tirsdag den 3. marts 2015

Snegle allerede?

Vi har haft sol i dag, men varmt er det nu ikke. Jeg har håndluget et af stenbedene i dag, jeg nåede stort set igennem det, det var rart, for det så forfærdeligt ud. Jeg har også pakket dahliaerne ud og lagt dem i potter, og sået lidt tomater, så må vi se, om der er held med dem.


Nogen egentlig solopgang blev det ikke til i dag, men solen har da skinnet, og det gør den igen nu.
Jeg har bemærket, at denne klynge dobbelte vintergækker så lidt mærkelig ud. I dag opdagede jeg, at det gjorde de fleste af de dobbelte, og også nogen af de enkelte var der bidt i. Gad vide om det allerede er sneglene, som er i gang. Jeg har i hvert fald strøet lidt ferramol for en sikkerheds skyld. De plejer at starte med påskeliljerne, men i år er det endnu tidligere, de er i gang. Ferramol er dyrt, men hvad gør man ellers?
 Heldigvis er Dorothealiljerne intakte

heller ikke krokus lader det til, at de bryder sig om

Allium kan jeg vel også have i fred, håber jeg.


selv påskeklokkerne er fredet

og iris, her er Iris Ret. Katharina Hodgkin endelig ved at blomstre

Her kan I se, at der er rigeligt plads til en rose ved hvert ben af portalen. Især den ved vandhanen vil det da pynte at få dækket :)
Nu vi er ved roser, må vi hellere få lidt flere rosenbilleder:
 Ritausma håber jeg at kunne få flere blomster i i år, der er blevet beskåret en pil, så nu får den mere lys, selvom den godt nok er skyggetålende.
 Rosa Mundi, sommerblomstrende Gallica rose, som blomstrer meget længe.
 Salét er en mosrose som remonterer, desværre når den sjældent at blomstre så meget, da knopperne klistrer sammen i regn.
 Sally Kane
har fået lidt Rhizo Bio, den blomstrer ikke så meget - til gengæld holder blomsterne længe.


Scepter d´isle er vidst yndlingsrose hos mange, også her. Det er en smuk engelsk rose med en dejlig duft.
 Schneewittchen er en sød hvid rose med en fin duft.
 St. Cecilia en dejlig engelsk rose med duft af citron og mandler, skriver de hos David Austin Roses.
Den kan ikke mere købes hos Rosenposten.

Endnu en yndlingsrose Sharifa Ashma, også en engelsk rose med en anderledes dejlig frugtagtig duft. Også den har fået Rhizo Bio i efteråret, den er ikke helt sund i løvet.
Til slut er billede af himmel og have fra i går.
Fortsat god tirsdag.

34 kommentarer:

  1. Kan det virkelig passe, at sneglene allerede er aktive? Det er da irriterende - godt at der er planter, de ikke kan lide. Det ser godt ud med påskeklokkerne, der fanfger sollyset.Den stolpe skriger da ligefrem på en slyngrose.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja jeg synes også, det er meget tidligt, og er selvfølgelig ret træt af dem. Tak for medhold til slyngrose på stolpen, noget skal der i hvert fald gøres, for køn er den ikke.

      Slet
  2. Tænk om der kan være snegle allerede!?! Her har vi (endnu) ingen bidemærker i vintergækkerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det er tidligt med de snegle, håber det er forbigående, godt du ingen har.

      Slet
  3. Hej lisbeth

    Sidste år lå der vildt mange snegle lige i det yderste jordlag og åd på alt der voksede forbi - måske er det det der er sket for dig?

    Jeg er ellers totalt optimist med sneglene i år - i efteråret havde de det tydeligvis svært. selævom vi havde de høje varmegrader blev der stadig færre, selv når man løftede sten, tror naturenm har lavet lidt ligevægt!
    mange af forårsløgene smager dårligt for sneglene eller er giftige! Colchicum feks.

    Du er stadig vildt foran - jeg har ingen af de små Iris i blomst!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det kunne godt tyde på, at det er det samme, der er sket for mig, de små er ikke nemme at få øje på og ikke nemme at aflive.
      Ja men så vil jeg være optimist sammen med dig og håbe, at det hjælper.
      Det er sjovt sådan en forskel, Marie er jo endnu længere fremme.
      Tak i lige måde.

      Slet
  4. Wow hvor er der gang i dine Iris! Er misundelig! Tror ikke jeg skal regne med blomstring i år, da jeg flyttede dem sidste år :-(

    Hvor har du dine Dahlia-pottertil at stå? koldt eller stuetemp.? :-)

    Mvh Sabrina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sabrina
      Ja nu er der gang i mine iris. Hvis dine iris er kommet op, kan det da godt være, at de vil blomstre i år, jeg synes ikke, de er så sarte med flytning. Jeg køber mine i potter og planter dem i bedene efter blomstring. Så blomstrer de igen året efter, så lad os nu se, om de ikke kommer.
      Mine dahliaer står koldt i vores værksted, det er for tidligt at tage dem ind i varmen endnu.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Jeg har ikke prøvet at drive Dahlia før, så det er rart med andres erfaringer. Jeg vil også komme mine tørre Dahliaknolde i pottemuld og i krukker. Har et koldt, lyst og tørt værksted de kan komme ud at stå i. Hvornår stiller du så potterne ind i varmen? :-)

      Slet
    3. Jeg giver dig her et link til en anden blog http://hanneihaven.blogspot.dk/search/label/Dahlia
      Hanne var virkelig dygtig og vidste meget om have og om dahlia opbevaring. Desværre er hun død nu, men familien har ladet hendes blog blive til fri afbenyttelse. Se hvordan hun har gjort.
      Jeg begynder nok at vande mine potter sidst i marts og tager dem ud i solen om dagen, men ind igen om natten. Hvis de ikke rigtigt kommer i gang, kan jeg godt finde på at tage dem ind ellers ikke.
      Håber du kan bruge dette til noget. Spørg endelig igen, hvis der er noget, du er i tvivl om :)

      Slet
    4. Hej
      1000 tak for svar, og link. Nu tror jeg at jeg ved hvordan jeg skal gøre :-)

      Slet
    5. Velbekomme - ja det var et godt link, håber du finder ud af det, det glæder mig, at du nu ved, hvordan du skal gøre.

      Slet
  5. Du ligger virkelig langt foran oss !!
    Vi har ingen snegler enda, men jeg fant kålsommerfugl larver på noen greiner, og et par rosespireaer hadde meldugg:-(
    Ellers kan jeg trøste deg med at Ferramol koster nøyaktig det dobbelte i Norge.... Om enn en fattig trøst:-))
    Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin og Lars
      Med sneglene bryder jeg mig nu ikke om at være langt foran jer :) Det hele vågner hurtigt op i år - også det dårlige, det er ikke godt.
      Jeg har købt Ferramol i Tyskland, det er lidt billigere end i Dk, men dyrt nok endda, men dobbelt så dyrt i Norge, det er da fælt - og nej ikke rigtig nogen trøst :)

      Slet
  6. Kan det virkelig passe at sneglene allerede er fremme.....
    Her har vi ikke haft udendørs vejr. Regn - sne - lidt sol & hagl.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Jeg har ikke set snegle, men kan ikke regne ud, hvad det ellers kan være, der har bidt af vintergækkerne.
      Øv ha træls vejr, vi satser på det bliver bedre hen i ugen.

      Slet
  7. Man kan næsten blive træt ved tanken om snegle. Det ser underligt ud at der kun er bidt af blomsterne og ikke stænglerne. Her er ikke så lunt som hos dig tilsyneladende, for jeg har ikke forårsblomsterne så langt fremme:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja jeg blev meget træt også i ansigtet, da jeg måtte konkludere, at det nok var snegle. Ja det har jeg ikke tænkt på, det er da godt nok underligt, at de ikke har bidt i stænglerne. Det er vist meget forskelligt med de forårsblomster, hos Susanne Heaven var der en enkelt påskelilje, som næsten var sprunget ud.

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Her har det været noget omskifteligt idag. Sol, sne, hagl og regn Og vinden har været meget kold. Her er der heldigvis ikke bidt i noget endnu. Det er da altid noget at der er noget du kan ha' i fred. Sneglene har haft vinteren med sig de sidste par år men somrene imod sig :-) nu må vi se hvordan det spænder af i år. Jeg venter stadig på at mine Iris springer ud men nu er der da store knopper. I dag fandt jeg en Iris bucharica i Kvickly:-) den kunne jeg da ikke stå for. Åh jo der er da masser af plads til en rose ved portalen. Er sikker på at du finder den helt rigtige og mon ikke Bent gir sig :-) sådan plejer det at være her. Jeg får min vilje og han får fred :-)
    Scepter d'isle og Sharifa Ashma åh dem glæder jeg mig til rigtig gode valg du hjalp mig med at træffe der :-)
    Idag har jeg været ved tandlæge uha alle de planter jeg kunne få for de penge. Jeg havde knækket lidt af min ene fortand :-(
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Vi har heldigvis ikke haft hagl, men skyerne har set ud som om, det kunne blive hagl, men det fik I så i stedet. Jeg var lige ved at tro, at jeg havde fået en ny slags sjældne vintergækker, indtil jeg så, hvad det var. Jeg frygter en sand invasion af snegle, men forsøger at være optimist. Godt der er knopper i dine iris nu, så varer det ikke længe. Iris Bucharia købte jeg sidste år i Kvickly i Horsens, den er på vej op, men den er ikke nået langt. Den er rigtig sød.
      Jeg har udset mig et par stykker til portalen, jeg tænker også, at Bent giver sig, så han kan få fred :)
      Nå var det de roser, jeg anbefalede, det kunne jeg ikke huske, men det var i hvert fald gode bud, så godt du fik dem :)
      Øv ja sådan tænker jeg også, når jeg har betalt en tandlægeregning, jeg skal faktisk også have en tid, men får ikke taget mig sammen til at ringe :(
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    Her skal du få et gratis råd mot snegler :) Det er testet ut her i Norge og virker helt sikkert hos deg også. Det er å gjemme på kaffegrut og legge det ut i bedene. Jeg vet ikke hva det heter i Danmark men det er altså det som er igjen etter at en har traktet kaffe :) Det er giftig for sneglene, og kaffe er også gjødsel for plantene. Jeg er ikke plaget med snegler, men legger det ut i bedene i hele hagen. Det blir jo borte hvis det regner mye, men hvis en har mye grut er det jo bare å legge ut hele tiden.
    Påskeklokkene dine er så flotte!

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak for dit gode råd, jeg har hørt det før, men godt at vide, at det er testet i Norge. Jeg må til at samle kaffegrums (hedder det i Dk) Nogen siger også, at det hjælper mod liljebiller, så det er godt for meget småkravl :)
      Tak :)
      Klem

      Slet
  10. Kære Lisbeth.
    Tak for alle de fine billeder af roserne.
    Forleden dag da jeg inspicerede stauderne i teltet, var der flere snegle med hus og en masse gule snegle-æg. Jeg skyndte mig, at slå dem alle ihjel, for der kunne godt nok blive mange. De lå lige i overkanten af jorden i krukkerne.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Selv tak.
      Godt du fik fat i snegleæggene, jeg har ikke fundet ret mange i efteråret, men nogen må der have været.
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth, de der snegle du har de må være nogle seje nogle hvis de allerede er i gang.
    Jeg syntes altså de ser så søde ud de små Iris,jeg har købt en og den er afblomstret. Kan jeg så bare sætte den ud i haven nu ?
    Man kan simpelthen ikke have sådan en pæl stående i sådan en smuk have som din, det kan du godt sige til Bent :o)..Den skriger jo på at der kommer mindst et par roser op af.
    Hvilke kunne du tænke dig ?
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja snegle er desværre seje, især så fugtigt som det er her nu.
      Ja de små iris er meget søde, jeg tror roligt, at du kan plante dem ud nu, det mener jeg, at jeg har gjort.
      Nej vel, der må da roser op af dem.
      Jeg har tænkt lidt på A Shropshire Lad, men måske er den for svær at forme til at kravle op. Gloire de Dijon har jeg også tænkt på, de skal være gyldne for at passe til kaprifolien, mener jeg. For ellers kunne jeg også tænke mig Ophelia Climbing. Lyder det som et godt valg?
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Hej Lisbeth, jeg plantede jo A Shropshire Lad forrige efterår og den er helt vidunderlig, bedre end på billeder. Jeg syntes ikke den er svær at forme, den kommer med nogle lange gode skud og ikke så mange sideskud, jeg er virkeligt overrasket over den og den skifter farve efter årstiden og udspring. Hvor høj er pælen ?
      Glorie de dijon ser også skøn ud Ophelia Climbing er mere lyserød, den minder mig lidt om New Dawn.
      Jeg tror en af de 2 første vil stå godt til caprifolien, jeg er bare ikke helt sikker på at A Shopshire Lad, kan blive meget højere end et par meter, til gengæld har den nærmest ingen torne, noget jeg ved du sætter pris på :o) jeg ligger er par billeder af den på bloggen i dag.
      Kh Linda

      Slet
    3. Hej Linda
      Det lyder fint med A Shropshire Lad, jeg har længe haft mod på den. Pælen er knap 3 meter, så kan det jo godt være, at den bliver lidt for lav til pælen, nu må vi lige se.
      Men ja det er et plus, at den ingen torne har, især på det sted, hvor man jo skal kunne gå igennem uden at rive sig.
      Derimod kan Gloire de Dijon sikker godt kravle helt op, men har sikkert også torne.
      Tak for billederne på din blog.
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Kære Lisbeth
    Hilsen og god dag-----

    Nå er det tid til at se efter dahliarne, jeg tror ikke mine har klaret den.
    Uha snegle, det er tidligt du skal slås med dem.
    hav en god dag
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja jeg mener, at man skal kigge til dem en gang i mellem, mine havde det for en gang skyld fint, måske har du også været heldig.
      Ja det er meget tidligt med sneglene.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. dejlige billeder, og de små klistrede sataner er også dukket op hjemme hos mig :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tim
      Øv hvor er det træls med de snegle. Ferramolen er ikke spist i nat, men de er måske for små til at spise af det endnu?

      Slet
  14. Hej Lisbeth.Først på dagen var her dejligt solskin.................men nu er det lidt mørkt og koldt.
    Men har lige været en tur i Lyngby og på Aldershvile planteskole for at købe lidt ind.Havde håbet at de havde frø af sølvsalvie...........men nej.
    Du har så mange fine små iris...........synes ikke rigtig at mine kommer op.
    Spændende med hvilke roser du vælger til din store portal.
    Men den smukke rose Scepter d`isle er da bare fantastisk.
    God dag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det blev et kedeligt vejr efter den første sol, så jeg har heller ikke været ude i dag.
      Jeg supplerer mine iris op hver år, når de har dem i Netto i potter her i foråret, for de bliver desværre sjældent til flere, tværtimod.
      Ja Scepter d´isle er både smuk og velduftende.
      Knus Lisbeth

      Slet