fredag den 17. januar 2020

Ekstra fra januar 2020

bare fordi jeg har taget billeder i i går og i dag, da vi har haft solen på besøg.
i dag var der en flot solopgang
 Det var der ikke i går.
og kejserbusken fyldt med blomster
Vi fik 6,8 mm i onsdags, det var nok til, at der kom vand i grøften og selvfølgelig også nogle steder i haven.  Vandet er trukket væk i grøften i dag, men der er visse steder i haven man skal holde sig fra.
I går gik jeg i gang med at klippe stauder ned og fortsatte med at klippe blade af påskeklokkerne.
Bent kløver brænde, det giver noget, når han fælder i skoven ved siden af, her er det mest piletræer, men i vores egen have har han snart fældet en del birketræer
 mens jeg gik tur d. 14. havde han fældet denne birk, der voksede en clematis op af, så nu vi lige se, hvad der skal ske med den.
 det gav mere lys til mit nye bed i stenbedet
 se hvor flot han fik det lagt ned uden at ødelægge noget, altså ja det kan I kun se på savsmuldet. Han tog ingen billeder, og jeg var jo ikke hjemme
det er han ret god til. Det kunne nemt have gået ud over den orangegrenede lind, men der knækkede kun en lille gren i toppen. Flot arbejde
Dette fyrretræ står lige ved siden af den orangegrenede lind, heller ikke den skete der noget med.
Jeg har besluttet mig til, at det bliver denne her, der skal flyttes hen hvor der er plads i læhegnet.
R. Mrs. Furnivals Daughter er det
R. Hansel som jeg havde tænkt at flytte står egentlig fint, hvor den står, stor er den jo også.
de er så fine sammen, når de står med nye skud som her 1.8.
 Også nu er de fine sammen, både fra den ene side
og fra den anden
Nogle af påskeklokkerne er nu sprunget ud




og enkelte påskeliljer er godt på vej, Bellis skulle også lige være med.
 også vintergækkerne er synlige nu
Troldnøden/Hamamelis blomstrer
Mine cyklamen har formeret sig
Vi slutter med solskin på det smukke gamle blommetræ
Vi er mange, som gerne så lidt vinter nu, men når det nu ikke bliver, glæder jeg mig over, at det er muligt at gå lange ture, det kan jeg ikke, når der ligger sne, især hvis det lumsk har lagt sig på frosne vandpytter.
Rigtig god weekend. Hvis du ikke fik set første halvdel af 2014, kan det ses her
2. del af 2014 kommer på søndag.
g.


21 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Det ser ut som våren har kommet for alvor hos deg!
    Påskeklokkene ser veldig fine ut.
    God weekend og klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er vældig våragtigt her. Og påskeklokker er nået langt allerede.
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth!

    Att fälla träd är en stor konst, jag vet för här har det fällts många träd, ibland av stormar också. Vi eldar också hela vinterhalvåret och det går åt en hel del ved under ett halvår.

    Det ser närmast vårlikt ut i trädgården, ni är ju långt före oss men kanske är det också väldigt tidigt för Danmark?

    Idag på min promenad hörde jag småfåglarna stämma upp sin vårsång och tidningarna larmar om att pollensäsongen redan har kommit igång. Ormvråken som alltid flyttar söderut över vintern har valt att stanna kvar, jag ser den varje dag.
    Vet inte vad som är att föredra, att vintern kommer i alla fall på ett kort besök eller att den lika gärna kan utebli.

    Kram och en god helg till dig och den duktige trädfällaren!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det har du helt ret i, Bent har været skovarbejder for mange år siden, så han har lært det. Der skal følges op på træerne, så de bliver fældet på det rigtige tidspunkt.
      Det er utroligt, at fuglene allerede synger om forår. Måske kommer der frost senere, det er ikke til at sige.
      Kram og i lige måde :)

      Slet
  3. Good afternoon dear Lisbeth,
    It's great that you can keep your blog alive during a long, dark wintertime. RESPECT!! Having this warm wintertemperatures is a strange thing. But who knows what King Winter still can show later this month. It's great that you already did take off the old foliage of the Helleborus. I job I will do tomorrow.
    Have a wonderful weekend ahead.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening dear Marijke
      Some are knitting in the winter, I am blogging :) I like it, and I have a lot of photoes. We never know if King Winter is comming later on. But we can take away the old foliage of the Helleborus.
      Same to your
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  4. Ja det var en smuk solopgang, dejligt. Og det har vist været sol det meste af dagen? I hvert fald da jeg cyklede i morges og da jeg cyklede hjem sent i eftermiddags. Bare det så osse vil være det i weekenden, jeg håber at kunne komme videre med påskeklokkerne.
    Det èr altså så flot at kunne beregne nøjagtigt hvor et træ vil falde, og så få det til det. Heldigt for dig at Bent er så god til det, ellers ville du jo være alt for nervøs for de øvrige planter i haven.
    Troldnød er så fin nu, dog er min gule ikke så blomsterig som den plejer. Din er så flot. Jeg har en orange, der faktisk blev købt som rød,, den blomstrer ikke endnu men der er fine knopper på spring. Den er osse kun et par år gammel.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja skønt med solopgangen og solen, så du ikke skulle køre i regnvejr i dag igen. Jeg håber på sol, så du kan få klippet bladene af påskeklokkerne. Det er skønt at få gjort, så man kan se blomsterne.
      Ja Bent er ret dygtig til det, men han er jo også tidligere skovarbejder. Jeg er aldrig bekymret, når han saver, hverken for ham eller for planterne.
      Min troldnød blomstrer for 2 gang inden for ½ år, det er godt klaret. Godt der er fine knopper på spring i din røde troldnød. Sådan en har jeg også haft, den gik ud.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Ja det er rigtig blevet forår - og nej der er ingen tegn på vinter i nogen prognoser. Sikken langt alt er kommet - de fleste vinterblomster kan jo godt tåle pæn frost, hvis den skulle komme...!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er utroligt, at vi allerede skal have forår. Ja heldigvis kan de fleste tåle frost, så må vi se, om der kommer noget.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. God weekend til jer. Har Bent ikke tænkt sig at holde weekendpause fra brændet? Det har han da fortjent. Det er også det, Søren nørkler med for tiden, dog med nogle pauser indlagt. Vejret er jo perfekt til det. Selvom vi er bevidste om eventuelle klimaændringer, er forårstegnene nu alligevel noget, som sætter humøret i vejret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde Marie
      Vi tager ikke sådan hensyn til weekenderne hos os, men han tager også gode pauser ind i mellem, ellers kan han ikke holde til det, vi må jo erkende, at vi ikke er helt unge længere.
      Du har helt ret, vi bekymrer os egentlig for meget, vi må nyde det, som det er, vi kan alligevel ikke ændre det, det er da dejligt at se det hele igen.

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Ja det var dejligt at se solen, så fint at du lige laver et indlæg af aktuelle billeder det har vi da brug for. Det ser også ud til at solen kigger forbi de næste dage. Det er også at ane at dagen er tiltaget når vejret er som idag.
    Foråret er kommet tidligt, der er mange ting der er godt igang, her blomstrer erantis og vintergækkerne står også pænt i knop. Kan se at flere af primulaerne også er pænt i blomst. Jeg må rundt og få kigget rigtig efter det hele på søndag. Imorgen får vi gæster fra det vestjyske.
    Jeg skal da love for at Bent får ordnet noget træ, både på den ene og anden måde :-) det lysner i haven og I kommer ikke til at fryse.
    Ja pludselig er de der de små Cyclamen, så skal du bare vente 3-4 år så er der også blomster :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja vi har længtes efter solen. Godt I også gerne vil se aktuelle billeder. I dag var det noget længere lyst, det var dejligt.
      Jeg har også primulaer i blomst og ja alt det andet, jeg viser. Du må ud og kigge på søndag, der lover de ovenikøbet solskin.
      Ja fjernelse af træerne giver mere lys og varme flere gange.
      Heldigvis har jeg større grupper med cyklamen, de blomstrer nok i år, så må jeg vente på de andre, hvor er det godt, at de sår sig selv.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Det er hyggeligt at gå i haven og kikke efter forårstegn, og du har haft heldet med dig, kan jeg se. Bent er flittig, I kommer ikke til at fryse.
    God weekend på Samsø!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det er det. Vi kommer bestemt ikke til at fryse, heldigvis for jeg har nemt ved at fryse.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth og Bent, Ja jeg skriver Bent med for han har jo del af æren for det her indlæg.
    Jeg er da vildt imponeret over hvor precis du han kan lægge et træ ned. Flot arbejde og godt det ikke gik ud over de andre træer. Der er sikkert en mening med at det blev gjort mens fruen var på gåtur :o))

    Det er så vildt hvor meget der er på vej nu i haven, det er skræmmende og alligevel fantastisk dejligt for vi sukker jo alle efter forår. Jeg har valgt at nyde det og så må vi tage vejret som det kommer.
    Jeg har også klippet påskeklokkerne, og bliver som altid forundret over hvor hurtigt blomsterne rejser sig og folder sig ud når bladene er væk.
    Rigtig god weekend til jer begge 2.
    Knus fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja du kan roligt skrive Bent med, det er virkelig imponerende, at han kan få træet til at ramme så præcist. Ja måske var det med vilje, han gjorde det, mens jeg gik tur, men det var nu heller ikke nemt at skjule sporene, hvis det var gået galt :)
      Det lyder som en god idé at nyde det og tage det, som det kommer, det samme gør jeg, der skal nok blive tid til at lave en masse derude, men i dag blæser det nu for meget. Det er rigtig, at der kommer hurtigt fine blomster, når vi klipper bladene af.
      Tak i lige måde
      Knus fra os

      Slet
  10. Flot lagt - træet.
    Det er svært med forårsarbejdet, synes jeg, for vi er på vej ind i en vejrtype, vi ikke har erfaring med.
    De lover godt vejr i morgen, og så jeg går nok ud og beskærer stauder. I januar...!!!
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lisbeth
      Ja det er han god til. Det er jo det, men her er det så vådt, så jeg kan ikke gøre meget andet end klippe stauder og helleborus, det gør jeg så i det fine vejr i morgen. Ja i januar det er lidt vildt.
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Det er en fordel når den der fører saven har styr på det især når det er inde mellem andre ting som man gerne vil bevare, flot arbejde 😀
    Der er godt gang i Påskeklokkerne hos dig, de er så skønne på denne tid. Min gule Troldnød er slet ikke i blomst, men den røde står i fuld flor.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet