onsdag den 20. november 2019

På tur til Rhododendronhaven

Hvorfor nu det på en grå og kold novemberdag. Jo, fordi vi mangler spagnum, vi har nemlig fundet ud af, at mange af  rhodoerne trænger til en omplantning, de gror for meget sammen.
Derfor tog vi en tur til Tørring for at hente spagnum.

 man kan sige, at selvom der er lukket, ligner det sig selv både indendørs
 og udendørs

 servicen er som sædvanlig i top, Claus og Bent knoklede for at få 4 sække ind i den lille suzuki. Sikkerheden var også i top, da de to herrer  var bekymrede for, hvad en hård opbremsning kunne forårsage, derfor blev sækkene spændt fast.
 det var en grå dag, men som altid hyggeligt at kigge indenfor hos Helle og Claus.
Der er meget spagnum, så hvis du mangler, kan du roligt ringe eller skrive og spørge, om du må kigge forbi og hente lidt. Her er link til Rhododendronhaven
Nå ja der sneg sig da også en enkelt lille rhodo ind i bilen, den var så lille, at der godt kunne blive plads til den. R. Rusty Dane
Samme dag fyldte Bent børen med spagnum og fik den vandet op. Vi starter med at blande spagnummen med vand dagen før, vi skal bruge den.
 R. Pennsylvania var den første meget tunge sag, der blev flyttet. Det var hårde tider for Bent. Bemærk den lille rhodo til højre, også den blev flyttet.
så der blev lidt mere plads til den, men den forblev i nordbedet.
i modsætning til R. Pennsylvania, der fik en plads i stenbedet i den store have, Bent havde fjernet en stor busk af gran, så nu var der plads til nyt.
På sådan en tur udenfor øen er der altid lidt ekstra tid, inden færgen sejler igen. Derfor gik turen til Kvickly i Odder, der er altid spændende planter



Det er svært ikke at lade sig friste:
 Angel Wings for 10 kr. :)
 Silveria
og en lille vindheks
De to sidste skal stå frostfrit, så de må foreløbig ind i pavillionen.
Angel Wings blev plantet ud i det nye bed i stenbedet, der gør den sig godt, jeg håber, den klarer vinteren, det er en flot plante.
 her ses nordbedet som baggrund for rosen Strawberry Hill
Acer davidii er stadig flot
 og tørsten har meget af løvet i behold
Også denne Viburnum er nu med på efterårsfarverne
De sidste grå dage har ikke givet mulighed for at tage billeder af sol- op eller nedgange, men servicen er i top med hensyn til fuglefoder.  Og i dag er vi så heldige, at solen skinner, det og omplantningerne kommer der billeder af i næste indlæg.
Rigtig god onsdag til jer.

26 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Spagnum er nok kjekt å ha. Jeg misunner deg mulighrten til å arbeide i hagen om vinteren.
    Ja, der hadde jeg nok endt opp med noen camellia. Så fine de så ut og fulle av knopper :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er det, og jeg kan godt forstå, at du er misundelig på, at jeg kan arbejde i haven nu. Hos os er det først vinter fra 1. december, så må vi se, om vi får nogen vinter, det er flere år siden sidst.
      Jeg var også fristet af camelliaerne, men jeg har 4 og ikke rigtigt plads til flere.
      Klem

      Slet
  2. Jeg blev helt nervøs, da jeg så den pakkede bil kun med spagnum.
    Meeen så kom indkøbene bagefter. Så nu har du også fået en Rusty Dane :-) Mine har groet vældigt flot i år.
    Angel wings ligner ikke noget, der kan overvintre ude, men du har nok set på etiketten ;-)))
    Her er det bare gråt. Nyd solen.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja hvis jeg kun havde købt spagnum havde der været noget galt. Det lyder godt med Rusty Dane, mon det er den, du har importeret fra udlandet, mener jeg at kunne huske.
      Der stod ikke noget på etiketten, men jeg har googlet den og de andre med, det lod til, at Angel Wings kunne overvintre ude.
      Solen så vi højst i to timer, og de lover regn snart. Men vi nød bestemt solen, mens den var der.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Alletiders med sådan en tur, og ligegyldigt hvad de siger så er spaghnum temmelig godt og virkningsfuldt til mange rhodo arter - jeg tror ikke rigtig på de kemiske midler.
    Spaghnum kan sagtens produceres bæredygtigt og bliver det også i stadig større grad!

    Super med solskin!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er godt med spagnum til rhodoerne, jeg håber, det viser sig virkningsfuldt nu, hvor de får nyt. Vi kunne bruge meget mere, men det er hårdt for Bent at grave de store op. Vi har allerede brugt den første sæk.
      Det lyder godt, at det kan produceres bæredygtigt, for det bliver vi da tit skældt ud for.
      Ja det var dejligt, så længe det varede.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Det er alligevel dejligt med en tur på en grå novemberdag og du fik også lidt ekstra med hjem fra Kvickly - slet ikke dårligt :-) Jeg nyder at tage ud og sondere på planteskolerne engang imellem - bare kikke og så hjem igen, det giv.er god inspiration.
    Der er det med rhododendron at mange er kostbare i indkøb og man derfor køber dem små og pludselig en dag er de blevet store og står alt for tæt. Det er godt at I har kvadratmeter nok at fordele dem på:-)
    Jeg sender dig en tanke, når jeg kører forbi Freerslev Rhododendron som ligger her i nærheden, kender du dem?
    https://www.freerslev-rhododendron.dk

    SvarSlet
  5. Hej Lisbeth
    Ja men det er da lidt anderledes med sådan en tur, selvom det var på en grå novemberdag. Kvickly var slet ikke dårlig :)
    Jeg kan også godt lide at komme ud og få inspiration i en planteskole, men det sker ikke tit på denne årstid og om sommeren har jeg ikke tid, men gør det dog alligevel.
    Ja de vokser til selv de billige, snart er der ikke flere pladser at fordele dem på, men så må vi være kreative og fjerne noget andet. Ind i mellem går der også en til, så er der plads til noget nyt.
    Nej den kender jeg ikke, jeg vil kigge nærmere på linket.

    SvarSlet
  6. Hold nu op...I fortsætter med det store graveoverskud. Det er så fordelen ved at efteråret strækker sig, vi kan blive ved med at ordne og flytte. På den måde nærmer foråret sig også lidt hurtigere (forsøger min hjerne at bilde mig ind!). Sjovt med den Angel Wing, jeg ville have troet at den ikke kunne klare frost, men herligt hvis den kan. Jeg må ud og lure efter en.
    Haveknus fra mig 🤗

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis
      Ja man skal jo nødig gå og kede sig inden vinteren. Skal vi ikke bare satse på, at pludselig er det forår. Jeg var også i tvivl om Angel Wing, derfor googlede jeg den. Den er i hvert fald flot, så jeg krydser fingre.
      Haveknus tilbage :)

      Slet
  7. Der var da læs på bilen hjem. Spagnum er ikke helt letvægt. Og selvfølgelig er der lidt grønt med osse, og sølv,,, den er så flot den Angel Wings. Den skulle nok kunne overvinter hos dig. Du har det lidt lunere end her. jeg tør ikke tage chancen hos mig. Jeg har en vindheks, der kun har liv i en lang gren. Den har jeg taget stiklinger fra. Så nu krydser jeg fingre for at jeg får flere små vindhekse til næste år.
    Her har vi osse lige hængt fuglemad op. Fedtkugle og solsikkeautomat. Men vinteren lader vente på sig, at dømme efter vejrudsigten.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja der var læs på bilen, det kunne vi godt mærke, jeg kunne også se på Claus, at sækkene ikke var lette. Ja lad os håbe, at Angel Wings kan klare mosten på Samsø, jeg krydser også fingre for, at du får flere små vindhekse næste år.
      Fuglene bliver glade for maden, vinter eller ej så må vi se, om vi får noget vinter. Jeg har lige læst, at det nok bliver i slutningen af vinteren, det gider vi ikke, men det er akkurat, som det plejer.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Som I dog arbejder - pas nu godt på jer selv! Der blev læs på bilen, men det var da godt, at der også lige blev plads til endnu en plante😀.
    I dag har vi kunnet nyde det gode vejr.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja vi passer på, vi tager et par stykker om dagen. Heldigvis blev der plads til en plante eller fire :)
      Ja mon ikke det holdt længer hos jer det gode vejr. Vi fik kun et par timer.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Ja det er med at få så meget i bilen som muligt, og ja selvfølgelig skal sikkerheden være i top. Godt der lige blev plads til en lille rhodo også og lidt fra Kvickly :-)
    Godt at spagnumen lige skal vandes godt igennem, så der kan slappes af ind imellem hver trillebør-fuld, alt det graveri er jo tungt arbejde. Fuglene er sikkert godt tilfredse med at Bent så kan servicere dem på de graveri dage.
    Her startede dagen også fin ud med solskin, men i løbet af eftermiddagen ja så var den glæde forbi, så kom der regn igen-igen.
    Strawberry Hill er stadig super flot.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja bilen skal fyldes op, så vi kan få betalt færgeturen, heldigvis blev der også plads til lidt småplanter.
      Ja det er nøje planlagt, opvande spagnum plante planter og igen det samme næste dag.
      Vores solskin varede kun til middag, så begyndte regnen også her.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Hvis nu ikke det var fordi I også trængte til at komme på tur - kunne man så ikke bestille spaghnum til at blive leveret hos jer? Nå, men det er sikkert også mega-dyrt.
    Dejligt at se at I stadig knokler med omplantning, rhodoerne har det godt hos jer.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Jo det kunne man godt, men det koster en bondegård i fragt, og Bent skulle alligevel til øjenlæge, så kunne vi lige så godt benytte os af at handle og få det med hjem i bilen, når nu vi skulle af sted alligevel.
      Ja dem der bliver flyttet får det forhåbentlig bedre, de får også en lille studsning :)
      Knus

      Slet
  11. Når det nu er nødvendigt at flytte planter, er det trods alt godt, at det drejer sig om rhododendron. Selv store planter lader sig jo flytte uden at tage skade; men det skulle jeres rygge jo helst heller ikke gøre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja rhododendron er dem der er bedst at flytte rundt med, men jeg kan godt høre på Bent, at de er ved at være tunge, så de helt store bliver, hvor de er. Vi har jo ingen hjælpemidler, som andre har.

      Slet
  12. Hej Lisbeth
    Der var da godt nok læs på bilen, men når man nu er afsted, kan man jo ligeså godt få fyldt op 😊 Jeg blev helt rolig igen, da jeg læste, at der også havde sneget sig en lille rhodo og lidt andre småplanter med ind i bilen - de der firkantede pakker med spagnum ser lidt kedelige ud. Vi fik også lidt sol i går, men da jeg fik fri, regnede det selvfølgelig. I dag har det bare været gråt, trist og tåget, og sådan fortsætter det vist længe endnu. Dejligt med lidt roser i blomst på den gråbrune baggrund. Jeg er ikke begyndt at fodre fugle endnu, men det er da vist ved at være tiden.
    Rigtig god aften til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det var der, men ja vi kan lige så godt fylde op, og Claus lokkede med en rhodo, det kunne jeg ikke stå for. Ja jeg var klar over, at der ville komme regn, inden du nåede hjem. Det er meget trist og vandkoldt derude, men heldigvis har det været stille vejr, det hjælper lidt på det. Ja roserne kan altid muntre lidt op, der kommer flere i næste indlæg.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  13. Hvor er I flittige, Lisbeth - og det er dejligt, at du har egen havemand. Det var fint, at I kunne få spagnum, selv om Rhododendronhaven egentlig har lukket.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja lidt får vi da lavet mellem bygerne, men nemt er det ikke. Ja jeg er glad for, at jeg har min egen havemand. Rhododendronhaven skriver, at man bare skal kontakte dem, hvis man mangler spagnum, så det var ingen problem.
      Godt at høre fra dig igen :)

      Slet
  14. Det finns bara fördelar med rhododendron :) Vilka andra träd och buskar är så lätta att flytta? De kommer tacka er senare. 'Rusty Dane' står på önskelistan liksom flera andra Dane's.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet