onsdag den 20. maj 2020

Rundt om haven igen og lidt clematis i blomst

Turen rundt om haven bliver ikke så lang denne gang, men der er lidt nye træer i blomst.
Først skal vi lige se min clematis på hegnet igen

 den er bare så flot
 Xerxes lover som sædvanlig godt, der er mængder af knopper på æbletræet, det bliver ikke sidste gang, jeg viser den.
Montana med duft
Vi har hvidtjørn rundt om haven ude ved vejen, nu blomstrer de så flot
men også guldregnen på diget blomstrer flot nu. Den er taget med fra mit barndomshjem Munkebo Bakke, hvor den havde sået sig selv mange steder, en af dem kom med hjem.
Den brogede kornel er så flot nu, den står i læhegnet
 Her er jeg igen bagom hegnet
læg mærke til prydrabarberen foran pergolaen
Er den ikke fantastisk
 flotte farver i den gamle del af haven
 her ser I igen det nye bed foran stenbedet
med smukke velduftende R. fortunei
i den del af haven slutter vi med magnoliabedet og de nyplantede roser.  Jeg er glad for den magnolia, fordi den har silkebløde blade efter afblomstringen. M. Soulangeana.
Rhododendron:
 R. Artic Tern
 R. Blanka
 R. Percy Wiseman
 Phyllis Korn viser jeg igen, fordi det ser ud som om, det er træet, der blomstrer. Det ser eksotisk ud :)
 R. Silberwolke
R. Tina Heinje
 Syrenerne blomstrer smukt nu
 her er det Beauty of Moscow

Snart springer nye træpæoner ud
R. fictolacteums nye skud er et flot skue
I går sprang der 12 rhododendron ud, blomstringen er ved at være på sit højeste.
Rigtig god Kr. Himmelfartsdags ferie, jeg får besøg af to af sønnerne og 2 børnebørn, så jeg ved ikke helt, hvornår jeg er på igen. 

15 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Det må være smukt med den clematis op i æbletræet. Jeg glæder mig til at følge den.
    Jo: Fantastisk prydrabarber. Men der er sørme så meget smukt lige nu.
    Nyd nu endelig besøget. Det bliver oven i købet sol og udevejr, det meste af tiden. Rigtig god fornøjelse.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Det bliver simpelthen så flot, der er mængder af knopper, jeg skal nok vise den igen. Ja det er svært at beholde kameraet i lommen i denne tid :)
      Jeg vil bestemt nyde besøget, den regn de lover kommer nok ikke alligevel, så vi kan nyde samværet og haven.
      Tak for det
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Good morning dear Lisbeth,
    Fantastic vieuws out of your beautiful garden.
    How wonderful it is that you can meet your children and grandchildren after such a long time.Wishing beautiful days together.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      Thank you I really enjoy it, and I will enjoy the visit too.
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  3. De tidlige clematis Montana er bare så skønne nu. Og op i jeres træer,, det må være et betagende syn.
    Og prydrabarber,, flot "blomstertårn". Spreder den sig med frø eller er den steril?
    Næææ bar jord endnu i det nye bed??? Jamen dog.. eller er planterne bare så små endnu?
    God "luftfartsferie" med familien..
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er de, en af vores Montanaer er lige klippet ned, den så død ud, den var højt oppe i et bøgetræ, da vi fik hevet den ned, blomstrede den.
      Ja der er stadig plads til mere, jeg ved endnu ikke, hvad det skal være.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Vi får også besøg af datter med familie, og vejret ser lovende ud til den slags fornøjelser. Der er mange buske og småtræer, der er sprunget ud, og man af dem dufter skønt. Af en eller anden mærkelig årsag springer vores guldregn altid ud længe efter andres. Clematistid er det også blevet. De er så vigtige, synes jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er heldigt, at vejret er godt, selvom de lover blæst på fredag. Jeg der er mange fine buske nu og nogle med duft. Det er da underlig med jeres guldregn, du plejer at være foran mig. Clematis kan vi bestemt ikke undvære, selvom nogle af mine har taget skade af vinteren.

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Du skal da vidst have fat i en stige hvis du skal dufte til den clematis, ser ud til at dens blomster sidder lidt højt. Ja nu vil clematis også være med, det er så dejligt. Jeg har lidt problemer med Miss Bateman, hun vil ikke op i æbletræet, så nu får hun lov at ligge hen af jorden. Der blomstrer hun nu også meget fint :-)
    Den ser godt ud den Prydrabarber, ser ud til at have en pæn størrelse.
    Uhhh der er neget at se på for dine gæster, hvis de da har interesse for det. Om ikke andet så bliver det vidst vejr til at være ude i den. Dejligt at det er ved at være muligt at se familie og venner igen, det har jo været et savn for mange. Her kommer vores ene sæt naboer til frokost i morgen, Mogens skal have sat nye stolper op til tørrestativet og naboen har lovet lige at hjælpe og så kan vi hygge med lidt spiseligt når de er færdige. Yvonne og Kent kommer på besøg på lørdag, nu bliver det jo nok ikke så tit vi ses når de flytter, men dejligt lige at kunne nå at vise forårsfarven frem. Der loves godt nok regn lørdag, men håber det ikke bliver alt for galt.
    Rigtig god Kristihimmelfarts ferie
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Der er lidt blomster længere nede, så jeg kan lige nå at lugte til den. Jeg har købt en ny Miss Bateman, der er ikke meget liv i hende, måske overlever hun ikke. Ja prydrabarberen er højere end mig, så det er helt pænt.
      Nu er det ikke haven, drengene interesserer sig mest for, men vi plejer da gerne at gå en tur rundt derude. De kan vel næppe undgå at se det, når vi skal sidde derude og spise frokost.
      Hyggeligt med nabosamvær og med Yvonne og Kent, jeg vil da blive forbavset, hvis vi får ret meget regn.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Jeg har noget at lære Lisbeth.
    Få blomster i haven hele året rundt. Eller så længe det er muligt.
    Men mon ikke det kommer med årene det er jo ikke så længe jeg har været have nisse.
    Din pryd rabarber sådan en må jeg bare eje. Måske ikke bare en endda. Er total vil med den.

    Klem og skøn Kr. Himmelfartdag til jer
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja det er dejligt, når der er blomster stort set hele året, du skal nok lære det, du går jo all in og har også alle dine pynteting og springvand osv. i haven, så det er jo en anderledes have.
      Prydrabarberen er nogle år om at komme i gang, så du må købe nogle stykker, den er flot.
      Klem og i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  7. Hvor er det smukke billeder fra din have, Lisbeth! Jeg kan slet ikke stå for dine clematis og historien om guldregnen, som du har taget med fra din barndoms have.
    Jeg er fuld af beundring over, at du/I har tid til at passe jeres store have.
    Vi var i Sofiero Slotspark i går og så de mange skønne rododendronbuske i blomst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Tak skal du have, i morges var jeg ude for at tage billeder igen, det var så fint det hele. Ja jeg er glad for, at jeg fik en guldregn med hjemme fra, nu er det hele væltet :(
      Vi laver heller ikke meget andet end at passe haven, det er en lidt vild have, men nogle af bedene bliver passet bedre end det rundt om.
      Det lyder godt, jeg havde også tænkt mig, at jeg skulle over til jer for at se rhododendron, men så kom de her i stedet, det var bedre.

      Slet
  8. Det var roligt att se 'Tina Heijne' blomma. Har titta på busken ibland men lämnat den. Jag känner att många R. yakushimanum har fint färgade knoppar som sen slår ut och blir nästan vita och nästan likadan. Tina ser ju ut att kunna behålla färgen :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet