søndag den 1. marts 2015

Aprilvejr?

Ja ja jeg ved godt, at vi lige er startet på marts, men i formiddags regnede det. Over middag kom solen, men ikke ret længe, en byge midt på eftermiddagen, og det blæser, det er da lidt aprilvejr, men jeg håber nu, at det er lunere til april. Godt jeg ikke havde planlagt noget i haven i dag.

 Til gengæld var det strålende solskin i går, omend lidt køligt.
 Bent benyttede det gode vejr til at få styr på den væltede kaprifolie
Det var ikke nogen nem sag, så vi måtte skære over halvdelen af. Den var meget tung, på et tidspunkt havde jeg den ned over mig. Som I kan se har den fået en vældig portal, jeg har allerede regnet ud, at der også kan gro en rose der, men det er vi ikke helt enige i (endnu:)




I det fine solskin åbnede de mange krokus sig, der er også en del, som knap er ovenfor jorden endnu.
også Iris Retculata Harmony åbnede sig i solen

en ordentlig klump vintergækker, det ser godt ud.

Forårslyngen er så fin nu
Hebe er stedsegrøn, i år har den klaret vinteren, men vi har jo heller ikke rigtig haft nogen vinter.
Kejserbusken og blå himmel klæder hinanden
NU skal vi se billeder af sommerens roser:
 Klatrerosen New Dawn
 er en fin rose, men jeg holder mere af slægtningen Penny Lane, den holder længere i blomsten
Nuits de Young er en sommerblomstrende mosrose, den fik pladsen efter Rhapsody in blue, som jeg forærede væk.
Her kommer en kær yndlingsrose for rigtig mange af jer:



Odyssey må naturligvis have mindst 4 billeder i indlægget
 Wollerton old Hall
 en smuk velduftende engelsk rose
som jeg også er ret vild med
 Pat Austin
en smuk kobberfarvet engelsk rose
farvemæssigt passer det at slutte af med et billede fra i går, bemærk at der var rim på taget af pavillionen. Solen skinner her nu, men varmt er det ikke.
Fortsat god søndag

20 kommentarer:

  1. Ja vejret skifter for et godt ord! Jeg var på vej i haven men så regnede det pludselig temmelig meget - og det gør det så fortsat! Men så må den stå på indendørs sysler!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det var det samme her, solen skinnede, så jeg ville ud, ja så kom der regn. Men heldigvis er det rart indendøre.
      Håber du fandt ud af Rhizo Bio ellers må du sige til.

      Slet
  2. Jeg holder meget af farven på nuits de young, men opgav efter voldsomt angreb af stråleplet og anden svamp - næsten alle blade var sorte. Har du lignende problemer med din? Hilsner

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Horta
      Ja Nuits de Young har en virkelig smuk farve. Jeg har ikke haft den så længe, kun siden foråret. Jeg holder øje med den og skriver om det til efteråret. Det er da ærgerligt, hvis den får sorte blade. Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Ja det er godt nok en stor portal, og det kan da kun blive et pænt med både rose og kaprifolie;-)
    Vejret i dag har ikke engang opfordret mig til at gå med hunden, som heller ikke gider ud, bare jeg undlader det berømte .. ord.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja lidt voldsom er portalen, men det er kaprifolien også, og så lige et par roser, så skal det nok blive godt ;)
      Vi har haft tørvejr siden middag, men varmt var det ikke.

      Slet
  4. Det var noget af en portal - og javist er der plads til en rose....så mon ikke du får din vilje? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja den er stor den portal, men det er kaprifolien også, men plads til mindst en rose, er der godt nok :) Du ved godt, at mændene laver det hårde arbejde, og vi bestemmer, hvad og hvor det skal plantes ;)

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Ja Odyssey præsenterer sig rigtig godt sådan en grå dag med regn og slud.
    Du er da ellers stort set foran med alt - bortset måske fra træpæonerne dem har jeg da ikke bemærket at du har flashet?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja billeder af Odyssey må bestem kunne hjælpe på sådan en grå og kold dag.
      Nej det er lidt siden, at jeg har flashet træpæonerne, der er knopper i dem der plejer, men den var eksperterne nix, stadig ikke. Jeg er godt træt af dem, jeg brugte en del penge den gang, men det er ikke meget, jeg har fået for pengene. Også iris har jeg købt der, de kommer ikke igen. Hvis jeg skal have flere, vil jeg finde andre græsgange :)
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Der er noget livsbekræftende over sådane nogle grupper af krokus, som åbner sig , når solen skinner. Det er godt nok en ordentlig basse af en kaprifolie, I får bakset på plads.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja lige nu her efter den grå vinter, er det dejligt livsbekræftende med en gruppe krokus, som lige har åbnet sig.
      Ja kaprifolien er enorm, det var hårdt arbejde for Bent. Jeg var desværre ikke meget bevendt.

      Slet
  7. Har dere støpt fundament til portalen for å få den til å stå, eller er den satt ned med "spyd"
    Ellers merker vi at vi lengter tilbake til Samsø:-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin og Lars
      Nej portalen er ikke støbt med fundament, kun gravet dybt ned, vi håber, det går :)
      Ja men det bliver hyggeligt at hilse på jer, når I kommer til Samsø.

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Næ foråret følger åbenbart ikke kalenderen men på trods af vejr og vind gik jeg altså i haven sidst på formiddagen tørvejr og et par solstrejf fik jeg. Omkring kl 14 begyndte det at småregne. Så havde jeg også fået noget luft og fået luget lidt :-) Hold da op for en portal Bent har fået banket sammen og lur mig om fruen ikke nok skal få sin vilje men en rose. Sørme om der ikke nu er knopper i mine små Iris der sker noget på et par dage nu. Jeg lettede lidt på grandækket over roserne og der godt gang i dem. Astrid Lindgren havde faktisk små nye blade. Tænker at de får lidt mere tid med dyne på :-) Odyssey glæder jeg mig helt vildt til så absolut en af de roser jeg har nydt mest hos dig. Skønt blir det også at kunne nyde den i egen have.
    Rigtig smukt billede af pavillionen :-)
    Fortsat god søndag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nu skulle du bare i haven, ja med en god påklædning går det jo også. Solen kom først her over middag, og regnen lidt senere end kl. 14, men det kom jo også syd fra.
      Ja det er noget af en portal, hvorfor gøre det småt, når det kan gøres stort :) det er jo også noget af en kleppert den kaprifolie, jeg tænkte i mit stille sind, at hvis den dør, så har jeg da fået plads til nogle klatreroser :) Den er god til fuglene og til ligustersværmere, siger han.
      Det lyder godt med dine roser, jeg kan godt forstå, du glæder dig til Odyssey kommer i gang i din have, så kan du nyde og dufte lige så tit du vil.
      Tak for det :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Kære Lisbeth
    Det var en stor kapirfolie du havde, de vokser vel stærkt, så det gør vel ikke det store i måtte beskære den.
    Hvordan fik Bent dog rejst den kæmpe portal, -- jeg tror også en rose vil gøre sig godt lige der, man kan måske blande dem.
    Krokus er nu søde, du har vist mange, og Lyngen står fint.
    Ja, så er dine roser jo så skønne.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det var en kæmpe kaprifolie, den skal nok komme sig.
      Bent kan mange kneb, jeg holdt ikke øje med ham i mens, men den blev lavet på stedet. Jeg har udtænkt en rose, som kan passe netop der :)
      Ja jeg har mange krokus, men der er også plads til mange. Jeg synes lyngen står rigtig fint nu.
      Tak ja roserne er fine.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth.Her regner det til morgen..................lidt øv da vi havde planlagt at skulle i Bilka og købe jord og gødning.
    Men hold da helt op en portal Bente har lavet.....................men lidt ærgerligt med din kaprifolie.Så nu må der vist lidt roser til at dække portalen.
    Mange smukke krokus du viser..................synes mine er lidt små endnu.
    Og roser har du jo rigtig mange af..............glæder mig til vi kan dufte de skønne blomster.
    God dag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Det gjorde det også her, men nu er det blevet tørvejr med lidt sol ind i mellem.
      Mon ikke I også får tørvejr, så du kan komme i gang med det fra Bilka.
      Ja det er noget af en portal, kaprifolien skal nok klare, dog måske med knap så mange blomster i sommer. Jeg tror også, der skal nogle roser til at dække den, det kommer der i hvert fald :)
      Ja der er ved at være godt gang i mine krokus, men der er flere på vej.
      Snart er det rosentid, dejligt.
      Knus Lisbeth

      Slet