søndag den 19. januar 2020

2014 2. del

Ikke flere hyggelige familiebegivenheder i det år, men der skete alligevel lidt. Har du lyst til at kigge med,  her kommer igen en mængde billeder:
Roserne blomstrede på smukkeste vis d. 2.7. og længe endnu
4.7.
7.7. havde jeg besøg af  Rosenkredsens Århusafdeling, de havde lejet den fine bus her, som hører til på Samsø.
Alle var vældig begejstrede for roserne og ikke mindst mine mange valmuer imellem roserne.
Men før deres besøg skete der lidt andet. Jeg glemte at fortælle, at vi i juni måtte sige farvel til vores gamle hund Speedy, den kunne ikke mere, så vi måtte til dyrlægen 2. pinsedag.
Så stod vi tilbage med kun en hund, endda en ældre hund Vicky. Det kunne fru Høneballe ikke klare.
Derfor hentede vi en lille bitte hund d. 5.7. der var nu ikke meget begejstring at spore hos Vicky
Heldigvis blev det bedre og de endte med at være bedste venner.
 mængder af fine clematis blomstrede
 og der var nye skud i rhodoerne
også hortensiaerne blomstrede
22.7. Vi havde andre besøg i haven, bl.a.  Anne, Mogens og Linda, som var her for første gang, det blev heldigvis ikke sidste gang.
 Det var en af de hedeste dage det år, det glemmer vi ikke lige.
Det var den gang jeg havde flotte solhatte, nu er der kun de almindelig tilbage.
 28.7. var endnu en varm dag og hageliljen blomstrede, det har den vidst ikke gjort siden
samme dag havde vi besøg af Marianne, der en gang havde bloggen: blomsterne, dyrene og alt det andet.
August:
 Kvanen blomstrede flot

 De mange fine iris, jeg havde købt hos Jan i Spanien kom i blomst
 18.8. endnu et besøg, nemlig af Anne Mette, som også havde en blog, desværre er hun også stoppet

Der var dejlig stemning i haven
September:
Schippo voksede stødt men stor var den nu ikke :) nogle troede, at det var en kattekilling
 20.9. havde vi hyggeligt besøg af Vestsjællands havekreds
 21.9. var Ida og jeg til plantemarked i Århus, her mødtes vi med Ulla (frk. Anemone) Mon ikke Malcolm tog billedet.
 stemningen var i top 28.9.
R. Silbervelours var smuk med de nye skud
Det år nåede min New Biscus at blomstre
Oktober:

30.10.  fik vi let frost
November:
 2.11. Rosenbuen blev færdig
og fligetbladet tørst stod smukt 4.11.
December
 1.12. Bent gik på efterløn og vi havde besøg af Arthur og familien
 4.12. fine farver i læhegnet, det er bøgetræer, de stod for tæt, så de blev fældet i efteråret, jeg har nu savnet de fine farver, men vi var nødt til at tynde ud.
26.12. for en gang skyld var vi ikke hjemme i julen, vi holdt jul med Arthur og familien, og havde lejet et sommerhus ved Storebælt. Det var nogle kolde blæsende dage men smukt var der.
29.12. hjemme igen, heldigvis inden sneen kom, men det var nok ikke så meget vi fik.
Slut for 2014, I må have en dejlig solskinsdag.  Det er koldt her til morgen.

30 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Morsomt bilde av den nye hund og den du hadde fra før. Jeg tror at alle dyr er skeptiske når en nytt dyr kommer inn i huset. Det ser jeg her med mine katter også. De blir som regel veldig gode venner etter kort tid. Jeg forstår deg så godt, for et dyr er for lite :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er et ret sjovt billede. Det er ikke altid, det går godt at sætte to dyr sammen, hvor den ene er hjemme, men som regel går det.
      Jeg skulle gerne have flere hunde, men jeg kan kun gå med to af gangen :)
      Klem

      Slet
  2. Det var da alligvel et begivenhedsrigt halvår, synes jeg! Det er hårdt at miste sine gamle dyr, men også altid spændende at få et nyt, heldigvis :-)
    Og billederne af roserne .... suuuk ... de er så skønne!
    God dag til jer på Samsø!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja der skete også lidt i 2. halvdel af året. Ja det er hårdt at miste sine gamle dyr, men jeg elsker at få et nyt, selvom det i begyndelsen kræver lidt mere arbejde :)
      Ja det er dejligt med roser.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Det er sjovt at se hvordan haven lige pludselig ser meget etableret ud her i -14. Som om den har taget et kvantespring fra det ene år til det andet, og begynder at ligne det jeg kender fra din blog.
    En ny hund i huset/haven kan vel også betragtes som en familiebegivenhed...

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja der er sket noget fra 13 til 14, godt med regn hjælper på det, så springer de :)
      Ja for os var det en familiebegivenhed med en ny hund :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Alt i alt var 2014 da et fantastisk haveår og familieår.
    Så mange smukke billeder her fra anden halvdel, det er helt vildt godt.
    Silvervelours er bare så flot.
    Ja, alt det andet også - husker vist også 2014 som et godt rosenår.

    Tak for historierne
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det må man sige, der skete en del. Silbervelours er en af de skønneste rhodoer, hvad løvet angår.
      Også 2014 blev et godt rosenår.
      Selv tak fordi du kiggede med
      Knus

      Slet
  5. Good morning dear Lisbeth,
    A gorgeous post like always.
    2014, already 5 years ago. It must be great to stroll trough the photo's of that year and see how your garden has changed on certain parts.
    Have a wonderful day. The sun is shining overhere. I hope this day will bring you sunshine too!!
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello dear Marijke
      Thank you yes it is great but difficult to choose pictures.
      Same to you we have sunshine too.
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Ja, man kan godt undre hvad der er sket med de 2 blogge, Godt der stille og roligt kommer nye til i vores dynamiske blogverden:)
    Morsomt med den lille søde hund - den har du vel stadig?
    Flotte Iris fra Jan! Har du set hans flotte nye side?

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja sådan er det, mange bloggere er blevet væk, det er ikke så dynamisk mere. Savner også Grønne nedslag :) heldigvis er du aktiv til at kommentere, det kan vi lide.
      Ja den lille søde hund er nu blevet lidt større, den bliver 6 år i maj.
      Nej jeg har ikke set Jans nye side, har du et link?
      Tak i lige måde

      Slet
    2. Jada - har skam en opdateret linksliste på 'Grønne Nedslag' :)
      ligger selvfølgelig under Iris.

      Slet
  7. Dejlige 2 indlæg fra '14 - sjovt nok, husker jeg nogen af billederne! Det var hos dig, jeg første gang så de smukkeste skud på rhodoer - R. Silbervelours er jo helt fantastisk! Så forstår jeg til fulde passionen for rhododendron :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Så er vi nået den tid, hvor du begyndte at være med. Jeg er glad for, at du forstår min passion for rhododendron :) Silbervelours er en af de smukkeste.

      Slet
  8. Nhar, en ny hundehvalp er da osse en familiebegivenhed. Trist at miste en hundeven, men dejligt (og anstrengende) at få en ny. Schippo ser godtnok bitte ud, men mon dog ikke han er vokset siden.
    Det er en ualmindelig flot iris.. Hvis den er fra Spanien, hvordan kan den så overvintre her hjemme? Tager du den ind eller dækker den?.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er en familiebegivenhed, han er vokset siden, men er ikke særligt stor.
      Ja jeg har haft en del flotte iris, jeg er ikke så god til at dele dem, pludselig er de væk, men der er nu ikke på grund af klimaet. Den kan sagtens stå i haven uden at blive dækket til. Linda har fået nogle stykker af mig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Ja 2014 var året hvor jeg var på besøg første gang, og det var både en varm og en meget spændende dag som jeg havde set frem til. Et besøg der har førte til flere af slagsen, man blir aldrig færdig med at se jeres have, mon ikke der også kan findes en dag til et besøg i år igen Det førte også til et skønt bekendtskab med Linda.
    Ja Shippo var næste helt ny og ikke mere end tobak for en skilling :-) og sød og livlig det var han.
    Den er skøn den Iris, tror at der står en bid af den her hos mig, ligesom flere andre fra dig.
    Silber velour er utrolig smuk. Skønt når også blade er en fryd for øjet.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var lige det, det var. Det var bedst at gå i skoven den dag, der var dejlig skygge. Jo det tænker jeg da, at vi finder ud af, hvis I har lyst endnu en gang.
      Ja Scippo var lille men frisk, han havde tendens til snørebånd den gang, men ikke til grankogler ;)
      Jeg har delt iris med mange ja. Silbervelours er bare så flot, jeg har fået nogle stykker omvendt med hensyn til rhododendronløvet.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Jeres oplevelser med de to hunde kan jeg sagtens nikke genkendende til. Da vores første hund var ved at være gammel, købte vi en hvalp og regnede med, at de to ville hygge sig sammen; men tværtimod blev de aldrig gode venner. Sådan kan det gå. Udover at vise, hvordan jeres have har udviklet sig og så ud det enkelte år, fortæller dine tilbageblik også en historie om havebloggernes univers.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Heldigvis blev vores gode venner, men da vi fik en mere, var der lidt problemer. Det er værre at sætte ældre hunde sammen.
      Ja havebloggernes univers havde en optur, nu er den stærkt for nedadgående.

      Slet
  11. Ja, når man sådan gennemgår et år med masser af billeder fra arkivet, så opdager man der er sket en hel del i løbet af et år :)
    Det er altid hårdt at sige farvel til et elsket dyr. Jeg har det også bedst med hurtigt at anskaffe et nyt hurtigt efter. (Det gjorde jeg ikke efter Capriccios aflivning, der ventede jeg et halvt år, det gør jeg ikke igen! Derfor gik der også kun 4-5 dage efter Speedys farvel til vi fik Scipio og Zinnia.)
    Skønne farverige billeder - dejligt på sådan en gråvejrsdag. Især det første billede er lækkert :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja der er sket rigtig meget i løbet af et år, det er godt med både billeder og notater, så vi ikke glemmer det.
      Ja det er hårdt at skulle sige farvel til et elsket dyr. Det er vi mange der har prøvet en del gange, så må vi have mindst et nyt, det er jo hyggeligt med en hund/kat.
      Tak for det.

      Slet
  12. Ett händelserikt år utan tvekan. Jag kommer inte ihåg vädret så mycket men jag gjorde sista rycket med att gräva upp och flytta växter från förra huset. Man ser att det har växt mycket. Men precis som du när jag tittar bland bilder inser jag att en del växter försvunnit.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja der skete en del det år også. Jeg er nødt til at skrive det op, hvad vi flytter for i de sidste år er meget rykket rundt. Det er ærgerligt, når nogle af væksterne er forsvundet.
      Tak i lige måde

      Slet
  13. Kære Lisbeth
    Det er dog en festlig bus, I har på Samsø. Og herlige billeder af hundene. Det var godt, de blev venner.
    Som tiden dog går: Solhatte og blogge forsvinder. Det er af en eller anden grund altid morsomt at se tilbage og sige: Neeeej, det havde jeg helt glemt. Kan du huske...
    Åååh, for en aftenhimmel <3
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Ja en festlig gammel bus, nogle siger, at det var den Dirch Passer kørte i i filmen Bussen.
      Ja der sker meget i løbet af et årti, jeg ved ikke lige, hvad der er værst. En overgang var der for mange bloggere, man kunne ikke nå at skrive hos alle. Nu er der godt nok kun få tilbage. Ja det er sjovt at kigge tilbage, for man glemmer meget, man kan jo heller ikke gå og huske på det hele :)
      Jeg tror nu nok, det var en morgenhimmel, men smukt var det.
      Kh Lisbeth

      Slet
  14. Kære Lisbeth. Det er sjovt at kigge tilbage. Billeder er ofte mere interessante, når der er gået nogle år. Jeg mindes ikke at have set Vicky før - sød hund. Kh Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Susann
      Det har du helt ret i, jeg hygger mig vældigt med billederne.
      Vicky har ikke været der, mens du har kommet her. Den døde dec. 15. Den var så dejlig, jeg savner den stadig.
      Kh Lisbeth

      Slet