torsdag den 23. januar 2020

Igen lidt aktuelt og vand i stride strømme på golfbanen

Egentlig burde jeg bare arbejde videre med indlægget om 2015, men jeg mangler at finde billeder for maj til december. I går var jeg selvfølgelig ude at nyde solen, så kameraet kom igen op af lommen. Jeg havde det også med på gåturen i formiddags, derfor tog jeg en del billeder på golfbanen, hvor vandet står højt i græsset.

 For hver gang jeg kommer på golfbanen, kan jeg se, at vandet er steget.
 Til trods for at vi ikke får meget regn (heldigvis)
 kan jeg se, at det bliver værre og værre for hver gang jeg kommer der.

 nu har de sat en pumpe til
 vandet fosser ud her i grøften

 og løber videre
 til røret her
hvor det så løber ud i den store sø, selvom den også er ret fyldt, ser det ud til at være en god idé.
Lidt fra haven:

 bregnerne stod så fint i solskinnet
 her var lige en helt lys påskeklokke
 R. calophytum x R. traillianum
 R. February Dawn vil snart vise sin fine blomstring
R. fictolacteum har flotte store blade
Jeg går stadig rundt og tænker på forandringer:
 her i stenbedet i den gamle del af haven har jeg plantet en vedbend op af rækværket, som ikke kan ses mere, det har jeg fortrudt, for den breder sig vildt og gror ind i rhodoerne. Gad vid hvordan man slipper af med skidtet igen? Nogen der har gode råd?
I samme bed  står min store fine hortensia, den er blevet lidt for stor til bedet, men hvis jeg klipper den ned i år, får jeg vel ingen blomster i den i år? Også her tager jeg gerne mod gode råd.
den er jo flot her en augustdag, men lige lovlig stor til det sted.
Flytninger:
 R. luteum blev flyttet i forgårs som den sidste i denne omgang
her et billede af den fra 12. maj, der var et hul, hvor der ikke stod noget, og den stod for tæt på R. Charles Dickens, det var ikke godt, derfor blev den med meget møje og besvær gravet op og trukket over på den nye plads, som var lige ved siden af.
R. Whitethroat blev flyttet i forbindelse med flytningen af R. Mrs. Furnivals Daughter. Den gren der sidder nederst til højre groede ud over stien, derfor vendte vi den, og den fik nyt spagnum, det er den sikkert glad for.
20.5. Mon ikke jeg kan få taget et bedre billede af den nu, hvor den er blevet drejet.
Til slut skal I se, hvad jeg fandt i bedet i går. Årets første liljeknop.
Rigtig god torsdag til jer.
Nu skal jeg nok arbejde videre med 2015 :)  jeg er godt i gang med billeder nu.

27 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth!

    Ooops, det där ser inte bra ut för golfbanan, gissar att många är ivriga nu att komma ut och börja golfa. Hoppas det hjälper med att pumpa bort vattnet.

    Dina Rhododendron ser fantastiska ut, Lisbeth. Kanske har de gillat det varma och fuktiga vädret i vinter.
    Vedbend, något du vill bli av med men jag vet inte vad det kan vara, hoppas någon annan kan komma med råd.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja enten er det for tørt eller også for vådt, om sommeren er vandhullerne ved at tørre ud.
      Ja rhododendronerne har godt, de kan sikkert godt lide det milde vejr. Det er værst med billetklipperne /øresnudebillerne som laver huller i bladværket.
      Kram

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Er det grunnvannet som nå står så høyt hos dere? Det er nok smart å pumpe vannet bort nå ja, for ellers tar det lang tid å få tørket golfbanen opp ;)
    Jeg er så misunnerlig på dine flotte påskeklokker. Mon tro om mine har overlevd i vinter.

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det tænker jeg, at det er det, der er galt. Vi har ikke fået meget regn i år, men der kom jo meget i efteråret. Det kommer nok til at tage lidt tid, inden den kan bruges rigtigt.
      Jeg tænker, dine påskeklokker nok skal komme, når sneen er væk.
      Klem

      Slet
  3. Der er godt med vand på golfbanen. Det er der også på markerne rundt omkring, forhåbentlig synker det igen.
    Der er vidst ingen anden vej til at slippe af med vedbenden op ad plankeværket end at klippe og grave den ned og væk. Du kan jo også vælge at klippe den som en hæk, men du har nok rigelig andet at tage dig til :-)
    Hvad med at klippe halvdelen af din hortensia ned i år og den næste halvdel næste år? Hvis du klipper "hver anden" gren ned, får du også en pæn tæt busk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det må man sige, der er vand næsten overalt, der hvor man ikke kan se, det kan man mærke det, når man går.
      Ja det er nok den eneste løsning, det må være en vinterting, vi må se, om vi slipper af med den. Vi har prøvet at klippe den som hæk, men der er mange udløbere.
      Det lyder som en rigtig god idé med hortensiaen, jeg tænkte nok, du kunne komme med et godt tip, så jeg håbede, at du læste med.
      Tak for råd.

      Slet
  4. Det er utroligt, så hurtigt der begyndte at stå vand igen rundt omkring. Hortensier kan jeg bedst lide at kigge ned på i stedet for ind i siden på, så jeg ville helt klart have gang i noget beskæring. Da Lene Juul hjalp os med at lave skovhaven, nævnte jeg efeu som en plante, jeg syntes passede godt. Hendes reaktion var at spørge, om vi troede, vi kunne styre den. Det har faktisk kunnet, men jeg har da også fjernet rigtig mange lange grene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja når vi tænker på den tørke, vi har haft, går det ret hurtigt. Jeg kan også bedste lide at kigge ned på hortensiaen, men den er både stor og står højt, så det er lidt et problem. Jeg synes også, jeg er over min efeu, men hele tiden kommer der nye skud.

      Slet
  5. Good afternoon dear Lisbeth,
    Who could not thinking last summer having so much water in wintertime! Your are both so bussy in the garden. Lovely to see how everything wakes up.
    Have a wonderful day and good luck writing your new post.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello dear Marijke
      No we don´t thought of that last summer, I would like to have it better distributed in the year but I have nothing to say :) More and more happen every day.
      Same to you and thank you :)
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Imponerende liljeskud - er det en martagon?
    Din Vedbend har vel et udgangspunkt, der hvor du først plantede den, Der ville jeg da kappe den. Eller har den slået rod andre steder også?
    Måske golfbanen skulle have et permanent dræn - stående vand er aldrig godt her.

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er imponerende, jeg må indrømme, at jeg bliver dig svar skyldig, jeg mener ikke, jeg har sat martagonlilje der, men liljeløg har jeg i nærheden.
      Jeg har forsøgt at undgå, at den slog rod, så jeg tror kun der, hvor jeg først plantede den. Det må være den næste opgave til mig.
      Ja det ville være meget bedre med et permanent dræn på golfbanen, måske bliver det det næste.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Det ser ud som om sæsonens nyeste golfudstyr, hedder waders. 🤣
    Det er lidt svært at se på billederne, men for mig ser det ud som om din hortensia, står rigtig flot i baggrunden. Jeg tror jeg vil tilslutte mig Lisbeths råd om at klippe halvdelen i år og resten til næste år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Ja det har du ret i, men det er vist ikke nemt at spille golf i waders.
      Ja det gør hortensiaen også men den er for høj, jeg har besluttet at følge Lisbeths råd. Det er jo noget lignende, jeg gør med mine rhododendron, altså tager nogle af grenene et år og de næste året efter. Kønt er det ikke på dem, jeg tror, det vil virke bedre på hortensiaen.

      Slet
  8. det ser ellers så hyggeligt ud den golfsø. Men spillerne syntes det jo nok ikke.
    efeu kan være flot, men den er meget livlig. Det kan vist blive et hårdt arbejde med saks og spade at få den væk.
    Så fin og langt oppe den lilje er... jeg er bange for jeg nok har mistet de fleste af mine til de !&%? mus. I dag har jeg fundet flere huller der hvor mine margartgon liljer er. og ingen løg. Det var ellers ved at komme en stor bestand, grrrr. Så der er blevet indkøbt og sat endnu flere fælder.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det ser fint ud med golfsøen, men der er nu ikke mange spillere for tiden, det er fint med mig, så kan jeg bedre gå der.
      Jeg tror også, det bliver hårdt arbejde med efeuen, men vi skal i hvert fald være over den.

      Ja liljen står rigtig flot, hvor er det ærgerligt for dig med de pokkers til mus, løgene er jo dyre i anskaffelse.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Jeg har igennem flere år forsøgt at udrydde vores vedbend, men det er ikke lykkedes helt. Hver gang jeg ser en ranke, rykker jeg den op, og på den måde, kan jeg næsten holde vedbenden væk.
    I har meget vand på Samsø, men der står nu også meget vand på markerne heromkring. Det er ikke til at forstille sig, hvis tørken rammer i april, som den gjorde sidste år.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja man skal godt nok være over vedbenden, gad vide om det lykkes for os at få den væk. Det er lidt som brombær, de titter også op mange steder, selvom man har forsøgt at udrydde dem.
      Der er vist meget vand i hele landet, det bliver spændende om vi igen i år skal danse krigsdans for at få regn.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Det er godt nok vildt med alt det vand på golfbanen, så det er vidst ikke nemt at gå en runde med køller og kugler lige for tiden.
    Det blir spændende om February Dawn kan blomstre i fred for frost i år, kommer frosten er I så friske på at grave op og tage den i pavilionnen som tidligere år. Måske I har har gravet nok Rhodoer i denne vinter :-)
    Vedbend er vidst ikke så nemt at komme til livs. Vores bagbo havde en som groede gennem rækværket ind til os og da rækværket skulke skiftes blev den fjernet, troede vi, men efter nogle år er den lige så vild igen.
    Ang. hortensiaen så ville jeg gøre som Lisbeth skriver, og så leve med at den bliver lidt tyndere de næste par år, men stadig får glæde af en blomstring.
    Den liljer er godt nok stået tidligt op af sit vinterhi :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er meget vildt med alt det vand, jeg ser heller ikke mange folk på min tur rundt. Der var nogle i tirsdags.
      Du kan tro, vi graver op, hvis der kommer frost, men jeg satser ikke på det. Ja det kan godt blive for meget for Bent med alt det graven.
      Nej så er det nok ikke nemt at slippe af med den, jeg huggede en oppe i byen, det skulle jeg ikke have gjort.
      Jeg gør som du og Lisbeth foreslår med hortensiaen.
      Ja den lilje er meget tidlig, heldigvis er der kun den.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. I min favorit park/dal i byen, er der også i disse dage så meget højvande, at vi må lægge den vanlige gåtursrute om 😂. Vi må håbe de får en pumpe derhen også, hvis ikke det arter sig ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej
      Ja det er et problem med alt det vand rundt omkring, der mangler efterhånden steder, hvor man tørskoet kan gå tur. Man kan nok ikke sætte pumper alle vegne, hvor vandproblemerne er.

      Slet
  12. Det er for vildt Lisbeth.
    Sikke meget vand.
    Altså her regner dagligt så ville kunne forstå det her.
    Men i har altid bedre vejr end os.
    Verden er af lave som min mor siger.
    Vores have er så smattet at man tror det er løgn.
    Man glider simpelthen.

    Klem og skøn weekend til jer
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja det er vildt med så meget vand, især når det næsten ikke regner. Jeg tror, din mor har ret. Her også så sumpet i haven, så jeg skal vælge mine ture med omhu, men jeg kan jo ikke lade være med at komme ud og kigget.
      Klem og i lige måde

      Slet
  13. Grundvandstanden har vist været stigende i hele landet i flere år, så måske de golfbanen skal vænne sig til at pumpe. Og ellers er Fru Friis forslag om waders nok det nye hit i golfbutikken.
    Vedben'en er nok kun 'modtagelig' for saks og spade... Så der er en opgave for hver af jer ;-)
    Du er vel ikke så heldig at din hortensia er en af de nye sorter, der også skyder på samme års skud. Sådan en har jeg. Den har flade skærme som din. Ellers bakker jeg op om det med at klippe hveranden :-)
    Lækker bregne du viser som nr. to. Den først har jeg. Jeg ved godt, jeg ikke skal spørge om bregnenavne, men hvis du har navnet... såææøh, så vil jeg gerne ha' det :-)))))
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det har den nok, men alligevel bliver det tørt både hos jer og hos os om sommeren. Om vinteren skal vi nok regne med det modsatte.
      Det er godt at have "lidt" at lave :)
      Jo måske er hortensiaen en af de nye sorter, det kan det vel godt være, selvom jeg har købt den for en del år siden. Jeg klipper bare hver anden, så er jeg på den sikre side.
      Nej der er det med navnene, jeg kan prøve at sætte den på fb, måske er der nogle, der ved det.
      Kh Lisbeth

      Slet