onsdag den 18. september 2019

Motiverne stod ikke stille i går

det var et frygteligt stormvejr, derfor er der mange oversigtsbilleder fra haven, men jeg har dog nogle rosenbilleder også, hvordan det så lykkedes for mig at få dem til at stå stille. Mange af dem er taget mandag, hvor det i øvrigt også blæste meget, men værre blev det. I går fik vi 5 mm, i dag skinner solen, men her hos os blæser det stadig en hel del.
også i dag starter jeg med det prægtige træ Himlens 7 sønner, for bemærk nu lige den fine himmel, det billede måtte jeg bare have først.
 området ved havedammen er bare så flot med hosta og kapfakkel og ikke mindst pileurten
 her er det den gamle del af haven, der er i focus
 solbrud lyser stadig op, når solen skinner, til venstre i baggrunden hydrangea Vanilla Fraise
 solstriber i græsset
 buske og sølvlys
 også fra den vinkel ser Himlens 7 sønner flot ud, træet foran er Acer negundo Flamingo, det er jeg ikke så tilfreds med. Vi har opstammet den, men kronen bliver ikke ordentlig, synes vi.
 den gule vandgran lyser op bag alle de grønne vækster
 også her med sølvlys i forgrunden, dem har en fantastisk duft.
 den ene vej den lille ahorn i et bed for sig selv
 her er det set den anden vej
Havefuchsiaen blomstrer flot for tiden
Denne flotte clematis har jeg fået af Susanne, da de var på blogbesøg i sommer.  Den er jeg meget glad for, ved siden af står for øvrigt en hydrangea fra Lisbeth i Ebeltoft. Den er lidt længe om at komme i gang, men der er liv, tørke er ikke det bedste de ved.
Verbena Bampton fik jeg af Anne, da de var på besøg i lørdags
Roser:
 Eglantyne
 Chocolate l´orange
 Chopin
 men se nu her, Rose de Rescht er flere gange blevet truet med at blive gravet op, nu skal jeg da lige love for, at der er kommet gang i den, aldrig har den været så pæn som nu.
 Golden Celebration
 stakkels Iceberg er ved at blæse i stykker der ved pergolaen, den eneste der blomstrer der.
 Morten Korch
 Odyssey
 Penny Lane
Jeg plukker meget ind i de små vaser, vinden er hård ved dem, det er synd.
Fortsat god dag med solskin og blæsevejr mange steder. 

22 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Er det en Clematis heracleifolia måske 'Cassandra'? Din flotte staudeclematis sag?
    flotte billeder -trods blæsten!
    Weekenden skulle blive flot siger de...

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det tror jeg bestemt, det er. Jeg fik ingen navn på den.
      Tak ja det er ikke nemt med den blæst, vi håber på bedre vejr i weekenden, hvor fru Friis og mand kommer på besøg.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Det er utroligt smukt at se fx de mange grønne nuancer i din have. Og blomsterne er jo bare så skønne.
    Blæsten er enerverende, og den har været meget voldsom også her mandag og tirsdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det er netop det, jeg godt kan lide i min have, alle de grønne nuancer.
      Ja hele landet har nok været plaget af den voldsomme blæst, man kan bare ikke høre andet end blæsten, og så er det tilmed koldt.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Dine roser er alltid så flotte, og alle de med sjokolade i navnet er ekstra fine! De har jeg ikke sett her dessverre. Det har blåst mye her også i det siste, og da har det vel blåst enda mer hos deg :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg tager jo kun billeder af de pæne, men dem med chocolate er fine i farven.
      Det har været slemt med blæsten, men nok lige så slemt hos jer, for I er jo ikke vant til det :)
      Klem

      Slet
  4. Flot staudeklematis. Klap hortensiaen og sig, den skal arte sig ordentligt derovre på Samsø :-)
    Du har mange blomster i din sølvlys. De dufter simpelthen skønt.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja den staudeclematis er vældig fin, den må da også kunne være i jeres have. Det skal jeg gøre :)
      Ja der er mange blomster i sølvlys, den fra dig lever endnu, men endnu ikke med blomster.
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. det første billede med de 7 sønner er så flot. Og alle de andre osse, kapfakkel,, fuchia, sølvlys,,,,,,,
    her har det osse været en træls blæst, og snaskregn. vi kunne ellers godt bruge noget ordentlig regn, dog ikke på lørdag, der har faktisk lovet fint vejr. Det kan du og dine gæster jo osse bruge.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det var nemlig rigtig flot det billede med træet og den flotte himmel. Ja det har rent ud sagt været møgvejr, i dag har solen heldigvis skinnet, det lover de også lørdag, så vi skal nok få en god dag :) Du ender nok med at få bryllup på hjernen ;)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Her har det også blæst og blæst ... og blæst! Men jeg kan så godt lide at se oversigtsbilleder fra din have, så blæsten er da godt for noget :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det er noget værre blæsevejr, i morgen skal det ikke blæse så meget heldigvis. Godt du kan lide mine oversigtsbilleder :)

      Slet
  7. Vi kan godt være med, hvad angår blæsevejret☹️. Og hvor kan man da blive træt af blæsten. Det er utroligt, at dine roser klarer sig så fint. Flotte oversigtsbilleder. Her kan man rigtig se nogle af alle de mange træer, du skrev om sidst.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Det kan alle vidst, men det er nok værst hos jer derude ved vestkysten. Ja man bliver helt ør i hovedet af alt det vind. Roserne kunne være bedre, men der er heldigvis nogle fine imellem. Det er rigtigt, oversigtsbillederne viser mange af træerne.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Ja det har rusket noget i træer og buske de sidste par dage, men det er vi jo snart så vant til. Vænne mig til det kan jeg ikke, nok den mest trælse vejrtype efter min mening.
    Sikke nogle fine planter du har fået, især den clematis er fin.
    Havefuchsiaen er bare skøn og den har jo blomstret i et væk, jeg er bare super glad for den jeg fik af dig og den er efterhånden blevet pænt stor. Ja de planter ved havedammen klær virkelig hinanden, også kapfaklen har været flittig med blomstringen.
    Hi hi du skal da bare ud og true de roser lidt, som ikke helt vil det du vil, det ser jo ud til at hjælpe. Hvor er det bare sødt med roserne i de små vaser. Det er jo også nogle yndigheder du har valgt til dem.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det har været forfærdeligt vejr, de fleste af os er vidst kede af den vejrtype.
      Ja clematissen er rigtig fin, jeg har på fornemmelsen, at den er god til at blive til flere, det kan måske komme dig til gode.
      Havefuchsiaen er meget flittig, ja både den og kapfaklen.
      Det kan godt være, at jeg skal true med at grave nogle af roserne væk, det kunne de godt trænge til. Jeg plukkede dem, jeg vidste, der ikke holdt til stormen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Her til morgen er der heldigvis ingen blæst. De recht ser bestemt rigtig frisk ud. I det hele taget synes jeg, roserne arter sig meget forskelligt i år. Nogle står med bare grene, og andre har friske blade.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja endelig en dag uden blæst, men køligt er det. Det er utroligt med de rescht, de andre roser har det ikke for godt. Jeg har lige set et opslag for samme dag for 2014, der var roserne i fuldt flor og så flotte, det er ikke tilfældet i år.

      Slet
  10. Hej Lisbeth. Jeg har desværre ikke navnet på staudeklematissen, da jeg købte den for flere år siden af en gammel dame, som solgte planter fra hendes store landbohave. Du viser mange skønne billeder, og hvor er Himlens 7 sønner flot. Vi kan desværre ikke komme til blogtræf her i efteråret - jeg er virkelig hængt op på arbejdet, og Thorben har haft ondt i ryggen i snart en hel måned:( Det bliver hyggeligt for jer med besøg af Jette og mand, og du må hilse:) Kh Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Tak fordi du skrev, jeg er virkelig glad for staudeklematissen, den må jo være god til at brede sig. Ja Himlens 7 sønner er flot. Ærgerligt at I ikke kan komme, men jeg forstår det godt, når du har så meget og Thorben ondt i ryggen. Hils ham og ønsk god bedring.
      Ja det skal nok blive hyggeligt på lørdag, det skal jeg gøre.
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Er Iceberg og Schneewitzen egentlig den samme rose (gider ikke lige google det nu)? Jeg har Schneewitzen og den er fantastisk flot i løvet, det samme er din Iceberg.
    Flot sensommerlys i haven - heldigvis kan man ikke se blæsten, men den er drønirriterende:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er stort set den samme, Iceberg klatrer, det gør min Schneewitchen ikke. Det er en af de sikre roser.
      Heldigvis har det været stille i dag, især her i aften, det var en fornøjelse. Tirsdag kunne man ikke høre, hvad man selv tænkte :)

      Slet