippe for din Påaskeklokker , aldrig i livet :-). De er skønne. Flot du blev færdig med roserne, jeg er igang men ikke helt færdig endnu. Jeg er altså imponeret over dine Rhodros, fantastisk du har knopper og blomster allererede. Ønsker dig nogle dejlige dage med familien, Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina
      Det er godt, for jeg kan ikke lade være med at vise jer billeder af dem. Det var også et stort arbejde med roserne, men jeg VILLE være færdig, inden familien ankommer. Ja nogen af mine rhodoer er tidlige, det er fint, hvis det så ikke bliver frostvejr. Tak for det.
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. Så godt Carstens indlæg i går og spekulerede over, om det nu også kunne passe, at vi var en uge senere på den. Og det bekræftiger du - så må det jo passe :-)

    Akebiaen blomstrede heller ikke hos mig sidste år på trods af, at den var i blomst da jeg plantede den. Jeg krydser virkelig fingre for, at den blomstrer i år, hvor den gerne skulle blomstre, når vi skal holde konfirmation.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja det er rigtig nok, at vi er en uge senere på den, det kom også bag på mig.
      Jeg har tre akebiaer, kun den ene har blomstret endnu, det var sidste år med en blomst, de er åbenbart ikke så villige til at blomstre. Jeg håber din akebia kommer i gang, især nu hvor I skal have konfirmation.

      Slet
  10. Hej Lisbeth

    Ja, det vil jeg også sige 1 uge bagefter - men vi må lige huske at 2014 var det tidligste længe - 2013 har vi da lykkeligt glemt ikke?

    Og roserne blev beskåret - det er da super!
    Og din Erythronium - det ligner den lækre "white Beauty"!

    Ha en god blogpause og hyg jer!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja ca. en uge bagefter, måske bliver det mere, nu de lover frost igen. Ja 2013 vil vi slet ikke tænke på, den var for træls. Jeg kan huske, at vi i 1970 eller 71 havde snestorm hen i april, det ville jeg nødigt opleve nu.
      Jeg er glad for, at jeg endelig blev færdig med rosenbeskæringen, det var en hård nyser.
      Jeg tror, du har ret i, at det er White Beauty. Jeg købte nogle flere i efteråret, de er så småt på vej også.
      Tak for det.

      Slet
  11. Sidste år var jo også et helt "mærkeligt" år med alting i helt tidlig grad - i år passer det vist lidt bedre. Men det er skønt at vi er i gang med en ny have sæson og de lyse aftener begyndt (og mørke morgenener.... hmm...) men snart er det jo lyst hele tiden.
    Godt arbejde med den rosenklipning, jeg skal også have det gjort i påsken.
    Nyd nogle gode dage med Arthur og familien.
    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja du har ret, det var nok mere mærkeligt sidste år. Det er i hvert fald koldt i dag, og ja det var noget mørkt 6.30 i morges, til gengæld nød jeg også den lyse aften i går. Lidt bedre vejr i påsken ville være ønskeligt.
      Jeg er glad for, at jeg fik klippet roserne, så det nu er overstået.
      God arbejdslyst med dine, hen i ugen bliver det forhåbentlig bedre vejr til det.
      Jo tak for det - god påske til jer.
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Så må du hygge godt med familien :)

    Her er vejret også dårligt, hvilket passer mig skidt, da jeg jo havde så mange planer for påskedagene. Nu er jeg så også blevet syg IGEN....og så er det jo næsten ligemeget med vejret...og dog... Jeg frygter efterhånden lidt en gentagelse af foråret 2013, hvor det var bidende koldt til langt ind i april...og så blev det pludselig meget varmt.

    Kæresten fejler dog ingenting og lige nu er han i gang med at fabrikere to tomatplantestativer til mig. Dem er jeg spændt på at se :)

    SvarSlet
  13. Ja tak det gør jeg også.
    Øv du kan da ikke blive syg igen, slet ikke her i påsken, men det er da godt nok for træls at være ude i.
    God bedring - Godt kæresten kan lave lidt til opmuntring for dig :)

    SvarSlet
  14. Hej Lisbeth. Ja, jeg kan godt se, at du klipper mere af roserne end jeg har gjort, men jeg håber mit er godt nok klippet alligevel. Det er rigtigt godt, at du har sået lathyrus - sejt:) Jeg håber du hygger sammen med din familie og den lille skønne Arthur.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det er sikkert fint klippet, vi kan jo sammenligne, når du kommer herover 27.6. Lathyrus sår jeg hvert år, det er så nemt , så selv jeg kan finde ud af det.
      Ja vi hygger meget, Arthur er ved at blive puttet.

      Slet
  15. Åh, ham Arthur altså, håber I får nogle skønne dage. Skønne billeder, jeg synes det anderledes i år, noget er kommet før det plejer og spejder jeg efter og håber at det ikke er fordi det er 'druknet' i løbet af vinteren. Og lige en rose (eller 4) mere, nu har jeg lige læst et par dage bagud og var du ikke lidt træt af alle de roser, der skulle klippes :)) Men en dejlig sommerdag, så er rosen-klipperet glemt, når de fantastiske blomster dukker op. Igen, håber I får nogle dejlige dage. Knus Anne Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Mette
      Ja den første dag har været fin, men nu er han blevet overtræt og er ved at blive puttet. Druknet i løbet af vinteren eller tørret ud i sommer, det kan vist ske med begge dele. Jo når roserne skal klippes er jeg meget træt af dem, men jeg kan ikke holde mig i skindet :) Så må vi håbe, jeg får dobbelt glæde af dem til sommer :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  16. Her er det mer enn bare en uke senere, jeg tror vi er to uker etter i fjor. Men så var det også en veldig tidlig vår i fjor. Håper du får til de Ungarske anemonene til å trives. Det sies at de er enklere å få til. Her trives de veldig godt. Ha en hyggelig blog pause :)

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var tidligere sidste år, men vi må bare vente, ærgerligt med sneen hoa jwe. Jeg håber de ungarske klarer sig bedre her så. Tak for det og god påske.
      Klem

      Slet
  17. Dejligt billede af dit barnebarn.
    Håber i får nogle hyggelige dage sammen med ham og familien.

    SvarSlet
  18. Hej Lisbeth.Håber du hygger dig med den dejlige Arthur.
    Her har det regnet det meste af dagen...............så ikke noget have i dag.
    Men lidt flere sommerblomster har jeg da sået.................imponerende at du allerede har flotte spire i dine lathyrus.
    Jrg har vist ikke klippet mine roser langt nok ned når jeg ser dine............klipper du også New Down ned?
    Rigtig god påske til jer begge knus Jette..............der skal på besøg hos Gitte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Du kan tro, vi hygger os med Arthur.
      Her har det også regnet rigtig meget i dag, det regner også nu.
      Det er meget nemmere at så lathyrus ude i potter, så kommer de bare.
      Nej jeg har været lidt hård ved mine roser i år, jeg vil gerne have dem til at skyde fra bunden. Nej New Dawn har jeg ikke klippet i, jeg klipper ikke ret meget i klatreroserne.
      Tak i lige måde, god tur til Gitte og hils.
      Knus

      Slet