mandag den 15. juli 2019

Hvorfor dog

ja hvorfor lave indlæg hver 2. dag, når jeg har lovet mig selv, kun at lave indlæg to gange om ugen. Tja det er fordi, jeg tager alt for mange billeder, og fordi jeg kan lide det. Jeg kan jo kompensere for alle dem, der er gået over til instagram ;)
Hvorfor så gå og bruge så lang tid på at deadheade roser?
Ja se det er fordi, så kan jeg bedre nyde roserne og holde øje med, hvornår de er flottest, ja og ikke mindst holde øje med sundheden. Den er så ikke så god, men blomsterne er flotte :) Der er ikke så meget at gøre ved sundheden, når man ikke sprøjter og ikke vander, men jeg klipper det syge væk, så vidt muligt. Og igen der er mange roser, så der er stort set altid nogle, der er pæne her om sommeren. Dem tager jeg så billeder af.
Det er nu ikke sikkert, jeg bliver så flittig med indlæggene i denne uge, der er festival, og vi får besøg af et par børnebørn med forældre.
Nu til rosenbilleder
 A whiter shade of pale står sammen med
 Belle de Clermont ved skuret, den er rigtig flittig nu, men kom jo også sent i gang.
 i yin bedet står Charles de Mills, den må nydes nu, for den blomstrer kun en gang, til gengæld meget flittigt.
 Eden Rose
 og Ghita renæssance
 James Galway  12.7.
 og 14.7.
Astrid Lindgren står også i yin bedet, den er først lige startet på blomstringen
 Morten Korch i samme bed
 jeg har to, den anden står i pavillionbedet
her står også Tuscany, som er ved at være færdig med blomstringen for i år
Sofia Renæssance i yang bedet
efter 1½ mm regn i fredags så Hot Chocolate sådan ud, meget passende står den i dråbebedet :)
Søndag var det gråt hele dagen, men med mindre blæst. DMI viste godt nok, at her var solskin, men vi så ikke noget til solen, det gør vi nok heller ikke i dag, det er i hvert fald ikke lovet.
 Astilbe i gang med blomstring
 et bed med hortensia, hemerocallis og marguritter
  hemerocallis sammen med liljer, yderst til venstre egebladet hortensia
 Zebragræs/Miscanthus sinensis Strictus
 og Stipa gigantia er ikke så fyldig som Maries
flere hemerocallis


 liljen her står ved sumpcypressen med den flotte stamme
 og her står Rudbeckia ved den gule vandgran
tidselkugle/Echinops er her også
Alpe-mandstro Eryngium James Ivory er lidt anderledes i udseendet
en mere i samme stil, jeg kan ikke huske navnet?
jeg slutter af med fredagens solnedgang.
God start på ny uge og god ferie til jer, der har ferie nu.

38 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Jamen ja, du blogger da som du vil:)
    Med instagram mister du dialogen, får nærmest kun beundrende sniksnak om sine billeder.
    For at få historien bag og forløbet. synes jeg bloggeriet er ideelt.
    Belle de Clermont er nu en ualmindelig vellykket sag - den har du gjort kendt i Norden!

    Ha en dejlig festivaluge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja men det gør jeg da :)
      Jeg gider slet ikke at bruge tid på instagram, lad dem være der, som har lyst til det.
      Det er nemmere at fortælle en historie om forløbet her på bloggen.
      Ja også Belle de Clermont har jeg gjort kendt, jeg kan også nævne Hot Chocolate :)
      Jo tak for det.

      Slet
  2. Ha ha Lisbeth det må være fordi du har abstinenser. Det at blogge og tage billeder har været en del af dit liv i så mange år at du slet ikke kan lade være. Selv får jeg taget nogen billeder men får ikke taget mig sammen til at vise indlæg... jeg har jo kun stauder og jeg ved ikke om der er nogen som gider se på dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Ja men det er det da, og ja jeg har svært ved at lade være. Selvfølgelig vil folk også gerne se billeder af stauder, der er da meget interesse for dine stauder på fb.

      Slet
  3. Hei Lisbeth.
    Hos oss er det litt omvendt...Vi får ikke tid til å ta bilder og lage blogginnlegg. Orker liksom ikke når vi setter oss ned om kvelden.
    Eller tror jeg vi ha en Morten Korch rose!
    Kos deg med barn og barnebarn:-)/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Jeg tager mig tid til både have og blog, men jeg ved godt, at mange kører træt, når de kommer ind om aftenen.
      God idé med Morten Korch, den udsender en fantastisk duft.
      Tak det vil jeg gøre :)

      Slet
  4. Deadheading af roser er ikke et job, jeg misunder dig. Nogle af roserne bliver lidt barbenede med tiden, og det frister mig til at give dem en skovlfuld kompost, og det er jo ekstra rosenarbejde. Astilberne er flotte i år - modsat sidste år. Da var de en ynk at se på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nej det bryder du dig ikke om, det er også fast arbejde, når man har så mange som jeg har. Der er godt nok en del barbenede imellem eller gule blade. Ja astilberne var ikke glade sidste år, jeg tror, jeg har mistet et par stykker.

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Blogg i vei! Blogging er noe vi gjør fordi vi setter pris på dialogen,og det er også en hyggelig hobby. Jeg gjør det også for min egen del. Jeg bruker bloggen som et arkiv, og det er så nyttig for å huske navn osv.
    Rosene dine er så flotte!
    Klem

    SvarSlet
  6. Hej Marit
    Ja det er det nemlig, det er hyggeligt, hvis nogle kommenterer. Man kan også bruge bloggen som arkiv ja.
    Tak
    Klem

    SvarSlet
  7. Bring it on! Jeg er svært tilfreds med, at du ikke kan holde dig på 2 indlæg om ugen - jeg nyder hvert et indlæg, som du ved. Jeg er både på instagram og bloggen - de kan forskellige ting, men der er ingen tvivl om, at bloggen er absolut bedst til historierne, proces og de mange ord, og dermed mindre overfladisk.
    Instagram er meget noget med likes, se-hvad-jeg-kan og færdigt, pænt resultat. Dog følger jeg nogen på insta, hvor man får rigtig meget proces og overvejelser med - de er favoritter!
    Men undvære bloggene vil jeg ikke - de kan altså fortsat noget!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Motivationen stiger, når du skriver sådan, så jeg fortsætter i samme spor :) Ja bloggen er nemlig bedst til historier, proces og mange ord, det er det jeg er bedst til, selvom jeg ikke bruger så mange ord som andre, det er godt at have lidt ord på mange bileder. Instagram vælger jeg som sagt fra, bloggene vælger jeg til eller fortsætter med.

      Slet
  8. Good afternoon dear Lisbeth,
    Wow, wow, wow what a beauty your garden is bringing!! You must have a holiday feeling when you are walking around.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good afternoon dear Marijke
      Thank you, a holiday feeling is the right word for it, I have never thought of that :)
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  9. Nogle vaner er svære at fravige. Og du har jo så rigeligt at vise. Jeg tænker nogle gange på at spørge om hvilken rose der er din yndling. Jeg ved dog også godt at sådan et spørgsmål er umuligt at svare på, det vil blive en lang sætning med en masser “og’er”... :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis
      Jeg kan bedre lide det nye billede af dig :) Jeg er meget vanemenneske og kan ikke rigtigt fravige denne vane, heldigvis er nogle glade for den, og dejligt er det, at du kigger ind en gang imellem. Ja du kan tro der ville komme mange "og´er" så det får du ikke at vide :) Men spørger du om duften, kommer Morten Korch ind på en 1. plads.

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Jeg tænkte nok, at du ikke kunne overholde hverken en eller to gange om ugen, og det er vi mange, der er glade for 😊 I sidste ende handler det dog om, hvad du har det bedst med, og endelig så er det jo dig, der bestemmer, og sådan skal det være! Her er rosenblomstringen ved at være overstået, men det startede også lidt før jer på Samsø, så det er nok, som det skal være. Så er det jo dejligt, at jeg kan forlænge sæsonen hos dig. Der er mange andre fine sager, der blomstrer hos dig lige nu - det ser dejligt og frodigt ud.
    Rigtig god fornøjelse med alle de overnattende festivalgæster - det bliver skønt for jer at få børn og børnebørn hjem 😊
    Fortsat god dag!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja du kender mig, så du har tænkte helt rigtigt, det kan jeg ikke overholde. Jeg har det fint med hver anden dag, når jeg har tid. Så må du nyde min rosenblomstring, der er lidt endnu her. Ja der er meget, der blomstrer nu, men græsset er knap så grønt, som det har været.
      Tak for det, de kommer nok først her onsdag, men det bliver skønt at se dem igen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Jeg er helt enig med Karsten og Marit - forskellen på blog og Instagram er historien bag og dialogen. Og lige som Marit bruger jeg bloggen som mit arkiv :-)
    Skønne billeder du viser!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja sådan er det nemlig, bloggen er også god som arkiv :)
      Tak :)

      Slet
  12. Ha, til fores fordel at du har så mange billeder, bare læg dem op, tak. jeg sluger dem. og tilhørene tekst. Er ikke på instagram, så jeg kan ikke rigtig snakke med om forogbagdele, men i mine ører lyder det som det er bloggen der er at foretrække.
    Sød astilbe du har, jeg troede alle mine røj sidste år, men nu har jeg fundet 2 små pistlinger. Dejlige liljer og dagliljer, der da ikke mider i dem alle??
    Hot Cokolade,, ja den har du fået mig til at købe, og den skal stå i et bed med en rislesten, appro, du viser den med vanddråber. Nu er kæmpeforsytiaen fældet, resten kommer tilrette i ferien, om 14 dage. Ih hvor jeg glæder mig.
    God uge med festival og familiebesøg
    hilsner Gunvor


    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja der er heldigvis nogle, der bliver glade for de mange billeder :) Du nyder dem i hvert fald, når du ikke er med andre steder, og jeg er glad for dine kommentarer.
      Jeg har også mistet en del astilber sidste år, jeg havde en med flot rød løv, den er desværre væk nu. Nej mon ikke mideangrebet er ved at være ovre, det håber jeg.
      Har jeg lokket dig til at købe noget, godt du har fået mere plads, nu forsythiaen er væk, så skal du rigtigt hygge med nyt bed i ferien.
      Tak for det.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Hej Lisbeth
    Ja hvorfor dog, det kan jeg godt fortælle dig. Du kan ikke la’ være :-) Det er vi nu nok en del der er ganske godt tilfreds med. Ja bloggen kan noget som IG ikke kan, det et jo et mere et hurtigt og ikke så uddybende medie, men også fint til billeder og små kommentarer eller bare et like.
    Ja du har ret i man får holdt øje med rosernes helbreds tilstand når man deadheader, ikke altid lige oplivende kan jeg kun gi dig ret i, når man har fokus på blomsterne så går det jo alligevel, når man ikke sprøjter mod div. rosen sygdomme. Jeg syntes nu at løvet ser rigtig fint ud på dem du har med idag. Hot Chocolate er bare flot også med dråber. Min er færdig med første blomstring.
    Dagliljerne ser også rigtig fine ud, mon ikke galmide angrebne er ovre nu. Det er de ihvertilfald her.
    Meget smukke “tidsler” ifølge mit staude leksikon kunne den sidste gidt være Eryngium agavifolium.
    God aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja du og Linda kender mig for godt, jeg har svært ved at lade være :) Heldigvis er I glade for det, ellers var der ikke så meget ved det. Jeg har nu en gang fået et horn i siden på instagram, så der stopper jeg. Jeg er sikker på, at I andre har glæde af det, det er godt.
      Nej rosernes helbredstilstand er ikke for god, så jeg klipper og klipper, så længe de bare skyder nye skud, går det nok.
      Jeg håber, at galmiderne er færdig for i år, men jeg synes alligevel, at den visne blomst er noget våd, så jeg er ikke helt sikker.
      Tak for navnet, det er nemlig noget med agave, så det passer fint.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  14. Roserne ser så fine ud og som du skriver er det en god ide, at holde godt øje med dem.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lene
      Ja det er nødvendigt at holde øje med roserne.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  15. Hej Lisbeth, godt vi har dig her på bloggen :o)) du er den flitigste til at holde den igang. Jeg er både på bloggen og på instagram og de giver mig begge forskellige oplevelser. En del af bloggerne er også på instagram også dem der ikke blogger mere, så det er en måde at holde forbindelserne lidt ved lige og se hvad der videre sker i deres haven. Der i mod så er facebook kommet lidt i baggrunden. Det er lidt op og ned hvor meget man er på medierne, jeg forsøger at begrænse min tid lidt for eller ryger der pludselig god tid på noget som kunne være brugt andre steder i det virkelige liv.
    Roserne her hos mig ser forfærdelige ud ( det er virkeligt slemt), hvor dine er nogle skønheder i sammenligning. Der har desværre ikke været den tid der skulle til at nusse om dem, men det kommer der noget om i et indlæg.
    Rrigtig god festuge til jer og et kæmpe knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Det er stort her til morgen, tre af mine bedste blogvenner har kommenteret mit sidste indlæg, det blev jeg glad for. Jeg ved godt, at det er på grund af travlhed, at I er gået over til instagram, det er jo også godt, at I kan holde kontakten der, men I am sorry, det vil jeg altså ikke. Jeg bruger så facebook en del, der kan du se alle mine rosenbilleder ikke kun nogle få som her på bloggen.
      Det er synd med dine roser, jeg har jo så mange, at jeg kan lade være med at vise dem, der ser forfærdelige ud. Men der skal lang tid til at nusse om dem, det går ikke, når man også skal på arbejde.
      Tak fordi du gav dig tid til at kommentere.
      Tak for det og kæmpeknus fra os til dig

      Slet
  16. Jeg talte med en forleden, der foretrak Instagram, fordi hun ikke kunne lide at læse og helst bare ville se smukke billeder. Så var jeg vaccineret igen. Jeg havde ellers så småt (meget, meget småt) overvejet det der Instagram, men nej. Billedbog for voksne, der bare skal hurtigst muligt videre, det vil jeg ikke lægge navn til.
    Jeg kan godt forstå, at du har så mange roser, for det er vel nok svært at vælge de smukkeste. Hvis man fx bare skulle have 10 slags.
    Dine dagliljer ser fine ud, trods miderne. Godt med stordrift :-))))
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er ikke nemt, for lidt og for meget tekst, hvad skal man vælge. Men jeg er nu glad for, at du også vælger bloggen. Jeg gider heller ikke billedbog for voksne :) skønt udtryk.
      Ja det er svært at vælge de smukkeste roser, det skifter jo også, når den ene ikke vil en tid, så er der en anden smuk rose klar til blomstring.
      Ja dagliljerne klarer det helt godt nu, det er nok det med stordriften. :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  17. Du viser virkelig smukke billeder af dine roser. Jeg stor elsker dem for de er så flotte i forhold til mine. Har bla. mistet Morten Korch og det er jeg dybt ulykkelig over.
    Hold nu op du er flittig herinde. Det går ikke så godt hos mig.
    Har for travlt og så så er det utrolig nemt at kaste et billede op på instagram og sige man er i live. Et mere overfladisk medie i forhold til bloggen som er dyb og lækker.
    Men syntes bloggen er ret død og er træt af at bruge al den tid på indlæg, hvis seertallet ikke er til det. Eller også er det min stil der ikke er så in.
    Nok mere der problemet er......

    En strålende dag til dig
    Krammer

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Tak skal du have, ja der er mange smukke roser imellem, men jeg har også grimt løv, det viser jeg nok næste gang. Hvor er det synd med din Morten Korch rose, det kan jeg godt forstå, at du er ked af.
      Ja jeg er flittig, jeg kan godt lide det. Jeg har haft mange inde og kigge på dette indlæg, men jeg kan godt forstå, at du bruger instagram, du er jo i gang med noget hele tiden, og snart arbejde?
      Jeg kan godt forstå, at du er træt af at lave indlæg, der ikke bliver set, det kender jeg godt. Jeg håber, du fortsætter, når du har tid. Tror du ikke, dem der følger med dig er på ferie. Der er ikke noget i vejen med din blog.
      Tak i lige måde, der er ikke mange stråler her :)

      Krammer

      Slet
  18. Hver ting til sin tid, som Alfons Åbergs far altid sagde.... Og du blogger bare som du har lyst til :-) Jeg forstår ikke rigtig holdningen at billeder uden så meget tekst ikke duer - men måske har du det med Instagram (hvis du har prøvet det) som jeg har med Facebook, dér orker jeg ikke at blive spammet med billeder, hvorimod et enkelt foto med en lille tekst til på Instagram inspirerer mig meget mere.
    Historierne på en blog inspirerer mig også - så jeg er klart mest til de to medier, men bruger mest Facebook til at holde kontakten til familie, rigtige venner og bekendte.
    Roser uden deadheading er no-go for mig, jeg synes at det er dødsygt at se på en masse afblomstrede hoveder, med mindre de ender med skønne hyben. Deadheading tjener også til forsat blomstring og så er det en god begrundelse du også giver, nemlig at holde øje med sundheden:-) Det ser dejligt ud så jeg forstår godt at du tager mange billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er rigtigt, og jeg blogger også bare, men det er sjovere, når nogen kigger med som i dag. Jeg har vidst provokeret lidt :) Ja jeg har set mig sur på instagram, fordi alle er derinde, det er der jo ikke noget i vejen med, hvis man har travlt. Så godt der også er en mulighed der. Jeg bruger facebook til mine billeder, jeg har min egen Høneballegruppe der :) der kommer alle rosenbilleder ind.
      Helt rigtigt jeg bryder mig ikke om at se på visne roser, så jeg tager dem helst før de falder, så det har mange formål at gå rundt ved roserne.

      Slet
    2. Hahaha, jeg kan godt lide din kommentar om at du er sur på Instagram fordi alle er derinde - det er humor :-) Tænker på at du var blandt de første der havebloggede - dér var du med på noderne, men sociale medier skifter og snart er det et andet sted folk deler billeder og info, det kan vidst ikke stoppes. Fælles for alle stederne er haveglæden og det er godt at vi selv kan vælge, hvor vi vil være med. Heldigvis er der stadig mange havebloggere - jeg har desværre ikke så meget tid til at kommentere.

      Slet
    3. Ja ikke :)
      Jo det skifter, og man kan ikke gøre noget ved det. Du var før mig til at haveblogge kan jeg huske. Der er ikke mange tilbage af de helt gamle, egentlig er der vidst kun dig, der stadig laver indlæg. Selvfølgelig har du ikke så meget tid til at kommentere, det forstår jeg godt, men du kigger dog med en gang imellem.

      Slet
  19. Jeg kan godt lide IG. Når dagene flyver afsted, som de har gjort hos mig, ja nærmest siden nytår, så er der ikke ret meget tid til blogskrivning/læsning og så er det da rart lige at kunne smide et billede eller to på IG. Det kan også gøres via mobilen, så det er nemmere end at tænde den stationære for at skrive blogindlæg.
    (Rent praktisk kan jeg godt skriv en blogtekst på mobilen, men det bliver noget rod med billeder og så synes jeg generelt det er for bøvlet at gøre via mobilen, så blogindlæg udgives kun via pc'en.)

    Jeg ville gerne blogge mere end jeg gør, men mangler tiden til det. Det var rigtigt dejligt i formiddags endelig at have lidt tid til at skrive et indlæg.

    Det er ærgerligt at jeg får skrevet så få indlæg, fordi jeg så ikke i lige så høj grad som tidligere, kan bruge bloggen som "dagbog."

    SvarSlet
  20. Jeg ved, at du gerne vil lave flere blogindlæg, men du er engageret i så meget og har arbejde, så jeg forstår godt, at IG er godt for dig. Jeg vil hellere på bloggen, jeg bruger bloggen meget mere end jeg bruger mobilen. Jeg har heller ikke så fin og dyr en mobil, men den kan dog tage billeder ;)

    SvarSlet