søndag den 28. juli 2019

Mens vi venter på regnen

Mon den lovede regn kommer, det ville være dejligt. På den anden side set vil jeg godt vente til efter klokken 18, da jeg skal have min bror og svigerinde på besøg. Vi har planlagt at grille, gad vide hvordan det går. Nå det får vi se, jeg er nødt til at sige pyt, for regn mangler vi i den grad.
Her kommer lidt billeder, mens vi venter på regnen.
Gad vide hvad liljerne siger til regnen
Jeg har mange i blomst nu:


 så sprang de alle 4 ud

 ganske fine sammen med Monarda
Smokey Mountain
 Clematis Purpureum plena Elegans
 Hostaerne blomstrer ret flot i år
Den røde kvan er også i blomst
 Frøplante af Penstemon Raven
I går var der en hel del roser i blomst, det kan være, det kommer til at knibe med dem de næste dage:
 Carolyn Knight
 Compassion
 Rose de quatre Saisons
 Queen Elisabeth
 Dronning Ingrid
Wollerton old Hall
 Kathleen Harrop
 Marie Curie
 Morning Mist
 New Dawn
 Penny Lane
 The Poets Wife
The Storm
Til slut et stemningsbillede lige efter solnedgangen
Rigtig god regnvejrsdag, hvis man tør tro på det.

22 kommentarer:

  1. Regnen skal vi vist se, før vi tror det. Vi har skyer her og vindstille, meeen....lad os nu se.
    Dine liljer er fantastiske og hvilket herligt billede med den første lilje og solstrålen. Jeg har også bemærket at hostaerne blomstrer rigtig flot i år. Ønsker dig en dejlig sag med familien og håber I får noget varm mad.
    Haveknus fra mig. :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis
      Ja det har du helt ret i, vi fik kun 3 mm. Ja det billede blev ret godt, alle roser det, det er da en lille trøst ovenpå den manglende regn. Vi fik grillet, alt gik godt, og familien er af sted igen.
      Haveknus til dig.

      Slet
  2. Enig med Fru Friis - det er vel nok et godt billede med liljen og solstrålen. Du var der i lige det rigtige sekund :-)
    Yndigt foto af New Dawn med de mange knopper. Plejer den ikke at være mere rosa?
    Her regner det nu. 1 mm. Men de lover mere om en times tid. Jeg håber på helt op til 10 mm, men det er nu nok højt sat. Faktisk er det ved at klare op nu. F..... osse...
    Her lover de tørt til aften, så jeg håber, I får grillet og hygget :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja der var jeg heldig. Tak somme tider er den måske mere rosa, men ikke denne gang.
      Ja vi fik 3, det er rent til grin, de lover mere på onsdag, tror vi på dem? Nej det gør vi ikke.
      Vi har grillet og hygget, de skulle med færgen 18.15, der er lang vej hjem.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Jomen ja - Det ser da ud til du fik en ordentlig omgang regn ved middagstid?
    Spændende billede med solstrålen eller er det en reflektion?
    Morningmist blev dagens rosefavorit!
    Alletiders at hostaerne blomstrer så flot - det er et af årets højdepunkter!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det regnede nøjagtig en time og blev til 3 mm.
      Tak det er en solstråle.
      Ja Morningmist er fin og enkel.
      Hostaerne er rigtig fine nu, flotte blomster i år.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Sikke et billede du lægger ud med - det er jo helt magisk eller næsten guddommeligt. Jeg krydser fingre for, at du får noget af al den regn, du ønsker dig. Vi har fået en enkelt lille byge med 0,5 mm - nu skinner solen....

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Tak for ros til billedet, det er blevet helt godt.
      Vi fik 3 mm fra 11 til 12, det var alt. Ellers havde vi flot vejr resten af tiden, de var her.

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Får håpe at du får regn etter kl.18.00 :)
    Her var vi lovet å få regn på tirsdag, men nå er alt tatt bort igjen. Så det er bare å fortsette med vanningen. Nydelig solnedgang som alltid!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Vi har høj blå himmel, så jeg tror ikke på mere regn i dag, de lover her onsdag, men tør vi tro det.
      Klem

      Slet
  6. Lige nu har vi tordenvejr, ikke den perfekte form for regnvejr, men bedre end ingenting. 8 mm er det blevet til, og det småregner stadigvæk. Flotte billeder af dine liljer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nej tordenvejr er ikke det bedste form for regn, men 8 mm er trods alt bedre end de tre vi fik.

      Slet
  7. Så smukke billeder, Lisbeth, og jeg håber du får regn til din tørre have. Vi har fået 6 millimeter. Nu skinner solen, og aldrig har jeg set så mange sommerfugle, men mange blomster er blevet ødelagt af den voldsomme regn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte
      Ja I fik dobbelt så meget som os, altså nærmest ingenting, vi kan ikke altid tro på det, de lover. Vi har heldigvis også mange sommerfugle nu, og blomsterne er stadig fine efter de 3 mm.

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Ca 7 dråber regn her, og solen skinner ubarmhjertigt igen. Her er meget trykkende, men jeg tror ikke på, at der kommer mere. Det er helt fantastisk flotte billeder, du har taget af liljerne - især det første, hvor en lysstråle havner med stor præcision midt i blomsten. Du har stadig mange roser i blomst. Her er Aicha i gang for anden gang, men ellers er der pause hos de fleste andre. The Poets Wife er kommet på min lidte - skøn lysegul farve - så vidt jeg husker en af de nyere Austin roser?
    Smuk aftenstemning.
    Rigtig god grillmiddag!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja vi fik hele 3 mm, derefter skinnede solen lystigt igen, det var gæsterne glade for. Tak for ros til billederne, jeg var heldig med lysstrålen. Ja der er stadig nogle i blomst. Ja du er efter de gule nu, jeg tror nu ikke, at Poets Wife er så ny, den er fra 2014.
      Tak for det, de skulle med 18.15, så det er overstået.
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Sikke et pletskud du lægger ud med, der var du heldig at være på rette sted :)
    Her var vi så heldige at få 15 mm med torden til, så jeg håber da også at der kommer lidt mere regn til jer. Men så var der jo heldigvis tørvejr til at grille i :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Der var du heldig, vi fik kun 3 mm. Du var også heldig at se mit fine billede ;) det er jo ikke til hver en tid, du kigger ind på Høneballehaven. Vi havde tørvejr fra kl. 12, så vi fik også grillet.
      Knus

      Slet
  10. Åh skønne liljer,,, og det første billede er da et rent pletskud...
    Der er osse mange blomster i mine hostaer, flere end der plejer. Måske kan jeg være heldig at kunne samle lidt frø i dem. Det er et par år siden sidst det kunne lade sig gøre.
    Min "4 årstider" rose er blevet klippet ned til sokkeholderene. Den var ualmindelig pisten at se på, så nu har så osse fået en ekstra gang gødning og vand, så må vi se om den arter sig.
    Jeg er snart nød til at springe dine rosen billeder over, hihi. Der kommer alt for mange på ønskeseddelen. Den Morning Mist er bare en dejlighed. Den farve og enkel. jeg har set den før, og nu kan jeg ikke nære mig, den er skrevet op i havebogen. Med store bogstaver.
    Torden i morges, og så kom regnen, juhu, men ak og ve, det rejste videre til fynboerne og jyderne, vi fik 3mm. og da det har blæst godt i dag er det nok osse fordampet igen, akja. Mon der en regnchance på onsdag?? håbet er lysegrønt.
    hilsner Gunvor


    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja da var jeg heldig, liljerne er så flotte nu. Ja det kan være, der kommer frø i dine hostaer, mon du har haft held med såningen.
      Håber det hjælper på din rose, at du har klippet den ned, det hjælper på de fleste af mine. Ja Morning mist er rigtig fin og enkel. Den må du også have.
      3 mm ja det var ligesom hos os, fynboerne fik vidst heller ikke noget, jeg har lige talt med min søn, han sagde, at de ikke havde fået noget regn i dag. Jeg tænker desværre heller ikke, at vi får noget onsdag, da er de også ved at trække i land igen. Ja håbet er lysegrønt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Ja Jeg venter og venter, men det blev heller ikke idag, kun 10 dråber i formiddags, ellers har det været fint solskinsvejr og temperaturen steg i takt med at dagen gik. Nu håber jeg så på i morgen. Vi har haft besøg af en af mine fynske Havevenner og hendes mand i aften, og så var det jo dejligt at det var godt vejr, men jeg skulle grave lidt af et par dagliljer op til hende og det var nærmest som at grave i beton. Hold op hvor vi trænger til vand. Jeg blev så lige 8 dagliljer rigere, deriblandt Strawberry Candy.
    Mon ikke I også kunne grille, kan se at I har fået 3 mm, men det var forhåbentlig ikke lige da I skulle starte grillen op.
    Wouw for et billede at starte med. Det er godt nok smukt, og det er bare så lækkert med alle liljerne, og sikken duft der spreder sig især om aftenen. Vi nød det rigtig her i aften, da vi gik rundt. Vi blev enige om at duftende liljer kan man godt blive afhængig af :-)
    Roserne kan du stadig prale af, du har da stadig endel der blomstrer flot. Her skal der ledes efter dem lige nu.
    Det sidste billede er også et af de rigtig gode, og ja en rigtig dejlig stemning at slutte af med.
    Fortsat god aften
    Knus Anne
    PS: så er sidste uge inden ferien ENDELIG nået :-)

    SvarSlet
  12. Hej Anne
    Ja der er vidst mange som har ventet på den lovede regn i dag. Jeg kan så forstå, at vi var heldige med de sølle 3 mm. I Brundby hos Ida kom der kun en mm. Regnen begyndte, da vi kørte fra færgen og varede ca. 1 time, mens vi sad i pavillionen og hyggede med te og boller. Så kom solen, der var der resten af dagen, så ja vi fik grillet, de skulle med færgen 18.15, så vi grillede ved 16.30 tiden.
    Ja det er nærmest umuligt at grave i jorden og dele planter, mere regn får vi nok ikke i denne uge, selvom de lovede det, de har ikke helt styr på det.
    Ja det er et fint billede af liljen, jeg nyder også dem alle, store som små der er jo nogle kæmper i mellem.
    Jeg har jo også mange roser, og nogle har mange år på bagen, vent du bare om nogle år, så kan du også være med.
    Ja du har ventet længe på ferien, men nu nærmer den sig.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet